Thread: 1979 vw t2b
View Single Post
Old 24-08-2024, 19:25
Ironvw Ironvw is offline
Volksforum Aandeelhouder

Er zit op verschillende plaatsen roest op de bus en het werd tijd om er vast een klein beetje iets aan te doen

En aangezien dat mijn vrouw in de winter vaak klaagt dat het zo ontzettend tocht in de bus leek het me slim om te beginnen om de passagiersdeur te voorzien van nieuw plaatwerk zodat de grote gaten aan de onderkant dan afgedicht zijn

Ik heb er voor gekozen om deze deur te repareren ipv een nieuwe deur omdat een nieuwe deur best wel prijzig is en ik nogal vaak hoor dat de pasvorm niet echt super is

Ik wist dat de deur in slechte conditie was maar had niet in de gaten dat het zo slecht was
Na het demonteren van de bus,de onderkant eens echt goed bekeken en toen bleek dat ongeveer de hele onderste rand weg was

En de bovenkant was niet veel beter helaas

En toen de buitenplaat eraf kwam zag het er niet veel beter uit
Niet alleen de hele onderste rand maar ook de verstevigingsbalk zat onder de roest
Verder nog wat vliegroest op verschillende plaatsen en de rand waar het raam in valt aan de bovenkant had ook verschillende punten

Als eerste de balk er netjes uitgehaald en deze helemaal schoongemaakt en gezandstraald
Daarna behandeld met brunox en afgelakt met zwarte hammerite

Gelukkig zat de roest er niet diep en was de balk na het verwijderen van de roest nog sterk genoeg om terug gezet te kunnen worden

Daarna aan de onderkant van de deur alles weg geslepen wat slecht was en een hoekje schoongemaakt en met brunox behandeld
Vervolgens even de nieuwe deurplaat gepast en gelukkig paste deze echt super goed

En vervolgens alle open stukken netjes af te dichten met nieuw metaal

Nadat de onderste rand opnieuw was gemaakt heb ik de binnenkant van de deur ontdaan van alle vliegroest,behandeld met brunox waar nodig,wat naadjes in de strijkkit gezeT voor de zekerheid en de gehele binnenkant gespoten om het allemaal zoveel mogelijk te beschermen tegen roest

De verstevigingsbalk weer terug gezet

En vervolgens de deurplaat erop gelijmd met carrosserielijm en de eindjes bij de deuren netjes vastgelast

Even passen …

En na wat afstellen paste de deur er goed in

Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel heel erg blij was dat de deur goed in het gat paste
Ik was bang dat,omdat ik de verstevigingsbalk had los gehaald,de deur getordeerd zou kunnen raken en dat hij daarom nooit meer fatsoenlijk in het deurgat zou komen te zitten maar gelukkig is alles goed gegaan

Dus wat het tijd om wat plamuur aan te brengen,vlak te schuren en in de etchprimer te zetten
Daarna de primer erover en nog meer schuren

Vervolgens de onderkant in de grijze kleur gezet

En de bovenkant gespoten in het oranje

Toen het spuitwerk redelijk uitgehard was heb ik alle naden en kieren aan de binnenkant nog behandeld met Mike Sander vet om het in de toekomst nog beter te beschermen tegen roest

En daarna de deur in elkaar gezet en opgehangen in de bus

Omdat de deur gespoten is in de garage en niet in een spuitcabine zitten er natuurlijk wel wat stofpuntjes op en wat sinaasappel effect
Ik weet niet precies hoe lang het duurt voordat lak hard genoeg is om het te kunnen polijsten maar ik wacht een week of 2 en ga ik dat nog even doen

Ik denk dat ik de stofpuntjes en de sinaasappel huid er nog wel uit krijg

Reply With Quote