View Single Post
  #57  
Old 08-02-2012, 19:38
r1racer r1racer is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 206
Default

Quote:
Originally Posted by Demolitionman
Hou er ook rekening mee dat er 2 versies zijn van de T5 . (en dan bedoel ik NIET de T5GP)
De oorspronkelijke versie vd T5 was er van 2003 tot +/- halverwege 2007
De update versie van de T5 is er gekomen vanaf de tweede helft van 2007
Uiterlijk is er niks aan gewijzigd , onderhuids wel .
De motoren zijn toen "vernieuwd" , en hebben toch wel nogal wat wijzigingen ondergaan , en zijn toen ook wel verbeterd tegenover de eerste versies. (dit zijn de versies die af fabriek een DPF hebben , en waterkoeling op de EGR)
De "update" versie is beter geworden , maar nog steeds niet zo betrouwbaar als een T4 .

Ik rijd zelf ook een T5 (10/2007) (is reeds mijn tweede T5) , en ik heb ook meerdere T4's lopen .
Mijn T5 is een 130PK versie , manueel geschakeld , en diegene die zegt dat die motoren geen trekkracht hebben , die mag met mijn T5 eens meerijden .
Ik gebruik mijn T5 heel veel om (zware) aanhangers te trekken , en daar heeft hij totaal geen moeite mee , het ESP grijpt heel vaak in bij het optrekken wegens het hoge koppel .

-Na 130.000km heb ik bij mijn T5 net de koppeling + 2massavliegwiel vervangen (dat komt vooral door het trekken vd de zware aanhangers)
-En de rechter aandrijfas vervangen . (Het is de vertanding aan de binnenzijde die uitslijt omdat deze "droog" loopt . Er is nu ook een "heavy duty" (aftermarket) uitvoering verkrijgbaar om dit te verhelpen)
-De automatische regeneratie van het DPF gebeurt wel vaak vind ik (ongeveer 1x per tank)
-Automaatbak moet je zowieso laten voor wat het is , zowel bij de T4 als de T5 : ze gaan allemaal kapot . Diegenen die 200.000km halen zonder schade zijn zeldzaam.

Het voordeel van een T5 tegenover een T4 is voor mij het hogere sleepvermogen (2500kg bij de T5 tegenover 1820-2000kg bij de T4) .
Het voordeel van een T4 tegenover een T5 : T4 rijd prettiger en is betrouwbaarder (4-500.000km is totaal geen probleem voor de TDI's)


Heel duidelijk en dit is waarschijnlijk de modificatie wat ik gehoord heb.
Persoonlijk vind ik de T5 stukken mooier dan de T4, dus als ik dan zo'n klap geld moet uitgeven voor een bus liever de T5. Een mooie T4 is ook best zeldzaam, heb er nog maar 1 gevonden.

Zilvergrijze of zwarte verlengde T5 met deurtjes en leer, cruise control, luxe dubbele cabine en wat andere elektrische snufjes ( standkachel, elektrische ramen) is mijn wens.

Bedankt voor de info
Reply With Quote