View Single Post
  #1  
Old 24-04-2008, 22:35
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default Kever 1835cc '73

Hierbij mijn nieuwe projectje. Ik ben er al sinds december mee bezig, maar door kou en daardoor weinig zin ben ik er pas afgelopen 2,5 maand écht mee bezig geweest.

De Kever ergens in 2005;



Na de nodige werkzaamheden;



Het chassis;
Deze is afkomstig van de oude kever van een vriend; '73er 1300. Het chassis was goed (dacht ik..). Ondertussen is deze al voorzien van een nieuwe chassiskop, nieuwe bodemplaten en een verse napoleonhoed. Kortom; resto-chassis geworden

De carrosserie;
De originele carrosserie was erg ver heen, dus die is in stukken gehak en gedumpt.
De nieuwe carrosserie had ik al gevonden voordat ik het chassis had overgenomen. Deze is afkomstig van een '81er Mexicaan met minimaal laswerk.

Thuis aangekomen;



De motor;
Per toeval kwam ik deze motor tegen. Aan een kennis vroeg ik of ie toevallig nog iets wist en/of had liggen, en dat was ook nog het geval . Een heuse 1300 AB motor is het geworden. Hij zat welliswaar vast, maar is door hem rijdend gedemonteerd en weg gelegd. De prijs was er ook dusdanis na, dus in de Variant en "Sjeng aon de geng"!

3 jaar stil gelegen;



1 week werk later;


Done;
- Zuigerveren vervangen
- één nieuwe cilinderkop en cilinder.
- Ontsteking alles vernieuwd.
- Motorbeplating gestraald en gespoten.
- Uitlaat en één kachelpot vervangen
- Alles wat je verder doet om het netjes te maken

Krukas had geen speling, dus lekker laten zitten

Het onderstel;
De vooras was ook kaas, dus vervangen door een verstelbaar exemplaar. Dit is een immitatie Puma-as geworden. Deze heb ik zelf nog helemaal doorgelast en netjes afgewerkt, want dat is iets wat ze in Brazilië niet echt kunnen .
In een later stadium komen er misschien nog dropped spindels met schijven onder, maar we doen het eerst maar eens zo
Alle remleidingen, slangen en remcilinders worden uiteraard vervangen.

Wielen;
Bij diegene waar ik de carrosserie gekocht had, heb ik ook een setje velgen mee genomen. Originele 5,5J brede velgen met 205/65 en 185/65
Die laatste ga ik achterop gebruiken en aan de voorzijde komen 4J velgen met 145/65 banden. De velgen met 205/65 banden gaan dus even aan de kant.

Interieur;
Het motto is; "Less is more". Er komt alleen wat vloerbedekking, deurpanelen, een bank en twee stoelen in. Dus geen hemeltje, sierdingetje etc. Het zal een lekkere herrie worden

Kleuren;
De carrosserie ga ik hoogstwaarschijnlijk rollen in mat rood-oranje. Velgen zijn zilver gespoten en hier en daar moet een chroom dingetje komen (sierlijst middenop en spiegel).
De hoofdkleuren worden oranje met zwart. Beide mat uiteraard

Planning;
Tijdens de start van het project was het de bedoeling om met deze auto naar Budel 2008 te gaan... Of ik dit ga redden; ik hoop het
Het chassis ligt klaar om morgen in de lak te zetten en alles moet nog gemonteerd worden. Carrosserie moet nog straks gezet worden, alles pas gemaakt worden en rollen. Motor moet nog lopend gemaakt worden en afgesteld worden.
Aangezien Budel midden juni is weet ik niet of me dat gaat lukken

We zien wel!

Ik probeer het zo nu en dat te updaten, maar ik heb werk zat zoals je ziet

Groeten,
Gijs

/Edit;

Zo stond ie afgelopen jaar (2009) op Budel

__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote