Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 03-09-2011, 18:26
Nyts2005's Avatar
Nyts2005 Nyts2005 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2011
Posts: 154
Post Airco inbouw - een paar foto's

Hier een paar foto's van de airco inbouw die ik heb gedaan bij onze Jetta:

Gat zagen:




Dit gat moet groter: (meteen wat roest kwijt )




Ventilatiehuis met verdamper geplaatst en zacht dashboard gaat erin (i.p.v. hard )




Airco-compressor gemonteerd, grotere radiateur en expansievat. Het wordt een beetje vol-achtig onder de motorkap.


__________________
Jetta mk1 1981 ; Airco / Eberspächer B5W / CC / Alarm / Megajolt DIS / Bosch LH 2.4 / Supersprint fächerkrummer / Powersprint 60mm auspuff

Te koop: http://www.marktplaats.nl/verkopers/3866830.html
Reply With Quote
  #2  
Old 03-09-2011, 18:41
roy-mk1's Avatar
roy-mk1 roy-mk1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 658
Default

Is die al klaar? of ben je er nog aan bezig? Wil in de toekomst ook nog een airco inbouwen.
Reply With Quote
  #3  
Old 03-09-2011, 18:49
Nyts2005's Avatar
Nyts2005 Nyts2005 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2011
Posts: 154
Default

Bijna klaar. Het elektrisch voor de compressor moet ik nog aansluiten en daarna moet het systeem gevuld worden. Dan zou ie het moeten doen.
__________________
Jetta mk1 1981 ; Airco / Eberspächer B5W / CC / Alarm / Megajolt DIS / Bosch LH 2.4 / Supersprint fächerkrummer / Powersprint 60mm auspuff

Te koop: http://www.marktplaats.nl/verkopers/3866830.html
Reply With Quote
  #4  
Old 03-09-2011, 20:21
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Misschien is het handig voor andere om erbij te zetten welke delen je gebruikt hebt, van welke auto het afkomt bijvoorbeeld. Verder leuk idee!
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #5  
Old 03-09-2011, 20:50
patjetta patjetta is offline
Forum junkie
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,938
Default

En is het airco systeem al omgebouwd naar r134a?
Of is het nog het oude r12 systeem?
__________________
Jetta mk2
Reply With Quote
  #6  
Old 03-09-2011, 21:15
Nyts2005's Avatar
Nyts2005 Nyts2005 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2011
Posts: 154
Default

Quote:
Originally Posted by Gijs
Verder leuk idee!


Thanx!

Quote:
Originally Posted by Gijs
Misschien is het handig voor andere om erbij te zetten welke delen je gebruikt hebt, van welke auto het afkomt bijvoorbeeld.


Dat kan. Ik heb de complete set in onderdelen overgenomen van iemand. Hij had het uitgebouwd om het t.z.t. over te zetten maar zag ervanaf. De airco komt uit een 82'er Golf met een 1.5 motor aan een automaat.

Mijn auto is een Jetta 1 S van 1981 met oude type zekeringkast (torpedozekeringen). De airco kwam van een 82'er met een nieuw type zekeringkast (steekzekeringen). Het elektrisch krijgt mijn eigen versie qua aansluiten, gebaseerd op de schema's van beide auto's en stukje inspiratie van mijn BMW.

Lijst van onderdelen:
  • Airco compressor
  • Condenser (airco radiateur)
  • Airco leidingen
  • Airco droger
  • Ventilatiehuis met kachelradiateur en airco verdamper
  • Ventilatie-slangen/leidingen/buizen achter het dashboard voor de ventilatie-openingen L+R op het dashboard
  • Bedieningpaneel voor ventilatie-systeem inclusief interieurblower standenschakelaar (5 standen i.p.v. 4 standen!)
  • Dashboard aansluitstuk voor ventilatie-roosters in het midden + desbetreffende roosters (i.p.v. asbak)
  • Dashboardpaneel rechtsonder met asbak en klein (ondiep) dashboardkastje
  • Inbouwdelen bladerbak; kap over interieurblower en recirculatieklep
  • Poulies; krukas, waterpomp + snaren
  • Vacuumslangen t.b.v. bediening ventilatie-systeemkleppen
  • Kabelboompje achter dashboard (bruine T-stekker)
  • Relais op positie nr.5 (nieuw type zekeringkast)

De bediening warm/koud gaat nog steeds met kabel en klep in waterslang. De bediening voor de keuze van ventilatie-rooster gaat nu op vacuum. Er zit dan ook een vacuumreservoir bij welk onder de motorkap dient te komen hangen.

De oliekoeler zat bij mij in de weg (dynamo). Ik heb de airco met de compressor boven en de dynamo eronder. Hiervoor is een aparte, vrij grote, steun. De dynamo is 65A versie, dit is 10A zwaarder t.o.v. standaard. De "oude" en de "nieuwe" hadden allebei dezelfde stekker (geen oogje).

Voor een diesel is een ander type airco-compressor en steun benodigd i.v.m. de dieselpomp. Hierbij komt de compressor ongeveer op de plek te hangen waar deze bij de latere types VW ook geplaatst is (net boven de waterpomp).

Het systeem is geschikt voor ombouw naar R134a i.p.v. R12. Bij die van mij was dat al gebeurd.

Mochten de auto waar het in moet en de donorauto dezelfde typen zekeringkasten hebben dan is het handig om het elektrisch ook mee te nemen en over te zetten. De interieurblower heeft 5 standen (0, 1, 2, 3, 4). Dit vereist ook wat anders qua kabelboom. Het elektrische gedeelte is niet bijzonder ingewikkeld. Dit kan ook vrij eenvoudig eigenhandig worden aangepast/aangelegd.

Als de airco ingeschakeld is dient de radiatorfan te draaien om de condenser te koelen, ook onder het rijden. Dit was destijds normaal. Omdat het elektrisch allemaal net wat anders is en ik de radiatorfan er niet bij had heb ik een radiatorfan met 2 snelheden (3-polige motor) er bij gehaald. De langzame stand gebruik ik voor de airco, de andere (volle snelheid) gewoon voor koeling van de motor. De sensor in de radiateur heeft maar 1 schakeltemperatuur (2-polig). Het stroompje voor de magneetkoppeling gebruik ik als stuurstroom voor het inschakelen van de radiatorfan.
__________________
Jetta mk1 1981 ; Airco / Eberspächer B5W / CC / Alarm / Megajolt DIS / Bosch LH 2.4 / Supersprint fächerkrummer / Powersprint 60mm auspuff

Te koop: http://www.marktplaats.nl/verkopers/3866830.html
Reply With Quote
  #7  
Old 03-09-2011, 21:17
-KJ- -KJ- is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 4
Default

Je hoeft niks om te bouwen, gewoon R416a erin, dat is de vervanger van R12.
Reply With Quote
  #8  
Old 02-01-2012, 11:15
Nyts2005's Avatar
Nyts2005 Nyts2005 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2011
Posts: 154
Exclamation

Even een aanvulling, mocht er iemand op basis van deze gegevens aan de ombouw beginnen.

Het blijkt dat het slot (windhaak) en slotvanger voor motorkap van een aircomodel ook anders zijn. De standaard windhaak "hakt" in de condensor. Daarom ging de motorkap na de inbouw ineens moeilijker dicht


BTW, het werkt
__________________
Jetta mk1 1981 ; Airco / Eberspächer B5W / CC / Alarm / Megajolt DIS / Bosch LH 2.4 / Supersprint fächerkrummer / Powersprint 60mm auspuff

Te koop: http://www.marktplaats.nl/verkopers/3866830.html

Last edited by Nyts2005 : 02-01-2012 at 11:22.
Reply With Quote
  #9  
Old 23-01-2012, 21:40
Sokje Sokje is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 10
Default

hallo, ik lees dit met grote belangstelling omdat ik zelf ook een aircoset op zolder heb liggen die ik binnenkort in mijn golfje ga inbouwen. Heb je misschien nog meer foto's met nog meer details en verdere tips?
Ik heb volgens mij alleen het dashboard kastje niet, is die radicaal anders? of zou ik die van mij een stukje uit kunnen zagen?
Weet je toevallig ook hoe de ombouw naar r134 precies gedaan is?

Groeten, Sokje
Reply With Quote
  #10  
Old 24-01-2012, 21:47
Nyts2005's Avatar
Nyts2005 Nyts2005 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2011
Posts: 154
Default

Hallo Sokje,


Voor de foto's moet ik even zoeken, ik heb net ontdekt dat ze niet op deze computer staan.

Het dashboardkastje is radicaal anders. Ik heb er eentje over maar die moet wel opgeknapt/gerepareerd worden. Iemand heeft gemeend daar veel schroeven in te moeten draaien en wat troep er op te plakken . Je kunt proberen van je huidige een stuk af te zagen maar bedenk dat er ongeveer 1/3 van over blijft. Als ik tijd heb maak ik binnenkort wel even een foto. Heb je wel de juiste ventilatiebuizen erbij?

De ombouw van R12 van R134a houdt volgens mij niet veel meer in dan nieuwe O-ringetjes, droger en opzet/-draai-vulnippels. Het setje van VW wat er voor is is niet meer verkrijgbaar volgens mij.

Belangrijkste tip is denk ik de windhaak van de motorkap. Verder de vanzelfsprekende zaken als vacuumslangetjes vernieuwen, kachelradiateur controleren en bij twijfel vervangen, vergeet het condenswatergaatje in de tunnel niet, het gat voor de recirculatie-stand aan de passagierskant zit al voorgestanst in de bladerbak en de middenconsole is ook anders (mist een grote hap uit i.v.m. groter kachelhuis).

Let op, kachelradiateur en interieurblowermotor zijn anders als bij de niet-airco versie.

Mocht je specifieke foto's willen, ik heb de auto net terug van de spuiter en o.a. dashboard is er uit dus detailfoto's zijn mogelijk.
__________________
Jetta mk1 1981 ; Airco / Eberspächer B5W / CC / Alarm / Megajolt DIS / Bosch LH 2.4 / Supersprint fächerkrummer / Powersprint 60mm auspuff

Te koop: http://www.marktplaats.nl/verkopers/3866830.html

Last edited by Nyts2005 : 24-01-2012 at 21:51. Reason: tekst
Reply With Quote
  #11  
Old 29-01-2012, 13:01
Sokje Sokje is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 10
Default

Ik heb verder het meeste wel, ventilatiebuizen, radiateur, blowermotor, de hele rataplan, ik mis eigenlijk alleen het dashboardkastje en de windhaak, waar jij het over hebt. Misschien kun je wat foto's maken van de dingen die dus anders zijn? dashkastje, windhaak en de hap uit de middenconsole? en de doorvoer van de slangen door het schutbord, hoe moet ik die uitmeten, of wijst dat zich vanzelf?

Misschien wil je het dashboardkastje aan me verkopen? Ook al is die niet meer perfect, heb ik in ieder geval een basis.

Alvast bedankt!
Groet, Sok
Reply With Quote
  #12  
Old 31-01-2012, 20:10
Nyts2005's Avatar
Nyts2005 Nyts2005 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2011
Posts: 154
Lightbulb

Quote:
Originally Posted by Sokje

Misschien wil je het dashboardkastje aan me verkopen? Ook al is die niet meer perfect, heb ik in ieder geval een basis.

Alvast bedankt!
Groet, Sok



Ja hoor, verkopen wil ik die wel. Zelf heb ik een betere kunnen vinden. De middenconsole is niet te koop. Hier wat foto's:









Wat doen sommige mensen hun auto aan?



Onderdeelnummer 171857103C



Middenconsole, komt uitdezelfde auto...



Onderdeelnummer: 161863243

Stuur maar een PM als geïntersseerd bent in het dashboardkastje.


De plaats van de leidingen door het schutbord wijzen zich vanzelf. Eén van de leidingen komt precies op een beugeltje. Komt ook niet op een millimeter aan, zit een ruim doorvoerrubber omheen. Er moesten wel vrij grote gaten geboord worden, iets van 40 of 42 mm.

De windhaak blijkt dezelfde te zijn als die van een Golf II. Die heb ik er nu opzitten. Als slotvanger heb ik combinatie van de originele en die van een Golf II, anders kwam ik niet uit met kabel. Mogelijk dat het met nieuwere modellen Mk1 wel in één keer past.
__________________
Jetta mk1 1981 ; Airco / Eberspächer B5W / CC / Alarm / Megajolt DIS / Bosch LH 2.4 / Supersprint fächerkrummer / Powersprint 60mm auspuff

Te koop: http://www.marktplaats.nl/verkopers/3866830.html
Reply With Quote
  #13  
Old 01-02-2012, 19:50
Sokje Sokje is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 10
Default

wat is precies in de verkoop? alleen het kastje of de hele onderbalk incl. asbak? of zit dat aan elkaar vast? Ik dacht eerst dat je het dashboardkastje boven bedoelde...
Bij mij ziet het er wat anders uit. Probleem is ook dat ik een bruin interieur heb...
Wat past wel en wat past niet? Past de originele onderbalk niet? zie foto (niet mijn auto (ik heb bruine onderkant) maar wel gelijke setup)

thanks
Reply With Quote
  #14  
Old 01-02-2012, 19:51
Sokje Sokje is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 10
Default

oh ja, foto...
Reply With Quote
  #15  
Old 01-02-2012, 21:05
Nyts2005's Avatar
Nyts2005 Nyts2005 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2011
Posts: 154
Default

Het gaat om het complete paneel van het dashboardkastje, het is één geheel. De asbak op jouw foto komt te vervallen bij een airco versie, hier komen luchtroosters in. De asbak zit om die reden dan in het paneel daaronder. De vorm van het paneel is ook duidelijk anders, het deel wat in het midden van de auto zit, met de asbak, zit meer naar voren omdat het kachelhuis met airco veel groter is.

Er zijn bedrijven die dashboards en dashboardpanelen kunnen repareren. Ik heb zelf nog overwogen om dit paneel hiernaartoe te brengen. Deze bedrijven kunnen vaak e.e.a. ook op kleur brengen.
__________________
Jetta mk1 1981 ; Airco / Eberspächer B5W / CC / Alarm / Megajolt DIS / Bosch LH 2.4 / Supersprint fächerkrummer / Powersprint 60mm auspuff

Te koop: http://www.marktplaats.nl/verkopers/3866830.html
Reply With Quote
  #16  
Old 01-02-2012, 21:16
Nyts2005's Avatar
Nyts2005 Nyts2005 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2011
Posts: 154
Default

Ook nog even een voorbeeldfoto (niet mijn auto):

__________________
Jetta mk1 1981 ; Airco / Eberspächer B5W / CC / Alarm / Megajolt DIS / Bosch LH 2.4 / Supersprint fächerkrummer / Powersprint 60mm auspuff

Te koop: http://www.marktplaats.nl/verkopers/3866830.html
Reply With Quote
  #17  
Old 02-02-2012, 17:50
Sokje Sokje is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 10
Default

De laatste voorbeeldfoto ziet er iets anders uit dan hetgene jij op de foto hebt gezet. Hoe zit het met de aansluiting op het linkerdeel (ene pijl) en zit er een tussenstuk tussen de balk en het dashboard? (andere pijl)
En wat voor prijs had je in gedachte? dan kan ik overwegen of het me het waard is. Alvast bedankt!


Reply With Quote
  #18  
Old 02-02-2012, 22:07
Nyts2005's Avatar
Nyts2005 Nyts2005 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2011
Posts: 154
Default

De foto die heb geplaatst is van een cabrio. Ik kon geen betere vinden.

Hoe het precies zit bij één met een hard dak is lastig te omschrijven. Maar het rechter onderpaneel sluit perfect aan op het linker onderpaneel (linkerpijl) alsook op het dashboard (bovenste deel, rechterpijl).

Op de tweede foto van het rechterpaneel is aan de linkerkant een bevestigingspunt te zien. Deze valt samen met een bevestigings punt (schroef) van het linkerpaneel. Het linkerpaneel (met bakje, onder de stuurkolom) is gewoon normaal.
__________________
Jetta mk1 1981 ; Airco / Eberspächer B5W / CC / Alarm / Megajolt DIS / Bosch LH 2.4 / Supersprint fächerkrummer / Powersprint 60mm auspuff

Te koop: http://www.marktplaats.nl/verkopers/3866830.html
Reply With Quote
  #19  
Old 03-02-2012, 17:12
Tallie_GTI's Avatar
Tallie_GTI Tallie_GTI is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 163
Default

Zeg sokje dat is nie jou dashboard he?
Reply With Quote
  #20  
Old 03-02-2012, 18:49
Sokje Sokje is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 10
Default

nee dat eentje die toevallig op marktplaats stond, zodat ik geen foto van mijn eigen hoefde te maken. Hopelijk krijg ik geen problemen met copyrights enzo....
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 11:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum