Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Derby, Polo MK 1,2 en 3
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 17-10-2006, 18:35
PoloStyle's Avatar
PoloStyle PoloStyle is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 43
Default Veerpoot van type 2 naar type 3?

Hallo,

zou iemand mij kunnen vertellen of een veerpoot van een Polo type 2 (met de ronde lampen dus) op een type 3 (met rechthoekige lampen) past?

Heb wel gehoord dat ie dan van hetzelfde motorvermogen (in dit geval een 1300cc) moest zijn.

De mijne is niet meer goed (APK afkeur), en hier in de buurt staan alleen maar
polos van het type 2.

Kan iemand mij hiermee helpen?
Reply With Quote
  #2  
Old 17-10-2006, 18:55
patrick 86c patrick 86c is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,037
Default

poten passen allemaal.
alleen de erdere types hebben dunne schokberekers aan de vooras.
de 1.0,1.3 en 1.3 g40 zijn gelijk.
__________________
Je voelt je lekkerder in een VOLKSWAGEN
Reply With Quote
  #3  
Old 17-10-2006, 19:16
PoloStyle's Avatar
PoloStyle PoloStyle is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 43
Default

oke, maar met de eerdere types bedoel je het type 1 polo?
Type 2 moet dus passen wat ik begrijp uit je verhaal?

bedankt voor de snelle reactie.....
Reply With Quote
  #4  
Old 17-10-2006, 20:30
patrick 86c patrick 86c is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,037
Default

nee,bedoel de eerste serie polo 2.
ik geloof vanaf 1989 is dit verandert.
helemaal zeker ben ik er niet van, kan ook een paar jaar eerder zijn.
__________________
Je voelt je lekkerder in een VOLKSWAGEN
Reply With Quote
  #5  
Old 17-10-2006, 22:05
PoloStyle's Avatar
PoloStyle PoloStyle is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 43
Default

Maar stel dat ik wel een veerpoot heb van het eerdere type 2, met een dunnere schokbreker dus. En als ik die dan demonteer en mijn eigen verkorte schokbreker erin plaats, past dit dan? (gezien naar de diameter van de demper die in die 'buis' gedrukt wordt)
Reply With Quote
  #6  
Old 18-10-2006, 08:49
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,494
Default

Hold ur horses!

Niks dunnere schokdempers, dat heb je zeker gedroomd!
Je kunt zonder problemen een veerpoot pakken van een Polo 2 na bouwjaar 86.
Daarvoor zijn er namelijk wel wat veranderingen geweest, maar niet wat betreft schokdemperdikte.
Sterker nog een schokdemper die in een 1994 2F veerpoot past, past ook in een 1975 Polo 1 veerpoot.
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
Reply With Quote
  #7  
Old 18-10-2006, 16:25
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

Sterker nog: De poten vanaf de Polo 1f (met de opstaande rand voor de veer) zijn uitwisselbaar met de poten van een 2f (1994).
Daarvoor (polo 1) was het gat voor de onderste pen van de draagarmen van een andere afmeting (past dus niet), en waren er andere veren in gebruik. (vooral de bovenste veerschotels dienen dan gewisseld te worden.


De poot (waarin het patroon van de schokdemper komt te staan) is wel wat veranderd in de loop der jaren, maar is niet qua geometrie veranderd. Veranderingen:
- Aanhechting fuse is verstevigd (eerst met 3 hoekige aangelaste steuntjes voor de GT versie)
- bevestiging van de remslangen is ietsje veranderd (klipjes zijn gewijzigd).

Het is het mooiste/netste als je aan beide zijden het zelfde type poten plaatst. Het gros van de Polotjes 2 die je nu op de sloop vindt, hebben echter gewoon al de laatste type poten (gelijk aan 2f).

Meestal zijn deze latere type polo's te herkennen aan het VW logotje op de achterklep. Voor 1986 zat dit logotje er nog niet op, en stond er alleen volkswagen polo op de klep.
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
Reply With Quote
  #8  
Old 18-10-2006, 19:45
Berserker's Avatar
Berserker Berserker is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,840
Default

en je zit toch ook met het verschil in remmen, eerste modellen met 4kante blokjes en andere offset van de schijven en de nieuwere hebben halve maantjes...

of ligt dit puur aan de naven??
__________________
Mijn project, '77 audi 50
Quote:
Originally Posted by Tjaap
Richard is net een duitser... alles zum hause im keller
Reply With Quote
  #9  
Old 18-10-2006, 20:50
berendd's Avatar
berendd berendd is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,458
Default

Quote:
Originally Posted by Berserker
en je zit toch ook met het verschil in remmen, eerste modellen met 4kante blokjes en andere offset van de schijven en de nieuwere hebben halve maantjes...

of ligt dit puur aan de naven??


idd remmen van een 2 passen niet op een 1/1f poot ivm offset van de schijven...
2 poten zijn ook steviger van constructie dus een 1 poot wil je sowieso niet, ook niet onder een 1
__________________
sportklassiek klassieker forum
Reply With Quote
  #10  
Old 21-10-2006, 14:35
PoloStyle's Avatar
PoloStyle PoloStyle is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 43
Default

heej jongens bedankt voor alle info na mijn vraag, ben weer een stukkie wijzer geworden na mijn vraag. Ben vanmorgen tot de conclusie gekomen na het demonteren van de poot dat de speling die ik had in een losse dop zat. Met de dop bedoel ik degene waarmee de demper in zijn behuizing vastzit. Dit veroorzaakte de speling......
laatst wel stevig aangedraaid na het plaatsen van kortere dempers..... effe in de gaten blijven houden dus.

Maandag maar effe de veerpoot terug brengen naar de sloop....
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 09:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum