Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Derby, Polo MK 1,2 en 3
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 23-01-2006, 22:02
gtheo gtheo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 7
Default polo mk2 gt

Hallo allemaal,

Ik heb een polo gt '90 gekocht.

Nu zat ik op internet te kijken en zag ik een artikel op een engels forum.
Hier stond in dat je de luchthoeveelheidsmeter van een golf 2 1.8 8v (digifant) op je polo 3f blokje kan zetten.
Dit omdat deze minder weerstand opleveren in je inlaat traject.

Heeft iemand hier ervaring mee?? of ideen over??
Reply With Quote
  #2  
Old 24-01-2006, 00:07
Lexo's Avatar
Lexo Lexo is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 897
Send a message via MSN to Lexo
Default

ik heb ergens gehoord of gelezen, dat er in een polo 2 geen 3f blokken zitten standaard.

pas in de polo 2f wel!

weet niet 100% of dat waar is..

maar idd een 1.8 LMM kun je zo gebruiken!
__________________
This post is a natural product. The slight variations in spelling and grammar enhance its individual character and beauty, and in no way are to be considered flaws or defects.

||Corrado G60||

Last edited by Lexo : 24-01-2006 at 00:32.
Reply With Quote
  #3  
Old 24-01-2006, 09:55
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,494
Default

Polo 2 (modeljaren 1982-1990) is geleverd met zowel GK (75pk 1.3 mechanische kop + carb) als 3F motor (75pk 1.3 hydrostoter + injectie).
De laatste welliswaar heel kort en ik meen zonder kat/lamda.

Let wel, een GT is niet altijd 75pk, omdat het een uitvoeringsaanduiding is. Het kan net zo goed een 55pk motor zijn.

Luchtmassameter kun je idd vervangen door een groter exemplaar, voor zover ik weet moet je het luchtfilterhuis ook aanpassen. En er moet het een en ander afgesteld worden.
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
Reply With Quote
  #4  
Old 26-01-2006, 19:41
gtheo gtheo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 7
Default

De gt die ik heb is van 90 en heeft een 75pk blok met multi-point injectie (een 3f met digifant computer).

En met U9 katalysator (dit alles vermeld op kenteken 55kW U9)

Heeft 1 van jullie wel eens geprobeerd met een 1800 LMM?

En is de 1.8 8v Gti maar met 1 type uitgebracht (digifant of ook digifant 2?)?

Last edited by gtheo : 26-01-2006 at 19:44.
Reply With Quote
  #5  
Old 26-01-2006, 19:50
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

D'r zijn er wel bij ja,. die m op een NZ hebben gemonteerd.

Allemaal weinig succesvolle operaties als je t mij vraagt: meestal schiet t verbruik door onjuiste afstelling omhoog.

Als je t goed af kunt stellen (en dus meer kunt dan de vraagbaak lezen), dan zal t vast wel wat 'brengen', maar wil je dat wel?
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
Reply With Quote
  #6  
Old 26-01-2006, 20:34
gtheo gtheo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 7
Default

Ach als het iets is dan ga ik er niet aan beginnen.

Ben eerst nog op zoek naar andere nokkenas en spaghetti spruitstuk.

Dan word het een tripje spottuning denk ik.

Als ik het dan toch doe dan maar goed.

Bovendien heb ik een voordeel dat ik nog een 1.3 multipoint golf heb (40kW) waar ik de "oude" gt nokkenas dan weer in kan plaatsen ...en misschien ook de injectie en inlaatspruitstuk.
Reply With Quote
  #7  
Old 26-01-2006, 21:31
Jurgen Santana's Avatar
Jurgen Santana Jurgen Santana is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,526
Default

Quote:
Originally Posted by gtheo
Ach als het iets is dan ga ik er niet aan beginnen.


Jij komt er wel
__________________
WWW.MIVW.NL
Reply With Quote
  #8  
Old 26-01-2006, 21:51
gtheo gtheo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 7
Lightbulb

Heb ff alle pagina's van het forum nagelezen:

Jammer dat Serge nog niet heeft gereageerd want ik vond meerdere post van hem waar hij de "golf 2 luchtweger" noemt.

quote Serge over de 3f motor:

268 nokker plaatsen ,g60 injectoren ,drukpotje indrukken ,kop bewerken

,gk zuigers ,kat verwijderen ,spaghetty ,golf 2 luchtweger ,chippen
moet het wel aardig doen voor een 110 pk.

Ik vraag me gewoon af welke weg ik beter kan bewandelen.
De bovenstaande al ben ik ook wel tevreden met 90 - 95 pk's

Of de motorfietscarb's waar ik dan weer andere spruitstukken voor moet hebben.

Mijn doel is dus 90-95 pk's en ik wil de overgebleven onderdelen dan weer op het NZ blokje (40kW) van de golf hergebruiken.

Zeg maar beetje puzzelen voor meer voor minder
Reply With Quote
  #9  
Old 26-01-2006, 23:29
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,494
Default

Laat die G60 injectoren maar zitten.

De rest klinkt wel goed, maar de vlieger gaat alleen op bij een goede afstelling.
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
Reply With Quote
  #10  
Old 27-01-2006, 11:38
gtheo gtheo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 7
Default

Afstellen dmv chip?? of dmv brandstofdruk (befaamde potje)?

Over dat potje is nog veel onduidelijkheid ....hoeveel indrukken ,en zit er een aansluiting op om een druk meter aan te hangen?

Is brandstofdruk verhogen ook noodzakelijk bij chippen of word dan gewoon de tijdsduur van inspuiten aangepast.
Reply With Quote
  #11  
Old 27-01-2006, 20:18
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,494
Default

Afstellen idd het beste op rollenbank door aanpassen van de regelwaardes in de software.
Potje regelt benzinedruk (=houdt druk op een bepaalde waarde), zit geen aansluiting op, maar die zit wel aan de injectierail.

Meer benzinedruk bij dezelfde inspuitduur geeft meer ingespoten benzine.
Is een manier om een blok met betere ademhaling van meer brandstof te voorzien.
Maar dan zit je nog steeds met de originele regelcurves die niet meer bij de nieuwe vermogenskarakteristiek passen (door o.a. andere nokkenas).
Je komt welliswaar aardig in de buurt, maar over het hele toerenbereik zul je het niet perfect krijgen, dus nog steeds software aanpassen.
Injectoren met een grotere opbrengt geven bij dezelfde druk en dezelfde inspuittijd een grotere hoeveelheid brandstof.
Maar ook dan zit je weer de regelcurves die bedoelt zijn voor de originele motorkarakteristiek.
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
Reply With Quote
  #12  
Old 28-01-2006, 11:55
gtheo gtheo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 7
Default



Ik ga op zoek naar 36mm keihin carb's (van na '93).

268gr nockenas en dan maar spottuning bellen/mailen.

Reply With Quote
  #13  
Old 28-01-2006, 21:56
Blikopener Blikopener is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 240
Exclamation

Weet hier nu GVD nog steeds niemand het verschil tussen een
luchtHOEVEELHEIDSmeter en een luchtMASSAmeter!?!?!?

Zelfs een luchtWEGER is weer een ander ding......
__________________
Real G40
Reply With Quote
  #14  
Old 28-01-2006, 22:12
Mark1's Avatar
Mark1 Mark1 is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 649
Default



Leesvoer -> klik

( voordat Blikkie echt ontploft.. )
__________________
'84 MkII Scirocco 1.8 * project *
'86 MkII Scirocco 1.8 automaat * donor *
Ford F150 FX4 Super Crew Cab, 5.4 FlexFuel. * woon/werk *
Reply With Quote
  #15  
Old 28-01-2006, 22:14
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

Jawel, tenminste: dat denk ik toch:

Hoeveelheidsmeter -> Klep in luchtfilterhuis zoals bij 'real G40', NZ en 3f.
(meet dmv het open/dicht gaan van een klep hoeveel lucht er word aangezogen)
(enkelvoudige volume meting)

luchtmassameter -> hittedraadanemometer zoals bij 'latere G40'
(snelheidsmeting + temperatuur -> volume meting + temperatuur kan worden vertaald naar zuurstof 'massa' meting (zelfde snelheid (volume) bij lagere temperatuur = meer zuurstof massa)

luchtweger: Geen idee -> naam doet vermoeden 'weging' = 'massa', maar waarschijnlijk komt t overeen met de hoeveelheidsmeter.
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
Reply With Quote
  #16  
Old 28-01-2006, 22:17
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

Mark: Thumbs up!

Luchtweger -> still no clue. 't zal wel de benaming van 1 van de 2 zijn.

(of eventueel de MAP (druk) sensor in combi met de luchtmassameter?)
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
Reply With Quote
  #17  
Old 29-01-2006, 00:36
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,494
Default

Quote:
Originally Posted by sjampoo
Jawel, tenminste: dat denk ik toch:

Hoeveelheidsmeter -> Klep in luchtfilterhuis zoals bij 'real G40', NZ en 3f.
(meet dmv het open/dicht gaan van een klep hoeveel lucht er word aangezogen)
(enkelvoudige volume meting)

luchtmassameter -> hittedraadanemometer zoals bij 'latere G40'
(snelheidsmeting + temperatuur -> volume meting + temperatuur kan worden vertaald naar zuurstof 'massa' meting (zelfde snelheid (volume) bij lagere temperatuur = meer zuurstof massa)

luchtweger: Geen idee -> naam doet vermoeden 'weging' = 'massa', maar waarschijnlijk komt t overeen met de hoeveelheidsmeter.


Volgens mij heb je de luchtmassameter en hoeveelheidsmeter verkeerd om

Luchtweger is volgens mij zo'n ding met een rond plaatje, als in Bosch K-Jetronic systeem.
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
Reply With Quote
  #18  
Old 29-01-2006, 08:34
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

[QUOTE=Dennis@polo86c.nl]Volgens mij heb je de luchtmassameter en hoeveelheidsmeter verkeerd om

[quote]

Nope:
http://www.autohelpdesk.nl/component/001.html
luchthoeveelheidsmeter -> mechanisch, meetvaan -< de klep dus bij bijv. NZ


http://www.autohelpdesk.nl/component/005.htm
luchtmassameter -> hittedraad -> dat kleine kogeltje dat je bij monopoint injectie ziet zweven, of dat dingetje dat in 1 van de intercooler buizen vlak voor de gasklep zit bij een G40.

---

Luchtweger:
nummertje '8' in t plaatje: (o.a. bij K-Jetronic)



De klep die in de spinnekop zit bij Bosch K-jetronic

---

Luchthoeveelheidsmeter:
nummertje 5 in t plaatje (o.a. bij L-Jetronic)




De vaan die in het luchtfilterhuis zit bij een NZ of 3F

---


Luchtmassameter
linksbovenin t plaatje (o.a. bij Motronic)



De 'voeler' in de IC buis of in het monopoint injector huis
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
Reply With Quote
  #19  
Old 29-01-2006, 14:05
gtheo gtheo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 7
Lightbulb

Bij mij heten ze gewoon allemaal luchthoeveelheids meter

Maar het ging erom of het nu had deze te plaatsen als verdere basis van het wat opporren van een 3f blok.

Wat ik er tot nu toe van begrijp is dat als je een andere nokkenas plaatst je motor meer mengsel tot zich kan/wil nemen.
Hoe minder opstakels in de inlaat zijde hoe beter de vulling.

Dan moeten er dus andere injectoren geplaatst worden of de brandstofdruk moet omhoog.
Dan een andere chip erin ivm het veranderde motorkarakter.

Hoe klinkt dit tot dusver??
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 14:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum