Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 28-12-2013, 18:15
Sethenor's Avatar
Sethenor Sethenor is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 293
Default Weinig/geen remdruk

Dus, eerst maar even korte uitleg.

Afgelopen tijd onderdelen verzameld om mijn 239mm schijfremmen om te bouwen naar 280mm.
Hier gister en vandaag mee bezig geweest, fusees met klauwen en schijven over gezet. RVS remleidingen gemonteerd, aantal harde leidingen vervangen voor nieuwe koperen want deze waren slecht.
Nieuwe hoofdremcilinter (22mm) gemonteerd. Alles ingebouwd en systeem gevuld.

Bij het pompen met rempedaal bouwt het systeem wel druk om maar het pedaal word niet keihard.
Zodra de motor gestart word en de rem word ingetrapt dan zakt deze naar de bodem en doen de remmen zo goed als niets.

Dacht in eerste instantie de HRC. Dus deze weer vervangen door de oude 20.6mm. Hele systeem ontlucht met een druksysteem. Precies hetzelfde gedoe.

Heb ik nu 2 kapotte Hoofdremcilinders? Is de rembekrachtiger om kapot of is er nog iets anders dat dit kan veroorzaken?
Reply With Quote
  #2  
Old 28-12-2013, 18:49
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

HRC goed ontlucht?

hoe ontluchten jullie de boel? met druk op de reservoir? met een zuigpomp op de klauwen? of gewoon één persoon die pedaal indrukt en de andere die de ontluchtingsnippel op en dicht draait?
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
  #3  
Old 28-12-2013, 19:04
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,769
Default

Normaal zou ik gelijk roepen lucht maar ik heb op het moment het zelfde probleem op me MK1
Ik hou me nog voor dat ik het een keertje met de achterklauwen van de Golf4 los kan doen.
Misschien dat hier nog wat lucht in zit en voor heb ik ook 280mm schijven met Girling60 klauwen.

Ik heb eerst door middel van druk op het reservoir de nieuwe remolie door de nieuwe leidingen geduwd.
Netjes rechts achter dan links achter en dan rechts voor en dan links voor ontlucht.
En daarna met de voet nogmaals maar precies het zelfde probleem als hier boven wel druk maar niet keihard.
Dus alle tips zijn welkom en surf ik even mee op dit topic
__________________
Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het wemelt natuurlijk van de experts op het WWW, maar meestal geven die geen garantie

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
  #4  
Old 28-12-2013, 20:15
Sethenor's Avatar
Sethenor Sethenor is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 293
Default

Meerdere manieren geprobeerd. In eerste instantie gewoon met pedaal pompen. Toen dit niet opschoot besloten druk op het vaatje te zetten en zo alles te ontluchten (RA, LA, RV, LV).

HRC zou goed ontlucht moeten zijn, beide (20,6mm en 22mm) geven hetzelfde probleem.
Reply With Quote
  #5  
Old 28-12-2013, 22:19
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

zit er nog ergens een remdrukverdeler ofzo tussen.

bv een lastafhankelijke regelaar op de achteras? die kon ook parten spelen als daar lucht in zit.
een pedaal die niet hard wordt heeft 2 mogelijkheden:
-er zit iets samendrukbaar in (lucht)
-er lekt remvloeistof weg
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
  #6  
Old 28-12-2013, 22:22
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,769
Default

lastafhankelijke regelaar is er bij mij tussen uit ivm de 3/15 potje op de HRC die trouwens ook van een Golf4 is 23. nog wat mm.
Ik heb nergens geen vloeistof lekkage heb bij alle koppeling al gekeken
__________________
Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het wemelt natuurlijk van de experts op het WWW, maar meestal geven die geen garantie

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
  #7  
Old 29-12-2013, 00:34
T3 fan T3 fan is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2013
Posts: 227
Default

1 of meerdere remcylinders lekken of je hoofdremcylinder is lek aan je uitleg te lezen
Je bekrachtiger is goed omdat ie weg zakt als de motor start, dus die werkt
Ik denk zelf dat het dan je hoofdremcylinder is omdat ik dat ook al vaker gehad heb, en dat komt door het trappen op de rem met ontluchten
Men heeft de neiging om het pedaal zo diep mogenlijk in te trappen met het ontluchten om zoveel mogenlijk olie/lucht te verplaatsen met één beweging
NOOIT helemaal je pedaal intrappen in de HRC zitten twee cupjes (1 voor voor en 1 voor de achterste wielen) die de olie opstuwen je leidingen in, en die trap je dan kapot en gaan lekken
Ik heb dit al meerdere malen mee gemaakt bij mezelf en bij anderen in verschillende (merken) auto's en dit was 9 van de 10 keer de oorzaak
Reply With Quote
  #8  
Old 29-12-2013, 01:06
Sethenor's Avatar
Sethenor Sethenor is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 293
Default

Zit wel een lastafhankelijke regelaar tussen op de achteras. Maar die zou goed ontlucht moeten zijn.

De 20,6mm HRC hebben we alleen ontlucht met die drukpomp, niet door te trappen. Hoe kan het dan dat ik daarbij hetzelfde probleem heb?

Ik heb nog wel een 3e HRC liggen van een sloopauto. Deze er maar even afhalen om te testen. Dan ook gelijk de bekrachtiger er maar af schroeven voor het geval dat.
Reply With Quote
  #9  
Old 29-12-2013, 02:19
T3 fan T3 fan is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2013
Posts: 227
Default

Dat weet ik ook niet, ik was er niet bij
Misschien heeft je maat er toch een keer op getrapt (doe je automatisch al heel snel natuurlijk) één keer is genoeg
Als er nog lucht in de verdeler zit is ie sponzig maar dan zakt ie niet zo makkelijk HELEMAAL weg op dat beetje wat er in zou kunnen zitten
en anders na de verdeler even ontluchten met het rempedaal princiepe?

Ik zou als je kan de HRC waar de remleidingen opzitten afdoppen met je oude remleidingen de aansluiting afknippen en de oude leiding een paar keer dubbelvouwen, dan op de rem duwen als die hard is zou je denken dat ie goed is maar dan toch nog ff allebei afzonderlijk testen dan weet je of ze allebij goed zijn anders blijf je twijffelen

De bekrachtiger moet goed zijn als die kapot is remt ie net zo slecht met draaiende motor als met de motor uit, meer doet zo'n ding niet
Als je zegt dat je rem weg zakt als je de motor start dan werkt die gewoon
Reply With Quote
  #10  
Old 30-12-2013, 14:43
Sethenor's Avatar
Sethenor Sethenor is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 293
Default

Nog even het een en ander bekeken.
Als ik de auto start en het rempedaal intrap hoor ik een soort suizend geluid. Een beetje het geluid als je hoort als je een fietsband oppompt.

Zou dit inhouden dat de bekrachtiger lek is ofzo?
Reply With Quote
  #11  
Old 30-12-2013, 18:32
casss casss is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 568
Default

ben heel benieuwd wat dit gaat zijn. Heb je wel de lastafhankelijke remdrukregelaar op de achteras in de stand " volledig open" gezet (alsof de auto heel zwaar beladen is zegmaar) voor het ontluchten?
Reply With Quote
  #12  
Old 30-12-2013, 22:12
Sethenor's Avatar
Sethenor Sethenor is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 293
Default

Yep, hebben die drukregelaar verdrukt zodat hij open ging laat maar zeggen, daarna ontlucht met druk op het tankje en ontluchtingsnipple open totdat er geen lucht meer uit kwam.
Reply With Quote
  #13  
Old 30-12-2013, 22:28
T3 fan T3 fan is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2013
Posts: 227
Default

En nu?,,,opgelost?
Reply With Quote
  #14  
Old 31-12-2013, 00:16
Sethenor's Avatar
Sethenor Sethenor is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 293
Default

Nee, nog steeds geen druk.
Reply With Quote
  #15  
Old 31-12-2013, 11:01
T3 fan T3 fan is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2013
Posts: 227
Default

HRC afgedopt en getest?
Reply With Quote
  #16  
Old 31-12-2013, 13:36
Sethenor's Avatar
Sethenor Sethenor is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 293
Default

Dat is het eerstvolgende dat ik ga doen.
Reply With Quote
  #17  
Old 04-01-2014, 00:06
Sethenor's Avatar
Sethenor Sethenor is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 293
Default

Vandaag eindelijk weer verder kunnen gaan met de auto.
Nogmaals geprobeerd alles te ontluchten zonder succes. Nog steeds het probleem.

Wel erachter gekomen dat we de remkrachtverdeler op de achteras niet helemaal open konden drukken. Niet ver genoeg om de gaten voor elkaar te zetten om 'm te kunnen blokkeren. Ook leek dat ding nogal lam te zijn en niet veel te doen.

Om er zeker van te zijn de remleidingen achter afgedopt op de HRC. Pedaal ingetrapt en bikkel hard. Auto gestart en volop remdruk.

Morgen ochtend eerst maar is Brezan etc af op zoek naar een remkrachtverdeler. Hopen dat een nieuwe het probleem verhelpt.
Reply With Quote
  #18  
Old 04-01-2014, 11:28
Sethenor's Avatar
Sethenor Sethenor is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 293
Default

En maar weer een update. Ik snap er geen drol meer van.
Vandaag nieuwe lastafhankelijke remkrachtverdeler gekocht. Oude zag er slecht uit en voelde nogal lam aan. Ook hadden we het idee dat deze weinig deed.

Nieuwe gemonteerd, alles aangesloten, druk apparaat eraan gehangen en ongeveer een halve liter remolie erdoor geperst. Remmen getest, nog steeds geen druk.
Besloten handmatig te ontluchten door met het rempedaal te pompen. Kwam eigenlijk alleen olie uit en uiteindelijk nog steeds geen remdruk.

Kort samen gevat. Met de de achterremmen op de HRC afgedopt heb ik volle remdruk zowel zonder als met gestarte motor. Zodra de achterremmen aangesloten worden is de remdruk weg.
Zo'n beetje alle leidingen (op die onder de auto van voor naar achter na) zijn vervangen voor nieuwe. Ook de rubbere slangen zijn vervangen door RVS.

Er blijft dus blijkbaar toch nog ergens lucht ofzo achter. Maar waar de f*ck kan het probleem nu nog zitten?
Reply With Quote
  #19  
Old 04-01-2014, 12:02
tempel's Avatar
tempel tempel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 319
Default

In de achterste remklauwen.
Reply With Quote
  #20  
Old 04-01-2014, 13:30
T3 fan T3 fan is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2013
Posts: 227
Default

Tja,,,dan blijven de remklauwen idd over
Is dit origineel op de auto?,,of zelfbouw?
Dit ivm de ontluchtingsnippel,,dat je zeker weet dat die boven in de oliekamer/kanaal zit , in het hoogste punt

Zo ja dan blijf ik toch op de HRC zitten (het zijn hele rare dingen)
En ALLES moet je afzonderlijk testen (vooral voor en achter APART testen)
Nadat je je eigen werk/vervangstukken hebt gecheckt en ge dubbelcheckt

Dat je voor wel druk hebt en achter niet zegt eigenlijk niet dat de HRC goed is, als die voor achter lek/kapot is heb je jouw verhaal al
Zie je mogenlijkheid om op de hoofdremcilinder voor en achter om te wisselen?


Als je zeker weet dat je dat al gedaan/getest hebt dan weet ik het ook niet meer
leidingen nieuw (of in ieder geval goed)
goed ontlucht
geen lekkages
klauwen goed en ontlucht
Dan blijft er alleen over een slang die zou kunnen uitzetten (zeer onwaarschijnlijk maar het kan) of de HRC,,,iets anders is er niet

Last edited by T3 fan : 04-01-2014 at 13:34.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 07:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum