Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 18-03-2022, 15:58
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 945
Smile Dynamo aan achterzijde motor

Zoals in mijn Golf-topic te lezen is de motor met de ITBs te luid. Om het geluid te dempen wil ik een airbox monteren, maar om dit netjes te doen (gaatjes ook in het midden van de baseplate) zit de dynamo in de weg, zoals te zien op deze foto.
Ik kan wel iets bouwen om de dynamo nog lager te krijgen, maar het spannen van de riem wordt dan steeds lastiger. Ook als ik een elektrische waterpomp zou monteren en de mechanische weglaat, lijkt me dat lastig.

Nu heb ik foto's gezien van VW motoren met de dynamo aan de achterkant (uitlaatkant).
Welke motoren zijn dit?
Of weet er iemand toevallig welke steun(en) ik hiervoor nodig heb?
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)
Trackday kalender!
Reply With Quote
  #2  
Old 18-03-2022, 16:45
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Zijn inderdaad ombouwsets voor te krijgen, bedoeld voor 16V KR motoren met een G60 lader. Grote kans dat dat met een andere riem (en riemloop) ook wel werkt op een atmosferische 16 klepper.

https://theibach-performance-shop.d...otor::1047.html
Reply With Quote
  #3  
Old 18-03-2022, 17:02
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 945
Default

Hallo Robert,
bedankt voor je snelle antwoord!

Met sleutelwoord 16vg60 kom ik inderdaad wel wat verder, maar het lijkt er wel op dat dit toch niet de (exacte) oplossing is die ik zoek

Ten eerste zit de dynamo echt enorm hoog... nouja goed daar zit niks als het goed is, tegen de parafan zal hij niet komen.
De beugels zelf zien er niet echt uit alsof je ze niet zelf kan (na) maken Dan zou ik wel gaan voor een lagere locatie, bijvoorbeeld boven de motorsteun. Mits dat past met de uitlaat natuurlijk.
Dit systeem is ook gemaakt voor gebruik icm spanrollen, de steun is niet verstelbaar.

Mijn ideale setup zou een kleine dynamo zijn (licht gewicht). Liefst ook gewoon een V-snaar, veel simpeler.
Ik heb nog wel het idee dat ik de dynamo ook wel eens aan de achterkant heb gezien op een niet-G60 blok, kan dat, of heb ik dat niet goed onthouden?
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)
Trackday kalender!
Reply With Quote
  #4  
Old 19-03-2022, 06:29
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

ik heb ooit iemand geweten die bij een hotrot de voorkant eraf lief.
de wetgeving zegt namelijk dat je van de voorkant geen bewegende motordelen mag zien.
nu had die een moto dynamo genomen en die op hele kleine steunen gemonteerd.
misschien dat je gelijkaardig kan doen
http://www.fordcapri.be/meetings/20...40/102_1072.jpg

lager monteren lijkt mij nogal moeilijk omdat je dan volgens mij aan de radiatorslangen gaat komen.
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
  #5  
Old 19-03-2022, 09:31
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 945
Default

Ik heb nog wel wat ruimte naar beneden, maar als er een elektrische waterpomp komt heb ik diezelfde ruimte idd nodig.
Veel dynamo's hebben de montage op 180° van elkaar zitten. Spannen wordt dan ook weer een uitdaging.

Het lijkt erop dat ik het blok weer eens uit moet bouwen
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)
Trackday kalender!
Reply With Quote
  #6  
Old 20-03-2022, 04:00
golffan golffan is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 169
Default

Audi 80 1.6 td heeft de dynamo achterop zitten volgens mij. natuurlijk wel laag en dus waar uw motorsteun zit. Dus dat lijkt mij geen optie
Reply With Quote
  #7  
Old 20-03-2022, 10:20
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 945
Default




Ik zie het ja, alleen is dit een totaal ander blok (geen cross-flow). Ik denk daarom niet dat de steun (bijna meteen) op een 16v blok past.

Ik heb gisteren nog even snel gekeken en in principe zijn er wel mogelijkheden om een custom-steun te monteren. Het probleem is echter dat de langsdragers na de krukas poelie vrij snel naar binnen komen. Je kan dus niet de dynamo boven de motorsteun zetten, want dan zit de poelie in de langsdrager. En als je de dynamo hoger monteert, moet je alsnog met een omloopwiel gaan werken. Vandaar dat het bij de 16vG60 zit zoals het zit met de enorm hoge dynamo en lange multiriem.

Ik zal voor nu eerst eens gaan proberen hoe laag die dynamo kan. En of ik een kleinere dynamo vinden kan
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)
Trackday kalender!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 14:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum