View Single Post
  #1  
Old 17-04-2015, 00:14
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default T4 2.5 TDI Startproblemen

Na al enige tijd zoeken van de storing, post ik 'm op het forum.
Het verhaal;

Afgelopen weken mijn T4 met ACV motor geserviced. Hierbij is het onderstaande vervangen;
- Gloeibougies
- Multiriem met rollen
- Accu
- Dynamo gereviseerd (en getest door dat bedrijf)

Wanneer de auto op contact gedraaid wordt, gaan er GEEN lampjes op het dashboard branden. De verlichting van de verlichtingschakelaar brandt wel op.

Wat er allemaal WEL werkt
- Verlichting
- Ruitenwissers
- Alarmlichten
- Grootlicht
- Mistlicht inclusief controle lampje
- Km-stand en klokje
- Aanjager/kachel

Wat werkt er NIET;
- Accu controle lampje
- Voorgloeilampje
- Claxon
- Electrische ramen (jaja, luxe! Naja, nu ff niet dan)
- Schakeling naar de 50 (startmotor slaat niet in en draait dus niet)
- Centrale deurvergrendeling

En wat ook belangrijk is om te weten is dat er een startonderbreker op zit, welke wel spanning krijgt. Achterop het contactslot meet ik op de 30 spanning, en als de sleutel op contact gedraaid wordt komt er spanning op de 15. Dit lijkt dus in orde. In het najaar heb ik het contactslot blokje achter het contact slot vervangen. Deze was na 4,5 ton mechanisch versleten.
Na het onderhoud dat ik uitgevoerd had bleek dat de zekeringen in de motorruimte van het voorgloeisysteem defect waren (2x 50A). In eerste instantie dacht ik dat dat het probleem zou zijn, maar na vanavond bleek dit dus niet het geval.

Wat ik op internet nog heb gevonden is dat relais 109 soms dwars kan liggen. Alleen kwamen de storingen die hierbij beschreven waren niet 100% overeen met mijn storing.

Heeft iemand nog een idee? Of is toch het contactblokje weer verrot of ligt de startonderbreker gewoon dwars (dan horen de dashboard lampjes toch gewoon te werken)?

Groet,
Gijs
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote