![]() |
|
|||
|
|||
![]() Ze zijn deze zogenoemde bi-metaaltjes nog nieuw te kopen?
Want misschien dat het daar aan ligt, aangezien de auto mooi blijft lopen als het zo'n 10 gr of meer is!!! ![]() En zo ja waar en hoe duur? Bij de dealer niet meer te verkrijgen iig!! ![]()
|
|||
|
|||
![]() ![]()
|
|||
|
|||
![]() kijk eens bij ottermans auto electriciteit in dendermonde (belgie) die hebben praktisch alles
|
|
||||
|
||||
![]() Het bimetaaltje waar jij het over hebt, doet niks meer dan de choke aansturen.
Werkt de choke niet meer dan? |
|
|||
|
|||
![]() Quote:
de choke werkt goed lijkt mij, alleen het is nu dus zo dat is al het gevroren is en dus zo rond het vriespunt of lager. Slaat hij gewoon zo'n 4 a 5 x af, maar let op: als ik klaar bent met mijn werk is het NU op dit moment dus zo'n 10 tot 15 gr. En wat denkt je: hij heeft dus nergens last van!! ![]() Dus koud weer: 4 x afslaan!!! En warm weer : gewoon netjes blijven lopen!! Misschien toch probleempje bi-metaaltje!! ![]()
|
||||
|
||||
![]() dat bi-metaaltje doet niets anders dan je choke aansturen; dus probleem choke!
De choke doet het wel of niet. Bimetalen stripje zorgt er voor dat bij een warme motor de choke uitgeschakeld wordt en bij een koude motor (zo lang als het moet) ingeschakeld blijft. Hoe ver is het naar je werk (afstand)? Heb je je inlaatspruitstukverwarming en de warme luchtslang naar je inlaat wel allemaal aangesloten? Komt je koelwater wel op temperatuur tijdens de rit 's ochtends? Bij koud weer kan dat net het kleine beetje uitmaken; vooral bij een automaat die stationair moet blijven draaien in de Drive.
|
|||
|
|||
![]() op die vragen kan ik allemaal een antwoord geven:
vraag 1: 9 km vraag 2: is allemaal aangesloten de inlaatspruitstukverwarming en de warme luchtslang zit er zelfs nieuw op!! vraag 3 : koelwater temperatuur staat altijd in het midden halverwege de rit, dus is ook normaal!! ![]()
|
||||
|
||||
![]() Wat voor motor hebben we het over?
|
|||
|
|||
![]() Quote:
het gaat om een JB motor!! ![]()
|
|||
|
|||
![]() ![]()
|
||||
|
||||
![]() Ah sorry, was ik weer.
Ik had gehoopt iets met een oude Solex carb, daar weet ik een prachtige afstelling zo van uit mijn hoofd. Die JB carbs weet ik niet veel van, maar negen van de tien keer is een grondige schoonmaak van de carburateur plus een correcte afstelling hiervan en de ontsteking een goede manier om je motortje onherkenbaar netjes te laten lopen op alle temperaturen.
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Het is ook een Solex carb. 34 PICT 5 meende ik!! En de latere versie heb de Pierburg carbs!!! ![]()
|
||||
|
||||
![]() -Controleer of ontsteking in orde is en correct afgesteld. De handleiding gaat uit van een goed schone en functionerende carburateur zonder vacuum lekkages.
-Controleer de werking van de elektrische stationairklep. Trek hiervoor de zwarte draad los van het langwerpige ronde potje aan de zijkant van de carburateur. Tik nu, met ingeschakeld contact, de aansluitpool waar de stekker zojuist van losgetrokken is, met de stekker aan. Als je een -klik!- hoort is de klep in orde. Om nog beter te controleren: klep uit de carb draaien (zit meestal maar hand-vast), wegleggen op het blok met een goed massa contact, en bekijken hoe de uitstekende pin zichzelf met een -KLIK!- intrekt bij ingeschakeld contact (kijk uit voor kortsluiting/vonkvorming). -De gasklep aanslag afstellen. De aanslag van de gasklep (dat is de stelschroef die door veel mensen wordt gezien als de 'stationair schroef') moet net NIET de getrapte hevel raken. Schroef de schroef dus helemaal uit, houdt de choke klep met de hand open, geef een keer gas zodat de gasklep helemaal terug kan vallen (en niet open wordt gehouden door de choke verhoging) en draai de schroef zo ver in dat hij net niet de getrapte aanslag raakt. -Controleer de werking van de choke. Geef eenmaal volgas (met uitgeschakelde en koude motor), de choke klep bovenin de carburateur zal nu door de interne bi-metaal veer (in dat ronde potje) dichtvallen. Wanneer het gas losgelaten wordt valt de gasklep aanslag schroef op de getande hevel aan de zijkant waardoor de stationair loop verhoogd wordt. De klep moet zich langzaam aan openen, maar zal dit overigens alleen doen als af en toe gas wordt gegeven (om de spanning van de getande hevel te halen en zo de bimetaal veer even vrij spel te geven). Dit gebeurt door opwarming van het bimetaal, in sommige gevallen electrisch (vanaf ingeschakeld contact) of door de warmer wordende koelvloeistof. Het bimetaal zit overigens in de ronde behuizing aan de zijkant van de carburateur, het deksel zit vastgeklemd door drie schroeven en kan verdraaid worden wat een verstelling van het bimetaal veroorzaakt. De basisinstelling is over het algemeen goed en is in te stellen door de merktekens op carburateurhuis en bimetaaldeksel op te lijnen! (goed zoeken en kijken!) -Aan de zijkant zie je twee afstelschroeven boven elkaar, een grote en een kleine. De grote is de 'luchtschroef', deze dient voor het stationair stellen. De kleine is de CO schroef, dient voor de brandstofhoeveelheid bij stationair lopen. Schroef de kleine schroef helemaal IN (voorzichtig, niet lomp!), en dan twee-en-een-halve slag UIT. Schroef de grote schroef helemaal IN en twee slagen UIT. Start de motor, als het goed is blijft deze ruw weg stationair lopen, zo niet, de grote schroef verder UIT draaien voor verhoging toerental. Draai nu de kleine schroef verder UIT, en hoor hoe de motor als het goed is steeds sneller stationair gaat draaien. Vanaf een bepaald punt stopt de motor met verder accelereren, stop dan met UITdraaien en draai de kleine schroef een halve slag terug IN. Stel het stationair toerental weer netjes af met de grote schroef (IN=langzamer, UIT=sneller). Als je op deze manier niet eenvoudig een vrij nette basisafstelling kunt krijgen, dan is er een vacuumlek, vervuilde carburateur of is de ontsteking niet in orde. Succes!
Last edited by Stijn : 15-04-2008 at 22:58. |
|
|||
|
|||
![]() He thnx Stijn, zal eens kijken wat ik er mee kan doen!!!
![]()
|
||||
|
||||
![]() Succes
![]()