Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Spuitwerk, lakken en verfsystemen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 29-12-2020, 16:42
Misk Misk is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2019
Posts: 151
Default Motorruimte herspuiten

Hi,

Ik ben van plan binnenkort mijn motor volledig te demonteren en nieuwe motorsteunen, rembekrachtiger e.d. te gaan plaatsen. Nu wil ik mijn motorruimte helemaal opnieuw gaan spuiten. Dus tot op het blanke staal kaal maken en opnieuw in de 2 componenten lak.

Nu heb ik hier wat vragen over:

- De naden, deze zijn afgestreken met (ik denk) strijkkit? Wat wordt aanbevolen hiervoor te gebruiken? Moet het oppervlak voorbehandeld worden of kan dit op blank staal aangebracht worden en daarna overgespoten? Zou graag een merknaam en type weten wat te gebruiken.

- De oude lak en meuk verwijderen. Ik weet dat er een hoop wax en andere meuk in de motorruimte zit. De oude lak verwijderen vind ik wat lastig omdat er nogal wat hoekjes en kiertjes inzitten. Wat is hiervoor de beste manier en met welk gereedschap?

- De lak: ik wil de originele kleur van mijn auto spuiten, daarna 2k blanke lak. Dit alles wel met bussen. Is er een goede primer voor aan te raden?
Reply With Quote
  #2  
Old 29-12-2020, 17:08
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Primer gebruik je best die dat bij de lak hoort, zelfde verfsysteem dus. Over het algemeen is het het beste van geen verschillende systemen te gaan mengen. Een verfsysteem is een combinatie van primer, kleur en blanke lank. Fabrikanten ontwikkelen deze meestal als één geheel, één systeem dus. 2K over 1K kan als de fabrikant zegt dat dit kan. Er zijn zeker fabrikanten die alles maken wat je nodig hebt en waar 2K blanke lak over hun 1K kleurlak kan. Ik meen me te herinneren dat nonpaints (CROP) zo eentje is. Als je begint met verschillende systemen te mengen test je dat best eerst eens uit op een stuk plaatstaal of zo. Is zeker mogelijk dat het werkt, maar niemand kan er garantie voor geven.

Oude lak verwijderen zou ik met zandstralen doen, als je tot op het blanke metaal wil geraken. Ik zou niet beginnen klooien met afbijt enz, geen goede ervaring mee. Wat is de reden dat je tot op het blanke staal wil gaan? Alle vet en was verwijderen met ontvetters en dan het motorruim opschuren is het gemakkelijkste lijkt me.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #3  
Old 29-12-2020, 17:24
Misk Misk is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2019
Posts: 151
Default

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Primer gebruik je best die dat bij de lak hoort, zelfde verfsysteem dus. Over het algemeen is het het beste van geen verschillende systemen te gaan mengen. Een verfsysteem is een combinatie van primer, kleur en blanke lank. Fabrikanten ontwikkelen deze meestal als één geheel, één systeem dus. 2K over 1K kan als de fabrikant zegt dat dit kan. Er zijn zeker fabrikanten die alles maken wat je nodig hebt en waar 2K blanke lak over hun 1K kleurlak kan. Ik meen me te herinneren dat nonpaints (CROP) zo eentje is. Als je begint met verschillende systemen te mengen test je dat best eerst eens uit op een stuk plaatstaal of zo. Is zeker mogelijk dat het werkt, maar niemand kan er garantie voor geven.

Oude lak verwijderen zou ik met zandstralen doen, als je tot op het blanke metaal wil geraken. Ik zou niet beginnen klooien met afbijt enz, geen goede ervaring mee. Wat is de reden dat je tot op het blanke staal wil gaan? Alle vet en was verwijderen met ontvetters en dan het motorruim opschuren is het gemakkelijkste lijkt me.


Zandstralen is wat lastiger in mijn situatie. Wat zou hier nog een andere oplossing voor zijn? Of doel je op een goedkoop zandstraalpistool die op elke huis tuin en keukencompressor kan? Ik wil het liefst met een zo schoon mogelijke basis beginnen. Dus geen oude stukken lak, strijkkit en was overspuiten. Qua lak laat ik alles mengen bij een bedrijf. Die kan zelfs de kleur van de autolak in een 2k bus mengen, dus dat je meteen blanke lak en base kleur in een bus hebt. Primer wil ik inderdaad van hetzelfde merk pakken. Maar hiervan heb je epoxy primer, zink, enzovoorts. Ook zoek ik iets van een structuur achtinge basis voor op de framebalken.
Reply With Quote
  #4  
Old 29-12-2020, 19:00
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Zo een goedkoop zandstraalpistool gaat niet werken, krijg je originele lak niet mee af. Of toch niet snel. Andere optie is met een slijpschijf tekeer gaan, maar dan ben je wel even bezig.
Persoonlijk zou ik gewoon alles enorm goed ontvetten met een product dat ook wasresten verwijdert. Daarna alles opschuren en over de originele lak spuiten. Je kan nog altijd de strijkkit met een mesje verwijderen en opnieuw doen. En voor je begint eens met een stoomreiniger het hele motorruim kuisen doet ook wonderen. Die kan je huren, heb dat zelf nog niet gedaan maar bij vrienden van mij al mooie resultaten gezien hiermee. Dan is het meeste van de oude meuk al weg.

Qua primer zou ik voor een etsende gaan, volgens mij is zink primer etsend? Niet zeker van. Zink primer is sowieso wel goed omdat het ook roestwerend werkt. Zit origineel op de Golf 2 ook als basislaag, volgens mij met een gewone primer er nog over.

Wat bedoel je met blanke lak en base kleur in een bus? Letterlijk in één bus?
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #5  
Old 29-12-2020, 23:07
Misk Misk is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2019
Posts: 151
Default

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Zo een goedkoop zandstraalpistool gaat niet werken, krijg je originele lak niet mee af. Of toch niet snel. Andere optie is met een slijpschijf tekeer gaan, maar dan ben je wel even bezig.
Persoonlijk zou ik gewoon alles enorm goed ontvetten met een product dat ook wasresten verwijdert. Daarna alles opschuren en over de originele lak spuiten. Je kan nog altijd de strijkkit met een mesje verwijderen en opnieuw doen. En voor je begint eens met een stoomreiniger het hele motorruim kuisen doet ook wonderen. Die kan je huren, heb dat zelf nog niet gedaan maar bij vrienden van mij al mooie resultaten gezien hiermee. Dan is het meeste van de oude meuk al weg.

Qua primer zou ik voor een etsende gaan, volgens mij is zink primer etsend? Niet zeker van. Zink primer is sowieso wel goed omdat het ook roestwerend werkt. Zit origineel op de Golf 2 ook als basislaag, volgens mij met een gewone primer er nog over.

Wat bedoel je met blanke lak en base kleur in een bus? Letterlijk in één bus?


Stoomreiniger is een goede tip! Deze heb ik al namelijk. Zal hier binnenkort eens mee aan de slag gaan. Originele lak dus opschuren en volledig opnieuw primer erover? Kan inderdaad kleurlak met verharder er al in laten mengen. Dit werkt dan hetzelfde als een 2k blanke lak bus.
Reply With Quote
  #6  
Old 30-12-2020, 11:13
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by Misk
Kan inderdaad kleurlak met verharder er al in laten mengen. Dit werkt dan hetzelfde als een 2k blanke lak bus.

Ben ik het niet helemaal mee eens. 2K is met verharder, 1K is zonder, maar die verharder doet niets anders dan de verf laten uitharden. Bij 1K is de verharder eigenlijk de buitenlucht. Maar dus dat 2K kleurlak hetzelfde doet als 2K blanke lak klopt enkel als die kleurlak daar ook voor ontwikkeld is, en heeft weinig te maken met de verharder.

Zal in dit geval wel zo zijn dan, als de winkel het je zo vertelt, maar wou het toch even aanhalen voor mensen die dit topic zouden vinden in de toekomst. Om misverstanden te voorkomen, verfsystemen zijn zo al ingewikkeld genoeg
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 13:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum