Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 22-12-2022, 21:03
vw-unit's Avatar
vw-unit vw-unit is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 419
Default Welke brandstof 1.8T

Beste mede liefhebbers,

Mijn zus gaat binnenkort overstappen naar een Polo 9N3 GTI met de welbefaamde 1.8T motor.
De motor is nog origineel en dus niet gechipt.
Van wat ik ervan had begrepen mag je dan euro 95 tanken echter vraag ik me af als dit bevorderlijk is voor de motor en alle andere onderdelen waar die brandstof doorheen gaat nu er sinds een aantal jaren 10% zooi doorheen wordt gemengd.
Op een volle tank zal het +- een tientje meer kosten als je 98 tank ipv 95 echter gaat op 95 je motor minder zuinig lopen dus vraag me af als het onderaan de streep echt verschil maakt of als dit nihil is.
Zelf rijdt ik in een op maat gechipte 1.8T dus moet wel 98 tanken maar wat tanken jullie met jullie eigen 1.8T en wat zouden jullie aanraden?
Reply With Quote
  #2  
Old 22-12-2022, 22:43
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 835
Default

Voor gewoon woon werkverkeer kan je gewoon 95 tanken. Pas bij belasting wordt het octaanverschil interessant.
__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903
Reply With Quote
  #3  
Old 23-12-2022, 07:22
The Skinnmeister's Avatar
The Skinnmeister The Skinnmeister is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,259
Default

Rijd met de Passat (AWT) op 98. Rijdt zeker zuiniger, en het verschil onderaan de streep is niet zo heel groot meer. Per saldo is het ook beter voor de motor dus blijf het voorlopig gewoon tanken.
__________________
'88 Golf II VR6
'91 Golf II G60
'86 Golf II 16V New Project
Reply With Quote
  #4  
Old 23-12-2022, 07:50
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 947
Default

Ik zou er 98 in doen eigenlijk, of iig E95 E5 als je in de buurt van DE woont.

Mijn BMW zou ook met E10 overweg moeten kunnen, maar daarop merk ik dat ie gewoon niet lekker loopt. Daarom gooi ik er al een paar jaar 98 in. Ik weet niet of je zus zoiets merkt maar anders zelf eens proberen hoe hij loopt bij het tanken van E10.
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)
Trackday kalender!
Reply With Quote
  #5  
Old 23-12-2022, 11:00
ben zine's Avatar
ben zine ben zine is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 601
Default

Er gaat weleens wat mis met de kwaliteit van brandstoffen (water in de tank of vermengingen) en dat gebeurt eerder bij de goedkopere soorten en merken. De grote merken zorgen er wel voor dat er niet gerommeld wordt met hun premium brandstoffen. Ze mogen tot 5 % bio-ethanol bijvoegen maar doen het lang niet altijd. Daarom tank ik alleen V-power in mijn 3 auto's.
__________________
'79 Golf S 1.5 Aut.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 13:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum