Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 20-02-2023, 14:39
Rocco81 Rocco81 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2023
Posts: 2
Default Rem upgrade Scirocco 2.0 TSI

Hoi,

ik ben Martin en ben al enkele jaren in het bezit van een 2010 Scirocco 2.0 TSI en de auto bevalt extreem goed.
Zo goed zelfs dat ik van plan ben om er mee naar het circuit te gaan.
Niet om competitief te racen maar om eens op een andere manier van de auto te genieten.

Dan nu hetgeen wat ik voor ogen heb. De remmen aan te pakken zodat ik niet alles verrot rij (auto zal ook nog als daily blijven fungeren)
Remschijven/blokken en leidingen zijn niet een probleem dus daar stap ik even overheen.
Wat ik ook van plan ben om meer remkracht te hebben is de remklauwen upgraden. Nu zitten er remklauwen onder met 1 remcylinder maar als het mogelijk is wil ik dit verbeteren met remklauwen die bv 2 remcylinders hebben.

Weet iemand toevallig wat de beste optie zou zijn voor het upgraden naar remplauwen met meer dan 1 remcylinder?
(zonder gelijk naar de meest dure oplossingen te springen als volledige Brembo kit etc)
Moet ik dan denken aan remmen die anders bv op een Audi RS4 oid zitten?
Ik ben namelijk niet in het bezit van voldoende technische kennis en bij mn garage konden ze me ook niet verder helpen

Cheers
Reply With Quote
  #2  
Old 20-02-2023, 14:43
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 947
Default

Ik zou het gewoon eens bij de remblokken houden. Goede remblokken in normale klauwen doen meer als slechte blokken in 4 of 6 pots klauwen.

Wat voor blokken heb je nu? Pagid, Hawk? Heb je de frictie diagrammen bekeken?
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)
Trackday kalender!
Reply With Quote
  #3  
Old 20-02-2023, 14:43
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 836
Default

Porsche Macan 4 zuiger klauwen. Ik heb ze onder mijn Leon, past er zo op. Schappelijk verkrijgbaar bij Vagbtemtechnic.
En kijk ook eens in het trackdaytopic, er zijn hier meer die circuit rijden, oa ik.
__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903
Reply With Quote
  #4  
Old 20-02-2023, 14:52
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,156
Default

Welke maat schijven heb je nu voor en achter? Als je de 345 [mm] van de Scirocco R voor hebt en daar een goede schijf-remblok combi bij neemt heb je echt meer dan voldoende remkracht.

Die weg zal ook beduidend minder kosten dan 4-pots of 6-pots klauwen. Zoals DaNpy ook zegt, remblokken en schijven doen vaak meer dan grotere klauwen!
Reply With Quote
  #5  
Old 20-02-2023, 14:55
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 947
Default

Oja, en als je nog nooit op het circuit bent geweest zal je ook niet vanaf bocht 1 het maximale uit je remmen halen denk ik zo. Dus er is echt nog wel een weg te gaan voor je 6 pots AP Racing klauwen echt nodig hebt

Als je het circuit op wil, check dan regelmatig de trackday agenda! Ik kan Skylimit van harte aanbevelen, goede ervaringen mee en je kan per sessie, ochtend of middag boeken. Je krijgt zelfs een tegoedbon mocht je er eerder mee ophouden om wat voor reden dan ook, nette service.

www.autofans.nl/
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)
Trackday kalender!
Reply With Quote
  #6  
Old 20-02-2023, 15:00
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 836
Default

Quote:
Originally Posted by RobertVoorst
Welke maat schijven heb je nu voor en achter? Als je de 345 [mm] van de Scirocco R voor hebt en daar een goede schijf-remblok combi bij neemt heb je echt meer dan voldoende remkracht.

Die weg zal ook beduidend minder kosten dan 4-pots of 6-pots klauwen. Zoals DaNpy ook zegt, remblokken en schijven doen vaak meer dan grotere klauwen!


Als het een gewone TSI is, dan zal er 312 mm op zitten. Icm standaard remblokken ben je dan wel snel uitgekakt op het circuit met zo'n zware auto.
Goede remblokken en remolie is wel het belangrijkste inderdaad.
__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903
Reply With Quote
  #7  
Old 20-02-2023, 15:20
Rocco81 Rocco81 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2023
Posts: 2
Default

De auto is een gewone 2.0 TSI highline.
Alle remmerij is nu nog gewoon standaard (dus inderdaad 312mm voor)

Tegen de zomer ga ik er mee naar de Nürbergring en zal er dan zelf maar ook een wat meer ervaren chauffeur er mee rijden.
Omdat remmerij voor mij toch wel bovenaan de lijst staat voor de veiligheid wil ik er zoveel mogelijk aan doen om het ook veilig te houden.

Maar als ik zou gaan voor geventileerde en gegroefde rijmschijven, gevlochten remleidingen en ik noem maar iets.... EBC redstuff blokken of iets vergelijkbaars dan zou dit voldoende zijn met de standaard remklauwen?
Reply With Quote
  #8  
Old 20-02-2023, 15:44
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 836
Default

De Nurburgring is niet echt zwaar voor de remmen. Zolder staat er wel om bekend zwaar te zijn voor de remmen, en Assen en Zandvoort zullen daar wat tussenin zitten.
Als je een keertje naar de Nurburgring gaat, dan hoef je er niet zo veel aan te doen, maar als je ook wat vaker naar de andere circuis wil, dan zou ik wel voor 4 zuigers gaan, met grotere schijven, goede remblokken, en goede remolie.
Voorbeeldje: Porsche Macan klauwen, 340 of 345 mm Brembo HC schijven, Ferodo DS2500/DS3500 blokken, en Motul RBF660 remolie.
Schijven met gaatjes en groeven zie je op het circuit niet zo veel, want die gaan daar na verloop van tijd scheuren.

Edit:

https://www.vagbremtechnic.com/pors...th-brake-lines/

Deze heb ik op mijn Leon, en passen er direct op, icm een remschijf van een Cupra of R32 ofzoiets.
__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903

Last edited by Scully : 20-02-2023 at 15:46.
Reply With Quote
  #9  
Old 20-02-2023, 15:59
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 947
Default

Quote:
Originally Posted by Rocco81
De auto is een gewone 2.0 TSI highline.
Alle remmerij is nu nog gewoon standaard (dus inderdaad 312mm voor)

Tegen de zomer ga ik er mee naar de Nürbergring en zal er dan zelf maar ook een wat meer ervaren chauffeur er mee rijden.
Omdat remmerij voor mij toch wel bovenaan de lijst staat voor de veiligheid wil ik er zoveel mogelijk aan doen om het ook veilig te houden.

Maar als ik zou gaan voor geventileerde en gegroefde rijmschijven, gevlochten remleidingen en ik noem maar iets.... EBC redstuff blokken of iets vergelijkbaars dan zou dit voldoende zijn met de standaard remklauwen?


EBC red stuff? Dat is toch een straatcompound?
Begin eens bij Yellow, of kijk bij Hawk in de chart welke voor jou passen. Heb zelf HT10 (alleen track, niet voor straat) en daar ben ik héél tevreden mee (G60 enkel zuiger 54 mm klauwen).
Ik wil zelf Yellow blokken op de achteras gaan monteren om iets meer bite te hebben als origineel. Maar ik heb wel een verstelbare achterremdrukregelaar.

Als je toch op straatpads gaat rijden heb je zéker geen andere klauwen nodig.
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)
Trackday kalender!

Last edited by daNpy : 20-02-2023 at 16:11.
Reply With Quote
  #10  
Old 20-02-2023, 16:08
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 836
Default

Quote:
Originally Posted by daNpy
EBC red stuff? Dat is toch een straatcompound?
Begin eens bij Yellow, of kijk bij Hawk in de chart welke voor jou passen. Heb zelf HT10 (alleen track, niet voor straat) en daar ben ik héél tevreden mee (G60 enkel zuiger 54 mm klauwen).

Als je toch op straatpads gaat rijden heb je zéker geen andere klauwen nodig.


Nou ja, met andere klauwen en dus grotere schijven heb je vanzelf meer remkracht, en meer koelmogelijkheid, dus kan je met een iets minder agressief remblok gaan rijden die dus ook meer geschikt is om mee op straat te rijden.
__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903
Reply With Quote
  #11  
Old 20-02-2023, 16:17
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 947
Default

Quote:
Originally Posted by Scully
Nou ja, met andere klauwen en dus grotere schijven heb je vanzelf meer remkracht, en meer koelmogelijkheid, dus kan je met een iets minder agressief remblok gaan rijden die dus ook meer geschikt is om mee op straat te rijden.

Tja, dan ben je met 2 setjes remblokken (1x straat, 1x circuit) alsnog goedkoper uit.
Kijk ik snap wel dat een dikke remsetup gewoon mooier is, zeker als je gaat circuit rijden.
Maar als je nog niet 50% van de auto eruit haalt ben je een boel geld aan het investeren in spullen waar je beter rijtijd van kan kopen om ook sneller te gaan

Believe me I know :')
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)
Trackday kalender!
Reply With Quote
  #12  
Old 22-02-2023, 17:20
Mk1_er Mk1_er is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 843
Default

Quote:
Originally Posted by Scully
Schijven met gaatjes en groeven zie je op het circuit niet zo veel, want die gaan daar na verloop van tijd scheuren.

Dit heb ik ook wel eens ergens gelezen, en geldt dit ook voor straat auto's?

Wij hebben op onze RS Q3 standaard geperforeerde schijfremmen (algoe geen keramische), en alle RS'n worden daar van voorzien, en eigenlijk de meeste sportwagens op straat.
__________________
Mercedes Sprinter mijn daily
Bmw 335i coupe=>>sold
Golf gti 1600 82' =>>sold
Audi RS Q3 2021
Golf gti 1800 82´
Reply With Quote
  #13  
Old 22-02-2023, 18:07
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 836
Default

Quote:
Originally Posted by Mk1_er
Dit heb ik ook wel eens ergens gelezen, en geldt dit ook voor straat auto's?

Wij hebben op onze RS Q3 standaard geperforeerde schijfremmen (algoe geen keramische), en alle RS'n worden daar van voorzien, en eigenlijk de meeste sportwagens op straat.


RSQ3, dikke bak.
Zal wel met temperatuur te maken hebben dan, een straatauto krijgt de remmen nooit echt warm natuurlijk.
__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903
Reply With Quote
  #14  
Old 22-02-2023, 18:49
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 947
Default

Ik ben wel benieuwd naar dat "verloop van tijd", want de geboorde en gegroefde schijven die er al op zaten toen ik hem kocht (als Ringtool van de vorige eigenaren), zien er na ca 15 trackdays met Carbopads en Hawk HT10s die op 500-600°C werken nog prima uit
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)
Trackday kalender!
Reply With Quote
  #15  
Old 22-02-2023, 20:40
Mk1_er Mk1_er is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 843
Default

Quote:
Originally Posted by Scully
RSQ3, dikke bak.
Zal wel met temperatuur te maken hebben dan, een straatauto krijgt de remmen nooit echt warm natuurlijk.

Thanks, en is beest ook
Ik hoop het, anders duur grapje om te vervangen.

DanNpy: misschien rijd je te zachtaardig
__________________
Mercedes Sprinter mijn daily
Bmw 335i coupe=>>sold
Golf gti 1600 82' =>>sold
Audi RS Q3 2021
Golf gti 1800 82´
Reply With Quote
  #16  
Old 22-02-2023, 21:09
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 947
Default

Ja, dat zou kunnen.
Maar koude trackpads zorgen voor veel meer slijtage dan dat ze op temperatuur zijn dus dat is wel vreemd dan
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)
Trackday kalender!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 06:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum