Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 16-03-2015, 22:05
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default hoe werken de tellers

oud topic, nieuwe toevoeging pagina 3

iemand hier die precies weet hoe de tellers werken bij een golf, en dan meer precies de
-temp meter
-benzinemeter
ik wil namelijk een digitaal display inbouwen en ga dus het midden van de tellerunit uithalen waar die meters, klokje en ledjes zitten.

in de plaats komt een OLED scherm met horloge op (GPS tijd), GPS lokatie, GPS snelheid, voltmeter, temperatuurmeter, benzinemeter (met liters en te rijden km's in berekent)... en zou dus wel willen weten of ik een weerstand moet meten aan de tellerunit kabels, of een spanning.
zo ongeveer
http://www.fordcapri.be/off/pics/eo...12.26.10-PM.jpg

maar dan dit soort display
http://www.fordcapri.be/off/pics/eo...0/mqdefault.jpg.

batterij, temperatuur/vochtigheidssensoren heb ik al aan de praat met het 1e scherm, nu komt het ingewikkelder deel voor de GPS gegevens en de daadwerkelijke auto tellers in te lezen en correct weer te geven (schermpje is onderweg)
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be

Last edited by fcapri : 01-02-2022 at 19:51.
Reply With Quote
  #2  
Old 16-03-2015, 23:04
Archiebald Archiebald is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 602
Default

Ik kan je technisch helaas niet helpen Maar, heel gaaf idee/project! Dit wil ik wel even volgen, ga je een update posten?
Reply With Quote
  #3  
Old 16-03-2015, 23:38
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

De temperatuursensor is vermoedelijk redelijk gewoon NTC een datasheet vinden is niet makkelijk, ik denk dat je beter af bent met handmatig calibreren/ de weerstandscurve zelf opstellen.

Brandstofniveausensor is een potmeter-achtige weerstand met een hevel met een vlotter... maar dus ook variabele weerstand.. waarschijnlijk ook zelf te calibreren, lijkt mij sterk, dat je die gegevens vindt

gaaf project

ps. tenzij je het over een nieuwe auto hebt...
Reply With Quote
  #4  
Old 17-03-2015, 04:06
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

ik weet dat de tankmeter in de brandstoftank gewoon een hevel met regelbare weerstand is. de vraag is alleen wat die print in de tellerunit ermee doet.

rechtstreeks op de branfstofmeter en gaat die er gewoon een stroom doorsturen (ik dacht dat die meter een bimetaaltje was die door warmte uitwijkt. lijkt mij sterk dat die stroom ook door de tanksensor wordt gestuurd). of vormt die dat om naar een spanning. enige manier is dashboard demonteren om te meten.

bij men dodge kwam die meter toch rechtstreeks op het dashboard. (10ohm tank vol, 70ohm tank leeg). bij die auto had ik mijn tankmeters van mijn LPG tanken ook vervangen door analoge brandstofmeters. ziet toch een pak beter dan zo 3-4 ledjes die branden. die konden ineens snel uitgaan en daar sta je dan.
koste me wel een paar dagen meten en reverse engineeren: http://www.fordcapri.be/fcapri/dodge/electrical.htm
http://www.fordcapri.be/fcapri/dodg...40/102_1274.jpg

nu is het tijd om alles een stapje verder te brengen en de boel digitaal te maken (beetje zoals een digifizz maar dan ook die oude led meuk er niet meer in maar een echt kleuren schermpje.

dit wordt het kloppend hard (bovenaan links is de arduino chip die geprogrammeerd wordt). dit was mijn werkende ding nadat ik 2dagen met die arduinos bezig was (weekje ziek thuis gezeten na operatie ).
enkel nu met standaard off-the-shell componenten zoals een digitale themperatuur/vochtigheidssensor en 16x2 karakters displau
http://www.fordcapri.be/off/pics/eo...40/DSCN9341.jpg

en iets later een voltmeter voor laptopbatterijpacks te controleren
http://www.fordcapri.be/off/pics/eo...40/DSCN9343.JPG
http://www.fordcapri.be/off/pics/eo...40/DSCN9344.jpg

als de beide sensoren in een golf analoge weerstanden zijn of een gewone ordinaire spanning, is dat piece of cacke om ze aan te sluiten.
dan een paar testruns doen zodat ik de boel in de software kan programmeren.
bv: volle benzinetank = 2,3V of 94ohm
lege benzinetank = 8,1V of 10ohm.
ff die 2 waarden in het programma en hoeveel liters in de tank kan (52liter), heb ik al mijn balkje. ik zou dan nog enige afwijking in de lineariteit kunnen brengen zodat die de eerste 300km niet tussen 95 en 100% blijft hangen en de volgende 300km van 95 naar 50% zakt (doet men meter nu wel).

digitale zelfbouw voltmeter heb ik nu wel al in de golf. haal handig als je ineens een falende dynamo krijgt (heb het gezien 2-3uur VOOR die faalde )
http://www.fordcapri.be/off/pics/444400.jpg
-volle accu, geen verbruikers aan, dan gaat het 14V lampje ook branden (als 15V brand is er overspanning en gaat je accu kapot)
-met lichten aan of chauffage, blijft max de 13V branden zoals op foto
-als enkel 12V blijft branden met draaiende motor loopt het fout. die ene dag zette ik lichten aan en ging van 14V naar 12V. duidelijk een dynamo die op zen eind loopt. paar 100km verder had ik zelf geen 12V meer (=accu loopt leeg). ff kooltjes vervangen en heb weer 14V .
had ik dit niet gehad, had ik de dag erna met lege accu gestaan smorgens.

ofwel maak ik het display ergens extern, ofwel bouw ik het in het midden in. de reden dat ik dat wil doen, is omdat men klokje in het midden aan het sneuvelen is (hier zie je al de zwarte randen van het kapotte schermpje, dit zwart zit nu tot tegen de cijfers al)
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be

Last edited by fcapri : 01-02-2022 at 19:51.
Reply With Quote
  #5  
Old 18-03-2015, 18:39
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

fase 1: werkend krijgen van voltmeter (0-15V) en temperatuurmeter (0-120°) op een normaal display (ik wacht nog op het OLED scherm)
http://www.fordcapri.be/off/pics/eo...0318_142228.jpg .
accu op de foto werd gemeten.
bovenstaande kan je echt niet veel mee doen. slechts 2 regels en 16karakters per regel. geen andere lettertypes, geen symbooltjes (buiten die blokjes dat je kan laten kleuren).

dus ff geprobeerd met een nokia 5110scherm. niet kleur, niet speciaal, maar toch al grafischer
http://www.fordcapri.be/off/pics/eo...0318_142310.jpg

ook nog eens de boel gecalibreerd met de multimeter (enkel de spanning, termpatuursensor zit in de auto)
http://www.fordcapri.be/off/pics/eo...0318_142640.jpg
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be

Last edited by fcapri : 01-02-2022 at 19:52.
Reply With Quote
  #6  
Old 19-03-2015, 00:29
Van Limburg's Avatar
Van Limburg Van Limburg is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 2,180
Default

Wel heel interessant!
Reply With Quote
  #7  
Old 19-03-2015, 07:54
Dopue's Avatar
Dopue Dopue is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2013
Posts: 191
Default

zeker interessant
Reply With Quote
  #8  
Old 20-03-2015, 12:19
Joris_MK1's Avatar
Joris_MK1 Joris_MK1 is offline
VW Guru
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 774
Default

De sensoren zijn of regelbare weerstanden of NTC's. Zowel de benzinemeter als de temperatuurmeter werken met een verwarmd bimetaalveertje. De enige manier om betrouwbaar de waarden te bepalen is om het te meten ben ik bang...

Wel een heel leuk projectje! Ik speel ook al een tijd met deze gedachte, maar heb niet genoeg ervaring met displays, met name grafische... Heb wel al 5110 displays liggen ^^

Ik heb een voltmeter met een HDSP-2111 display gemaakt in plaats van de tijdsklok. Toen er nog een lambdasonde in de uitlaat zat, kon ik de brandstofverhouding daar ook op aflezen. Maar uiteraard kan ik daar geen foto van vinden xD
__________________
Golf MK1
Reply With Quote
  #9  
Old 20-03-2015, 12:52
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

arduino en grafische displays met I2C of SPI zijn kinderspel.

het nokia scherm dat ik heb, werkt met een PCD8544 chip. dus ff de library downloaden voor arduino en deze regels toevoegen

#include <Adafruit_GFX.h>
#include <Adafruit_PCD8544.h>

6tal draadjes van het scherm naar de arduino en je kan zo vanalles al weergeven. met de gewone library kan je tekst zetten zoals ik al deed. met die GFX library kan je grafische dingen uithalen.

ik doe niks grafisch nu, wil enkel de getalletjes weergeven op bepaalde plaatsen en misschien een balkje van de benzine en temperatuur.
in het midden wil ik wel de GPS snelheid groter weergegeven hebben.

mijn code van het nokia scherm weergeven is niet meer dan dit
Code:
void printDisplay(float temp, float volt){ display.clearDisplay(); display.setTextSize(1); display.setTextColor(BLACK); display.setCursor(0,0); display.print(volt); display.print("V "); display.print(temp); display.println("C"); display.setTextSize(2); //de snelheid groter weergeven) display.print(" 0.00"); display.setTextSize(1); display.println("km/h"); display.println(); display.print("37"); display.println("L - 736km"); display.display(); delay(2000); }

km/h en benzine waren gewoon nog maar fixe getallen. temperatuur en spanning waren wel bestaand.
op de analoge ingangen van een arduino kan je een spanning aanleggen van 0-5V.
geeft de tanksensor bv een spanning van 0-10V, dan moet daar een spanningsdeler opkomen zodat je die halveert.
ik vermoed eerder dat er een weerstand geleverd wordt en het dashboard zal zelf via die 3poots regelaar op de print een vaste spanning erdoor sturen. (immers als die regelaar kapot is, wijken temp en benzine meter af).


dit demo programma zit er al standaard in. kan je ff in de code gaan bekijken hoe ze bepaalde grafische dingen uitvoerden:
https://www.youtube.com/watch?v=u5jex_lsQTA

ben gisteren aan de slag gegaan wat dashboards te gaan slopen om te zien welk scherm ik kwijt kan daarin. het zal een 3,2 of 3,5" scherm worden.
ik overweeg deze aan te schaffen ($8 en gratis verzending)



het middenstuk waar het klokje, de ledjes en de temp meter inzitten meet 8,7x4,3cm.
een 3,5 scherm heeft volgende specs:
Peripheral size: 55.50 * 85.50
Visible area: 51.24 * 75.96
hoogte past goed, breedte wordt een nipte om tussen de tellers te foefelen.
dan ook nog de vraag welk dashboard ik ga terug maken.
links km-teller is al zeker,
in het midden komt het display met exacte GPS speed, GPS tijd, brandstofmeter, temperatuurmeter en getekende logos van pinkers, accu, olie, grootlicht en gloeispiraal (gloeispiraal en olieprobleem zou ik wel heel groot kunnen maken in het midden, eens die uit zijn,mag dan het "0.0km/h" ding er komen.
dan nog de GPS tijd erin (hoef ik nooit meer de klok goed te zetten).

maar wat zet men dan rechts... grote analoge klok (beetje nutteloos als je een digitale hebt), toerenteller met analoge brandstofmeter...
toerenteller zou ik evengoed op het scherm kunnen weergeven, maar dan heb ik rechts niks meer .

misschien direct goed doen, alles eruit en zelf een custom tellerunit maken.
1 grote recentere km'teller die wel nog op een mechanisch kabel werkt en dan het display rechts voor de rest. in deze stijl dan


of de km teller in het midden, en links en rechts een scherm plaatsen.
de gehele unit vervangen door een scherm lukt helaas niet in belgie, men kmstand moet behouden blijven.

als zoiets me zou lukken, zou ik al heeeeeeel tevreden zijn, maar dan moet ik het toerentalsignaal ook nog gaan uitdokteren. dashboard wordt er wel heel makkelijk op dan. die hele folie achteraan kan eraf, hoef enkel 1 lampje nog te voorzien om de km teller te verlichten, en dan alle signalen van de connector op men arduino hangen. als toerenteller en de rest eruit is, kan die gewoon in de originele behuizing

__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be

Last edited by fcapri : 14-02-2020 at 21:43.
Reply With Quote
  #10  
Old 20-03-2015, 16:38
Joris_MK1's Avatar
Joris_MK1 Joris_MK1 is offline
VW Guru
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 774
Default

Klinkt alsof het helemaal goed gaat komen

Welke GPS module gebruik je? Dat lijkt me ook wel interessant, mijn KM teller wijkt nogal af... GPS tijd is ook handig, alleen, onderhoud je hem met een realtime clock of gaat de display en het hele systeem uit als je de auto af zet?

Ik zou denk ik wel de temperatuurmeter willen houden, dan alleen de leds en de klok vervangen. Het helemaal aanpassen vind ik zo zonde. Origineel met een beetje van jezelf zeg maar, dat is vet maar dat is persoonlijke voorkeur natuurlijk.

Naast een spanningsdeler voor je analoge ingangen zou ik het wel aanraden een zener van 5,1V op te nemen. De rimpel die op de accuspanning staat, en dus ook op de rest van de kabels, fietst overal doorheen. Plus dat een spontane statische ontlading op een of andere manier schade aan kan richten. Filtering van je voeding is een must, maar het hangt behoorlijk af van de kwaliteit van de condensator op de dynamo. (Tenminste, die zorgt er als het goed is voor dat de rimpel beperkt blijft)

Ik ga dit zeker volgen!

En toch maar eens een arduino aanschaffen... haha
__________________
Golf MK1
Reply With Quote
  #11  
Old 20-03-2015, 18:30
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

dx.com, spotgoedkoop voor arduino spul en dergelijke. ik gebruik de nano nu en koste iets van 6€ (verzending gratis).

de voeding moet superstabiel zijn. de referentiespanning voor de analoge ingangen hangt er namelijk rechtstreeks op. 0,1V verschil op de 5V voedingsspanning en daar gaan de analoge spanningen.
de temperatuursensor en brandstofvlotter zijn beide weerstanden. alleen maakt de auto (vermoedelijk de tellerunit) er iets anders van om die metertjes te laten uitslaan. als ik dat spul eruit gooi, kan ik men beide sensoren ook gewoon rechtstreeks uitlezen via de arduino. er staan geen boordspanningen op, dus met zijn propere 5V, gaan beide sensoren ook proper storingsvrij blijven.

alleen die toerenteller hé. bij een diesel hangt die op de dynamo en bij de benzine op de bobines. beide hoge stoorders.

voor de GPS sukkel ik een beetje, krijg ze maar niet uitgelezen met een arduino.
op het werk hebben we namelijk weerballonsondes. intern zitten druksensor, temp sensor, GPS, luchtvochtigheid,.... heleboel gezever dat me niet intresseerd. regelmatig is er zo een sonde waar 'iets' niet werkt. en dan vliegt die in de vuilbak (lees: die komt bij mij en daar verdwijnen stukken uit).
op men raspberry is het me al gelukt om een i-MET GPS unit te hacken en in te lezen. de chip intern is een UBLOX AMY-6 en staat op 57600kbs met een UBX binary message protocol (heeft ff geduurd voor ik die rare tekens leesbaar kreeg). message NAV-SOL, NAV-STATUS, NAV-SVINFO, NAV-CLOCK, INF, MON-EXCEPT10 57600 BUS Powered



we hebben ook een 2de soort sondes (GRAW) en ook deze zijn gehacked. die zijn gewoon op 9600bps en die stuurt zijn berichten gecodeerd via SiRF binary's. ook die is op een raspberry draaiende gekregen.
http://www.fordcapri.be/off/pics/eo/raspgps/ .

het voordeel is, raspberry draait een linux OS en daar installeer je wat GPS software op.
arduino is een dedicated machine zonder OS waar je gewoon een programma in laad. je moet dus libraries hebben om deze gegevens te verwerken. aangezien die niet bestaan, moet ik zelf nog een stap verder gaan en het bericht zelf decoderen (binair naar gps gegevens). ik ben al wat verder gegaan en heb gevonden dat de Sirf gps module bericht 41 gebruikt uit de manual:
Code:
A0 A2 00 5B 29 00 00 02 04 04 E8 1D 97 A7 62 07 D4 02 06 11 36 61 DA 1A 80 01 58 16 47 03 DF B7 55 48 8F FF FF FA C8 00 00 04 C6 15 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 BB 00 00 01 38 00 00 00 00 00 00 6B 0A F8 61 00 00 00 00 00 1C 13 14 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 08 05 00

dit is het begin van het bericht: A0 A2 00 5B
29 (0x29) is decimaal 41, dus message type 41
de rest zijn de gps gegevens . go for it

ik ben nu op het werk met een basic NMEA gps muis bezig op 4800bps (NMEA zijn gewoon leesbare tekst berichten en niet ge-encodeerd), maar daar later mee verder. lukt het echt niet, koop ik een GPS module voor de arduino in de handel voor dit werkje (12€)



ik zou maar al te graag één van die werk gps'en draaiende krijgen. heb er gratis stock van (al 5 imets afgebroken) en 1 keer het bericht gedecodeerd raakt, kan ik de software 1000'den keren hergebruiken op al de rest . kruipt alleen wat tijd in.
ik zie in men arduino al dat het bericht van de GPS gestuurd wordt, maar de arduino librarie doet er niks mee. eens ik het bericht daar zie binnenkomen, kan ik zelf de gegevens eruit halen.
BV 29

ik zou het gehelesysteem ongeveer 5min laten nadraaien in de auto (zonder scherm) en dan uitschakelen.
deze 'militaire' gps'en hebben op ongeveer 10-40sec een lock . ik heb nog altijd een analoge snelheidsmeter, dat het gps signaal eens 10min wegvalt, boeit me niet (wel handig om een analoge teller te hebben als je eens in een tunnel rijd).

dit is het sirf bericht van hierboven gedecodeerd. ik zou er dus enkel mijn nodige gegevens kunnen uithalen (wat getallekes tellen)
Code:
29 message 41 00 00 0x0000 valid message 02 04 04 E8 gps week nr vanaf 6jan 1980 1D 97 A7 62 GPS time 07 D4 year 02 month 06 day 11 hour 36 minute 61 DA second 1A 80 01 58 sat ID 16 47 03 DF latitude B7 55 48 8F longitude FF FF FA C8 altitude 00 00 04 C6 altitude from MSL 15 map datum 00 00 speed over ground 00 00 course over ground 00 00 magnetic variation 00 00 climb rate 00 00 heading rate 00 00 00 BB horizontal position error 00 00 01 38 vertical position error 00 00 00 00 time error 00 00 horizontal velocity error 6B 0A F8 61 clock bias 00 00 00 00 clock bias error 00 1C 13 14 clock drift 00 00 00 00 clock drift error 00 00 00 00 distance 00 00 distance error 00 00 heading error 08 number of VS 05 DHOP 00 addition info
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be

Last edited by fcapri : 14-02-2020 at 21:44.
Reply With Quote
  #12  
Old 06-04-2015, 12:22
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

update: GPS nog steeds niet gelukt

de rest begint wel al te werken. heb al een testversie in de auto hangen, om de standen van de tellers te bepalen.

contact aan (voorverwarming diesel aan), motor koud (T:....), brandstoftank (F:....) bijna op reserve. http://www.fordcapri.be/off/pics/eo...40/DSCN9443.JPG

motor gestart. die spanningsregelaar op de tellerunit achteraan werkt toch niet deftig. als de dynamospanning stijgt, stijgen ook benzine/temp spanning. reden hiervoor is het ontwerp. die TCA700Y levert pas een stabiele 10V als de spanning tussen 11.8V en 14.4V zit. op 10,45V zoals op de eerste foto, levert die maar een 9V. vandaar de 1V afwijking in de temp/fuel spanning.
http://www.fordcapri.be/off/pics/eo...40/DSCN9444.JPG

normaal zou ik weerstand moeten meten van de temperatuursensor en de brandstofvlotter, maar doordat het dashboard er zelf een stroom doorstuurd via de metertjes, kan ik niet anders dan spanningen meten en gaan opschrijven welke spanningen bij welk niveau horen. hier dit deze testversie dus voor. als ik ga tanken, ga ik opschrijven hoeveel volt er staat als de tank vol is (50liter), en dan elke 100km ga ik de boel weer opschrijven tot die leeg is. als ik dan men liters omdraai, kan ik al op het scherm weergeven hoeveel km ik nog kan rijden met de resterende tank.

ik denk er trouwens over na om eerst een klein scherm in te bouwen op de plaats van het klokje. zodoende heb ik een tellerunit waar de originele tellers + de digitale samen in werken. reden is dat ik zo al een klein kleurenschermpje heb liggen die erin past.
in deze versie komt dan voltmeter, klokje, temperatuurmeter, resterende km's + resterende liters brandstof.
eens het gps gedoe werkt, maakt ik een 2de dashboard die dan ook de GPS tijd en GPS snelheid weergeeft. ben aan het uitzoeken of ook de toerenteller erin kan
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be

Last edited by fcapri : 01-02-2022 at 19:52.
Reply With Quote
  #13  
Old 06-04-2015, 12:27
Robbbert's Avatar
Robbbert Robbbert is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 493
Default

Ziet er bangelijk uit!
En als ik het zo lees komt die gps ook wel in orde.
__________________

Passat 2.0 FSI 2006
Transporter 1.9TD 2001
Passat TDI 1998 -> Verkocht
Hoog en droog
Reply With Quote
  #14  
Old 06-04-2015, 12:50
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Quote:
Originally Posted by fcapri
TCA700Y levert pas een stabiele 10V als de spanning tussen 11.8V en 14.4V zit
Als 9 volt genoeg is zou je de TCA kunnen vervangen door een LM7809; een stabiele voeding is wel een eerste vereiste, denk ik.

NB.: Die twee zijn _niet_ pin-compatible!

Last edited by Erik Baas : 06-04-2015 at 12:54.
Reply With Quote
  #15  
Old 06-04-2015, 13:40
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

de TCA werkt voldoende. maar met het contact enkel aan, trekt de voorverwarming men accu spanning onder de 11.8V en dan doet die TCA regelaar niet meer wat het moet doen. namelijk de spanning op 10V houden.

dit zal er enkel voor zorgen dat men brandstof en temperatuurmeter vlak voor het starten verkeerde waardes gaan geven. dit probleem ga ik in de toekomst niet hebben als ik weerstanden ga meten ipv spanningen. dan heb ik ook die TCA regelaar niet meer nodig. ik kan het eventueel nu wel oplossingen door de accu spanning in rekening te houden. als die dus onder de 12V zit, mag die geen temp/fuel weergeven op het display (of in de soft 1V erbij gooien bij de berekening).

een 78xx regelaar moet trouwens ook een 3V meer hebben. een 7809 moet dus minimum 12V hebben aan de ingang(*). met 10,45V zal die dus ook niet goed werken. 78xx regelaar kan je gewoon ondersteboven monteren op de plaats van de TCA. enkel ingang (rechts) en uitgang (links) zijn verwisseld.

*ff opgezocht, een 7809 moet slechts 2,5V hebbe, dus 11,5V is voldoende. nog altijd niet genoeg in mijn situatie
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be

Last edited by fcapri : 06-04-2015 at 13:45.
Reply With Quote
  #16  
Old 06-04-2015, 14:26
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Okee, duidelijk. Ik denk toch nog even verder mee, je bent zo goed bezig dat het jammer zou zijn als het niet perfect werd. ;-)

<brainstorm>
Wat dacht je van een schakelende voeding, die altijd een mooie 10V geeft? Astabiele monoflop, uitgang(en) door een spanningsverdubbelaar, en dan stabiliseren. Hoeft niet veel stroom te leveren, want alleen tbv. de referentiespanning voor de sensors.
</brainstorm> ;-)
Reply With Quote
  #17  
Old 06-04-2015, 16:17
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

dat klein computertje links ervan heeft een perfecte voeding. die maakt van de 12V boordspanning een mooie 5V. als ik de tellerunit eruit zou slopen, dan zijn die brandstof en temperatuurmeter enkel nog weerstanden. en die kan ik dan met de 5V referentiespanning perfect meten. maar dan moeten de oude analoge meters eruit
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
  #18  
Old 09-04-2015, 10:06
Joris_MK1's Avatar
Joris_MK1 Joris_MK1 is offline
VW Guru
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 774
Default

Je zou naast de analoge temperatuurmeter natuurlijk een one-wire temperatuursensor naar de motorruimte kunnen brengen, eventueel zelfs een ketting

Wat betreft die sensoren, daar loopt toch redelijk stroom doorheen. De sensoren staan namelijk in serie met de meters, de meters zijn eigenlijk gewoon verwarmingselementjes om een bimetaalveer. Dat verstookt toch minstens een watt voor beide meters. Je zou natuurlijk kunnen overwegen om de temperatuur pas te gaan uitlezen, alsmede de tank, nadat de motor gestart is... Dan ben je min of meer zeker van een stabiele 10V.

Als je dat toch zeker niet wilt is een low dropout regelaar misschien te overwegen. Een 10 volt regelaar is alleen niet echt gangbaar ^^

Volgend gedachtegangetje: RFID startblokkering? Dat ga ik nog een keer maken..
__________________
Golf MK1
Reply With Quote
  #19  
Old 09-04-2015, 12:26
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

@ fcapri: ik zie dat je het zonder mijn wilde ideeën ook wel redt... ;-)
Reply With Quote
  #20  
Old 09-04-2015, 21:10
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

startblokkering... op een diesel met mechanische pomp...

12Vop de dieselpomp, schroevendraaier tussen de startmotor en een diesel is zo gestart.
wat ik wel kan inbouwen, is een ventiel om de brandstof af te sluiten (zoals ze bij LPG installaties doen), en dat ventiel onder de auto ergens steken (moeilijk bereikbaar) en voeden uit mijn eigen startsysteem met code (bv via wifi / bluetooth doorsturen van de gsm).
en een slimme truck dan bv is om een schakeling erbij te maken die ENKEL aanschakeld als die tussen 6 en 8V krijgt. mogen ze nog het hele dashboard eruit slopen en 12V op elke draad hangen, krijgt die nog geen brandstof.
en om nu andere brandstofleidingen van de tank naar voor te trekken...

Quote:
Originally Posted by Joris_MK1
Wat betreft die sensoren, daar loopt toch redelijk stroom doorheen. De sensoren staan namelijk in serie met de meters, de meters zijn eigenlijk gewoon verwarmingselementjes om een bimetaalveer. Dat verstookt toch minstens een watt voor beide meters. Je zou natuurlijk kunnen overwegen om de temperatuur pas te gaan uitlezen, alsmede de tank, nadat de motor gestart is... Dan ben je min of meer zeker van een stabiele 10V.

idd,
via een 7810 regelaar op de tellerunit worden de fuel en temp meter gevoed.
de vlotter zou ergens tussen 270ohm (leeg) naar 60ohm (vol) gaan.
als ik nu zo een tellerunit neem, ik sluit daar 10V op aan, ik sluit een 60ohm weerstand aan, dan wijkt de benzinemeter idd uit tot max. MAAR, men weerstanden worden heet, HEEEL HEET (de eerste potmeter is gesmolten).
als ik dan de stroom meet, vloeit er 110mA door de tanksensor (10V 110mA = 1Watt). en dat wordt dus grotendeels door vlotter in de benzinetank gestuurd (60ohm x 110mA = 0,66watt). gelukkig is de tank vol en wordt de vlotter door de benzine errond gekoeld.
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be

Last edited by fcapri : 10-04-2015 at 07:12.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 13:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum