Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->)
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 07-07-2010, 22:07
golfdriver golfdriver is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 64
Default Meningen gevraagd!

Ik sta op punt een T1 panelvan aan te schaffen.

Nu zijn er 3 puntjes die me niet erg aanstaan:

- 1600cc ipv 1500cc als de keuring de motorcode's nakijkt is het meteen afgelopen. (geen aanpassingen, webers etc...)

- Verlaagde vooras, eigenaar heeft hem gewoon naar boven gezet en geraakte door de keuring.

-straight axle achterophanging.

Hij heeft deze oldtimer gekeurd, natuurlijk met een portie geluk.

Belangrijk om te weten, het is voor een belgische oldtimer keuring.

Ik ben echt geïntreseerd in deze bus, enkel mocht deze afgekeurd worden en dan nog een 1500cc, originele ophaning aanschaffen houdt me wat tegen.

Geef jullie mening!
Reply With Quote
  #2  
Old 07-07-2010, 22:29
hajee's Avatar
hajee hajee is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 6,884
Send a message via MSN to hajee
Default

is het nu al een belgische bus?
of, wat is exact het probleem?
Reply With Quote
  #3  
Old 07-07-2010, 22:38
golfdriver golfdriver is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 64
Default

Quote:
Originally Posted by hajee
is het nu al een belgische bus?
of, wat is exact het probleem?


Het is inderdaad een belgische bus, reeds oldtimer gekeurd.

Nu heb ik hier en daar opgevangen dat je met een verlaagde vooras wel eens afkeurd kan worden. En dat sommige keuringmeesters de motorcode's nakijken en als deze nueenmaal niet overeen komen...

Het principe van de achteras ken ik niet direct, kan je deze simpel weg verstellen en zo door de keuring bollen?
Reply With Quote
  #4  
Old 07-07-2010, 22:43
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Wat ik van een maat van me begrepen heb, ook een Belg, is dat een als oldtimer gekeurde Belg niet meer gekeurd hoeft te worden zoals een normale auto.

Kans is dus groot dat ze naar zulk soort zaken niet eens meer kijken... vraag eens na bij een keurstation in de buurt zou ik zeggen.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #5  
Old 07-07-2010, 22:51
Area51's Avatar
Area51 Area51 is offline
Draaideur donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,886
Default

Oldtimer gekeurd wil zeggen dat de bus niet dagelijks gebruikt mag worden, ze zijn daar -ook verzekering technisch dacht ik- vrij streng in.
Wil je de bus 'omkeuren' voor dagelijks gebruik, dan zal hij 100% orgineel moeten zijn, dus geen andere -verlaste/verstelbare- vooras, geen 1600 motor, de standaard trommelremmen moeten erop zitten enzovoort.
De bus krijgt pas een dagelijks gebruik goedkeuring mits hij 100% bouwjaar correct is, dus als hij in '65 6volt was en nu is omgebouwd naar 12volt zul je het weer terug moeten bouwen.
Met een oldtimerkeuring is er wat meer -technisch- mogelijk, maar dan mag je de bus alleen op zgn evenementendagen (al is het voor een kantkloswedstrijd) gebruiken, mits het wel een geregistreerd evenement is.

Kijk anders ook eens op www.spijlbussen.nl .. dat is een nederlands spijlbusforum waar ook de nodige belgen zitten en sommigen hebben dezelfde issues gehad waar jij nu tegenaan loopt.
__________________
Alain
Quote:
Originally Posted by Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!!
Reply With Quote
  #6  
Old 07-07-2010, 23:02
golfdriver golfdriver is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 64
Default

Ik heb ondertussen al enkele fora's doorgebladerd, en ik ben er al verder uitgekomen.

Mijn bedoeling is dus, de bus ophalen deze op keuringshoogte zetten en weer als oldtimer keuren. Volgens mij kijken ze enkel de remmen&lichten na. Dus in principe mag het géén probleem vormen. Al heeft men kameraad zijn kever laten keuren voor oldtimer en hier keken ze de motorcode na. Dit is wat me zowat zorgen baard.

Alvast bedankt voor de reactie's! Ik ben er wijselijker van geworden!
Reply With Quote
  #7  
Old 07-07-2010, 23:10
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,778
Default

ff voor de duidelijkheid: kijken ze de motorcode of het motornummer na?
of is de motorcode opgenomen als eerste 2/3 letters van het nummer.

want met dat nummer kijken ze alleen of het de originele motor nog is.
hier kun je dus gewoon onderuit komen door te zeggen dat de vorige in de soep gelopen is.

en met de motor code kunnen ze pas zien welk type het is, 1600 of 1500.
__________________
Scratch the surface!

-Golf 2 '841.9TDI
Reply With Quote
  #8  
Old 08-07-2010, 19:18
golfdriver golfdriver is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 64
Default

Ik ben vandaag bij iemand langs geweest die dagdagelijks bezig is met bussen, hij wist me te vertellen dat hij het motorprobleem voor me zal aanpakken en ivm de straight axle, dit merken ze niet op de keuring. De versmalde vooras heeft hij ook een geniale oplossing gegeven. Ik ben eruit. Bedankt voor jullie meningen!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 22:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum