Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 02-04-2006, 17:08
LuNaTiK's Avatar
LuNaTiK LuNaTiK is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,247
Default Welke olie?

Heren/Dames,

Even een kort en simpel vraagje: Welke motorolie hebben jullie in je 16v's? KR en PL motoren dus. Welk type? Merk? En waarom?

Ik heb ook nog een jetta met 95pk staan... zown 8v injectieblok. Kan daar dan ook dezelfde olie in?

BVD! Groeten Berend.
Reply With Quote
  #2  
Old 02-04-2006, 17:27
Jurgen Santana's Avatar
Jurgen Santana Jurgen Santana is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,526
Default

Hier ga je denk ik verschillende antwoorden op krijgen. Ik zou er een 10W40 olie van een merk als Castrol of Shell ingooien. Dunnere olie heb je kans op hoger verbruik en grotere kans op lekkage, dikkere olie heb je weer meer kans op tikkende kleppen e.d.

Het beste kun je de vorige eigenaar vragen welke olie er altijd is ingegaan en dit zo houden.

In de 8V kan gewoon dezelfde olie.

Ik gebruik zelf altijd de High Milage olie van Castrol, is wel 15W40 maar 66% van mijn auto's heeft toch geen hydraulische stoters, de Jetta wel maar daar werkt het ook prima in. Je hoort alleen de kleppen even tikken in de winter met een koude start.
__________________
WWW.MIVW.NL
Reply With Quote
  #3  
Old 02-04-2006, 17:30
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Quote:
Originally Posted by Jurgen Santana
Het beste kun je de vorige eigenaar vragen welke olie er altijd is ingegaan en dit zo houden




DOOOOOMIIIII!!!!
Reply With Quote
  #4  
Old 03-04-2006, 07:48
Jetta MaNiA's Avatar
Jetta MaNiA Jetta MaNiA is offline
No personal life
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 2,871
Default

Quote:
Originally Posted by René
DOOOOOMIIIII!!!!


Bakkennnnnn mei hier mantsjuh!!

Castrol GTX derin pleuruhhh 10w40
Reply With Quote
  #5  
Old 04-04-2006, 10:10
Tomvw Tomvw is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 656
Default

Reply With Quote
  #6  
Old 06-04-2006, 22:07
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

10w40 heb ik en gebruiken de meesten wel met een KR wat ik zo gemerkt heb.
Reply With Quote
  #7  
Old 14-04-2006, 18:51
1800 16v kr's Avatar
1800 16v kr 1800 16v kr is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 797
Default

was een echte aanrader kwa merk olie en moet de olie half of full syntheties zijn motor 1800 16v kr 139 pk bouwjaar 1991
Reply With Quote
  #8  
Old 14-04-2006, 19:13
Matheo's Avatar
Matheo Matheo is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 4,125
Default

ik gebruik een 10w40 halfsyntheet van tamoil.. bevalt me goed. verbruikt wel wat.. maar ik durf het niet echt aan om er dikkere in te gooien. koprevisie zit er wel aan te komen dus.
__________________
'06 A4 1.8T Quattro

'85 Transporter

'85 Golf
Reply With Quote
  #9  
Old 14-04-2006, 20:45
1800 16v kr's Avatar
1800 16v kr 1800 16v kr is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 797
Default

ik rij zelf met valvoline 10w40 half synthetische olie en gebruikt niks
dit bevalt me zeer goed dus gooi dat er nu maar weer in aan gezien er niet echt een super goeie andere olie is wie er met kop en schouders boven uitsteekt iedereen gebruikt volgens mij wel iets anders en an gezien er bijna geen slechte olie meer gemaakt wordt moet dat ook kunne volgens mij
Reply With Quote
  #10  
Old 14-04-2006, 21:55
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Talking

Quote:
Originally Posted by 1800 16v kr
ik rij zelf met valvoline 10w40 half synthetische olie en gebruikt niks
dit bevalt me zeer goed dus gooi dat er nu maar weer in aan gezien er niet echt een super goeie andere olie is wie er met kop en schouders boven uitsteekt iedereen gebruikt volgens mij wel iets anders en an gezien er bijna geen slechte olie meer gemaakt wordt moet dat ook kunne volgens mij


Nou er zit wel degelijk verschil in olie....of liever gezegd in de samenstelling er van...

En de olie producenten kunnen alles produceren wat ze willen, van slecht tot goed..

En goede olie heeft namelijk niet alleen smerende eigenschappen, maar ook eigenschappen die vervuiling die ontstaat in de olie in oplossing houden, zodat het niet als prut neer kan slaan. Daarnaast heet het antischuim werende eigenschappen, puur omdat olie die in beweging komt zo gaan schuimen, en dan niet meer afdoende kan smeren, omdat de druk dan wek kan vallen. Verder heeft het eigenschappen die verzuring van de olie tegen gaan, want hoewel de brandstog tegenwoordig zwavelloos of liever gezegd zwavelarm is, zit het er nog wel degelijk in, en dat komt vrij bij verbranding. Zou er niks aan gedaan worden dan zou het zuur de metalen in de motor kunnen aantasten..

Het juist meer of minder hebben van deze eigenschappen (er zijn er trouwens nog meer) bepaald wel degelijk de kwaliteit van de olie...

En dan zal ik het maar niet hebben over de diverse variaties in de olie soorten, zoals mineraal, halfsyntetisch of volsynthetisch...

Want dan begeef ik me op deels op mijn vakgebied, en tenslotte is het weekend
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 17:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum