Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Passat
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 10-08-2009, 19:08
AJTreur AJTreur is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 25
Default Spoorstang 32B

De keuring van mijn '83er 32B (1.6 benz) is langzamerhand uitgelopen in een drama...
Afgekeurd op de fuseekogels. Tja dat is altijd al een beetje een dibieus afkeurpunt, maar goed, ik ging akkoord dat dit gemaakt zou worden. Kreeg ik later te horen dat het niet helemaal goed was gegaan (de boel zou vast hebben gezeten met lock-tide) en dat er een spoorstang was doorgeslepen. Deze moest ook worden vervangen en was al besteld.
Al met al waren we al meer dan een week verder.
Eindelijk kon ik een weekend met de auto rijden, maar hij moest nog wel terug komen want er moest nog worden uitgelijnd en de APK moest nog worden afgemeld. Er was trouwens iets vreemds (aldus de garage) er zaten geen orignele spoorstangen onder. De stangen die onder de auto zaten waren maar aan 1 kant af te stellen. Nu waren beide spoorstangen weer af te stellen zo als het hoort.
500 meter rijden met de auto en het was al duidelijk dat er iets niet klopte . Ik kon eindeloos doordraaien naar rechts, maar de uitslag naar links is nog niet eens een hele slag.

Wie heeft er ervaring met de spoorstangen van een 32B?

Ik heb met de garage afgesproken dat we beide op zoek gaan naar de spoorstang die er wel onder hoort (eentje die niet is af te stellen dus...). Maar bij de dealer konden ze ons niet helpen (aldus de garagehouder). Weet iemand misschien toevallig het originele onderdeelnummer of heeft iemand nog zo'n stang liggen? Ik zou er erg mee geholpen zijn...
Zoals ik al tegen de garagehouder heb gezegd "De meeste auto's sturen toch net zover naar links als naar rechts".

Maar goed, de bewuste garagehouder is wel mijn buurman, dus ik houd hem graag te vriend.

Groetjes,
Albert Jan
Reply With Quote
  #2  
Old 10-08-2009, 19:46
Rallyegek Rallyegek is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 651
Send a message via MSN to Rallyegek
Default

ik neem aan dat je de stuurstangen bedoelt ?
En om fuseekogels te wisselen de stuurstang doorslijpen ?

kan je er ook een foto van maken, heb mijn 32b net verlaagt dus ik kan het zo nakijken meten voor je en ook hoe je je het loskan halen als je de stuurkogels niet los krijgt.
__________________
Rallye golf 1989 (10jaren plan)
Caddy mk1 1983 (daily)
Passat variant 1981 (project)
Audi 100 td 1987 (motor donor)
Audi 200 2.1 aut. (vrouwenauto)
Reply With Quote
  #3  
Old 11-08-2009, 18:39
AJTreur AJTreur is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 25
Default

Beste rallyegek,
Er is al een en ander vervangen dus de boel is al los geweest en nu met de nieuwe onderdelen ook weer makelijk los te maken.
Ik heb zo snel geen foto's voorhanden, maar als je naar je wielophaning kijkt zie je een stang onder je blok doorlopen (verbind beide wielen), deze is het niet niet.
Elk wiel heeft ook aan beide zijden een stang aan de bovenkant. In mijn geval loopt deze door een vierkant gat naar het wiel toe. Deze stangen (volgens alle handboeken 'spoorstangen') zijn vervangen. En nu stuurt de auto voor geen meter. Veel te veel naar rechts en veel te weinig naar links.

Groetjes,
Albert Jan
Reply With Quote
  #4  
Old 11-08-2009, 19:38
Oudelut's Avatar
Oudelut Oudelut is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,076
Default

Heeft-ie het stuurhuis mogelijk gedemonteerd? Dan zou het kunnen liggen aan hoe hij het rondsel terug heeft geplaatst? Alhoewel jouw beschrijving eigenlijk alleen kan voorkomen als één van de stuurstangen simpelweg te kort of te lang is?!

Onderdeelnummers zijn overigens 811419801E voor de linkerkant (nr 15 op het plaatje) en 811419802J voor de rechterkant (nr 16 op het plaatje). Beide verstelbaar overigens?!
Volgens VAGCAT nog gewoon leverbaar (voor zo'n € 82 per stuk)


__________________
Quote:
Originally Posted by GerardMkIIVR6
Nee dank je zijn net BBS wielen iedereen rijdt ermee

Last edited by Oudelut : 11-08-2009 at 19:40.
Reply With Quote
  #5  
Old 11-08-2009, 20:11
Jurgen Santana's Avatar
Jurgen Santana Jurgen Santana is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,526
Default

Af fabriek is de linker spoorstok niet te verstellen. Als je hem vervangt krijg je een verstelbare. Als je deze op dezelfde lengte zet als de oude niet verstelbare spoorstok zou het sturen niet mogen veranderen.
__________________
WWW.MIVW.NL
Reply With Quote
  #6  
Old 12-08-2009, 10:05
AJTreur AJTreur is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 25
Default

We zijn een stuk dichter bij de oplossing! (Dank oudelut)
Het probleem zit hem in de lengte. Daarnaast heb ik eens even goed gekeken en zitten de spoorstangen verkeerd om.
Maar ze omwisselen is niet de oplossing.
De spoorstang die geleverd is, is terug te stellen naar minimaal zo'n 63cm. De oude spoorstang is 55cm (niet verstelbaar) het gaat hier om de linker spoorstang.
Als we de stangen omwisselen naar de juiste plaats, dan stuur ik weer heel veel neer links en heel weinig naar rechts.
Ik blijf zoeken, maar kan nergens achterhalen wat de lengte is van de leverbare stangen. Hoe lang is bijvoorbeeld 811419801E?
Reply With Quote
  #7  
Old 12-08-2009, 14:25
Rallyegek Rallyegek is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 651
Send a message via MSN to Rallyegek
Default

maar als er nu zo'n lengte verschil inzit, hoe kan je dan rijden ??
Lijkt mij dat je de wielen geeneens recht afgesteld krijgt.
Heeft de garage wel de goede besteld ?
__________________
Rallye golf 1989 (10jaren plan)
Caddy mk1 1983 (daily)
Passat variant 1981 (project)
Audi 100 td 1987 (motor donor)
Audi 200 2.1 aut. (vrouwenauto)
Reply With Quote
  #8  
Old 12-08-2009, 15:21
AJTreur AJTreur is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 25
Default

Het rijden rechtuit is bijna onmogelijk (het is dus wel heel slecht voor de banden). Het enige wat ze geprobeerd hebben is het stuur weer in de juiste stand te krijgen. Verder is het weggedrag opeens waardeloos. Je blijft sturen.
Ze beweren de juiste spoorstang te hebben besteld. Beter gezegd, ze beweren dat er geen andere stang is te krijgen. Ook zeggen ze dat de volkswagendealer heeft aangegeven dat ik iets heb veranderd aan de auto omdat een niet verstelbare spoorstang niet origineel kan zijn. Nu zie ik in diverse forums dat er vele VW's van voor '88 zijn uitgevoerd met slechts aan 1 kant een verstelbare spoorstang.
Ben even naar de garage gereden en heb aan de hand van de tekening laten zien dat de stangen in ieder geval verkeerd om zitten. Maar andersom ging het ook niet goed want raakte de band (o.i.d.) de stang bij volledige uitslag (aldus de monteur)... (kreeg nog wel de tip voorzichtig te rijden want steken op een mini-rotonde is ook niet alles...)
Het is gewoon belachelijk als je kijkt naar de uitslag van de banden. Als je naar links stuurt komt de band amper voorbij het voorscherm.
Heb even gekeken. Artikelnummer 811419801E is voor €46,- te bestellen bij vassparts.nl. Dus zodra ik weet of deze de juiste lengte is kan ik hem gaan bestellen.
Reply With Quote
  #9  
Old 12-08-2009, 17:52
AJTreur AJTreur is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 25
Default

Toch even een andere vraag. Kan iemand zeggen aan welke kant de NIET verstelbare spoorstang origineel zit...
Ik namelijk de onderdeelnummer vergeleken en deze komen overeen met de VAG nummers. Dan blijft toch alleen de fout over dat de stangen verkeerd om zijn gemonteerd (links op rechts en andersom). Dat verklaard ook waarom de auto nog wel enigszins rechtuit te krijgen is.
Reply With Quote
  #10  
Old 12-08-2009, 18:52
Oudelut's Avatar
Oudelut Oudelut is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,076
Default

Let op, er zijn ook gelijke onderdeelnummers met andere letters erachter, deze zijn voor RHD-auto's (stuur aan rechterkant), en dus wss niet zomaar uit te wisselen/te gebruiken?! Verder weet ik eerlijk gezegd niet wat de oplossing voor je zou moeten zijn?! Succes!
__________________
Quote:
Originally Posted by GerardMkIIVR6
Nee dank je zijn net BBS wielen iedereen rijdt ermee
Reply With Quote
  #11  
Old 12-08-2009, 20:46
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

mijn rechter voorwiel heeft de niet-verstelbare stang!

succes!
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #12  
Old 13-08-2009, 07:54
berendd's Avatar
berendd berendd is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,458
Default

kan je van de nieuwe stang niet een sukje afslijpen?

maar waarom in vredesnaam een spoorstang doorslijpen als je de stuurkogel niet los krijgt, wat een prutser!
__________________
sportklassiek klassieker forum
Reply With Quote
  #13  
Old 13-08-2009, 07:58
Arne's Avatar
Arne Arne is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 3,610
Send a message via MSN to Arne
Default

Ik zou idd maar eens naar een andere garage gaan.
Reply With Quote
  #14  
Old 13-08-2009, 11:48
AJTreur AJTreur is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 25
Default

Een andere garage is inderdaad niet zo'n slecht idee...
Dan eentje die het verschil weet tussen links en rechts
en die ook het verschil weet tussen 'stuur-' en 'fusee-'kogel!
Reply With Quote
  #15  
Old 13-08-2009, 12:04
Arne's Avatar
Arne Arne is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 3,610
Send a message via MSN to Arne
Default

Reply With Quote
  #16  
Old 13-08-2009, 12:04
berendd's Avatar
berendd berendd is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,458
Default

dat was me nog niet eens opgevallen inderdaad, had er ook een beetje overheen gelezen.. voor de stuurkogel de stuurstang doorslijpen is al dubieus maar voor de fuseekogel hoeft de stuurstang niet eens los..
__________________
sportklassiek klassieker forum
Reply With Quote
  #17  
Old 14-08-2009, 14:33
Rallyegek Rallyegek is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 651
Send a message via MSN to Rallyegek
Default

hoe heet die garage ? hobbybop en co ? U betaalt, wij prutsen ?

Ik zou de garage de kosten laten betalen voor de stuurstangen/spoorstangen
Op de 82er heb ik de niet verstelbare rechts zitten, op de 81er l/r verstelbaar
__________________
Rallye golf 1989 (10jaren plan)
Caddy mk1 1983 (daily)
Passat variant 1981 (project)
Audi 100 td 1987 (motor donor)
Audi 200 2.1 aut. (vrouwenauto)
Reply With Quote
  #18  
Old 14-08-2009, 14:36
Rallyegek Rallyegek is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 651
Send a message via MSN to Rallyegek
Default

Quote:
Originally Posted by berendd
dat was me nog niet eens opgevallen inderdaad, had er ook een beetje overheen gelezen.. voor de stuurkogel de stuurstang doorslijpen is al dubieus maar voor de fuseekogel hoeft de stuurstang niet eens los..


nu je het zegt ja....

maar er zit geen enige vorm van denken achter die monteur.
Stuurstang moet los, wil niet, dan maar doorslijpen en niet bij het stuurhuis alles loshalen...... terwijl dat wel moet als je em doorslijpt
__________________
Rallye golf 1989 (10jaren plan)
Caddy mk1 1983 (daily)
Passat variant 1981 (project)
Audi 100 td 1987 (motor donor)
Audi 200 2.1 aut. (vrouwenauto)
Reply With Quote
  #19  
Old 14-08-2009, 14:39
Oudelut's Avatar
Oudelut Oudelut is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,076
Default

Och, daarna gewoon weer vastlassen?

Maar ik volg het nu niet meer, heb ik gemist dat het uiteindelijk om de fusee-kogel draaide ( )? Dan is het inderdaad helemaal een raar verhaal?!
__________________
Quote:
Originally Posted by GerardMkIIVR6
Nee dank je zijn net BBS wielen iedereen rijdt ermee
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 20:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum