Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf V, VI en VII
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 06-10-2021, 20:52
Rick's Avatar
Rick Rick is offline
Married to PC
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,569
Default Facelift stuurwiel upgrade (Golf 6)

De basis voor de upgrade is een origineel Nederlands geleverde Volkswagen Golf 6 1.6 TDI DSG Comfortline. Uitrustingsniveaus/opties kunnen afwijken in bepaalde landen.

Hier mocht geen sportstuur in, omdat dat gewoon nergens op slaat bij een Comfortline…
Er moest en zou een standaard facelift stuur komen om de Golf weer een beetje bij de tijd te brengen.
Dat wil zeggen: Geen cruise-control via het stuur. Maar wél met DSG-flippers.

Begrijp me goed, wat ik voor ogen had bestaat natuurlijk al en is door Volkswagen geleverd. Maar, dit is bijzonder zeldzaam.

Aan het begin van deze zoektocht was ik iets te naïef, waardoor ik de mist ben ingegaan en Golf 7 onderdelen heb gekocht. Hier wil ik jullie met deze post voor behoeden.

Kort gezegd: Alles van het MQB-platform werkt niet! De knoppen spreken een andere “taal” en de claxon functioneert niet wanneer je deze indrukt. En simpelweg PQ35 knoppen in een MQB stuur wisselen gaat niet, in verband met de airbag/claxon verbinding die op diverse manieren anders in elkaar zit.

De nieuwe speurtocht begon dan ook naar een stuur die in een auto van het PQ35 platform is geleverd maar uit dezelfde bouwperiode komt als het MQB platform.
Dit wil globaal zeggen dat het stuur uit één van onderstaande Volkswagens zou moeten komen:

- Jetta 6 2014-2018
- Golf 6 Cabrio 2014-2016
- Caddy 2015-2020
- Polo 6C 2014-2018 (PQ25, Bijna nooit met DSG-flippers, enkel GTI/R-Line hebben dit)
- Sharan 2015-heden (PQ46)
- Tiguan 2015-2017 (PQ46)

Door de incourantheid van het gros van bovenstaande modellen maakt het de zoektocht naar onderdelen niet direct makkelijker. Maar dit geeft je wel een richtlijn.
Dus goed eBay, Marktplaats.nl, Onderdelenlijn.nl en Dalys.lt in de gaten houden tijdens je zoektocht.

Door eerder genoemde schaarste heb ik zelf het stuur gemaakt wat ik zocht.
In mijn geval heb ik het stuur uit een 2018 Sharan gepakt waar DSG-flippers op zitten. Dit stuur heb ik voorzien van mf-knoppen die ook de DSG-flippers accepteren. “6C0959442 (17007439-01)”.




Let dus goed op onderstaande als je losse knoppen zoekt;

Bovenste accepteert de DSG connector, de onderste heeft hier geen mogelijkheid voor en kijk je op de printplaat:






Het visuele verschil zit ‘m in het hart van het stuur waar de airbag zich vastklemt.
MQB stuur:



PQ35 stuur:



Met dit als eindresultaat:



Zoals ik in het begin aangaf: Dit schrijven geldt voor een upgrade van Golf 6 met DSG en af fabriek cruise-control naar doorsnee facelift DSG stuur.
Heb je geen DSG, of wil je liever de flippers skippen? Dan zal “6C0419091E” je redder in nood zijn.

Of bovenstaande verhaal ook opgaat voor een Golf 5? Verdiep je daar in! Vooral de stuurmodule onder je stuur en de cruise control hendel kunnen roet in het eten gooien.

Extra informatie/benodigdheden:
Polo 6C airbag kabel (multifunctioneel): 6C0971584C // Prijs ligt rond de €60,- a €70,- bij de dealer.
Airbag: 6C0880201C/5TA880201C // Begint op internet rond de €220,-
Stuurwiel // De staat van het stuur is een grote factor qua prijs. Tevens scheelt het ook uit wat voor auto die afkomstig is, maar hou rekening met een vanafprijs van rond de €200,- op het internet.

Ik kan me voorstellen dat dit allemaal een vracht aan info is. Maar, voel je vrij om wat te vragen! Gebruik wel je gezonde verstand en je eigen risico!
__________________
1990 Volkswagen Golf CL 1.3 NZ -> soon 3.2
2022 SEAT Leon ST 1.5 TSI DSG FR
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 09:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum