Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->)
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 10-10-2005, 19:07
ploon's Avatar
ploon ploon is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,633
Default straight axle, wat komt er bij kijken??

wat heb je allemaal nodig voor een straight axle ombouw??
ik neem aan een kever bakkie en andere assen, maar verder?

ik zit namelijk te denken aan een upgrade van de motor (van 1200 naar 1500/1600). dan heb ik meer power voor de trips met windje tegen / heuveltje op. maar als alles er toch uit ligt is het misschien slim om dan maar eens naar de bak ook te kijken.
iemand vertelde me dat een bus bak uit 66/67 een langere 4e versnelling heeft en dat dat dus al flink scheelt (en minder ombouw werk zou zijn)
__________________
Pim van Loon
1960 single cab (pickup) - www.ploon.nl
VW show dates & pics - www.vwshows.com
Reply With Quote
  #2  
Old 10-10-2005, 19:19
WorkingClass's Avatar
WorkingClass WorkingClass is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 210
Default

voor straight axle heb je een kever bak nodig (bak codes met overbrengingen zijn overal te vinden) je moet dan de nosecone overzetten van je spijlbak
je hebt ook kever veerplaten nodig

je slijpt je eigen veerplaat doormiden en daar las je het achterdeel van de kever plaat tegenaan, afhankelijk van de as breedte van de as moet je hier nog een offset stuk tussen lassen

de 2e manier is om de bak van een type3 te gebruiken deze heeft geen offset stuk nodig

de 3e manier is de kever asbuizen te verlengen en de binnen as van een typ3 3 te gebruiken
__________________
'59 T1 Panel

www.Workingclass.nl
Reply With Quote
  #3  
Old 10-10-2005, 21:15
primer-look's Avatar
primer-look primer-look is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 270
Default

Quote:
Originally Posted by WorkingClass
voor straight axle heb je een kever bak nodig (bak codes met overbrengingen zijn overal te vinden) je moet dan de nosecone overzetten van je spijlbak
je hebt ook kever veerplaten nodig

je slijpt je eigen veerplaat doormiden en daar las je het achterdeel van de kever plaat tegenaan, afhankelijk van de as breedte van de as moet je hier nog een offset stuk tussen lassen

de 2e manier is om de bak van een type3 te gebruiken deze heeft geen offset stuk nodig

de 3e manier is de kever asbuizen te verlengen en de binnen as van een typ3 3 te gebruiken


Optie 1 is geen optie, niet aan veerplaten gaan lopen lassen !!

Optie 2 kan wel al heb je dan wel vaak 4 gaats trommels..

Optie 3 loopt iets anders :
Zie hier mijn versie http://home.planet.nl/~DENEST/straight.html


P:S Pim geen zin om het van de winter samen te doen?

Groet
Dennis
Reply With Quote
  #4  
Old 10-10-2005, 21:52
volksfahrer.nl's Avatar
volksfahrer.nl volksfahrer.nl is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,880
Default

Quote:
Originally Posted by WorkingClass
de 2e manier is om de bak van een type3 te gebruiken deze heeft geen offset stuk nodig


Huh? Dus met een type 3 bak heb je geen straight axle-set nodig?
Volgens mij wel
__________________
www.volksfahrer.nl NEW!
www.theundutchables.nl
Reply With Quote
  #5  
Old 10-10-2005, 22:34
primer-look's Avatar
primer-look primer-look is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 270
Default

Quote:
Originally Posted by keverpech
Huh? Dus met een type 3 bak heb je geen straight axle-set nodig?
Volgens mij wel


Ja heb je wel nodig.

Je kan de bak een (vroege) type 3 gebruiken maar niet de assen.
Je hebt een Type 3 bak nodig van 61-68 voor de 5 gaats trommels en remdelen.

Nadeel , type 3 5 gaats trommels zijn erg schaars....

Greetz

Dennis
Reply With Quote
  #6  
Old 10-10-2005, 23:02
volksaddiction's Avatar
volksaddiction volksaddiction is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,546
Default

Quote:
Originally Posted by primer-look

Nadeel , type 3 5 gaats trommels zijn erg schaars....

Greetz

Dennis

Hier kan je toch ook weer kubel trommels voor pakken tot '71 ??
Deze zijn breder en hebben de 5x205 steek............
__________________
www.volksaddiction.nl


'52 split (my girl's slammed daily)
'55 oval (almost done)
'72 VW 181 (resto)
'91 golf I cabrio
'00 new beetle highline
Reply With Quote
  #7  
Old 11-10-2005, 06:09
Volkswouter's Avatar
Volkswouter Volkswouter is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,660
Default

*optie 4* Je kan ook je busplaten inkorten en opnieuw gaten frezen.

Je kan ook gewoon oud type kever trommels en voeringen gebruiken.Het enige waar je dan meezit is dat de trommel te ver naar binnen komt.Ik heb hier toen een opvul ring tussen gemonteerd.

Verder moet de buitenkabel van de handrem ingekort worden en moet er een pijpje gemaakt worden die de buitenkabel dan weer tegen houd.
Dit is als er kever remmen gebruikt worden tenminste.
__________________
http://www.volkswouter.nl
Reply With Quote
  #8  
Old 11-10-2005, 08:07
ploon's Avatar
ploon ploon is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,633
Default

op het SSVC forum hadden ze het over een SA-kit van bus boys.
daar zitten nieuwe veerplaten bij en schijnbaar kan je op een
per 63er de bestaande trommels, met een paar aanpassingen, gebruiken
http://www.bus-boys.com/fact2.htm
http://www.bus-boys.com/instruct-swing-pg1.htm

wat zou je ongeveer kwijt zijn aan onderdelen (inclusief een goede bak) ?

Quote:
Originally Posted by primer-look
Pim geen zin om het van de winter samen te doen?

dat zou mooi zijn (zeker aangezien ik zelf geen sleutel ruimte heb).
__________________
Pim van Loon
1960 single cab (pickup) - www.ploon.nl
VW show dates & pics - www.vwshows.com
Reply With Quote
  #9  
Old 11-10-2005, 12:09
volksaddiction's Avatar
volksaddiction volksaddiction is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,546
Default

Quote:
Originally Posted by ploon
op het SSVC forum hadden ze het over een SA-kit van bus boys.
daar zitten nieuwe veerplaten bij en schijnbaar kan je op een
per 63er de bestaande trommels, met een paar aanpassingen, gebruiken
http://www.bus-boys.com/fact2.htm
http://www.bus-boys.com/instruct-swing-pg1.htm

wat zou je ongeveer kwijt zijn aan onderdelen (inclusief een goede bak) ?


dat zou mooi zijn (zeker aangezien ik zelf geen sleutel ruimte heb).

CSP verkoopt deze sets ook, straight axle kits........
Kosten rond de 400 euro, en zijn helemaal compleet met asbuizen, veerplaten e.d.
Deze set willen we zelf binnenkort aanschaffen, de lange typIII bak hebben we al een jaar liggen, maar het komt er niet van
En dan achter de kubeltrommels monterne, dan hoef je geen spacers te gebruiken zoals bij de kever 5-gaats trommels...
__________________
www.volksaddiction.nl


'52 split (my girl's slammed daily)
'55 oval (almost done)
'72 VW 181 (resto)
'91 golf I cabrio
'00 new beetle highline
Reply With Quote
  #10  
Old 11-10-2005, 12:28
ploon's Avatar
ploon ploon is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,633
Default

de manual op hun site is gewoon letterlijk de info van bus boys :-)
http://www.csp-shop.de/technik/pdf/eng/10185.pdf
405 euro kost die op dit moment.
dan heb je dus nog een bak en remmerij nodig (?)

hij komt dan dus minstens 93mm lager te liggen. staan mijn wielen dan recht of (erg) schuin ?? (ik wil niet veel lager omdat de voorkant ook ongeveer zo laag ligt)
__________________
Pim van Loon
1960 single cab (pickup) - www.ploon.nl
VW show dates & pics - www.vwshows.com
Reply With Quote
  #11  
Old 11-10-2005, 17:07
ska1958's Avatar
ska1958 ska1958 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 289
Send a message via MSN to ska1958 Send a message via Yahoo to ska1958
Default

Ik heb gister net een typeIII bak gehaald, ga nu ook aan de slag en ga alles zoveel mogelijk zelf fabriceren, dat scheelt nogal in de euro's lijkt mij...

En de set van bus-boys en CPS is volgens mij ook dezelfde! gezien de manual op hun site van bus-boys...
__________________
Type 23 : 1958
www.spijlbusonderdelen.nl
Reply With Quote
  #12  
Old 11-10-2005, 18:11
ploon's Avatar
ploon ploon is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,633
Default

wat was jij kwijt voor die bak ? (ik probeer in te schatten wat het me zou gaan kosten)
__________________
Pim van Loon
1960 single cab (pickup) - www.ploon.nl
VW show dates & pics - www.vwshows.com
Reply With Quote
  #13  
Old 11-10-2005, 18:19
ska1958's Avatar
ska1958 ska1958 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 289
Send a message via MSN to ska1958 Send a message via Yahoo to ska1958
Default

Quote:
Originally Posted by ploon
wat was jij kwijt voor die bak ? (ik probeer in te schatten wat het me zou gaan kosten)

Je hebt meel
__________________
Type 23 : 1958
www.spijlbusonderdelen.nl

Last edited by ska1958 : 11-10-2005 at 18:29.
Reply With Quote
  #14  
Old 11-10-2005, 21:37
primer-look's Avatar
primer-look primer-look is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 270
Default

Ik was klaar met 150,-voor de bak ( rest zelf gemaakt) is wel een puist werk als je het netjes wil doen.

Quote:
Je kan ook gewoon oud type kever trommels en voeringen gebruiken.Het enige waar je dan meezit is dat de trommel te ver naar binnen komt.Ik heb hier toen een opvul ring tussen gemonteerd.

Quote:
Hier kan je toch ook weer kubel trommels voor pakken tot '71 ??



Trommels is ook slimmer op te lossen hoor. je kan je bus trommels pakken en daar de neus en de lip afdraaien.

Grtz

dennis
Reply With Quote
  #15  
Old 11-10-2005, 21:41
primer-look's Avatar
primer-look primer-look is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 270
Default

Trouwens pim,

Hoe is je huidige reductie bak?? Je kan deze ook ombouwen naar straight axle he' .
Reductie assen eraf en str.axels erop. En je diffrentieel omdraaien (anders heb je 4 achteruit en 1 vooruit) . Je hebt dan meteen een lange bak!! een busbak is n.l altijd een 8:31 diff!!!

Dennis
Reply With Quote
  #16  
Old 12-10-2005, 07:37
ploon's Avatar
ploon ploon is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,633
Default

volgens mij is die bak nog in orde. er staat net 60.000km op het klokkie.
is dat 'effe' je diff omdraaien? ik neem aan dat je hele bak open moet?
__________________
Pim van Loon
1960 single cab (pickup) - www.ploon.nl
VW show dates & pics - www.vwshows.com
Reply With Quote
  #17  
Old 12-10-2005, 08:11
ploon's Avatar
ploon ploon is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,633
Default

ik zie net deze zin op dennis zijn site
Zorg dat je na montage je as makkelijk uit de veerplaat kan pakken.
Je wiel monteren of verwijderen gaat namelijk niet met de as in de veerplaat.

hoe zit dat? effe snel een lekke band verwisselen gaat dus niet zonder de as los te halen???
__________________
Pim van Loon
1960 single cab (pickup) - www.ploon.nl
VW show dates & pics - www.vwshows.com
Reply With Quote
  #18  
Old 12-10-2005, 11:12
primer-look's Avatar
primer-look primer-look is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 270
Default

Quote:
Originally Posted by ploon
ik zie net deze zin op dennis zijn site
Zorg dat je na montage je as makkelijk uit de veerplaat kan pakken.
Je wiel monteren of verwijderen gaat namelijk niet met de as in de veerplaat.

hoe zit dat? effe snel een lekke band verwisselen gaat dus niet zonder de as los te halen???



NEE, dit is het grootste (IMHO) nadeel van de straight axle. Lekke band gaat als volgt:

- Regen, een lekke band heb je altijd als het regent.....grapje
- Vevolgens kom je er achter dat een krik niet meer onder je bus past!
- je rijdt je bus dus eerst op blokken en dan krikken.
- je maakt de handrem kabel los
- je haalt je schokdemper los
- je maakt de 3 bouten los waar de as mee vastzit aan je veerplaat
- als je nu mazzel hebt heb je genoeg ruimte om de as langs achter uit de plaat te trekken.
- je haalt je wielbouten los (die heb je al los gehaald toen ie nog op de grond stond) en probeert het wiel vantussen het scherm te wringen
- Dan nieuwe wiel in omgekeerde volgorde

EN dat alles dus op je rug langs de snelweg in de regen.

Laag zijn is super ..................meestal.

PS: IMHO = In My Humbel Opinion
Dennis
Reply With Quote
  #19  
Old 12-10-2005, 11:21
ploon's Avatar
ploon ploon is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,633
Default

ik denk dat ik het gewoon bij de setup hou die ik nu heb (daar krijg ik het wiel met een 2e schaarkrikje teminste nog redelijk makkelijk van onder de auto). een upgrade naar een 1500SP zit er denk ik nog wel in (heb ik meer power voor windje tegen / heuveltje op)
__________________
Pim van Loon
1960 single cab (pickup) - www.ploon.nl
VW show dates & pics - www.vwshows.com
Reply With Quote
  #20  
Old 12-10-2005, 11:46
volksaddiction's Avatar
volksaddiction volksaddiction is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,546
Default

Quote:
Originally Posted by ploon
ik denk dat ik het gewoon bij de setup hou die ik nu heb (daar krijg ik het wiel met een 2e schaarkrikje teminste nog redelijk makkelijk van onder de auto). een upgrade naar een 1500SP zit er denk ik nog wel in (heb ik meer power voor windje tegen / heuveltje op)

Rijd ook super hoor,een 1500H-tje op een standaard bak !
Vanes rijd ook met een 1500 op de originele bak en ik hou het niet bij met ons 1300F-je in de bus
__________________
www.volksaddiction.nl


'52 split (my girl's slammed daily)
'55 oval (almost done)
'72 VW 181 (resto)
'91 golf I cabrio
'00 new beetle highline
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 19:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum