Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 23-01-2008, 11:45
tieske_jetta's Avatar
tieske_jetta tieske_jetta is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 321
Default Tempratuurmeter komt niet meer van zijn plek

Hallo medeforumers,

Ik heb mijn jetta mk2 uit ’91 nu z’n 4 maanden en sinds een maand komt mijn temperatuurmeter niet meer uit zijn ruststand. De kachel word wel goed heet. Waar zou het aan kunnen liggen? Misschien thermostaat of de meter zelf?

Alvast bedankt voor jullie reacties .

Gr Thijs
__________________
DUB CLUB

Golf mk2 1986 1.9 tdi
Corrado 2.0 16v

Last edited by tieske_jetta : 23-01-2008 at 11:59.
Reply With Quote
  #2  
Old 23-01-2008, 11:52
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

je temperatuurmeter?
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #3  
Old 23-01-2008, 11:58
tieske_jetta's Avatar
tieske_jetta tieske_jetta is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 321
Default

Quote:
Originally Posted by martiepartie
je temperatuurmeter?

zat ik idd ook aan te denken maar ik wil graag ook even weten van mensen die er wellicht meer verstand van hebben dan ik.
__________________
DUB CLUB

Golf mk2 1986 1.9 tdi
Corrado 2.0 16v
Reply With Quote
  #4  
Old 23-01-2008, 12:00
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

die KAN kapot gaan. Thermostaat kan je controleren, of deze werkt, maar als je kachel goed warm wordt en je motor lekker blijft lopen kan het ook gewoon een defecte meter zijn.

Meten=weten. Of je meter controleren/vervangen, Of je thermostaat controleren.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #5  
Old 23-01-2008, 12:04
Ralph's Avatar
Ralph Ralph is offline
No personal life
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 2,065
Default

Kabelbreuk, of een breuk bij het kabelschoentje.

Succes ermee.
__________________
Golf 8 GTI edition45 Clubsport ‘22
Porsche Macan ‘21
Transporter T6.1 ‘21
Reply With Quote
  #6  
Old 23-01-2008, 12:07
tieske_jetta's Avatar
tieske_jetta tieske_jetta is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 321
Default

dank u voor deze snelle reacties!! Kachel word goed warm en de motor loop ook goed. Zal vandeweek mijn tellerbak er ff uit halen en de kabel en meter even doormeten en controleren. alvast bedankt!
__________________
DUB CLUB

Golf mk2 1986 1.9 tdi
Corrado 2.0 16v
Reply With Quote
  #7  
Old 23-01-2008, 12:13
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

sensor of stekkertje los aan de sensor? Das de simpelste oorzaak.
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #8  
Old 23-01-2008, 12:22
tieske_jetta's Avatar
tieske_jetta tieske_jetta is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 321
Default

in het begin kwam hij niet verder als het 1e streepje is dat ook de oorzaak daarvan?
__________________
DUB CLUB

Golf mk2 1986 1.9 tdi
Corrado 2.0 16v
Reply With Quote
  #9  
Old 23-01-2008, 12:53
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

ahaa, kijk, er komt steeds meer info.

Nee ,dat kan niet aan een losse stekker liggen. Dan doet hij het gewoon NIET.

Thermostaat stuk; test is heel makkelijk.
Ga een stukje rijden om de motor op temperatuur te krijgen, maar houdt de snelheid laag. Laat de motor dan een tijd stationair draaien.
**Als je thermostaat kapot is zal de temperatuurmeter alsnog omhoog moeten gaan, tot ongeveer 90 graden en slaat uiteindelijk de ventilator aan.
**Is de meter kapot, dan zie je niks en slaat uiteindelijk de ventilator aan als het koelwater op temperatuur is.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #10  
Old 23-01-2008, 13:00
tieske_jetta's Avatar
tieske_jetta tieske_jetta is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 321
Default

Quote:
Originally Posted by martiepartie
ahaa, kijk, er komt steeds meer info.

Zat ik net even te bedenken dat hij in het begin toen ik hem kocht het wel deed maar tot het eerste streepje en niet verder.

Quote:
Originally Posted by martiepartie
Nee ,dat kan niet aan een losse stekker liggen. Dan doet hij het gewoon NIET.

Thermostaat stuk; test is heel makkelijk.
Ga een stukje rijden om de motor op temperatuur te krijgen, maar houdt de snelheid laag. Laat de motor dan een tijd stationair draaien.
**Als je thermostaat kapot is zal de temperatuurmeter alsnog omhoog moeten gaan, tot ongeveer 90 graden en slaat uiteindelijk de ventilator aan.
**Is de meter kapot, dan zie je niks en slaat uiteindelijk de ventilator aan als het koelwater op temperatuur is.



Mijn ventilator slaat wel aan na een lange tijd( komt natuurlijk ook door het koude weer) maar hij doet het wel op een gegeven moment. Dus zal het dan toch alleen aan de meter liggen?
__________________
DUB CLUB

Golf mk2 1986 1.9 tdi
Corrado 2.0 16v
Reply With Quote
  #11  
Old 23-01-2008, 13:18
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

voel eens aan de slangen of ze allemaal warm zijn...
Reply With Quote
  #12  
Old 23-01-2008, 18:16
Djinn_4fun's Avatar
Djinn_4fun Djinn_4fun is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,762
Send a message via MSN to Djinn_4fun
Default

probeer eens een vervangende zwarte temperatuur sensor, zit naast de blauwe voor op 't blok
zijn iets van €20 bij de dealer
__________________
Mvg Maarten


2008 VW Polo 9N3 1.2i United (Full Options)


In bezit van VCDS & ELSAWIN
Reply With Quote
  #13  
Old 12-03-2008, 00:24
JeeWee's Avatar
JeeWee JeeWee is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,742
Default

Hoi, ditzelfde probleem heb ik met mijn '91 jetta 1.6, maar 't valt me op dat het koelstofreservoir ook heel langzaam steeds leegloopt (naar schatting 0,25l per 1000km). Verder rijdt de jetta goed en heeft genoeg vermogen. Rijdt wel vaak kleinere afstanden (werk 15km enkele reis). Kachel komt wel op temperatuur maar de laatste paar weken komt de meter nauwelijks uit de hoek

Mogelijk dat naast een sensor ook de koppakking een beetje 'zweet'?
__________________
RIJD DUURZAAM, RIJD OLDTIMER!

Fryske Âlde Skoalle Loftkuolle Gêrs Jarre Memmebatsers!

'72 T2 singlecab '78 T2 doka '80 T3 singlecab '80 T3 singlecab Lupo 3L
Reply With Quote
  #14  
Old 12-03-2008, 08:25
frankVW's Avatar
frankVW frankVW is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 142
Default

Ik heb precies hetzelfde probleem. Met tempmeter doet het ook niet en de sensoren zijn vervangen. Dus moet wel aan stekkertje of draad ligggen.
Alleen krijg ik mij tellerbak er niet uit. Boven zitten er 2 schroefjes bij kachel bediening 1 en onder nog een. Maar beweging komt er niet in.

Weet iemand hoe het wel moet?
Reply With Quote
  #15  
Old 12-03-2008, 10:25
Djinn_4fun's Avatar
Djinn_4fun Djinn_4fun is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,762
Send a message via MSN to Djinn_4fun
Default

Als je het raamwerk eruit hebt.
1 schroef links achter je dimlicht schakelaar. Er zit er 1 in het midden achter de schakelaar van de achterruit verwarming, 2 bij je kachel frame en 1 achter waar de radio hoort te zitten.
Als het goed is heb je ze nu allemaal los.
Voor het gemak kun je je stuur loshalen met een M22 of M23 weet ik niet zo uit m'n hoofd.
de bak zit met 2 schroefjes vast. de kabel kan je aan de achterzijde loshalen via de onderkant.

Succes
__________________
Mvg Maarten


2008 VW Polo 9N3 1.2i United (Full Options)


In bezit van VCDS & ELSAWIN
Reply With Quote
  #16  
Old 12-03-2008, 16:41
JaapL JaapL is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 109
Default

Alle stekkertjes van de sensoren eraf trekken, 1 iemand in de auto zitten, doe je de stekkertjes tegen de min aan, en als je meter dan uitslaat is je meter niet kapot.

Heb het zelf ook gehad maar bleek temperatuursensor te zijn.
Reply With Quote
  #17  
Old 12-03-2008, 17:20
redbull's Avatar
redbull redbull is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 1,361
Default

heb het zelfde probleem gehad.
was de zwarte sensor op de voorste koelflens zat bij mij aan de onderkant had er boven een grijze en een blauwe op zitten en er onder de zwarte.
heb de stekker van de zwarte afgetrokken en ff met een draadje gestript en toen doorverbonden ,toen sloeg mn meter helemaal uit,ik wist toen dat mn sensor kapot was.
dus dat zou ik ff eerst proberen voor je je dash eruit haalt
__________________
"de cursus omgaan met teleurstellingen gaat vandaag helaas niet door"
Reply With Quote
  #18  
Old 12-03-2008, 17:39
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

even een ander vraagje tussendoor, mijn TD lijkt op de meter warmer dan ik van andere blokjes gewend ben.
kan dit ook een sensor probleem zijn, of slaat de meter dan juist niet uit?

wijzertje werkt gewoon, dus misschien sensor? alle slangen lekker warm, nergens een probleem zo op t oog..
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #19  
Old 12-03-2008, 17:47
tieske_jetta's Avatar
tieske_jetta tieske_jetta is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 321
Default

Even on topic bij mij is alles opgelost het was idd de tempratuursensor. Dus van mij mag er een slotje op.
__________________
DUB CLUB

Golf mk2 1986 1.9 tdi
Corrado 2.0 16v
Reply With Quote
  #20  
Old 12-03-2008, 18:19
steven16v steven16v is offline
Volksforum Triple Action Donor
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 4,050
Default

Quote:
Originally Posted by tieske_jetta
Even on topic bij mij is alles opgelost het was idd de tempratuursensor. Dus van mij mag er een slotje op.


Heb je er toevallig een artikelnummer van. Is makkelijk voor anderen die hetzelfde probleem hebben.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 15:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum