Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Vraag en Aanbod > Onderdelen te koop gevraagd
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 11-02-2020, 12:57
Ruhllo Ruhllo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 13
Default Krukas poelie Golf 2 16v

Voor mijn 16v KR motorblok ben ik op zoek naar een Krukaspoelie. Dus de poelie waar de V-snaar over loopt, zonder stuurbekrachtiging. Als het goed is heeft deze poelie een geintegreerde trillingsdemper.

VAG onderdeel nummer 027105243.

Hopelijk kan iemand mij helpen...
__________________
Golf MK1 Cabrio 1.8 16v (project)
Volvo V40 T3 2013 (Daily)
Reply With Quote
  #2  
Old 11-02-2020, 13:29
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is online now
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,156
Default

Quote:
Originally Posted by Ruhllo
Voor mijn 16v KR motorblok ben ik op zoek naar een Krukaspoelie. Dus de poelie waar de V-snaar over loopt, zonder stuurbekrachtiging. Als het goed is heeft deze poelie een geintegreerde trillingsdemper.

VAG onderdeel nummer 027105243.

Hopelijk kan iemand mij helpen...



Daar een goede poulie voor vinden zal nog een aardig klusje worden.. Nieuw zijn deze bijna niet meer te krijgen en gebruikt hebben ze bijna allemaal last van het rubber dat is vergaan.

Pas ermee op als je een gebruikte vind dat de rubberen tussenlaag echt nog aan beide helften goed vastzit en niet overal doorgescheurd is. Kan hele vervelende trillingen in je motor opleveren..
Reply With Quote
  #3  
Old 11-02-2020, 15:28
Ruhllo Ruhllo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 13
Default

Quote:
Originally Posted by RobertVoorst
Daar een goede poulie voor vinden zal nog een aardig klusje worden.. Nieuw zijn deze bijna niet meer te krijgen en gebruikt hebben ze bijna allemaal last van het rubber dat is vergaan.

Pas ermee op als je een gebruikte vind dat de rubberen tussenlaag echt nog aan beide helften goed vastzit en niet overal doorgescheurd is. Kan hele vervelende trillingen in je motor opleveren..


Bedankt voor de tips Robert! Het valt inderdaad niet mee om hier een goed poulie voor te vinden. Weet ook niet of het niet gewoon mogelijk is om een alternatieve poelie zonder trillingsdemper te monteren.
__________________
Golf MK1 Cabrio 1.8 16v (project)
Volvo V40 T3 2013 (Daily)
Reply With Quote
  #4  
Old 11-02-2020, 15:49
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is online now
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,156
Default

Quote:
Originally Posted by Ruhllo
Bedankt voor de tips Robert! Het valt inderdaad niet mee om hier een goed poulie voor te vinden. Weet ook niet of het niet gewoon mogelijk is om een alternatieve poelie zonder trillingsdemper te monteren.


https://www.ebay.nl/itm/VW-Golf-2-G...AAOSweoReJ81 q Deze kwam ik laatst tegen, daarvan lijkt het rubber nog helemaal intact te zijn.

Ik weet dat veel van de vroege golf 1 motoren geen trillingsdemper hadden. Neemt niet weg dat ik je wel op je hart wil drukken om zo'n ding te monteren.

Het rondraaien van je krukas gaat namelijk niet met een linear tempo. Elke keer als er een cilinder onsteekt geeft deze de krukas in principe een slinger. Op dit moment krijgt de krukas een grotere versnelling welke daarna weer vertraagd. De trillingsdemper heeft een bepaalde massatraagheid welke deze ''klap'' op de poulie alsware opvangt.

Wanneer er geen trillingsdemper tussen de krukas en multiriem (v-snaar bij jou) zit, loop je continu (2 keer per rotatie van de krukas) de riem strak te trekken en weer los te laten. Niet alleen slijten je riem en dynamo etc. hier sneller van, een onbalans in een krukas brengt grote krachten op lagerschalen, wat kan resulteren in serieuze motorschade.

Een onbalans op 5 cm (vanaf midden krukas) van 150 gram op 6000 rpm brengt ongeveer 450 kg aan druk op je lagerschaal. Niet heel prettig voor zowel je lagerschalen als je krukas.

Last edited by RobertVoorst : 11-02-2020 at 15:55.
Reply With Quote
  #5  
Old 12-02-2020, 07:02
Ruud 16V-G60's Avatar
Ruud 16V-G60 Ruud 16V-G60 is offline
Adverteerder - Ruud 16v-G60
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 527
Default

in de autocross rijden ze ook zonder.
Zelf reedt ik ook zonder,en zonder problemen
Reply With Quote
  #6  
Old 14-02-2020, 13:18
Ruhllo Ruhllo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 13
Default

Bedankt voor de reacties!

Voorzie mijn blok, voor de zekerheid, toch het liefst van een poelie met trillingsdemper. Heb hem besteld via bovenstaande ebay link. Nu hopen dat het rubber inderdaad nog in goede conditie verkeerd! We gaan het zien
__________________
Golf MK1 Cabrio 1.8 16v (project)
Volvo V40 T3 2013 (Daily)
Reply With Quote
  #7  
Old 15-02-2020, 08:06
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

Ik heb een paar jaar terug een kr motor gedemonteerd en de poelies bewaard.
Heb jij een foto en onderdeelnummer van wat je zoekt?
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #8  
Old 16-02-2020, 23:55
redbull's Avatar
redbull redbull is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 1,361
Default

Heb deze liggen
vw 026105243C
__________________
"de cursus omgaan met teleurstellingen gaat vandaag helaas niet door"
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 13:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum