Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Vento MK III
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 17-10-2007, 13:12
obimaster obimaster is offline
VW Addict

Default Schroefset en et waarde 38

Hey.

Kwil m'n MK 3 gaan verlagen dmv een schroefset.
Zit met velgen 7.0j x 17' et waarde 38 banden 205/40/17.
Zou dit gaan passen met een schroefset? Khad horen zeggen dat je met een schroefset tot max 35 et waarde mag gaan voor een golf 3.

Wie kan me helpen?

Bedankt
Reply With Quote
Old 17-10-2007, 16:52
Christiaan's Avatar
Christiaan Christiaan is offline
Approaching the redline...

Heb onder mijn TD ook een schroefset zitten, maar daar heb ik 15" BBS (Golf 3 cabrio) wielen onder zitten. Die hebben minimaal een ET van 38, en volgens mij zelfs nog meer (ik dacht zelfs 45), maar dat durf ik zo niet exact te zeggen. De velg gaat goed, in combinatie met een 185/55 bandje past het net. 195/50 op de velg loopt net wel/net niet aan.

Maar denk dat het nogal lastig te zeggen is. Heb je niet de mogelijkheid om even te passen?
Old 18-10-2007, 12:44
VW Addict

Quote:
Originally Posted by Christiaan
Heb onder mijn TD ook een schroefset zitten, maar daar heb ik 15" BBS (Golf 3 cabrio) wielen onder zitten. Die hebben minimaal een ET van 38, en volgens mij zelfs nog meer (ik dacht zelfs 45), maar dat durf ik zo niet exact te zeggen. De velg gaat goed, in combinatie met een 185/55 bandje past het net. 195/50 op de velg loopt net wel/net niet aan.

Maar denk dat het nogal lastig te zeggen is. Heb je niet de mogelijkheid om even te passen?

Ahzo
Neen passen gaat niet. Mijn velgen zitten al onder de wagen en de schroefset zou ik gewoon gaan bestellen in de winkel dus passen is geen optie
Reply With Quote
Old 18-10-2007, 12:49
TTF's Avatar
TTF TTF is offline
VW Fanatic

moet als het goed is passen, ik rij met 8 j en et 35 en 205/40/17 zit denk ik 2a3 mm tussen de schroefset en de velg..:| maar het past
Old 18-10-2007, 19:56
VW Addict

Quote:
Originally Posted by TTF
moet als het goed is passen, ik rij met 8 j en et 35 en 205/40/17 zit denk ik 2a3 mm tussen de schroefset en de velg..:| maar het past

Zozo dat klinkt leuk

Zeker bedankt voor de reactie
Welke schroefset heb je trouwens ?
Reply With Quote
Old 18-10-2007, 20:20
TTF's Avatar
TTF TTF is offline
VW Fanatic

ik rij met een supersport setje
Old 19-10-2007, 08:35
John John is offline
VW Addict

Send a message via MSN to John

ik rij met 7,5J en ET37 en ook schroefset.
past makkelijk.
Old 19-10-2007, 09:21
Vento Vice's Avatar
Vento Vice Vento Vice is offline
No personal life

Wink met een hoge ET-waarde kan je in principe Ã*lle kanten op...

...als het nou nèt niet past, verlaag je de ET-waarde toch gewoon door er spoorverbreders tussen te monteren?
Je doet eerst je schroefset in combinatie met je velgen erop en dan kun je precies bepalen, hoeveel jij je velgen nog naar buiten wilt (...of moet) hebben!
Corrado 2.0 16V(9A) moonlightblue/Passat variant 35i B3 (1.8 ABS) 'Arriva'>'KAMEI X1'

PRESENT: Skoda Octavia 2.0 1999

Last edited by Vento Vice : 19-10-2007 at 09:30.
Reply With Quote
Old 19-10-2007, 15:02
VW Addict

Quote:
Originally Posted by TTF
ik rij met een supersport setje

Ahzo.

Enkel regelbaar in hoogte?
Reply With Quote
Old 19-10-2007, 15:03
VW Addict

Quote:
Originally Posted by John
ik rij met 7,5J en ET37 en ook schroefset.
past makkelijk.

Thnx voor de info John
Reply With Quote
Old 19-10-2007, 15:05
VW Addict

Quote:
Originally Posted by Vento Vice
...als het nou nèt niet past, verlaag je de ET-waarde toch gewoon door er spoorverbreders tussen te monteren?
Je doet eerst je schroefset in combinatie met je velgen erop en dan kun je precies bepalen, hoeveel jij je velgen nog naar buiten wilt (...of moet) hebben!

Geen slecht idee. Want achteraan zit m'n velg toch al zoiezo iets meer naar binnen.
Maar spoorverbreders zijn toch niet zo goed voor de assen enzo. Die gaan dan sneller slijten. Of ben ik mis

Thnx
Reply With Quote
Old 19-10-2007, 22:26
Vento Vice's Avatar
Vento Vice Vento Vice is offline
No personal life

Post Bla-bla-bla... Correct me, if I'm wrong!

Quote:
Originally Posted by obimaster
Geen slecht idee. Want achteraan zit m'n velg toch al zoiezo iets meer naar binnen.
Maar spoorverbreders zijn toch niet zo goed voor de assen enzo. Die gaan dan sneller slijten. Of ben ik mis

Thnx

Voorbeeld: een velg met ET-waarde 25 zal precies dezelfde positie hebben als ééntje (die even breed is natuurlijk!) met ET35 èn een spoorverbreder van 10 mm; er is dan dus ook geen andere belasting van je onderstel, ondanks het gebruik van een spoorverbreder.

In spoorverbreders heb je ook kwaliteiten/ verschillen; als er centreerrandjes (ik weet ff niet hoe deze heten...) aan zitten en het middengat past ook nètjes over je naaf (bij VW 57,1 mm dacht ik...), worden ze goed gecentreerd en kan het dus geen kwaad.
Meestal wordt er tot zo'n 20mm breder gewoon evenveel langere bouten gebruikt; maar je hebt ook versies, waarbij de ring aan de naaf wordt gebout en de velg vervolgens weer met bouten (die je al hebt!) op de ring.
Dit is de veiligste/ stevigste oplossing, maar kan pas vanaf zo'n 20mm, omdat de velgbouten dan wel genoeg 'vlees' moeten hebben.

Er zijn echter bijv. ook verbredings-ringen die universeel voor 4 en 5 gaats velgen 'geschikt' zijn... Deze zou ik persoonlijk niet willen gebruiken...

Tè veel verbreden is natuurlijk nooit goed; dan worden vooral je wiellagers te zwaar belast.
Blijf je binnen de carroserie, dan zal het echter zo'n vaart niet lopen!

Ten slotte: (bla-bla-bla...) wat moet, dat moet!
;als je velg/band tegen je schokbreker of remklauw o.i.d. komt, zal je wel móeten verbreden! (of andere velgen 'kaufen' natuurlijk)

(zoals de titel van deze post al zegt; 'correct me, if I'm wrong...', forummers!)

Maar als ik al die combinaties van de 'posters' zie, is dit verhaaltje eigenlijk overbodig en zie ik voor jou geen problemen.
Corrado 2.0 16V(9A) moonlightblue/Passat variant 35i B3 (1.8 ABS) 'Arriva'>'KAMEI X1'

PRESENT: Skoda Octavia 2.0 1999
Reply With Quote
Reply

Posting Rules