View Single Post
  #9  
Old 20-03-2015, 12:52
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

arduino en grafische displays met I2C of SPI zijn kinderspel.

het nokia scherm dat ik heb, werkt met een PCD8544 chip. dus ff de library downloaden voor arduino en deze regels toevoegen

#include <Adafruit_GFX.h>
#include <Adafruit_PCD8544.h>

6tal draadjes van het scherm naar de arduino en je kan zo vanalles al weergeven. met de gewone library kan je tekst zetten zoals ik al deed. met die GFX library kan je grafische dingen uithalen.

ik doe niks grafisch nu, wil enkel de getalletjes weergeven op bepaalde plaatsen en misschien een balkje van de benzine en temperatuur.
in het midden wil ik wel de GPS snelheid groter weergegeven hebben.

mijn code van het nokia scherm weergeven is niet meer dan dit
Code:
void printDisplay(float temp, float volt){ display.clearDisplay(); display.setTextSize(1); display.setTextColor(BLACK); display.setCursor(0,0); display.print(volt); display.print("V "); display.print(temp); display.println("C"); display.setTextSize(2); //de snelheid groter weergeven) display.print(" 0.00"); display.setTextSize(1); display.println("km/h"); display.println(); display.print("37"); display.println("L - 736km"); display.display(); delay(2000); }

km/h en benzine waren gewoon nog maar fixe getallen. temperatuur en spanning waren wel bestaand.
op de analoge ingangen van een arduino kan je een spanning aanleggen van 0-5V.
geeft de tanksensor bv een spanning van 0-10V, dan moet daar een spanningsdeler opkomen zodat je die halveert.
ik vermoed eerder dat er een weerstand geleverd wordt en het dashboard zal zelf via die 3poots regelaar op de print een vaste spanning erdoor sturen. (immers als die regelaar kapot is, wijken temp en benzine meter af).


dit demo programma zit er al standaard in. kan je ff in de code gaan bekijken hoe ze bepaalde grafische dingen uitvoerden:
https://www.youtube.com/watch?v=u5jex_lsQTA

ben gisteren aan de slag gegaan wat dashboards te gaan slopen om te zien welk scherm ik kwijt kan daarin. het zal een 3,2 of 3,5" scherm worden.
ik overweeg deze aan te schaffen ($8 en gratis verzending)



het middenstuk waar het klokje, de ledjes en de temp meter inzitten meet 8,7x4,3cm.
een 3,5 scherm heeft volgende specs:
Peripheral size: 55.50 * 85.50
Visible area: 51.24 * 75.96
hoogte past goed, breedte wordt een nipte om tussen de tellers te foefelen.
dan ook nog de vraag welk dashboard ik ga terug maken.
links km-teller is al zeker,
in het midden komt het display met exacte GPS speed, GPS tijd, brandstofmeter, temperatuurmeter en getekende logos van pinkers, accu, olie, grootlicht en gloeispiraal (gloeispiraal en olieprobleem zou ik wel heel groot kunnen maken in het midden, eens die uit zijn,mag dan het "0.0km/h" ding er komen.
dan nog de GPS tijd erin (hoef ik nooit meer de klok goed te zetten).

maar wat zet men dan rechts... grote analoge klok (beetje nutteloos als je een digitale hebt), toerenteller met analoge brandstofmeter...
toerenteller zou ik evengoed op het scherm kunnen weergeven, maar dan heb ik rechts niks meer .

misschien direct goed doen, alles eruit en zelf een custom tellerunit maken.
1 grote recentere km'teller die wel nog op een mechanisch kabel werkt en dan het display rechts voor de rest. in deze stijl dan


of de km teller in het midden, en links en rechts een scherm plaatsen.
de gehele unit vervangen door een scherm lukt helaas niet in belgie, men kmstand moet behouden blijven.

als zoiets me zou lukken, zou ik al heeeeeeel tevreden zijn, maar dan moet ik het toerentalsignaal ook nog gaan uitdokteren. dashboard wordt er wel heel makkelijk op dan. die hele folie achteraan kan eraf, hoef enkel 1 lampje nog te voorzien om de km teller te verlichten, en dan alle signalen van de connector op men arduino hangen. als toerenteller en de rest eruit is, kan die gewoon in de originele behuizing

__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote