Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Vento MK III
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 29-09-2009, 18:27
3wheel 3wheel is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 110
Default koelvloeistof verlies

allen,

na gebruik van de search-functie niet veel wijzer geworden over de MK3.......

Mijn 1.9TD AAZ van 1998 verliest ergens koelvloeistof, niveau loopt van max naar min (level waarbij het lampje af en toe begint te knipperen) in ca 3 wkn
Auto wordt momenteel weinig gebruikt dus in die drie weken maak ik mischien 400km, wel dagelijks 18km en ieder weekend een lange rit (minimaal 100km)

koppakking is waarschijnlijk niet het probleem; de auto rookt niet, koelsysteem bouwt geen extreme druk op en zowel de motor-olie als de koelvloeistof blijven helder (voor zover de olie van een diesel "helder" blijft)

motor loopt verder mooi, heeft rond de 190.000km op de teller en wordt goed verzorgt (netjes warm laten worden en regelmatig lange ritten tegen de condens in het blok)

op welke punten zitten bekende kwetsbare punten (uitdroging, barsten, roest?) in het koelsysteem van de MK3 AAZ turbo-diesel?

ik zie in ieder geval nergens duidelijke sporen van lekkage en de grond onder de wagen is iedere ochtend gewoon droog.

alvast bedankt voor het meedenken

Steven
Reply With Quote
  #2  
Old 29-09-2009, 18:39
J-9A-N's Avatar
J-9A-N J-9A-N is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 2,678
Default

Het kunstof huisje waar de bovenste radiateurslang op zit (dus op de voorkant van de cilinderkop)geeft nog wel eens problemen.
Er komt een scheurtje net naast de boutgaatjes.
Hiierdoor lekt er koelvloeistof als het systeem op druk staat.
De koelvloeistof verdampt echter direkt waardoor er eigenlijk niets te vinden is.
Dus de auto even goed warm rijden en dan even goed op deze plaats controleren.

Succes.

Gr Jan.
Reply With Quote
  #3  
Old 30-09-2009, 09:37
Dexter's Avatar
Dexter Dexter is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,037
Default

Vul de koelvloeistof bij. Rij hem rustig warm. Draai dan voorzichtig de dop van de koelvoeistof eraf.

Hou vervolgens de auto voor een seconde of 10 op +/- 2500 rpm en kijk in het koelvloeistofreservoir. Als je dan belletjes ziet, klein [schuimachtig] of groot dan duit dat op overtollige gassen in het koelsysteem. Dan is dan waarschijnlijk wel degelijk de koppakking. Dat kun je bij de garage laten controleren met een snuffertje. Zo heet dat geloof ik, die meet of er bepaalde gassen in je koelvloeistoffsysteem zitten die er niet in horen.

Als die echt goed lek is dan krijg je trouwens niet alleen belletjes maar dan komt de koelvloeistof er gewoon uit zetten maar dat zal niet het geval zijn denk ik.
__________________
Batracer , leuke online racegame.
Reply With Quote
  #4  
Old 30-09-2009, 10:34
tempel's Avatar
tempel tempel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 319
Default

De dop wil ook nog wel eens het probleem zijn(expansievat).
Reply With Quote
  #5  
Old 30-09-2009, 17:40
3wheel 3wheel is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 110
Default

Dank voor de tips tot nog toe.

vanmorgen voor het werk alleen even snel bijgevuld; wordt weekend voor ik echt onder de kap kan duiken; wel even snel naar de kunststof aansluiting voor op het blok gekeken (die zit tenslotte vol in het zicht)
zie daar verder geen scheuren in maar wel sporen van lekkage eronder en rode schilfers eromheen; lijkt er meer op dat de aansluiting op het blok lekt?
Wat zit er tussen het kunststof en de kop? een pakking of een o-ring?
Reply With Quote
  #6  
Old 30-09-2009, 17:50
mk2 td driver's Avatar
mk2 td driver mk2 td driver is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 408
Default

Quote:
Originally Posted by 3wheel
Dank voor de tips tot nog toe.

vanmorgen voor het werk alleen even snel bijgevuld; wordt weekend voor ik echt onder de kap kan duiken; wel even snel naar de kunststof aansluiting voor op het blok gekeken (die zit tenslotte vol in het zicht)
zie daar verder geen scheuren in maar wel sporen van lekkage eronder en rode schilfers eromheen; lijkt er meer op dat de aansluiting op het blok lekt?
Wat zit er tussen het kunststof en de kop? een pakking of een o-ring?


een O ring.

die bochtjes kun je bij de dealer wel nieuw krijgen, (alleen een nieuwe O-ring plaatsen heeft weinig zin)

succes
__________________
golf mk2 td (1v) '90 (current)
golf mk2 gti 16v (kr) '86 (current)
golf mk2 1.6automaat(ez) '86 (ex)
Reply With Quote
  #7  
Old 30-09-2009, 19:13
3wheel 3wheel is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 110
Default

Quote:
Originally Posted by mk2 td driver
een O ring.

die bochtjes kun je bij de dealer wel nieuw krijgen, (alleen een nieuwe O-ring plaatsen heeft weinig zin)

succes


gaat wel lukken, als ik er iets aan moet vervangen kom ik wel weer een een stapel vragen stellen: mijn Variantje is namelijk mijn eerste (en enige) vloeistofkoeler. de rest is lucht/rijwind (en ook wat minder wielen )

zo schat ik zo in dat als ik die slang losmaak er het een en ander aan koelvloeistof gaat weglopen, lijkt me logisch: maar kan ik dat gewoon na hermontage via het reservoir aanvullen of moet een koelsysteem (net als een remsysteem) ontlucht worden?
Reply With Quote
  #8  
Old 01-10-2009, 09:23
Dexter's Avatar
Dexter Dexter is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,037
Default

Hij ontlucht zichzelf weer. Als je gaat rijden dat wordt de vloeistof rondgepompt zodra thermostaat open gaat, de lucht komt dan vanzelf omhoog.

Wel het koelvloeistof pijl in de gaten houden nadien. Die zakt vaak weer wat als de lucht eruit is.

Als je in de buurt woont mag je altijd langs rijden als je ergens niet uit komt!
__________________
Batracer , leuke online racegame.
Reply With Quote
  #9  
Old 01-10-2009, 11:48
3wheel 3wheel is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 110
Default

Quote:
Originally Posted by Dexter
Hij ontlucht zichzelf weer. Als je gaat rijden dat wordt de vloeistof rondgepompt zodra thermostaat open gaat, de lucht komt dan vanzelf omhoog.

Wel het koelvloeistof pijl in de gaten houden nadien. Die zakt vaak weer wat als de lucht eruit is.

Als je in de buurt woont mag je altijd langs rijden als je ergens niet uit komt!


Bedankt voor het aanbod; maar dat zal niet nodig zijn........ zolang ik voor de hobby nog met mijn motorfietsen bezig ben zal ik de eigenaardigeden van een vloeistof gekoelde diesel ook wel onder de knie krijgen.

Golf is een leuke auto; maar staat echt op de 2e plaats; mijn Guzzi's zijn mijn allesjes;
http://www.motor-forum.nl/forum/lis...ttjeknor-1.html

groet
Steven

Last edited by 3wheel : 01-10-2009 at 11:57.
Reply With Quote
  #10  
Old 04-10-2009, 16:40
3wheel 3wheel is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 110
Default

k, even de tips opgevolgd en gekeken of de koelvloeistof schuimt..........

nee, dus maar getuige onderstaande foto's wordt wel steeds duidlijker waar de koelvloeistof dan wel blijft:







wordt dus even doorrijden en vloeistof in de gaten houden; heb voorlopig geen tijd om hier wat aan te doen
Reply With Quote
  #11  
Old 06-10-2009, 21:30
3wheel 3wheel is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 110
Default

weet iemand het onderdeel nummer van het kunststof aansluitdeel op de kop? het gaat om een AAZ blok van 1998 met airco; kan het nummer in vagcat niet terug vinden: zie het onderdeel wel staan in het diagram maar er staat geen nummer bij?

oke; staat dus wel in vagcat maar in het diagram van het koelvloeistof reservoir; niet dat van het volledige koelsysteem:

onderdeel nr: 068121132B voor een AAZ met airco...............

Last edited by 3wheel : 06-10-2009 at 21:57. Reason: verder gezocht
Reply With Quote
  #12  
Old 07-10-2009, 17:11
CleanTFSI's Avatar
CleanTFSI CleanTFSI is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 94
Send a message via AIM to CleanTFSI
Default

kun je gewoon op kenteken bestellen bij de dealer heb ik ook zo vaak gedaan voor mijn werk ligt gewoon op vooraad en als ik jou was zou ik ook meteen een nieuwe thermostaat monteren kost niks en als je er na derhand weer bij moet heb je dubbel werk
Reply With Quote
  #13  
Old 07-10-2009, 17:20
3wheel 3wheel is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 110
Default

Quote:
Originally Posted by CleanTFSI
kun je gewoon op kenteken bestellen bij de dealer heb ik ook zo vaak gedaan voor mijn werk ligt gewoon op vooraad en als ik jou was zou ik ook meteen een nieuwe thermostaat monteren kost niks en als je er na derhand weer bij moet heb je dubbel werk


Bedankt voor de thermostaat tip, zal ik meenemen bij de bestelling
Reply With Quote
  #14  
Old 08-10-2009, 16:39
3wheel 3wheel is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 110
Default

Quote:
Originally Posted by CleanTFSI
kun je gewoon op kenteken bestellen bij de dealer heb ik ook zo vaak gedaan voor mijn werk ligt gewoon op vooraad en als ik jou was zou ik ook meteen een nieuwe thermostaat monteren kost niks en als je er na derhand weer bij moet heb je dubbel werk


hmm, volgens maasstad en vagcat zit er bij de AAZ geen thermostaat in de aansluiting maar bevindt die zich bij de waterpomp? wat dat blok met draden aan de zijkant dan wel is vraag ik zaterdag wel even na als ik het onderdeel ga halen
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 23:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum