Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf,Bora en New Beetle MK IV
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 24-07-2011, 21:55
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default 1.8T 20Vt koppeling - Vervangen voor G60/VR6 - enkele vragen?

Hallo allemaal,

De koppeling van mijn Seat Cordoba Cupra (1.8 20VT met 02j bak, gelijk aan mk4 GTI) moest vervangen worden. Nu heb ik er voor gekozen om het vliegwiel ook te vervangen, voor een G60 exemplaar.

In combinatie met de koppelingsset van een G60.

Na montage liepen we alleen tegen een probleem aan, het pedaal bleef op de bodem liggen nadat we voor het eerst wilden koppelen (in versnelling zetten). En nu vragen we ons af, hebben we de koppelingshefboom niet goed gemonteerd na het vervangen van het glijlager? Of is de koppelingsset van de G60 niet geschikt voor de 02j bak?

Met andere woorden, bouwt de drukgroep niet hoog genoeg?

Op het internet word er veel over deze conversie geschreven, maar dan is er altijd sprake van een G60 vliegwiel i.c.m. een vr6 koppelingsset.

Nu heb ik even zitten zoeken en ben tot de conclusie gekomen dat de drukgroep van een VR6 identiek is aan die van de G60. Op www.zf.de, in de webcatalogus van Sachs, hebben ze dan ook hetzelfde artikelnummer.


Zou iemand mij kunnen vertellen of ik de juiste onderdelen heb gebruikt? Dus de juiste drukgroep?

Bedankt voor de reacties,
Ruben
Reply With Quote
  #2  
Old 24-07-2011, 21:59
J-9A-N's Avatar
J-9A-N J-9A-N is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 2,678
Default

Zit er niet gewoon lucht in het hydr. koppelingsysteem?
__________________
Oliecrisis....??
Gelukkig rijden onze auto's op accijns!
-------------------------------------------
Weber Society Drenthe ®
Reply With Quote
  #3  
Old 24-07-2011, 22:03
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

We hadden direct daarna het systeem ontlucht.

Daarna nog even geprobeerd, geen verbetering.

Vervolgens werkcilinder losgehaald van de bak en met de hand ingeduwt, toen kwam het pedaal wel omhoog.

Dus als de drukgroep afdoende hoog opbouwt en die van een G60 en VR6 identiek zijn zou eigenlijk alleen maar de hefboom verkeerd kunnen zitten.

We zijn er nu alleen bang voor dat, dat het niet is en de drukgroep dus wel echt te laag/plat is.

Misschien kan iemand vertellen hoe het zit?
Reply With Quote
  #4  
Old 24-07-2011, 22:29
Turbo-Variant's Avatar
Turbo-Variant Turbo-Variant is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,459
Send a message via MSN to Turbo-Variant
Default

Naar mijn weten past de koppelingset van G60 gewoon bij de 02J bak. Hefboom en druklager etc. zijn ook niet gewijzigd tussen 02A en 02J geloof ik.
__________________
http://www.vwclubparkstad.nl
Reply With Quote
  #5  
Old 24-07-2011, 22:44
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Nee, ik weet ook niet beter. Praktisch alle onderdelen hebben hetzelfde onderdeelnummer. Zelfs bakhuis, vliegwiel helft, heeft dezelfde afmetingen.

Tijdens het controleren van de werkkoppelingscilinder hebben we die uiteindelijk uit elkaar gehaald. Helaas hebben we daarbij de cilinder gesloopt. Daar moet ik dus eerst even een nieuwe voor regelen.

Dan moeten we daarna maar weer verder zoeken.
Reply With Quote
  #6  
Old 25-07-2011, 12:21
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Is er ook iemand die ontdekt heeft dat het niet kan, deze ombouw?
Reply With Quote
  #7  
Old 25-07-2011, 21:58
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Iemand anders nog een suggestie?
Reply With Quote
  #8  
Old 25-07-2011, 22:41
Turbo-Variant's Avatar
Turbo-Variant Turbo-Variant is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,459
Send a message via MSN to Turbo-Variant
Default

Hey Ruben, is het een idee om te meten hoe diep de hefarm in de bak ligt, gemeten vanaf het aanligvlak van de koppelingcilinder?

Kan ik eventueel voor je nameten op een 02A bak aan een 1z TDI die ik nog heb staan. Dit is vermoedelijk ook een enkelmassavliegwiel, dus iemand anders zou even een auto met 2massawiel moeten meten.

Geen idee of het je verder helpt, ik doe ook maar een suggestie om je daily aan de gang te krijgen.
__________________
http://www.vwclubparkstad.nl
Reply With Quote
  #9  
Old 25-07-2011, 22:54
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

als ik het zo lees moet je ook het armpje vervangen idd,zou niet weten waar het anders door kan komen.als je alles op tafel opbouwt moet je dan dus ook verschil in hoogte zien vanaf het montagepunt krukas.aanleggedeelte druklager.ik heb dit laatst zelf ook meegemaakt,was wel bij een mercedes maar zelfde conversie en probleem.

edit,ruben bel anders morgen benny hoiting in dronten even,0620540464.
die weet het absoluut.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #10  
Old 25-07-2011, 23:17
Turbo-Variant's Avatar
Turbo-Variant Turbo-Variant is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,459
Send a message via MSN to Turbo-Variant
Default

Heb nog nooit een armpje vervangen, en toch al enkele wagens omgebouwd naar 1-massa vliegwiel.
Er zijn wel verschillende armpjes voor deze bakken geloof ik, maar zou het vreemd vinden als die opeens nodig zou zijn voor deze wagen.

Ook als je in 3tk@ kijkt bij de koppeling voor Golf 3 1.9 TDI 1Z en AFN, beiden dezelfde arm erop zitten, terwijl 1Z enkelmassa is en AFN 2-massa.

Ben het echter met je eens dat er weinig over blijft verder.
__________________
http://www.vwclubparkstad.nl

Last edited by Turbo-Variant : 25-07-2011 at 23:19.
Reply With Quote
  #11  
Old 26-07-2011, 17:54
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Bedankt voor het meedenken. Deze conclusie had ik ook al getrokken.

Helaas hebben we de opbouw hoogte van vliegwiel + koppeling niet gecheckt en vergeleken, voordat we de handel vervangen hadden. Tijdens het demonteren van de hulpcilinder (bij het uitbouwen vd bak) had ik nog wel ff gecheckt hoe diep de hefboom in het bakhuis lag. Ik meen me te herinneren dat deze een goede centimeter minder diep lag als nu, na de ombouw.

Helaas is mijn moeder nu op vakantie, die heeft een mk4 gti 20vt, dan had ik het kunnen checken.

@ turbo-variant, als je het kan nameten, graag. Mijn auto heeft nu hetzelfde vliegwiel en drukgroep als de 1z! Er zijn i.i.g. drie verschillende hefbomen voor de 02a / 02j bakken beschikbaar. Het verschil zit hem hoofdzakelijk in de diepte van het kuiltje waar de hulpcilinder in drukt.

@ Gerben, wat voor persoon is die Benny?
Reply With Quote
  #12  
Old 26-07-2011, 20:12
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

iemand die alleen met vag doet en dan meest versnellingsbakken.hij racet ook,met een ibiza abf.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #13  
Old 26-07-2011, 22:16
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Cordoba

Ik ben bij Benny langs geweest en hij heeft me een hulpcilinder geleend. Daarmee ben ik naar Bart (vriend, waar mn auto staat) gereden en hebben we eerst getest met een stuk draadeind of wel konden koppelen.

Dat wilde dus de geleende cilinder gemonteerd. En toen ontluchten. En wat gebeurd er, weer helemaal niks.

Nä 5 minuten prutsen viel het kwartje ineens. Snel de ontluchtingsnippel uit de oude cilinder gedraaid. Die bleek dus erg lang te zijn.

Wat hadden we dus verkeerd gedaan: De ontluchtingsnippel hadden we zover opengedraaid dat er een heel heel klein beetje ontlucht kon worden. Maar effectief gezien hadden we 50% van de lucht nog laten zitten.

Daar kwamen we nu dus achter. Daarna de nippel gelijk 4-5mm uitgedraaid en toen was het probleem opgelost!

Dus ik heb weer een rijdende auto met 1 massa vliegwiel! Ik ben nu dus heel blij

Allemaal bedankt voor de tips en het meedenken, daarvoor zit ik op dit forum.

De leencilinder was een ander model, hiervan kwam de nippel tegen de schakelgaffel aan, dus deze ruil ik morgen even om voor de juist en dan is het weer geregeld.

Nog wel een triest "nieuwtje" op de weg terug (reed in de leen-BMW 524 td), op de weg terug naar Dronten (tussen Kraggenburg en Ens) staken in één keer drie jonge hertjes over (schothoogte 50cm) daarvan heb ik er eentje vol op de mistlamp geraakt

Die is dus helaas te vroeg uit het leven "gerukt"
Reply With Quote
  #14  
Old 26-07-2011, 23:51
Turbo-Variant's Avatar
Turbo-Variant Turbo-Variant is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,459
Send a message via MSN to Turbo-Variant
Default

Fijn dat ie weer werkt, Ruben.

Stiekem verwachtte ik wel dat het in het ontluchten zat, maar jij verwachtte natuurlijk ook dat dit goed zat als je het uitvoert zoals het hoort.

Zonde van het hertje en mistlamp.
__________________
http://www.vwclubparkstad.nl
Reply With Quote
  #15  
Old 27-07-2011, 16:55
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

Quote:
Originally Posted by RubenD
Cordoba

oeps.... inderdaad.


maar mooi dat het opgelost is,alleen jammer dat je die karbo aangereden hebt....
je hebt um toch wel mee genomen?
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #16  
Old 27-07-2011, 21:25
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Nee, hertje was misschien een maandje jong

Auto staat inmiddels weer thuis. Benny Hoiting van Autotrans (eigenaar) heeft mij een hulpkoppelingcilinder gesponsort! Echt super, bedankt Benny!

Koppelen gaat nu veel lichter, dat is nog wel even wennen.

Bij koude motor schommelt hij iets stationair maar met warme motor merk je stationair niets van het afgedraaide vliegwiel!

Ik ben er super blij mee, aan onderdelen heeft het me (incl. afdraaien en balanceren) in totaal 215,- gekost. Tegen een originele set met twee-massa vliegwiel voor 400,- (of een Valeo 4P kit voor 365,-).

En ik loop nu dus niet weer het risico dat mijn vliegwiel verslijt, want dat was hij zeker. Ik kon het binnendeel met de hand zo'n 20 graden verdraaien
Reply With Quote
  #17  
Old 27-07-2011, 21:36
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

benny is altijd wel relatief makkelijk,goeie gast.al bel je die s'avonds laat op met een vraag word er gewoon opgenomen en krijg je antwoord ook.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 03:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum