Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 06-04-2018, 18:58
Ironvw Ironvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 365
Default Homokineet golf 1

Ik ben bezig om 2 nieuwe homokineten op de aandrijfas van m,n golf 1 te zetten maar stuit nu op een probleem

Het gaat om een golf 1 1.3 met 90 mm homokineten en het gaat om de buitenste ( wielzijde)

Ik heb de oude homokineet van de as af gekregen en wil nu de nieuwe monteren maar ik snap niet helemaal 100% hoe dit werkt

Ik heb 4 onderdelen een homokineet een ijzeren ring een plastic ring en een borgveertje

Eerst schuif je de ijzeren ring over de as dan de plastic ring en dan weet ik het niet meer

De inkeping in de as waar de borgveer in moet,zit onder de homokineet maar ik moet wel de homokineet helemaal over de as schuiven dus ik kan de ring niet plaatsen

Is hier een truuk voor die ik niet weet of moet ik de ring eerst in de homokineet doen en dan erop duwen ?
Reply With Quote
  #2  
Old 06-04-2018, 20:17
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

als eerste komt de stalen ring met de Bolle kant naar de as, dus met de Holle kant naar de wielzijdehomokineet toe.

Dan komt de kunststoffen ring. Met de platte kant naar de as, en de konische kant naar de homokineet toe.

Dan moet je het borgveertje (in de vorm van een C,als we het over dezelfde hebben) in de groef zetten, zo als die hoort.

En als die drie dingen op de as zitten, moet je de homokineet er op zetten. Als je goed kijkt, zie je dat het gatmet de vertanding een behoorlijke schuine rand heeft. Die rand knijpt het borgveertje in elkaar.

Het is belangrijk om op de homokineet te slaan met een zachte hamer. Het borgveertje moet namelijk "breed springen" in de homokineet, maar dat kan alleen als de veerring (die je als eerste er op gedaan hebt) ingedrukt wordt. (Met een pers werkt het natuurlijk ook.)
__________________
Met vriendelijke roet,

Evgeniy
Reply With Quote
  #3  
Old 06-04-2018, 20:20
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

Na het monteren moet je dus testen, of je de homokineet er niet af getrokken krijgt. Hij hoort niet makkelijk af te trekken te zijn, als het borgveertje goed zit.

Ik weet niet hoe je de oude gedemonteerd hebt, maar er bestaat gereedschap voor.

__________________
Met vriendelijke roet,

Evgeniy
Reply With Quote
  #4  
Old 06-04-2018, 21:02
Ironvw Ironvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 365
Default

Kan het dan kloppen dat het borgveertje vrij kort bij de plastic ring zit ?

Ik had eigenlijk verwacht dat de ring verder naar het uiteinde van de as zou zitten zodat hij dan binnen in de kineet zou vastklemmen en niet in de vertanding




Op deze foto zit de kineet er alleen nog maar los overheen geschoven dus nog niet aangedrukt


Reply With Quote
  #5  
Old 06-04-2018, 21:42
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

Hmm, dat heb ik nog nooit gezien.

Zit er dan ook een groef in de vertanding in de homokineet? Zo niet, kan het natuurlijk niet werken.

Dan denk ik dat mensen met specifieke kennis van jouw model er iets over moeten zeggen, bij de assen die ik gewens ben, zit het veertje ongeveer 5mm van het einde af...

vreemd!
__________________
Met vriendelijke roet,

Evgeniy
Reply With Quote
  #6  
Old 06-04-2018, 22:25
vagg freak vagg freak is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 667
Send a message via MSN to vagg freak
Default

Dat is verkeerde borg veertje moet er een zijn met 2 rechtop staande lipjes eraan en een groef in de homokineet waarschijnlijk de verkeerde
__________________
golf mk1 g40
golf1 cabrio
Golf mk7 variant
Polo 6r
Reply With Quote
  #7  
Old 06-04-2018, 22:31
vagg freak vagg freak is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 667
Send a message via MSN to vagg freak
Default

Je heb Assen met een groef aan het het begin van de as dan zit er zo'n borg veer in dan sla je de kineet eroverheen
__________________
golf mk1 g40
golf1 cabrio
Golf mk7 variant
Polo 6r
Reply With Quote
  #8  
Old 09-04-2018, 09:14
knarfmk1's Avatar
knarfmk1 knarfmk1 is offline
Shifting Up! DSG7 Donateur Less talk, more action!
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 4,041
Default

Ik weet niet wat dit voor assen zijn maar dit zijn iig niet de originele.
Bij originele 1100/1300 assen zit er zon 5mm van het eind een groef, en niet +/- 20mm zo als bij jou. Ook lijkt het einde wel schuin afgedraaid.
Bovendien zijn originele 1100/1300 homokinten 80mm ipv 90mm (wielzijde).
De 90mm passen wel maar zijn 10mm langer waardoor je assen in totale lengte te lang zijn. Dus misschien hebben ze hier e.e.a. aangepast.

In deze post kun je zien hoe de assen er standaard uit horen te zien:
http://www.volksforum.com/forum/sho...&postcount=2283
Reply With Quote
  #9  
Old 10-04-2018, 18:50
Ironvw Ironvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 365
Default

Ik ben weer heel wat wijzer geworden

Blijkbaar zijn er 2 verschillende aandrijf assen waarvan de aandrijfas met het sleufje zo kort mogelijk bij het begin van de as de meest voorkomende is

Ik heb dus een as die wat minder voorkomt en daarom had ik een verkeerde homokineet

Zoals vagg freak al zei zijn er homokineten met een borgring meteen aan het begin van de spie baan en die hebben ook een ander soort borgring




Deze kineten hebben ook een kleine opening zodat de borgring open kan gaan zodra je hem op de as zet en daarom is de as aan het begin ook wat meer taps toelopend dan de meer voorkomende as,want nu kan de borgring sneller open en schuift de kineet er makkelijker op




En dit was de verkeerde





Deze as is echter wel origineel vw want ik heb nog een werkplaats handboek gevonden waar deze as in beschreven staat,maar zoals gezegd komt dit denk ik niet veel voor




Op de foto is te zien dat de borgring verder naar binnen staat dan normaal

Iig allemaal hartelijk bedankt voor het mee denken

Topic mag wat mij betreft op slot
Reply With Quote
  #10  
Old 11-04-2018, 09:09
knarfmk1's Avatar
knarfmk1 knarfmk1 is offline
Shifting Up! DSG7 Donateur Less talk, more action!
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 4,041
Default

Top weer wat geleerd en handig die uitleg voor andere mensen die hetzelfde probleem hebben
Reply With Quote
  #11  
Old 11-04-2018, 19:08
vagg freak vagg freak is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 667
Send a message via MSN to vagg freak
Default

Heb er zelf ook al eens mee afgezien vooral met het losmaken al doende leert men. Top dat het is opgelost
__________________
golf mk1 g40
golf1 cabrio
Golf mk7 variant
Polo 6r
Reply With Quote
  #12  
Old 14-04-2018, 18:33
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

De oude kineet heb je toch los gemaakt. Moest je toen niet in de kineet en het vet het borg veertje opzoeken/in nijpen?
Reply With Quote
  #13  
Old 14-04-2018, 20:16
Ironvw Ironvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 365
Default

Achteraf gezien wel ja

Ik had begrepen dat je de oude homokineten moet verwijderen door er met een kunstof hamer tegenaan te tikken ( want zo moet het bij de veel voorkomende modellen ook )

En dit lukte ook vrij aardig dus ik had ook geen reden om aan te nemen dat er iets niet klopte
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 13:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum