Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 05-04-2021, 12:48
Arnemk2 Arnemk2 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2016
Posts: 59
Default Sportuitlaat 60mm, vermogenwinst of verlies?

Dag,

Ik ben in het bezit van een golf 2 1800cc GU motor op een 2e2 carb.
Hieronder hangt een origineel spruitstuk met een novus groep A 16v lijn zoals op onderstaande link. https://www.novus-automotive.de/nov...ook-2x60mm?c=52

Toen ik deze installeerde een kleine 2 jaar terug, had ik het gevoel dat ik wat vermogen verloor door deze uitlaat.
Dit kan ook komen doordat het geluid gewoon erg diep is en daarom misschien wat trager klinkt.

Iemand enige ervaring met een uitlaat met 60mm binnendiameter? Zou dit een vermogenswinst of verlies geven op een originele motor?
Reply With Quote
  #2  
Old 07-04-2021, 21:12
Carel Ha Carel Ha is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 344
Default

Heb wel eens gehoord dat je minder tegendruk hebt, waardoor de pks wel hoger worden maar het koppel lager.

Maar hoe en wat precies,..... Daar zijn geleerde voor
__________________
Golf 2 GL 1.6 carb Rood metallic
Golf 2 Syncro Atlas grijs (project)
Passat C3 2.0 TFSI Vag Chip Blauw grafiet Daily
Golf 2 CL 1.6 60pk TD Tornado rood Scrapped
Golf 2 Madison 1.6D Tornado rood Crashed
Reply With Quote
  #3  
Old 25-04-2021, 19:55
wob8v's Avatar
wob8v wob8v is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 606
Default

vermogen=koppel x hoeksnelheid. Dus als je koppel bij een bepaald toerental omlaag gaat is het onmogelijk dat het vermogen op dat punt dan stijgt. Het is wel waarschijnlijk dat de koppel-toerenkromme door een andere diameter veranderd waardoor je in een hoger toerengebied een hoger koppel hebt dan standaard (en op dat punt dan dus ook meer vermogen).

Bij mijn weten zijn uitlaten berekend, lengte en diameter van buizen per cilinder hetzelfde. Hoe precies weet ik niet, maar er zit een omgekeerde vorm van pulsdrukvulling in. Wat moet resulteren in een bepaalde temperatuur en druk op bepaalde plekken. Als je dan een einddemper met een grotere diameter toepast, dan is de druk aan het einde van de buis lager, waardoor de formule niet meer klopt.

Maar meten is weten, dus een testbank zou je precies moeten kunnen vertellen wat je wil weten.
__________________
VW Golf Syncro '88 origineel NL
VW Caddy 3 1.9 TDI 2010
Audi A6 2.4 24v 2005

www.castra-machinebouw.nl
Reply With Quote
  #4  
Old 26-04-2021, 09:24
vagg freak vagg freak is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 667
Send a message via MSN to vagg freak
Default

Heb het zelfde ervaren. voelbaar minder trekkracht met alleen een einddemper. Met een midden demper was het al veel minder (golf2 1.8 mechanise injectie)
__________________
golf mk1 g40
golf1 cabrio
Golf mk7 variant
Polo 6r
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 09:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum