|
|||
|
|||
gister gekocht vandaag kapot :( MK2
gister een jetta uit 91 gekocht.
ziet er puntgaaf uit (nergens roest of deukjes) liep als een trein. gister en vandaag gewoon rustig gereden (je weet niet hoe er van tevore mee gereden is dus rustig inrijde) gisteren met jbruikman rondje gerede en de toerenteller begon opeens te flippere en hij viel uit. tijdje gewacht (slaat gewoon niet aan bij starten) en na tijdje sloeg hij aan en reed hij weer als tevoren vanochtend ook nog klein stukkie (3km ofzo) gereden en deed het perfect net wil ik naar de winkel en na stukkie valt hij opeens weer uit... toerenteller begint te flippere en weg is het... weer tijd gewacht en nogsteeds niets iemand mss een idee wat het kan zijn? |
|
||||
|
||||
Klinkt als electrisch.
Kijk je accuklemmen na, massakabel, steek je hoofd eens onder het dashboard en friemel wat met de draden aan de zekeringkast (vooral de dikke rode). Neem ook eens het dekseltje van je stuurkolom en friemel eens met de stekker aan het contactslot.
|
|||
|
|||
de toerenteller komt ook niet omhoog ( blijft doodstil) als je probeerd te starten.
dat mss iets? volgens jbruikman trekt hij tijdens het rijden het toerental keihard naar beneden. |
|
|||
|
|||
al gefriemeld alle stekkers los gehad opnieuw vast...
accuklemmen zitte goed (hij gooit ze startmotor gewoon goed rond) hij doet het gewoon niet me eerste wagentje en al gelijk kapot |
|
|||
|
|||
oke update:
net even gekeken en die stekker (3 draden) bij de verdeelkap losgehad. beetje met die kabel geprield. ik probeerde hem weer te starten en me toerenteller bewoog een beetje en 2sec later sloeg hij aan liep netjes stationair maar zodra ik wat gas gaf (tot ongeveer 3000rpm) viel hij weer in 1x terug naar 0 en viel uit... (ik denk ik post zoveel mogelijk symptomen dan weten jullie mss beter wat het kan zijn) |
|
|||
|
|||
is denk ik inderdaad een spannings probleempje,
kan ook een slechte massa zijn bijvoorbeeld het massa draadje aan je dynamo...
|
|||
|
|||
ik las hier op het forum (met wat zoeken) dat als je toerenteller niets doet het wss je hallgever is?
maar zal vanaaf eens alle draadjes nalopen eventueel even doormeten op de stekker van bij de verdeler (oranje ding) staat 10volt? dit een juist waarde (accu is mss wat leeg vanwege veel starte) |
|
||||
|
||||
Denk dat je het dan ergens in je ontsteking moet zoeken. Pak een multimeter en ga eens meten aan de bekabeling naar je hall-sensor (die 3 polige stekker) en naar je bobine. Ook je bobine even doormeten (ik weet echter de Ohm waardes niet uit mijn hoofd, zou je Serge Pot aka spottuning of serge) even over contacten.
Meten = weten
|
|||
|
|||
update: hij vonkt dus niet (heb trouwens wel hele stoere bouggies met 3 van die dingetjes )
maar anders iemand hier in de buurt met verstand ervan die voor een kratje bier even een blik erop wil werpen? (omgeving til/breda (gilze om exact te zijn)) |
|
|||
|
|||
op stekker van hallgever staat op buitenste polen 10v (accu ver op nu)
wat moet er op die binnenste staan en met welke andere moet ik hem dan meten? verdelerkap hoe meet je die? bobine hoe meet ik die? |
|
||||
|
||||
die bougies moeten zo zijn! dus als je ze vervangt gewoon weer die stoere bougies kopen
bij mij was t gewoon n relais met n los contactje... ga je met n leuke meid op stap, nieuwe bolide effe showen, leuke dag gehad, haar weer naar huis brengen....start t gevaarte niet bleek dus t relais te zijn, komt ie dan de volgende dag achter gewoon effe aan rammelen of vervangen, weet t nummer zo effe niet uit me blote hoofd
|
|||
|
|||
aan de bestuurders kant zit een schakelapparaat en koellichaam,kan ook defect zijn
op de draden van de hallgever moet 12v staan en de middelste is de min |
|
||||
|
||||
middelste is idd min, 1 is constant 12V en de ander krijgt een puls spanning.
Bobine moet je in ieder geval de stekkers los halen... wist ik die Ohm waardes maar.
|
||||
|
||||
Quote:
Wist je uberhaubt maar iets......
|
|||
|
|||
goede kennis van me (golf 1 bezitter 3stuks jongste is 22 :P) heeft me telefonisch geholpen en mijn hall-ic was volgens hem stuk
nu heb ik dat zilvere blok achter mijn verdeler eraf gehaald en geprobeerd te openen.. maar je raad het al dat ding ging met geen mogelijkheid fatsoenlijk uit elkaar en nu is het kapot morgen op de sloop een andere halen wat mag zon ding nog opbrengen? of heeft iemand hier er 1 liggen die goed is? |
|
||||
|
||||
Ik had ook z'n vaag probleem. was bij mij me hall voeler. Die van mij is wel los vervangen.
|
|||
|
|||
tja ik zal dus dat hele blok moeten vervangen.
iemand enig idee wat dat op mag brengen? moet ik nog precies op type's letten of is alles mk2 uitwisselbaar? (dit onderdeel dan) niet dat ze me oplichten daar |
|
|||
|
|||
Nee, moet wel eentje van een NZ hebben.
Je kunt hem ook van een Polo met NZ blok trekken. Wat betreft je probleem: 100% de hall-sensor die stuk was.
|
||||
|
||||
Ik heb ook een NZ motor, en die hall voeler is gewoon los te vervangen hoor...
Maar die hall voeler is nieuw 190 euro Ex geloof ik, dus misschien maar beter om toch maar 1 van de sloop te halen, en dan natuurlijk wel van dezelfde motor.
|
|||
|
|||
de hall voeler? is dat dat complete zilvere blok of een odnerdeeltje eruit?
kga morgen iig voor een compleet blokkie en waar staat dat nz? kan ik morgen op de sloop mss wat makkelijker zoeke :P maar als de vorm/aansluiting zelfde is kan ik er vanuit gaan dat het past? |