Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->)
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 16-03-2021, 18:14
Ironvw Ironvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 365
Default Motor vragen t2b

Als ik mijn bus koud start dan loopt de motor op een laag toerental en als ik vervolgens de bus stationair laat lopen,loopt het toerental zachtjes op

Alleen als ik wegrijdt dan reageert de bus gewoon normaal maar als ik dan stil sta voor een stoplicht oid dan is het stationair toerental nog steeds erg hoog ook na een aantal kilometers rijden ( ongeveer 5á6 km)

Als ik dan wat gas geef als ik voor het stoplicht sta dan gaat de ene keer het toerental naar beneden en de andere keer blijft het hoger,soms duurt het ongeveer 20 km voor hij op een lager toerental blijft lopen stationair

Ik vermoed dat dit met de choke te maken heeft maar omdat ik geen ervaring heb met luchtgekoelde motoren weet ik eigenlijk niet of dat het normaal is dat de choke er lang over doet voordat hij naar een normaal toerental gaat of dat er misschien iets vervangen of afgesteld dient te worden

Mijn 2de vraag gaat over het stellen van de kleppen

Ik wil graag de kleppen stellen van mijn motor maar ik begrijp 1ding nog niet helemaal

Ik weet dat als je begint je de motor met de eerste cilinder op het bdp moet zetten en dat ik dit kan controleren door de merktekens op de poelie en in de stroom distributeur

Wat ik echter niet begrijp is hoe ik nu kan weten wanneer de cilinder nr 2 bovenaan staat en de nummer 3 en nummer 4

Voor cilinder 1 heb je de merktekens maar voor de rest niet en aangezien de klepspeling maar 0,15 is neem ik aan dat het wel nauwkeurig komt of de cilinder bovenaan staat

Er is op internet genoeg te vinden over het stellen van kleppen maar dan wordt er altijd gezegd dat als je cilinder 1 hebt gedaan dat je 2 t/m 4 hetzelfde moet doen maar niet hoe ik de cilinder hoogte kan afleiden

Vw t2b
Type 1 motor AS
1600 cc 50 pk

Alvast bedankt voor t meedenken
Reply With Quote
  #2  
Old 16-03-2021, 19:12
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Vwb het klep stellen;

De methode die veruit het makkelijkste werkt is door gewoon de distributiekap van de ontsteking er af te halen. Je kunt dan de motor rond draaien totdat de rotor op een specifieke cilinder staat en dan kun je die betreffende cilinder afstellen. Is simpel, het minste gedoe en altijd juist.
__________________
Reply With Quote
  #3  
Old 17-03-2021, 16:34
Ironvw Ironvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 365
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Vwb het klep stellen;

De methode die veruit het makkelijkste werkt is door gewoon de distributiekap van de ontsteking er af te halen. Je kunt dan de motor rond draaien totdat de rotor op een specifieke cilinder staat en dan kun je die betreffende cilinder afstellen. Is simpel, het minste gedoe en altijd juist.


Maar hoe weet ik dan hoe de rotor moet staan ?

Als ik mijn distributiekap eraf haal heb ik maar 1 merkteken ( op de foto links boven ) maar dat is de nr 1 cilinder
Hoe weet ik dan op welke positie de rotor moet staan voor de rest ??


Reply With Quote
  #4  
Old 17-03-2021, 17:19
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Je kunt het bekijken door de rotor er op te laten zitten en de distributiekap er bij te houden. Als je dat onhandig vind kun je vanuit het merkteken om de 90 graden een kleine markering zetten met een stift oid
__________________
Reply With Quote
  #5  
Old 17-03-2021, 18:13
Ironvw Ironvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 365
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Je kunt het bekijken door de rotor er op te laten zitten en de distributiekap er bij te houden. Als je dat onhandig vind kun je vanuit het merkteken om de 90 graden een kleine markering zetten met een stift oid


Ah zo
Ik was al aan het zoeken naar markeringen
Ik snap nu wat je bedoeld,bedankt voor de uitleg
Reply With Quote
  #6  
Old 18-03-2021, 10:46
Zeend's Avatar
Zeend Zeend is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 1,388
Default

Een carburateur die versleten is (bv speling op de as) levert gekke kuren, maar beginnen met afstellen is altijd een goed idee. Het afstelrondje begint met de kleppen

Je moet kleppen stellen als je motor koud is. Ik doe altijd beide klepdeksels open. Vervolgens de motor draaien. Op het moment dat bij een cilinder de uitlaatklep net dicht is, en de inlaatklep bijna open gaat, kun je de tegenoverliggende kleppen afstellen.
Dit kun je gewoon een rondje 1-4-3-2 afmaken, in welke volgorde je maar uit komt.

Nadat je kleppen hebt gesteld, nieuwe contactpunten monteren (en in geval van twijfel ook meteen een condensator). Afstellen van contactpunten en ontstekingstijdstip is essentieel om een mooi draaiende motor te krijgen die niet te heet wordt!

Als je bezig bent: vervang al je benzineslangen, monteer ze met benzineslang-klemmen. Controleer of het pijpje boven in je carb goed vast zit. Het is namelijk levensgevaarlijk als je op dat gebied eens een probleem hebt: de tank zit hoger dan de motor.

Jens
__________________
KCN regio Fryslân

Last edited by Zeend : 18-03-2021 at 10:50.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 23:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum