Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 27-10-2011, 10:38
loopvogel loopvogel is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2011
Posts: 4
Default GolfII TD loopt heel slecht

Mijn GOLF GTD heeft opeens een heel raar verschijnsel heeft gekregen; ik had hem uitgeleend en hij sloeg al rijdend af (natuurlijk in een bocht met de koppeling in): Hij is toch nog teruggekomen en heeft nog 100 km gereden, slecht lopend, hij wil niet niet stationair lopen en produceert heel veel witte rook.

Ik dacht eerst: lucht aanzuigen in het brandstof systeem kan de oorzaak zijn, ik heb dat vaker bij Landcruisers meegemaakt; de opvoerpomp in de injectiepomp is dan soms slecht of er is een filter helemaal verstopt. Onder druk de brandstof erin (bijv met een elektrische opvoerpomp ervoor) en het probleem is (althans tijdelijk) opgelost. maar niet in dit geval helaas.
Wat heb ik gecontroleerd: koelwater: in orde, verbruikt geen (of vrijwel geen) koelwater. Olie: niets verbruikt; carterdruk: gewoon (oliedop eraf om te controleren); brandstoffilter: nieuw, luchtfilter: nieuw. Ik heb diesel met klein vaatje van bovenaf aangevoerd naar het filter (om te controleren of het geen brandstof tekort verschijnsel is): geen verbetering en er werd goed aangezogen door de injectiepomp.

Hij start wel koud en ook warm maar slecht.

Het enige wat ik mij nog theoretisch kan bedenken zijn hele rare verschijnselen zoals: inspuittijdstip niet goed meer omdat de spie in het aandrijfwiel van de injectiepomp afgebroken is....wie helpt mij verder?
Reply With Quote
  #2  
Old 27-10-2011, 10:44
hummer's Avatar
hummer hummer is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 488
Default

Lekke koppakking ---> witte rook ??
Reply With Quote
  #3  
Old 27-10-2011, 11:05
Bumper83's Avatar
Bumper83 Bumper83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 643
Default

heel veel witte rook duidt op koelwater in je verbrandingsruimte... zoals hummer al aangeeft, waarschijnlijk is je koppakking het haasje
__________________
Wagenpark:

Golf 2 GTI 8v 1985 (Under Construction)
Golf 2 Avance 1.3 1987 (SOLD)
Passat Sportline 2.0 20V 2002 (SOLD)
Reply With Quote
  #4  
Old 27-10-2011, 12:20
loopvogel loopvogel is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2011
Posts: 4
Default lekke koppakking?

Dacht ik ook maar de grote hoeveelheid witte rook kan niet geproduceerd worden door een minieme vermindering (als daar al sprake van is want ik had het lang niet gecontroleerd) van het koelwater in 100 km. Ook is het koelwater schoon en er is geen geborrel te zien in het expansievaatje. Ik zal straks nog eens controleren of er drukopbouw is in het expansievat en het posten!

alvast dank voor de suggesties, wordt vervolgd!
Reply With Quote
  #5  
Old 27-10-2011, 17:45
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Witte rook duid altijd op koelwaterverbruik. Hierdoor gaat ie op water lopen, wat dus niet gaat

Hoeveel koelwater verbruikt ie?

Trouwens; waarom neem jij bochten met je koppeling ingetrapt?
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #6  
Old 27-10-2011, 19:23
gooigolf's Avatar
gooigolf gooigolf is offline
Forum junkie
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,831
Default

hallo .

heb je compressie gemeten ..
tijdstip pomp controleren etcc ..
zo moet je het toch vinden ..
vrgr gooigolf /
Reply With Quote
  #7  
Old 27-10-2011, 20:41
patjetta patjetta is offline
Forum junkie
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,938
Default

Ruik eens aan de uitlaat gassen.
Als die zoet ruiken is je koppakking lek.
En hem starten en dan voellen of er druk in het systeem staat zal niet erg betrouwbaar zijn omdat het om een gietijzer blok gaat.
__________________
Jetta mk2
Reply With Quote
  #8  
Old 28-10-2011, 09:05
loopvogel loopvogel is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2011
Posts: 4
Default

Gisteren heb ik nog meer checks gedaan om jullie suggesties te testen: lekke koppakking zoals velen suggereerden: de motor heeft in de 100 km met dit verschijnsel maximaal een halve liter water verbruikt; als je de motor start en 5 seconden laat lopen en dan het expansievaatje opent is er geen enkele druk opgebouwd. Het koelwater is helder en er zijn geen borrels of iets dergelijks te zien bij lopende motor. Lijkt hij heel erg onwaarschijnlijk gezien dus, of...? Vergeet ook niet dat hij met lopende motor afsloeg en dat lijkt mij ook niet kunnen met een klein waterlek.....
Ik heb ook de brandstofpomp direct (zonder filter deze keer op schone diesel aangesloten met een pompje: geen verbetering.

Hij start soms en soms weer niet; als het net eventjes heeft gelopen en je probeert hem weer te starten geeft hij gelijk witte rook (met de geur van onverbrande diesel) uit de uitlaat. Dit alles met koude motor.

De motor reageert niet op de inspuitvervroeging (start uittrek knop links van het stuur) maar dit is nu ook niet meer echt te controleren want hij loopt te slecht daarvoor. Hij deed dit ook al niet (mijn andere golf hiervoor deed dit heel duidelijk wel). Het kabeltje en de bediening zitten goed vast en bewegen zoals het moet.

Als ik de compressie meet (moet goed zijn want hij start soms koud) kom ik natuurlijk iets verder. Als ik de inspuittiming meet komt ik misschien heel veel verder maar ik heb het meetgereedschap (dat micrometertje en de adaptor om in de inspuitkop te steken) niet. Ik probeer vooralsnog op ervaring en theorie de diagnose te stellen. Elke bijdrage van jullie kant is welkom!
Reply With Quote
  #9  
Old 28-10-2011, 09:37
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,870
Default

Water mag hij zowieso niet gebruiken, is gewoon een gesloten systeem.

Is het niet je pomp of verstuivers die niet goed meer zijn?
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #10  
Old 28-10-2011, 10:36
hummer's Avatar
hummer hummer is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 488
Default

TD turbo overleden? Moet je wel vermogen missen
Reply With Quote
  #11  
Old 28-10-2011, 10:56
gti_power's Avatar
gti_power gti_power is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 723
Default

Als ie zoveel water verbruikt dan ga er maar van uit dat de kop lek is,
rij eens een goed stuk en daarna voel je aan de slangen of ze hard zijn.met de dop erop natuurlijk.
Als je em 5 sec. met de dop eraf laat lopen dan zal ie echt nog geen druk opbouwen hoor.
Reply With Quote
  #12  
Old 03-11-2011, 08:57
loopvogel loopvogel is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2011
Posts: 4
Default opgelost

Opgelost is de titel maar dat wil zeggen dat ik weet wat de oorzaak is: het nokje van het distributieriemtandwiel op de krukas was er vrijwel af en de inkeping in de krukas waar hij invalt beschadigd door het loskomen van dit tandwiel. Verkeerde timing was dus de oorzaak.
Reply With Quote
  #13  
Old 03-11-2011, 09:32
Thomas's Avatar
Thomas Thomas is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 811
Default

Quote:
Originally Posted by loopvogel
Opgelost is de titel maar dat wil zeggen dat ik weet wat de oorzaak is: het nokje van het distributieriemtandwiel op de krukas was er vrijwel af en de inkeping in de krukas waar hij invalt beschadigd door het loskomen van dit tandwiel. Verkeerde timing was dus de oorzaak.

Als het om een TD gaat dan is dat eigenlijk haast het eerste waar je naar moet kijken. Vroeg of laat krijgen ze het allemaal.
Aanpassen naar een tandwiel van een TDI en het fenomeen zal voorgoed van de baan zijn.
__________________
Audi S3 sportback, 310pk
Past Cars:
- Audi S3 sportback, 300pk, full black
- Golf IV GTI TDI Exclusive - Powered by VVT [237 pk & 469 nm]
- Golf 3 M-TDI
Reply With Quote
  #14  
Old 03-11-2011, 18:39
Rallye Rallye is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2011
Posts: 1,188
Default

Mooi dat het opgelost is
__________________
Golf Rallye
Golf 8 GTI
Caddy 2.0TDI
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 23:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum