Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 08-01-2016, 10:37
feffe's Avatar
feffe feffe is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 902
Default Grijs kenteken vraag.

Ik ben ZZPer (grafisch vormgeving) en ik heb een Caddy 1 1983 Grijs kenteken.
dit is gunstig omdat de wegenbelasting dan veel lager is.

Als je ZZPer bent en een grijs kenteken auto op naam zet in het postkantoor, dan is het automatisch een bedrijfsauto, dus met de lage WB.

1 eis hieraan is dat minstens 10% van je kilometers zakelijk moeten zijn. dat redt ik wel (naar klanten etc.) de rest is voornamelijk plezierritjes.


Maar nu ben ik tegen een leuke t3 bestel 1984 grijs kenteken aangelopen (rondom ramen, maar 3 zitplekken)
Deze wil ik dus graag kopen maar kan ik als ZZPer gewoon 2 'bedrijfsauto's' hebben?
zijn hier nog bepaalde voorwaarden/risicos aan?

En mag ik in de t3 permanent een extra bank plaatsen? (dus van 3, naar 6 zitplekken)

Ik begrijp dat 3 zitrijen niet mag, maar misschien 2 nog wel..


En stel ik ga een keer op vakantie met de t3 en ik gooi een soort bed-achtige situatie achterin, mag dit dan? zo nee, wat is het risico dat ik loop?


Tuurlijk kan ik dit allemaal aan het RDW vragen maar ik zou liever weten hoe het in de praktijk zit, in plaats van volgens het boekje

Last edited by feffe : 08-01-2016 at 14:29.
Reply With Quote
  #2  
Old 08-01-2016, 11:29
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,800
Default

Dit zijn de eisen waar je aan moet voldoen:

Quote:
Grijs kenteken eisen, dubbele cabine:
- Maximum toegestane massa 3500 kg.
- Dubbele cabine met zitruimte achter de bestuurder voor één rij naast elkaar in de rijrichting zittende personen.
- Vlakke laadvloer, over een lengte van 150 cm, waarbij de hoogte van de laadruimte minimaal 130 cm is over de lengte van de laadvloer over een breedte van 20 cm, (fiscaal bok: 150 x 20 x 130 cm). Daarnaast gelden er nog aanvullende eisen voor de lengte van de laadruimte, zie wet BPM 92, artikel 3.3.
- Scheidingswand.
- Zijraamblindering laadruimte (geen glas), alleen aan rechterzijde één ruit van glas toegestaan.


Let op dat een aanpassing in het aantal zitplaatsen een herkeuring bij het RDW betekent en dat dus ook de bevestiging van de bank en de stoelen conform de regelgeving moet zijn.

Het enige risico wat je loopt met een bedconstructie achterin is dat je in een fuik rijdt, naar een APK keuring gaat of een andere controle krijgt en ze daar vinden dat het geen grijs kenteken maar een camper is. Dit voorkom je door de constructie tijdelijk te maken en niet permanent (dus bijv bouten ipv lassen)
__________________
Reply With Quote
  #3  
Old 08-01-2016, 14:24
MrMiljon MrMiljon is offline
VW Addict
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 587
Default

2 bedrijfsauto's kan opzich wel. Bijvoorbeeld de caddy als 'reclameobject' . De belastingdienst doet pas moeilijk als je als zzp'er 2 x een t6 van 50.000 hebt staan. Het is dan een stuk minder aannemelijk dat je ze ook beiden zakelijk gebruikt.

Zorg wel dat je aan de regels voldoet. De pakkans is niet heel groot, maar als je gepakt word is het een economisch delict en kunnen heeeeele hoge boetes krijgen.

In de buurt al een paar geweest die het schot uit een caddy/berlingo etc.. Hadden gehaald. De auto voldoet dan niet meer aan grijs. Ze konden voor geel gaan betalen, met terugwerkende kracht!, plus nog een boete.
__________________
Daily T4 2.5TDI 88p
Gezinsbak Passat 3bg 1.9tdi 2005
Project 1 Golf Type1 1600GTi 1981 (marsrot)
Project 2 Golf Type1 1500LS 1979 (beige)
Project 3 Golf Type1 2000Gti Cabrio
Reply With Quote
  #4  
Old 08-01-2016, 14:32
feffe's Avatar
feffe feffe is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 902
Default

bedankt voor de antwoorden
2 bedrijfswagens als ZZPer moet dus in principe kunnen.. (ik wil ze gewoon afwisselend gebruiken)

Ik weet niet zeker of de T3 nu achter de voorstoel/bank een tussenschot heeft, maar als ik dus een extra bank plaats, moet daar achter een tussenschot komen?
da's jammer..


En achter het tussenschot moet dan nog een vlakke laadruimte zijn met een lengte van 150, en een hoogte van 130.
Dat is waar het lastig wordt, want er ligt natuurlijk een motor achterin dus die laadruimte is niet vlak..

Iemand hier ervaring mee?
Reply With Quote
  #5  
Old 08-01-2016, 14:37
jasonnl's Avatar
jasonnl jasonnl is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 841
Default

__________________
Golf MKI '76er Project.

MKI '76 swallowtail project ,MKII 1.6TD '90 Daily, '05 CBR600RR Repsol
EX
MKI'83 GTI, '80 1.5aut, '91 cabbie
MKII '84 TD , 85'tdi , 86'td , '86D '86 16v GTI
Polo '00 6n2 GTI
Mercedes SEC500 '87
Honda Civic '94
Reply With Quote
  #6  
Old 08-01-2016, 14:38
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,800
Default

"Vlak" mag je wat vrijer interpreteren. Als het fiscale blok maar past, is het goed. Met vlak wordt eigenlijk bedoelt: geen vloer zoals je bijvoorbeeld zou hebben als je de achterbank van een personenauto er uit haalt, met gaten, verhogingen en randjes. Dit is niet geschikt om deugdelijk spullen in te vervoeren. Vandaar die bepaling.
__________________
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 14:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum