Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 15-12-2006, 15:00
bugdaddy's Avatar
bugdaddy bugdaddy is offline
VW Addict
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 510
Default na 10 jaar uit de stalling?!

Ik wil een oto op gaan starten die sinds 1996 stil in de stalling staat.


Alle tips om hem te gaan starten zijn welkom.

Het is dan wel geen VW, maar het blijft binnen de familie hoor
(het is een heerlijk foute 924!! )
__________________
red alert; GET DOWN!!!
Reply With Quote
  #2  
Old 15-12-2006, 15:03
Big_Mac_Mark's Avatar
Big_Mac_Mark Big_Mac_Mark is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,301
Default

was er niet iets dat je eerst even moest kijken of alles draaide? Ratel op de krukaspoelie en even kijken of dat wil (ik ben een noob, ik roep maar wat )
__________________
- Golf MK4 2.0, 1999

- Honda CBR 900 RR Fireblade, 1998

ZU RISIKEN UND NEBENWIRKUNGEN LESEN SIE DIE PACKUNGSBEILAGE UND FRAGEN SIE IHREN ARTZT ODER APOTHEKER
Reply With Quote
  #3  
Old 15-12-2006, 15:06
vwmk2driver's Avatar
vwmk2driver vwmk2driver is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,598
Send a message via MSN to vwmk2driver
Default

misschien kan je de olie eerst eens verversen voor je hem gaat starten. dat is na 10 jaar meestal ook niet super meer.
Reply With Quote
  #4  
Old 15-12-2006, 15:16
J-9A-N's Avatar
J-9A-N J-9A-N is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 2,678
Default

Olie verversen idd.
En vergeet vooral niet de distributieriem te bekijken voor je de sleutel omdraait.
schone benzine.
Reply With Quote
  #5  
Old 15-12-2006, 15:21
Ruud's Avatar
Ruud Ruud is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: May 2005
Posts: 1,509
Default

olie pijlen, dan luchtfilter er af, scheut benzine er in of remmenreiniger
en starten die hap.
Het kan altijd dat de olie schraap veren vast zitten, maar dat zie je dan wel,
aan de rook.
en als de cilinders een bonk roest is, redden die het toch niet.
__________________
W12 Engine
http://youtu.be/q-uq3oOjuL8
Reply With Quote
  #6  
Old 15-12-2006, 19:22
Dirtbag Dirtbag is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 191
Default

Quote:
Originally Posted by ruud's fridolin
olie pijlen, dan luchtfilter er af, scheut benzine er in of remmenreiniger
en starten die hap.
Het kan altijd dat de olie schraap veren vast zitten, maar dat zie je dan wel,
aan de rook.
en als de cilinders een bonk roest is, redden die het toch niet.


Carburateurs eraf trekken schoonblazen etc,
benzine weggooien en leiding + filters opkuisen
accu vervangen, of volledig accu lenen van andere auto
distributie checken
in de versnelling zetten en kijken of je beweging in het verhicel krijgt.
als je dan toch rolt, kijk of de remmen nog uberhaupt iets doen.
bougie (kabels) controleren
indien mogelijk, ff in het bougie gat kijken met een lampje.
Motorolie vervangen+ filters (neem maar een uurtje de tijd, lijkt waarschijnlijk op teer en is koud)
koelvloeistof aanvullen

Bidden tot welke god je dan ook aanbid

Starten

loopt 'ie?

dan in de 1 en heel langzaam rollen en je remmen kontroleren

dan koelvloeistof verversen en de meest conplete beurt geven + zoveel mogelijk onderdelen controleren en indien nodig vervangen, vergeet de remvloeistof hierbij niet. is waarschijnlijk ook een goed idee om de auto weer even te laten werken voor je hiermee begint (weet je ook wat er de geest geeft) en dan nog een keer de olie vervangen. ook de versnellingsbakolie mag vervangen worden


oppoetsen

Da man wezen


db

Last edited by Dirtbag : 15-12-2006 at 19:24.
Reply With Quote
  #7  
Old 15-12-2006, 19:32
DeNB3rt's Avatar
DeNB3rt DeNB3rt is offline
Forum junkie
 
Join Date: May 2005
Posts: 1,901
Default

Mijn 77er stond stil van 89, starte direct en reed als een tiet!
Remmen was iets anders
Reply With Quote
  #8  
Old 15-12-2006, 21:40
vw dennis's Avatar
vw dennis vw dennis is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,313
Default

Verse olie en brandstof zou ik in ieder geval doen
__________________
Your Signature
Reply With Quote
  #9  
Old 15-12-2006, 21:50
Arno's Avatar
Arno Arno is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 643
Default

Ik sluit me aan bij de vorige berichten, zoals het bericht van Dirtbag!
Het lijkt me wel erg spannend om een auto na 10 jaar stilstaan weer tot leven te wekken....

It's alive, It's alive!
__________________
poohlo...wie anders!

Last edited by Arno : 15-12-2006 at 21:54.
Reply With Quote
  #10  
Old 15-12-2006, 23:00
Jurgen Santana's Avatar
Jurgen Santana Jurgen Santana is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,526
Default

Allemaal leuke tips maar op die manier zal de auto echt niet starten.














Je zult de sleutel in het contactslot moeten steken en omdraaien
__________________
WWW.MIVW.NL
Reply With Quote
  #11  
Old 16-12-2006, 08:57
JettaPowerrr's Avatar
JettaPowerrr JettaPowerrr is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,015
Default

Ik blijf huiverig voor auto's die zo lang stilstaan.... Waarom?

Een maatje van me heeft een Mazda 626 2.0-12V Coupé van '87. Erg leuke auto, en voor weinig gekocht. Maar had wel 7 jaar in een schuur gestaan. Het ding liep meteen, hoor, Jappanner, hè. En na een grote service-beurt, die we samen hebben uitgevoerd, leek er ook geen vuiltje aan de lucht. We zijn nu krap een jaar en 40.000 km verder, en hij doet het nog steeds, maarrrrr...... Alles wat kapot kan gaan door lang stilstaan (allerhande rubbertjes van het onderstel, motorsteunen, enz.) is nu aan vervanging toe. En dat komt niet van 40.000 km in 1 jaar rijden. Dat komt door stilstaan. Bovendien zuipt het ding olie, omdat de zuiger-veren niet jofel meer zijn. Tja...ze zeggen niet voor niks: Stilstand is achteruitgang.

Kortom, mijn tip: Als je hem aan de praat hebt, controleer dan zo snel mogelijk ALLE rubber onderdelen van de auto, dus motorsteunen, ophangrubbers, enz, enz. Hier word vaak niet aan gedacht, maar kan behoorlijk kostbaar zijn om te vervangen!


Het lijkt allemaal zo mooi, een auto die jaren in de opslag heeft gestaan, maar ik ben toch van mening, dat je beter een auto kunt kopen, die nog gewoon rijdt.

Succes ermee! En plaats een paar footootjes!
Reply With Quote
  #12  
Old 16-12-2006, 09:48
bugdaddy's Avatar
bugdaddy bugdaddy is offline
VW Addict
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 510
Default

Goeie tips heren.
Meeste verwachtte ik al wel, maar het is goed om aandachtspunten te krijgen.
(natuurlijk noooooooit aan de sleutel gedacht )

Even voor de duidelijkheid, het is een gekregen wagen, ik heb nog geen cent uitgegeven.
En het is gewoon te leuk om te laten staan.

Morgen ben ik er wel even en zal een fototje schieten.
Pas tussen kerst en oud en nieuw haal ik hem hierheen om te zien of er leven in te krijgen is.

(Iemand bekend met een "OP-ART" interieur?? , zal ook daar een fotoje van maken)
__________________
red alert; GET DOWN!!!

Last edited by bugdaddy : 18-12-2006 at 09:38.
Reply With Quote
  #13  
Old 16-12-2006, 18:39
JettaPowerrr's Avatar
JettaPowerrr JettaPowerrr is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,015
Default

Aha, gekregen! Dat verklaard een hoop! Dan kun je er idd geen buil aan vallen.

Mij mochten ze ook wel een 924 geven, hoor....

Succes ermee!
Reply With Quote
  #14  
Old 16-12-2006, 20:27
Koen is sleeping's Avatar
Koen is sleeping Koen is sleeping is offline
Volksforum QUATTRO Donor Sleeping since 2004
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 1,225
Default

Voordat je begint zou ik eerst de bougies eruit halen en een klets WD40 in de cilinders spuiten. Dan lekker 24 uur laten staan en dan eens kijken of hij los is. En spoel je koelsysteem maar flink door. haal alles los qua stekkers en spuit de stekkers in met WD40. En voor de rest alles wat eerder genoemd is idd. (Vervang ook maar de brandstofleidingen op voorhand)
Ben zelf bezig aan een Polo die sinds 1990 stil stond. Jawel, STOND... want hij loopt weer intussen.
En idd een deel van de rubbers is vergaan.
Maar het is wel gaaf om je auto zo langzaamaan te zien ontwaken.

Hou alvast maar een paar bussen WD40 en remmenreiniger achter de hand want die ga je nodig hebben.

Succes
__________________
I'm trying to see things from YOUR perpective....
But I can't get my head that far up my ass!
Reply With Quote
  #15  
Old 17-12-2006, 21:12
bugdaddy's Avatar
bugdaddy bugdaddy is offline
VW Addict
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 510
Default

Beloofde foto's.....

In de stalling (hier stond hij "pas" 5 jaar, daarvor ergens anders droog)



Wat een beetje water en een spons kan doen:



En een PASHA-interieur:



Lijkt leuk te worden.
Motor zit niet vast, de remmen aan de bestuurderskant zaten dat wel, maar kwamen makkelijk los.
Verder is de achteruitkijkspiegel van de voorruit afgebroken en zijn er een paar lekkages bij de voor en achterruit. Een paar naden van de stoelen en leren stuur los.
De benzinepomp ontbreekt en lijkt er wat veel speling op het stuur te zitten.

Volgende week haal ik hem op en ga ik beginnen met voorbereidingen voor het starten.....
__________________
red alert; GET DOWN!!!
Reply With Quote
  #16  
Old 17-12-2006, 21:18
Richard's Avatar
Richard Richard is offline
Volksforum Crew - The Grim Sweeper
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 15,071
Send a message via MSN to Richard
Default

netjes... deze auto's staan bekend dat ze de ideale stroomlijn hebben...waarneer ze achteruitrijden..zijn wel sommigen omgebouwf daardoor..

pasha interieur is alom bekend
__________________
Quote:
Originally Posted by sixpack
Wanne conjo..


BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels
Reply With Quote
  #17  
Old 17-12-2006, 21:44
bugdaddy's Avatar
bugdaddy bugdaddy is offline
VW Addict
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 510
Default

Quote:
Originally Posted by Richard
netjes... deze auto's staan bekend dat ze de ideale stroomlijn hebben...waarneer ze achteruitrijden..zijn wel sommigen omgebouwf daardoor..
pasha interieur is alom bekend


Zou daarom hier ook een achteruit op zitten??

Niet bij mij (dat zegt misschien niet veel )
__________________
red alert; GET DOWN!!!
Reply With Quote
  #18  
Old 17-12-2006, 22:18
Koen is sleeping's Avatar
Koen is sleeping Koen is sleeping is offline
Volksforum QUATTRO Donor Sleeping since 2004
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 1,225
Default

Hee, elctrische ramen! Die zie je niet zo heel vaak. 4 of 5 bak? Zo'n ding is niet echt supersnel, maar het rijdt wel errug leuk met die lange neus. Bocht uitkomen is een soort van richten-en-vuur! Als je delen nodig hebt: kennis van me heeft er een paar staan voor de onderdelen.
__________________
I'm trying to see things from YOUR perpective....
But I can't get my head that far up my ass!
Reply With Quote
  #19  
Old 17-12-2006, 22:40
Sjon Sjon is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,527
Default

.

Last edited by Sjon : 30-10-2015 at 08:37.
Reply With Quote
  #20  
Old 18-12-2006, 15:34
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,494
Default



Idd, niet gewoon proberen of de motor start, maar kruipolie in de cylinders.
Dan heb je iig niet de kans dat 40.000 km later de zuigerveren versleten zijn.

Aan het lopen krijgen is 1, er nog lang plezier van hebben is 2!

Quote:
Originally Posted by Koen is sleeping
Voordat je begint zou ik eerst de bougies eruit halen en een klets WD40 in de cilinders spuiten. Dan lekker 24 uur laten staan en dan eens kijken of hij los is. En spoel je koelsysteem maar flink door. haal alles los qua stekkers en spuit de stekkers in met WD40. En voor de rest alles wat eerder genoemd is idd. (Vervang ook maar de brandstofleidingen op voorhand)
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 18:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum