Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 01-04-2017, 01:32
BBS BBS is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 30
Default Autoradio op contactslot aansluiten

Ik erger me er al een tijd aan dat ik altijd mijn radio moet afzetten nadat ik de auto heb stilgelegd. Wil dit oplossen door de geschakelde plus door te trekken naar iets wat staat geschakeld met het contactslot. Iemand dit al eens gedaan en mij daar is wat uitleg over kan geven? Zodat als ik men sleutel uit het contact trek de radio niet meer speelt.
Reply With Quote
  #2  
Old 01-04-2017, 13:01
JohanV JohanV is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 414
Default

Ik ben er ook mee bezig, en heb een bruin-rode draad vanuit het contactblokje naar de radiostekker. Dit is een ongezekerde geschakelde plus, maar uitsluitend bedoeld voor VW radio's die niet meer dan 200mA trekken (volgens motor-talk.de forum). Met andere radio's brandt dit contact direct door (heb ik gemerkt). Ik heb nu een aftakking gemaakt van de geschakelde plus van de achterruitverwarming (zwart-geel naar de schakelaar). Deze zit achter een 20A zekering en is (bij mij) ook de enige geschakelde plus die mooi in de buurt zit.

Gr,
JohanV
Reply With Quote
  #3  
Old 01-04-2017, 13:33
eddiea eddiea is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 65
Default

Ik heb de verlichting van het dashboardkastje gepakt.
Reply With Quote
  #4  
Old 01-04-2017, 14:29
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

Achter op de zekeringkast
Met een eigen zekering ertussen van max 10amp
Reply With Quote
  #5  
Old 01-04-2017, 15:46
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

is dat niet standaard? aan je contactslot zit toch zo een ring die de radio uitschakeld als de sleutel uit het contact gaat. normaal speelt de radio zelf als je er enkel een sleutel insteekt en niet op contact zet.
bij mij is die ring kapot waardoor ik enkel radio heb als ik de sleutel daadwerkelijk doordraai op contact. voor zover ik weet is er niks aangepast aan mijn auto en ik plug de originele 2stekkers van de kabelboom op mijn radio zonder koppelstukken.

ben je zeker dat je geen radio hebt waar rode en gele draad gewisseld van zitten (constante plus en geschakelde plus), want dan blijven de meeste radios ook gewoon spelen. sommige verliezen er wel hun instellingen mee
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
  #6  
Old 01-04-2017, 15:51
BBS BBS is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 30
Default

Dus johan als ik het goed begrijp gewoon een kabel doortrekken van de geel zwarte vd achterruitverwarming zo door naar de geschakelde plus van de radio? Dat is het enigste wat ik moet doen?
Reply With Quote
  #7  
Old 01-04-2017, 20:54
bugs's Avatar
bugs bugs is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,088
Send a message via MSN to bugs
Default

Ik heb de mijne gekocht met contactstroom, maar dit hebben ze niet helemaal goed gedaan want de achterruitverwarming werkt niet en er zit zo'n blokje achter aan de draden. Ze hebben het denk ik daar afgehaald. Ik durf het niet los te halen en te herstellen.
Reply With Quote
  #8  
Old 09-04-2017, 11:18
JohanV JohanV is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 414
Default

Quote:
Originally Posted by BBS
Dus johan als ik het goed begrijp gewoon een kabel doortrekken van de geel zwarte vd achterruitverwarming zo door naar de geschakelde plus van de radio? Dat is het enigste wat ik moet doen?


Nog een paar dingen:

Uit de kabelboom van een (oudere?) VW is:
- ROOD: constante plus
- BRUIN: massa
- ROOD-BRUIN: geschakelde plus uit contactslot ("s-contact"), maar niet altijd aanwezig en dus alleen te gebruiken voor originele VW-radio's
- GRIJS-BLAUW: dashboardverlichting
- WIT-GEEL: snelheidssignaal

Naar (de ISO stekker van) een niet-VW radio gaat:
- GEEL: constante plus
- ZWART: massa
- ROOD: geschakelde plus

Dus controleren of dit allemaal zo aangesloten zit. Zonodig kun je pinnetjes uit de ISO-stekker ook omwisselen m.b.v. een fijn schroevendraaiertje.

Last edited by JohanV : 09-04-2017 at 11:20.
Reply With Quote
  #9  
Old 09-04-2017, 15:33
MTyn's Avatar
MTyn MTyn is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 128
Default

Mij '89er had geen ISO bekabeling of geschakelde + vanaf het contactslot.. dus de geschakelde + maar van de achterruit verwarming genomen. Werkt perfect!
Reply With Quote
  #10  
Old 09-04-2017, 19:30
Roy16VG60's Avatar
Roy16VG60 Roy16VG60 is offline
Volksforum Donateur - Mr G60
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,315
Default

Er zit ook gewoon een aansluiting hiervoor op je zekeringkast, namelijk klem 15. Constante plus kun je met een zekering van 10A van een klem 30 punt afhalen. Massapunt zit onderaan je A-stijl naast de zekeringkast (moer tegen de carosserie met nog meer bruine draden).

Gewoon een net kabelboompje maken vanaf je zekeringkast als deze nog niet aanwezig is. Je zal niet de eerste zijn die met een afgebrande auto langs de weg staat.

Succes
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI
2014 Volkswagen T5 GP
2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG
2003 Volkswagen Touran R32
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 06:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum