Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Corrado en Scirocco
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 05-11-2008, 16:23
loco-vr6's Avatar
loco-vr6 loco-vr6 is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 994
Default Mijn ervaring met de nieuwe Scirocco

De Scirocco was een icoon van zijn tijd, een utopie voor velen, en gekoesterd door misschien nog vele meer. Als je in 1974 de trotse eigenaar was van een scirocco was je de koning van de weg.

Gisteren, 4 november 2008, 17.30 uur Hoofddorp, krijg ik de sleutel aangereikt voor de belichaming van de derde generatie van deze legende. Mijn eerste auto was een scirocco GT uit 1983, en de liefde is nooit meer overgegaan. Er staat zelfs nog een scirocco TS uit 1974 in mijn achtertuin, te wachten op een nieuw leven. En nu, heb ik de sleutel van de jongste telg van de familie in mijn handen. Kippevel.


Als ik naar de auto toe loop komt er een gevoel van herkenning, van vertrouwen in me boven. Gespierd en toch gallant, dat is de indruk die het silouet van de auto op mijn netvlies vast brand.
Toch bekruipt mij een angstig gevoel voor ik de auto open. Soms zijn dromen mooier dan de waarheid, zoiets als de mooiste vrouw versieren die je kan bedenken, die verlvolgens als een stijve plank in bed blijft liggen. Zal deze nieuwe Scirocco de naam en reputatie van zijn voorvaderen aankunnen? Mijn verwachtingen zijn hoog.
Aan de vormgeving zal het in iedergeval niet liggen, hier kan ik pagina’s vol over gaan schrijven en alle details gaan opsommen die het auro van deze auto kleur geven, maar dat laat ik aan jullie zelf over om daar over te oordelen. IK ga NU rijden.

Ik ben verwend met een 160 pk, 1.4 TSI, gekoppeld aan een handgeschakeld 6 versnellingsbak.
Ik kan het niet laten enige teleurstelling te voelen dat we niet de beschikking hebben gekregen over een uitvoering met de fameuze DSG, maar dat mag de pret niet drukken.
Ik klim in de auto, doe de deur dicht, en start de motor. Er kruipt een zeer behagenlijk gevoel over me heen, alsof ik net ben geboren en in de armen van een liefhebbende moeder lig voelt het alsof de Scirocco zich als een tweede huid aan mij bindt. Alles past, de zit is comfortable, het stuur ergonomisch vormgegeven, en en en en…….hij heeft de genen van zijn opa, en zijn vader . Als een piloot in de cockpit van een gevechtsvlieger kijk ik naar buiten, en draai ik de weg op. Het allereerste wat me opvalt is de ongeloofelijke souplesse waarmee de potente TSI bij lage toeren zijn koppel beschikbaar stelt. De aanduiding 1.4 is een understatement, en kun je voor de verbeelding eigelijk beter schrappen, dit is een compleet andere wereld van technieken.


Eerst thuis even een klein hapje eten, dit zou ik eigenlijk het liefste overslaan want het houd in dat ik minder tijd heb samen met mijn nieuwe liefde, want dat stadium heb ik nu al bereikt . Ik haal mijn maatje op, Martijn van VW DubEdition, ook hij heeft het scirocco virus al lange tijd te pakken, ook hij heeft nog een “classic” Scirocco in de schuur staan die we tot de opa van deze generatie mogen rekennen. Als een klein kind op kerst ochtend komt hij naar buiten stormen zodra ik met de nieuwe Scirocco voor zijn huis verschijn, we geven elkaar een knuffel en schouder aan schouder staan we glunderend naar deze blauwe engel te kijken alsof we zojuist als eerste mens op aarde contact hebben gelegd met buitenaards leven. De TSI snort tevreden, gemoedelijk, maar met een nouwelijks hoorbaar diep donkere brom, van een slapende beer.

Het is inmiddels ruim na 23.00 uur, we rijden de toerit van de snelweg op, en ik geef de Scirocco de sporen, en er wordt wat wakker onder de imposante neus.
Dit is geen bruut vermogen, geen rouwe kracht, dit is denk het beste te vergelijken met een TGV trein of iets van die aard. Vergelijk het met een Cheeta, prachtig, lichtvoetig, bloedsnel en gevaarlijk alles belichaamdt in de vorm van deze Scirocco. Hij sprint vooruit alsof je in een ravijn springt, continu versnellend en adrenaline verhogend totdat de bodem in zicht komt, in de praktijk betreft dit een flitspaal die ons noodzaakt in de remmen te duiken . Wat een genot, het weg gedrag van de auto is ronduit magisch, ik denk dat alleen de kauwgom onder mijn oude schoolbureau beter plakte , dan deze auto aan de weg. De grip is gewoon fenomenaal, en de vering is heerlijk straf, direct en comfortabel tegelijk. Gedurende onze toertocht, en de vele af & toeritten die de snelweg telt bezoeken we elk tankstation dat we tegekomen. Er moeten natuurlijk bergen foto’s worden genomen, plus dat koffie en een sigaret ook nog tot de vitale behoeften behoren.
Vanaf het moment dat je komt aanrijden kijken mensen op en staren je na, zelfs in het donker trekt de scirocco de aandacht van de mensen naar zich toe. Sommigen mensen komen brutaal en geobsedeerd naar je toe en vragen je de kleren van het lijf. “ Is dit hem nou?” en “Welke motor heeft hij?”……..”hij is wel heel mooi zo in het echt”……..Ik voel me net een kind op het schoolplein met de grootste zak knikkers van iedereen.
De Scirocco is terug, en hij pakt de draad weer op waar zijn voorvaderen zijn gestopt. Ik stel me 1 vraag, waar moet ik heen zodat ik de sleutel nooit meer hoef terug te geven?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Scirocco

The legend is back,



Thanks 2 Martijn 4 the pics

__________________
Zwijgen is goud.
Vertel mij wat.

Last edited by loco-vr6 : 05-11-2008 at 17:30.
Reply With Quote
  #2  
Old 05-11-2008, 17:11
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

hahaha, wat een geweldig verhaal

ook hier staat een '74-er te wachten op een nieuw leven, maar denk dat ik in de nieuwe ook wel minimaal een proefritje ga maken!
Reply With Quote
  #3  
Old 05-11-2008, 17:30
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

Ik heb je '74-er vorige week nog gezien Netjes onder een kleedje staat de witte dame verscholen.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #4  
Old 05-11-2008, 17:31
loco-vr6's Avatar
loco-vr6 loco-vr6 is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 994
Default

Quote:
Originally Posted by martiepartie
Ik heb je '74-er vorige week nog gezien Netjes onder een kleedje staat de witte dame verscholen.


euh...mijn liefje is kanarie geel
__________________
Zwijgen is goud.
Vertel mij wat.
Reply With Quote
  #5  
Old 05-11-2008, 17:51
G-eert-40's Avatar
G-eert-40 G-eert-40 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 1,655
Default

je moet boeken gaan schrijven . leuk verhaal om te lezen. vind de nieuwe scirocco ook zekers een mooie auto.

grtz.
__________________
volkswagen passat b7 1.6 tdi bmt
volkswagen golf mk4 1.6 8V SR comfort line (verkocht)
volkswagen polo coupe 1.3i GT G40 genesis (verkocht)
volkswagen golf mkll 10 millionen edition 1.6 (rip)
Reply With Quote
  #6  
Old 05-11-2008, 17:57
Tjaap's Avatar
Tjaap Tjaap is offline
Volksforum Crew - You WILL comply!!
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 25,213
Default

Quote:
Originally Posted by loco-vr6
euh...mijn liefje is kanarie geel

hij bedoelde die van Marc
__________________
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.
Reply With Quote
  #7  
Old 05-11-2008, 18:20
Mitta's Avatar
Mitta Mitta is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 2,473
Send a message via MSN to Mitta
Default

het is zeker een mooie auto vind het alleen wel jammer dat ze de coupe lijn er uit gehaald hebben, aangezien de 2 vorige generaties coupe's waren...
__________________
VWCulture.nl
Reply With Quote
  #8  
Old 05-11-2008, 18:23
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

En zoals altijd, weer een super verhaal!

Ik moet zeggen, de 2.0 TSI klinkt toch echt het mooist, met DSG heb je een mooie tussenroffel bij schakelen. De standaard in en uitlaat klinken erg goed.

En ja, in het gifgroen van de Irocco is hij nog mooier.

Helaas mag ik er geen foto's van maken op mijn werk, maar anders zou ik er een paar posten

Maar je telt de Corrado dus niet mee als Scirocco, zoals je de Vento en Bora ook als Jetta's mee kunt tellen?

Stond hij trouwens op winterbanden? Gezien de velg(grootte).
Reply With Quote
  #9  
Old 05-11-2008, 22:32
scirocco_power's Avatar
scirocco_power scirocco_power is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2005
Posts: 124
Default

Quote:
Originally Posted by RubenD
En zoals altijd, weer een super verhaal!

Ik moet zeggen, de 2.0 TSI klinkt toch echt het mooist, met DSG heb je een mooie tussenroffel bij schakelen. De standaard in en uitlaat klinken erg goed.

En ja, in het gifgroen van de Irocco is hij nog mooier.

Helaas mag ik er geen foto's van maken op mijn werk, maar anders zou ik er een paar posten

Maar je telt de Corrado dus niet mee als Scirocco, zoals je de Vento en Bora ook als Jetta's mee kunt tellen?

Stond hij trouwens op winterbanden? Gezien de velg(grootte).


de corrado werd wel ontworpen als scirocco 3 maar door verschilende redenen
was et gewoon geen scirocco en werd ie om gedoopt als corrado, dus geen opvolger maar een vervanger in een hogere classe


mooie verhaal Mr Loco
__________________
Sciroccopower Website
Reply With Quote
  #10  
Old 05-11-2008, 22:47
Jurgen Santana's Avatar
Jurgen Santana Jurgen Santana is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,526
Default

Quote:
Originally Posted by RubenD
Maar je telt de Corrado dus niet mee als Scirocco, zoals je de Vento en Bora ook als Jetta's mee kunt tellen?


De Corrado moet je niet echt als een opvolger zien hij werd naast de Scirocco geleverd. Van 89 tm begin 92 werden zowel de Scirocco als de Corrado geleverd. Qua vermogen begon de Corrado ook zo'n beetje waar de Scirocco eindigde.
__________________
WWW.MIVW.NL
Reply With Quote
  #11  
Old 06-11-2008, 09:26
loco-vr6's Avatar
loco-vr6 loco-vr6 is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 994
Default

Quote:
Originally Posted by RubenD
En zoals altijd, weer een super verhaal!

Ik moet zeggen, de 2.0 TSI klinkt toch echt het mooist, met DSG heb je een mooie tussenroffel bij schakelen. De standaard in en uitlaat klinken erg goed.

En ja, in het gifgroen van de Irocco is hij nog mooier.

Helaas mag ik er geen foto's van maken op mijn werk, maar anders zou ik er een paar posten

Maar je telt de Corrado dus niet mee als Scirocco, zoals je de Vento en Bora ook als Jetta's mee kunt tellen?

Stond hij trouwens op winterbanden? Gezien de velg(grootte).


THNX ik denk dat ik me ooit als ik wat meer tijd heb ook wat meer verslagen van mn knutsel praktijken zal gaan posten, ik ben alleen nooit zo'n held in foto's maken tijdens de vorderingen

Viper Grun is naar mijn mening DE uberkleur voor deze auto, maar ik heb hem nog niet real life gezien in die kleur.

Hij stond gewoon op 17 inch met bridgestone banden, geen wintersloffen. Wat mij heel erg verbaasde was dat we 2 auto's kregen, een bijna "kale" scirocco, en een BOM-volle Golf 6 met echt alles dr op en dr aan wat je kan bedenken Maja, tijdens onze cruise-avond bleek wel, de Scirocco is kaal al lekker en de nieuwe Golf moest blijkbaar aangekleed worden om het nog wat te laten lijken.

Tja, de golf en de polo zijn de enige 2 modellen volgens mij die altijd hun naam hebben gehandhaafd, passat werd santana en weer terug, scirocco corrado, jetta vento bora en weer vento enz enz...... voor mij is dit in iedergeval de 3e generatie scirocco lood om oud ijzer, hij is gewoon mooi
__________________
Zwijgen is goud.
Vertel mij wat.

Last edited by loco-vr6 : 06-11-2008 at 09:51.
Reply With Quote
  #12  
Old 06-11-2008, 09:27
Zweiter's Avatar
Zweiter Zweiter is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 3,209
Default

schitterend geschreven kerel! lekker inleven...

hier staat nog een 76'er die flink onder handen wordt genomen
__________________
Tiger Cosworth: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=101933
Reply With Quote
  #13  
Old 06-11-2008, 10:05
loco-vr6's Avatar
loco-vr6 loco-vr6 is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 994
Default

ff offtopic, maar hoeveel mensen hier hebben nog een " oude god " in de schuur/tuin staan die nog eens gerestaureerd moet gaan worden?
__________________
Zwijgen is goud.
Vertel mij wat.
Reply With Quote
  #14  
Old 06-11-2008, 10:22
Original's Avatar
Original Original is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 119
Default

Quote:
Originally Posted by loco-vr6
ff offtopic, maar hoeveel mensen hier hebben nog een " oude god " in de schuur/tuin staan die nog eens gerestaureerd moet gaan worden?


Ben bezig met een cosmiczilvere GT uit '80........
Reply With Quote
  #15  
Old 07-11-2008, 23:27
Scirocco type 1's Avatar
Scirocco type 1 Scirocco type 1 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 102
Default

Heb een blauwe GLi uit 1977 (chrome bumpers) voor restauratie.
Er is veel laswerk aan, maar de carrosserie is niet aan gerotzooid en schadevrij.

En een gerestareerde uit 1978. Zie avatar fototje.
Reply With Quote
  #16  
Old 08-11-2008, 13:59
Sciroccomiepje's Avatar
Sciroccomiepje Sciroccomiepje is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2007
Posts: 73
Default

Ook wij hebben afgelopen zondag ff mogen proeven aan de nieuwe Scirocco!
Tijdens onze clubmeeting werd er een auto beschikbaar gesteld door de VW Dealer van Emmen! Kan zelf niet zo'n mooi verhaal schrijven maar het was zeker een unieke ervaring! De snelheid van zo'n 1.4 is echt bijzonder.. je verwacht niet dat ie zo snel reageert. Sportstoelen zitten echt goed etc etc
Niet te vergelijken met de oude types!
Er staat van deze ervaring een filmpje op Youtube: http://nl.youtube.com/watch?v=qSh-nziRD2o

Wij hebben zelf ook nog een oudje op stalling die geduldig staat te wachten op restauratie: Scirocco GLI uit 1981
Reply With Quote
  #17  
Old 08-11-2008, 18:50
Wim.'s Avatar
Wim. Wim. is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 452
Default

Ik wou de nieuwe Scirocco in het begin niet mooi vinden.
Omdat hij de mooie coupé lijn miste, met die mooie schuin aflopende achterkant..

Maar ik vind het toch echt wel een heel mooi ding!

Ik heb nu een '74 LS die staat in de winterstalling..
En heb een '90 GT als daily, ik mis alleen de '08 2.0 TSI Highline DSG nog
Of die oetinger uitvoering!
__________________
Oldy: VW Scirocco LS '74
Daily: Audi 80 2.8 Quattro
Project: VW Scirocco GT(i)
Reply With Quote
  #18  
Old 09-11-2008, 11:06
De Limburger's Avatar
De Limburger De Limburger is offline
Volksforum QUATTRO donor - Mr Muscle
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 6,203
Send a message via MSN to De Limburger
Default

Respect voor de tekst hoor heel mooi gedaan..Gr Ronnie
__________________
Future project: Mk2 APY 210Ps S3 02M 2Wheel Racecar look.
Reply With Quote
  #19  
Old 09-11-2008, 12:09
PeterZ's Avatar
PeterZ PeterZ is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 494
Default

Afgelopen vrijdag heb ik even proefgezeten in een nieuwe Scirocco. Hoewel ik de stoel op de laagste stand gezet had zat ik toch met mijn haar tegen het (open) dak aan. Zodra ik naar links bewoog zelfs met mijn hoofd.

Doe mij maar een Golf, dat zit stukken beter.....
__________________
Why do you press harder on a remote control if you know the battery is dead?
Reply With Quote
  #20  
Old 09-11-2008, 12:42
Jurgen Santana's Avatar
Jurgen Santana Jurgen Santana is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,526
Default

Quote:
Originally Posted by loco-vr6
passat werd santana en weer terug


De Santana kwam in 1981 en was een nieuw model, geen opvolger. De Santana was eigenlijk een Passat sedan en werd vanaf 1985 ook zo genoemd. Voor dat de Santana kwam is er nooit een Passat sedan geweest.

De Passat is dus altijd gewoon Passat gebleven. Of kan je een jaar noemen dat er geen Passats zijn geleverd tussen 1973 en nu?
__________________
WWW.MIVW.NL
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 02:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum