Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 23-02-2013, 20:05
vintrist vintrist is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 21
Question Golf II startmotor of distributie?

Goeieavond aan allen!

Vandaag een Golf II 1.3 1988 gekregen. Maar ook een enorm probleem erbij ..

Eerst draaide de startmotor kort rond, en dan gedaan.. Enkel een klik.
Startkabels eraan, nieuwe batterij (dus dat is het probleem niet). Hij wou totaal niet meer rondgaan!

Daarna achter een auto gehangen en in gang proberen te trekken... NIETS!Enkel een slippende koppeling! Het blok gaat zelfs nog niet rond!

Distributiekap eraf, sleutel op het tandwiel => en dan opgemerkt dat ik wel terug kon draaien (andere richting dan hij normaal zou gaan als hij start), al liep ie dan terug vast na twee omwentelingen. Als ik dan terug vooruit draai (zoals hij normaal zou lopen) loopt hij weer vast op dezelfde positie als eerder.

De eigenaar zei dat hij rijdend is weggezet... dat is al wel weer 10 jaar geleden Ik dacht zelf aan de distributietiming.. maar als hij rijdend is weggezet ?

Mijn vraag: is het mogelijk dat de startmotor ergens blokkeert? Of iemand een ander idee waar het aan kan liggen? Wat ik zo krank vind is dat "als hij blokkeert" je onmogelijk gang kan krijgen in het ding.. echt f*cking rot
Reply With Quote
  #2  
Old 23-02-2013, 20:28
jorg-maashees jorg-maashees is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,234
Default

Zuigers niet gewoon vast in de cilinders?

Bougi's eruit, en even flink wd 40 erin, dan weken ze los.
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar
Golf 3 1.6 1997 beunmobiel
Reply With Quote
  #3  
Old 23-02-2013, 20:40
vintrist vintrist is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 21
Default

Kan zoiets echt het probleem zijn? Als dat het is .. wow dan zou ik blij zijn!

Echt geschift hoeveel weerstand er stond op het blok.. 1ste, 2de versnelling en auto ervoor om te trekken.. niets! De wielen van de Golf blokkeerden zelfs :o
Reply With Quote
  #4  
Old 23-02-2013, 21:23
MK2-VRT's Avatar
MK2-VRT MK2-VRT is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 758
Default

Zou ipv WD40 remvloeistof gebruiken..

Maar als hij met slepen al niet rond gaat is er toch iets goed mis, eerst distributie controleren, maar als je pech hebt is er meer aan de hand.
Reply With Quote
  #5  
Old 24-02-2013, 10:46
vintrist vintrist is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 21
Default

Ik heb gelezen dat de kleppen de zuigers niet raken bij de 1.3 blokjes!

http://www.vwforum.nl/golf-i-ii-iii...-t82410-15.html

Dat is al wel goed nieuws.. geen kans op kromme kleppen dan
Ga er straks remolie inkappen, distributieriem checken... en dan nog eens proberen
Reply With Quote
  #6  
Old 24-02-2013, 10:53
meijer1972's Avatar
meijer1972 meijer1972 is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 653
Default

Ik heb zoiets een keer gehad met een porsche 924. Hier zaten de cylinders vol met benzine.
Haal de bougies er eens uit en draai dan nog eens aan de krukas. Doordat de bougies er uit zijn, heb je in ieder geval geen compressie. (bij mij spoot de benzine er toen uit.)
__________________

LR Freelander (Werkpaard)
MB A160 (Boodschappen)
VW GOLF S '80 (Hobby)
Reply With Quote
  #7  
Old 24-02-2013, 10:56
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Als je de krukas een stuk met de hand rond kan draaien zitten de zuigers niet vast, anders zou er geen beweging in zitten.
Zou gewoon eerst de timing controleren.

Maar als je met dit soort problemen hem ook nog eens aan gaat slepen heb je ook weer kans dat je hem verder kapot gemaakt hebt.
__________________
'11 Skoda Fabia TSI
'04 Suzuki SV650
Reply With Quote
  #8  
Old 24-02-2013, 11:59
vintrist vintrist is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 21
Default

Ja, achteraf gezien niet het meest slimme idee

Eerst dacht ik dat de startmotor vastzat, vandaar de oplossing van het slepen
Ik ga nu (in de sneeuw) naar de garage waar hij staat, en jullie oplossingen controleren! Ik zal proberen een filmpje te maken, moet normaal wel lukken

Hier al een foto! 10 jaar stilgestaan


Reply With Quote
  #9  
Old 24-02-2013, 12:38
jorg-maashees jorg-maashees is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,234
Default

Als je motor nou echt kapot is, ik heb hier nog 2 1300 blokken liggen.
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar
Golf 3 1.6 1997 beunmobiel
Reply With Quote
  #10  
Old 25-02-2013, 12:54
vintrist vintrist is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 21
Default

Echt super vriendelijk van jullie!

Om jullie up-to-date te houden, een overzicht van de progressie

Ik heb eerst de bougies eruit gevezen, en de distributie gecontroleerd. Daarna de cilinders volgespoten met wd40 (had geen remolie).

Het was inderdaad een feit.. de distributieriem stond op een verkeerde timing, en bleek de krukas te laten blokkeren. Na de juiste timing te zetten ging de krukasas nog niet rond! Dan was het even nodig om te bezinnen.. jupilertje open getrokken :p

Dan besloot ik om nog meer wd40 te spuiten, bijna een hele bus! Ook rechtstreeks in de carburator gespoten (in de luchtingang, naar het spruitstuk dus). En nog wat spelen met die kruk om proberen het punt voorbij te gaan waar hij blokkeerde.. Na wat spelen/wrikken... BINGO!! Hij ging er voorbij, en kon helemaal rondgaan Toch was op het eerdere punt van blokkage nog wat weerstand bij het rondgaan, nog wat extra wd40 en blijven rotteren die krukas.. volledig los na +- 5 minuten Iets moet hebben vastgezeten.. (kleppen?)

Daarna het moment van de waarheid, de riem erop met de juist timing.. en proberen te starten.. bijna.. bijna..bijna..heel kort zéér slecht gelopen en niet blijven draaien.. terug de riem controleren dan maar .. en wat bleek: verkeerde timing! Gaf eerst mezelf de schuld maar lees verder Terug juiste timing erop, en terug proberen.. hij starte met aardig motorgeluid en ging in toeren.. leek wel +- oke, dan een gewoon motorgeluid.. en viel stil. Hmmm wat kon dat zijn..

Terug riem gecontroleerd. Wat bleek nu: de riem is zo versleten van het stilstaan, dat hij los over al zijn tanden is gegaan.. (zijn allemaal weg, kale riem nu). Dus vandaag een riem gekocht (met dank aan de vriendin die niet naar school moest :p ) en straks weer een poging!

Epic momenten van de dag:
->wd40 die bij het rond laten gaan van de kruk over al m'n kleren spoot inclusief in m'n jupiler.. zag er mooi uit.
->op het einde van de dag naar (bijna) huis mogen komen voor de zus te helpen die was tegengehouden door de politie zonder nummerplaten.. die had ik in mijn bezit inclusief alle autopapieren voor de Golf eventueel al naar huis te rijden.. Ze was het vergeten en was zonder platen de baan op ;o
->wd40 op het blok die in brand schoot aan de carburator.. heb de brandblusser mogen trekken :p

Ik laat weten hoe het verder gaat!
Reply With Quote
  #11  
Old 28-02-2013, 09:10
vintrist vintrist is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 21
Post

oké, ik heb officieel JULLIE HULP NODIG

De distributieriem is vervangen! Al heeft de vorige eventueel wel schade opgeleverd doordat hij zo versleten was en over de tanden is geslipt..

Dus om een riem ZONDER ENIGE referentiepunten erop te leggen.. klopt volgende redenering:
->nokkenas "O" punt wijst naar de pijl, terwijl de ontstekingsrotor net bij de 1ste cilinder staat
->krukas staat op "O" gelijk met het vaste merkteken.

Het is niet mogelijk dat er nu nog iets fout staat? Ik heb geen oude riem eraf kunnen halen Volgens mij zou dit de correcte redenering zijn.. (zoek de fout? ). Als ik start komen daarna de timingen totaal niet meer overeen.. het lijkt of die riem ook slipt, al is hij wel goed genoeg gespannen!! Of is het normaal dat ze niet meer kloppen daarna

Als ik dit weet kan ik het uitsluiten! Het lijkt dat ik te weinig compressie heb Zal me een compressiemeter moeten aanschaffen.. nuttig gereedschap!

Volgens mij heb ik kromme kleppen.. indien ik probeer te starten hoor ik duidelijk één klep nog natikken..

En voor me een beeld te geven naar de toekomst toe.. kan ik zelf kromme kleppen vervangen? Ik ben wel een handige harry hoor Ik vind het zo spijtig om er een ander blok in te leggen omdat deze maar 119000 km heeft gelopen En een groter blok leggen is geen optie, de nadelen van de inbouw wegen niet op tegen de voordelen. Alles overbouwen van electronica en subframes,.. zie ik niet direct gebeuren vooral niet omdat ik binnenkort toch al met +320 pk rondrijdt Maar wie me kan overhalen, doe een poging
Reply With Quote
  #12  
Old 28-02-2013, 09:42
ewcaddymk1's Avatar
ewcaddymk1 ewcaddymk1 is offline
No personal life
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 2,938
Default

even een ritje naar jorg-maashees en een ander blokje ophalen is volgens mij het minste werk al met al en een blok met 119k op de klok hoeft niet per direct beter te zijn dan eentje met 200k zeker niet na alle handelingen diejij hebt gedaan ik zeg niet dat je het verkeert hebt gedaan maar in mijn ogen zou ik niet te veel geld meer in dit blok stoppen

met andere wooren als je voor mischien nog geen 100 euro een lopend blok kunt kopen ,waarom zou je dan 250 euro in een blok stoppen waar niet eens van weet wat er allemaal aan mankeert
__________________
TSJA ......zeg het maar!!


Caddy '85 >1.6D > 1.6TD >1.9TDI >2.8VR6>2.8 AQP 24v
Reply With Quote
  #13  
Old 28-02-2013, 09:47
vintrist vintrist is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 21
Default

Quote:
Originally Posted by ewcaddymk1
even een ritje naar jorg-maashees en een ander blokje ophalen is volgens mij het minste werk al met al en een blok met 119k op de klok hoeft niet per direct beter te zijn dan eentje met 200k zeker niet na alle handelingen diejij hebt gedaan ik zeg niet dat je het verkeert hebt gedaan maar in mijn ogen zou ik niet te veel geld meer in dit blok stoppen

met andere wooren als je voor mischien nog geen 100 euro een lopend blok kunt kopen ,waarom zou je dan 250 euro in een blok stoppen waar niet eens van weet wat er allemaal aan mankeert


Ik begrijp je redenering perfect! Ik deel dan ook dezelfde mening/opinie.
Het rotte is dat ik hem heb weten lopen.. als ik de compressie meet, hoeveel moet er dan op die meter verschijnen?
Reply With Quote
  #14  
Old 28-02-2013, 09:57
ewcaddymk1's Avatar
ewcaddymk1 ewcaddymk1 is offline
No personal life
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 2,938
Default

Quote:
Originally Posted by vintrist
Ik begrijp je redenering perfect! Ik deel dan ook dezelfde mening/opinie.
Het rotte is dat ik hem heb weten lopen.. als ik de compressie meet, hoeveel moet er dan op die meter verschijnen?

compressie durf ik zo niet te zeggen ,
hij heeft mischien wel gelopen maar je hebt er niet mee gereden
ik zou voor het zekere gaan ,straks haal je de kop eraf kleppen krom ,zuigerveren mischien beschadigd ,cilinderwant beschadigd noem maar op en voor de tijd die je daar ingestoken hebt heb je er ook een ander blok in en net zo je zegt van er hoeft niet een ander type in ,is het plug en play

dus in mijn ogen de goedkoopste en snelste oplossing

nieuwe distri. heb je nu al zet die dan op een ander blok ,kun je weer een hele poos toeren

en de tijd die je over hebt haal je rustig je bestaande blok uitmekaar en kijkt wat er aan de hand is valt het mee dan bouw je deze weer op = ook hobby
__________________
TSJA ......zeg het maar!!


Caddy '85 >1.6D > 1.6TD >1.9TDI >2.8VR6>2.8 AQP 24v
Reply With Quote
  #15  
Old 28-02-2013, 12:24
Polo1w Polo1w is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,077
Default

Ik zou persoonlijk toch eerst ff t koppie eraf trekken, eerst even kijken wat. Er mis is, valt qua werk wel mee, aangezien je disriem enz er al af ligt, en je voor een andere motor toch al uitlaat en brandstofaansluitingen eraf moet halen, ben je uiteindelijk al halverwege.
Succes ermee man!
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor
E30 320i cabrio '90 😎
Twingo 1.2 '01 extra daily
Twingo 1.2 '08 voor de vrouw
Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back!
Reply With Quote
  #16  
Old 28-02-2013, 19:01
HB24 HB24 is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2008
Posts: 770
Send a message via MSN to HB24
Default

Pak de kleppendeksel af en kiijk dat de 4e cillinder tuimelt, dan krijgt de 1e de vonk en voor de krukas te controlen, een bougie er uit en een lange schroeven draaier er in, dan kan je zo de markeer punten bepalen
__________________
KISS -> Keep It Simple Stupid!!
Scratch the surface
http://i48.tinypic.com/t0j5as.gif
Reply With Quote
  #17  
Old 01-03-2013, 08:30
vintrist vintrist is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 21
Default

Geweldige tips! HIJ START!!
Maakt wel een bizar geluid, net alsof een klep blijft hangen of raken?

FILMPJE!!

http://www.youtube.com/watch?v=SV_GTMbgKio

http://www.youtube.com/watch?v=w0KeD8_Mg00

Heb ook een compressiemeter gekocht
Reply With Quote
  #18  
Old 01-03-2013, 09:05
jorg-maashees jorg-maashees is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,234
Default

Klinkt belabbert.... De timing is nu wel goed?
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar
Golf 3 1.6 1997 beunmobiel
Reply With Quote
  #19  
Old 01-03-2013, 19:01
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Quote:
Originally Posted by jorg-maashees
Klinkt belabbert.... De timing is nu wel goed?

Inderdaad, ziet er ook erg slecht uit

Loopt de motor op alle cilinders of schud deze ook. Zou er zelf eens een rondje mee rijden als deze op tijd staat. Mogelijk hoor je de stoters welke meer geluid maken door het lange stilstaan.
__________________
'11 Skoda Fabia TSI
'04 Suzuki SV650
Reply With Quote
  #20  
Old 01-03-2013, 20:30
gooigolf's Avatar
gooigolf gooigolf is offline
Forum junkie
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,830
Default

zou idd timing controleren ,,
dit zijn echt stoters
als deze echt tijd heeft gestaan mooi laten warm draaien .
kijken wat hij dan doet ..
succes
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 17:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum