Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Vento MK III
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 30-09-2015, 19:18
Ignition Ignition is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 63
Default Help! Inhouden van AGG motor

Beste mensen !
Ik ben een beetje ten einde raad, wie heeft er zin dit hele verhaal door te lezen en mij eventueel te helpen ??
Neem gerust een kop koffie en een comfortabele stoel, ik zal het allemaal zo duidelijk en gedetaileerd mogelijk proberen uit te leggen...

Ik ben vorig jaar begonnen met een motorombouw om een 2,0l 8v AGG in een mk2 te sleutelen.
Voordat de motor uit de donor auto kwam heb ik hier geen proefrit mee kunnen maken aangezien de schakelstangetjes kapot waren/mistte.
De motor was bij het warmdraaien ook plots uitgevallen en niet meer aan te krijgen, de kabels van de krukassensor hadden gewoon een los contact, deze even provisorisch met een kroonsteentje (... ) in elkaar gezet en startte weer gewoon, en liep perfect, pakte ook gewoon goed op op het gas enz.

Na de motor uitgebouwd te hebben verschillende dingetjes vervangen op voorhand zoals:
-Distributieriemset
-Multiriemset
-Krukassensor
-Koelvloeistofsensor
-Bougies
-Bougiekabels
-Rotor
-Verdelerkap
-Oliefilter
-Brandstoffilter
En natuurlijk nog wat kleine onbelangrijke dingen.

Daarna de motor in mijn mk2 gehangen icm de mk3 tank en de mk3 pomp onder de auto, alle aircorommel eraf gehaald, de kabelboom aangepast aan het oud-type mk2 boompje en omgesoldeerd.
En sinds deze motor erin hangt loopt deze slecht, hij pakt heel 'lomp' op, weinig power, houdt bij 4000 toeren enorm in een wil dan nog maar amper in toeren steigen.
De complete kabelboom is al 2 keer nagelopen, gecontroleerd op vacuumlekken enz, maar niks te vinden.
Heb de auto al verschillende keren uitgelezen en kwamen een aantal foutcodes naar boven zoals:
1, Inlaat lucht temp sensor G42
2, Lambdasensor
3, Actief koolstoffilter

1, Naar mijn weten heeft een AGG helemaal geen G42 sensor maar een G72, en deze zit netjes weggewerkt in mijn luchtfilterbak en is ook gewoon aangesloten.
2, Lambdasensor heb ik een andere stekker op gesoldeerd omdat de lambda die bij de motor hoorde finaal vermeubeld was, en ik nog een lambda had liggen met de verkeerde stekker.
3, Actief koolstoffilter-systeem, heb ik er zelf niet op zitten, omdat ik heb gehoord dat deze helemaal niet nodig is en je de aansluiting op je gasklephuis gewoon kan afdoppen.

Ik heb hierna de lambdasensor vervangen door eentje die gewoon afkomstig is van zo'n zelfde (goedlopende) motor, en de motor liep wel ietsje beter, maar alsnog extreem inhouden vanaf 4000 toeren.
Heb toen ook de luchtmassameter vervangen, aangezien die ook nog wel eens storing willen geven, ook hier leek het bij alsof die beter liep, maar alsnog bij 4000 dat extreme inhouden.
Dan blijf je alsnog twijfelen of er niks in de kabelboom fout is gegaan, of de distributie mss verkeerd staat ?
Maar dat kan gewoon niet, omdat als je op een weg gewoon een constante snelheid aanhoudt in de 3 bijvoorbeeld, en je gaat dan op het gas, dan trekt die echt super, zoals het zou moeten, ook gewoon over de 5000 toeren, zodra je dan overschakelt, dan loopt die weer slecht.

Ben hierna nog eens naar Stefan Baggen geweest om hem nog eens fatsoendelijk uit te lezen en het probleem voor te leggen.
Foutcode 1 en 3 stonden er alsnog in, alle waardes van de sensoren zaten gewoon netjes binnen de waardes (stationair),alleen was er te zien dat de lambda niet mooi 'schommelde' en hij dus behoorlijk rijk loopt, de ontsteking stond ook niet helemaal perfect, deze nog via VAG-Com afgesteld, leek weer ietsje beter te lopen, maar alsnog vanaf 4000 toeren geen power ..

Blijven zoeken op internet naar problemen van een AGG en ben vanalles tegengekomen, maar al deze onderdelen die daar werden aangegeven had ik al vervangen aan mijne, dus daar had ik ook weinig aan.
Achteraf de bobine nog vervangen, en dat mocht ook niet baten.
Daarna de hallgever maar vervangen, toen liep die helemaal slecht (pa had de ontsteking verkeerd gemerkt ... ), na avonden denken en zoeken naar oplossingen met Erik_Jetta (heeft dezelfde motor in zijn Jetta liggen) via FB ben ik naar hem toe gegaan om nog eens te brainstormen (en mijn ontsteking te stellen), ontsteking netjes afgesteld via VAG-Com, en leek nog steeds slechter te lopen dan voorheen.
Na een proefrit wilde die nieteens meer aanslaan, en na even wachten deed die het gewoon weer, weer iets nieuws .. (dit probleem verder niet meer gehad trouwens).
We hebben daar ook de ECU van Erik op mijne getest, maar ook dat was geen verbetering (die ECU was achteraf ook defect, aangezien de foutcodes dat Erik had, er gewoon in bleven staan).
De foutcodes die in mijn ECU staan zijn de volgende:
Quote:
Address 01: Engine Labels: 037-906-025-ADY.LBL
Control Module Part Number: 037 906 025 R
Component and/or Version: SIMOS 4S 2104
Software Coding: 00000
Work Shop Code: WSC 01268
VCID: 224D9CD3AE4D230EA27-49D8
3 Faults Found:

00523 - Intake Air Temp Sensor (G42)
30-10 - Open or Short to Plus - Intermittent
00515 - Camshaft Position (Hall) Sensor (G40)
16-00 - Signal Outside Specifications
01247 - Activated Charcoal Filter (EVAP) System Solenoid Valve 1 (N80)
30-00 - Open or Short to Plus

Readiness: N/A

(Ben er zelf niet meer zeker van of de storing van de Hallsensor terug is gekomen, dit is trouwens ook een 'vernieuwd' type, de hallsensor zit bij deze niet naast de stekker, maar aan de overkant van de verdeler, weet niet of dit voor problemen zorgt ?, op het bijgeleverde papiertje stond dat dit een vernieuwd type was van die wat er eerst op zat, en is ook op motorcode gewoon besteld).

Het viel me wel op dat Erik de slang dat vanaf de gasklep naar je koolstoffilter gaat, rechtstreeks had aangesloten op de witte leiding die naar de tank gaat (en dus ook het hele EVAP systeem er niet tussen heeft zitten), ik had deze aansluiting op de gasklep dus afgedopt.
Bij thuiskomst dus ook maar meteen zo aangesloten, hij loopt nu een stuk beter, de dip bij 4000 toeren is nu ook weg, en er is geen 'toerenbegrenzer' meer bij 5000 toeren, hij is dus nu (eindelijk) uit noodloop, maar heeft alsnog weinig vermogen en het vermogen valt op de snelweg ook vaker gewoon weg en dan is 120 zowat de max, als je hem dan wat in snelheid laat zakken dan komt die weer (langzaam) op gang, maar bij lange na geen 115pk zoals zou moeten.

Na een tripje naar de VW-Team Brabant meeting liet ik de wagen even stationair lopen om de garagepoort open te maken, en toen viel me dus op dat er een enorm zuigend geluid van de benzinedop vandaan kwam, zie onderstaande link.
Bij het indrukken van de tankdop, slaat ook de motor af.
https://youtu.be/ML_yYwehN0s
Naar mijn idee klopt dit dus ook echt helemaal niet ??

Erik_Jetta heeft mij zowat van zijn hele Jetta foto's doorgestuurd hoe de brandstofleidingen lopen, dit heb ik zelf ook helemaal nagelopen, en loopt bij mij precies hetzelfde, de vacuum van de gasklep is gewoon direct aangesloten op de witte leiding die onder de auto door loopt, samen met de retour en toevoer, deze gaat 'om' de brandstofpomp van de tank heen, en gaat zo naar de aansluiting in de vulhals, naast de benzinedop.
Is het eventueel mogelijk dat deze klep kapot is ofzo ?

Hier lijkt me namelijk wel het 'probleem' te zitten aangezien de motor nu wel een heel stuk anders loopt dan voorheen, en de noodloop er nu dus ook uit is.
Of het kan eventueel ook de brandstofdruk zijn, die bij hogere toeren/meer belasting het niet meer kan bijhouden,(waarom loopt die stationair nog zo rijk dan ??), maar jullie zijn het denk ik met me eens dat die vacuum/valse lucht wat die via de tank trekt, echt niet normaal is
Sinds deze vacuumslang erop zit, kan ik ook nieteens meer de tank vol gooien, nu moet ik echt een keer of 4-5 'klikken' met tussenposes om de tank zo goed als vol te krijgen.

Bedankt voor het lezen van deze lap tekst !

Iemand die me kan helpen meedenken met dit probleem ?
Ik ben zelf een beetje ten einde raad op dit moment
Ben zelfs aan het zoeken geweest om er een andere motor in te hangen, maar dat is ook niet echt de oplossing ..

Alle hulp is meer dan welkom
Alvast bedankt !
__________________
'62 VW Kever 1200 Deluxe
'87 VW Golf MK2 CL 2,0l 8v Daily
'90 VW Golf MK2 Madison 1,3i Winterbeater

VwClubParkstad.nl
Reply With Quote
  #2  
Old 30-09-2015, 20:18
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Al getest zonder benzine dop? Misschien trekt je tank gewoon vacuüm?

Heb net je hele verhaal uitgebreid gelezen, maar zou als ik jou was eerst zeker zijn dat alle standaard dingen kloppen. Dus ook je brandstofsdruk / toevoer (y)

Klopt je brandstof en je ontsteking, dan ga ik altijd pas verder zoeken
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62
GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN
Honda CRF450 SM
KTM EXC 525 Racing SM
Reply With Quote
  #3  
Old 30-09-2015, 20:37
Ignition Ignition is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 63
Default

Bedankt voor je reactie !

Ik heb idd ook getest zonder dop, maar nu kreeg die dus nog veel meer (valse) lucht, en liep helemaal niet lekker.
Ook heb ik een andere dop geprobeerd, maar dit gaf het zelfde effect als met mijn dop.

Brandstofdruk heb ik zelf nog niet gemeten, aangezien ik daar de spulletjes niet voor hier heb.
Maar dat stond idd wel nog op mijn lijstje, heb zelf namelijk ook nog een andere pomp liggen, deze kan ik eventueel ook testen.

Maar de vacuum/valse lucht via de tank is echt niet normaal zo, ik heb er zelf niet echt op gelet bij een mk3 gti bij de tankdop, maar zo extreem als bij mij kan ik me echt niet voorstellen.
Ik zou er bijna een wastegate voor bestellen ..
__________________
'62 VW Kever 1200 Deluxe
'87 VW Golf MK2 CL 2,0l 8v Daily
'90 VW Golf MK2 Madison 1,3i Winterbeater

VwClubParkstad.nl
Reply With Quote
  #4  
Old 01-10-2015, 08:20
VAGKonzept VAGKonzept is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 331
Default

Los van de valse lucht via de tank, ik ga momenteel even alleen verder op het slecht lopen in hogere toeren... Wat is het onderdeelnummer van de verdeler (stroomverdeler) ? ADY/AGG lijkt fysiek dezelfde als die van een 2E maar is echter NIET uitwisselbaar... de motor zal er wel mee draaien, maar op hogere toeren niet meer kunnen volgen... Misschien dat deze ooit verkeerd vervangen is ? Lijkt me de moeite waard om even te controleren...
__________________
***Proud member of VAG_Konzept***

***Bags Are For Groceries !!!***

***People hate mk3's, that's why we love them ***

...als Kind mal in die Ölwanne gefallen...
Reply With Quote
  #5  
Old 01-10-2015, 12:19
Ignition Ignition is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 63
Default

Thnx !
Dit heb ik idd ook gelezen dat de verdelers niet uitwisselbaar zijn, omdat de verdelers van de ADY/2E 4 'inhammen' hebben op de paddestoel van je asje, een AGG heeft er maar 1.
AGG en ABA waren wel uit te wisselen naar mijn weten ?
Maar bij deze alsnog het onderdeelnummer:
Bosch nr. 0 237 520 061
VW/Audi nr. : 037 905 205 0

Hier zou het probleem dus niet bij moeten liggen.
Bedankt voor het meedenken iig !
__________________
'62 VW Kever 1200 Deluxe
'87 VW Golf MK2 CL 2,0l 8v Daily
'90 VW Golf MK2 Madison 1,3i Winterbeater

VwClubParkstad.nl
Reply With Quote
  #6  
Old 01-10-2015, 15:08
VAGKonzept VAGKonzept is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 331
Default

ADY/AGG hadden in het laatste bouwjaar dezelfde verdeler geloof ik.

ADY & 2E niet uitwisselbaar onderling voor zover ik weet.

Mooi, weer 'n mogelijke oorzaak uitgesloten dan...
__________________
***Proud member of VAG_Konzept***

***Bags Are For Groceries !!!***

***People hate mk3's, that's why we love them ***

...als Kind mal in die Ölwanne gefallen...
Reply With Quote
  #7  
Old 01-10-2015, 22:23
Ignition Ignition is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 63
Default

Update !

Ben vandaag weer gaan zoeken naar dat vreemde valse lucht/vacuumprobleem.
De enige 'klep' dat hiertussen zit is die 'Zwaartekrachtklep' zoals Etka hem beschrijft (VAG 357201751), deze klep heb ik uitgewisseld met de andere tank dat ik hier heb liggen en het aanzuiggeluid is nu ook weg, ik kan nu ook gewoon de tankdop indrukken en hij blijft gewoon netjes lopen zonder problemen

Net nog even een proefrit gemaakt en hij loopt nu weer een stuk beter !
Valt ook niet terug in toeren of wat dan ook, maar alsnog bij 4000 toeren het inhouden en bij 6000 toeren is het echt op (geen toerenbegrenzer bij 5000 toeren, dus geen noodloop).
Lijkt toch of hij te weinig brandstof krijgt op hogere toeren/hoge belasting.

De VAG-com kabel is nog steeds onderweg (kreeg hem met mijn eigen kabel niet uitgelezen), dus kan ook niet even snel een datalogje maken en kijken wat er precies gebeurd.
ik dus ook nog die complete tank liggen met een AGG pomp, deze morgen eens omhangen en kijken of hij hiermee mss beter loopt.

Ik hou jullie op de hoogte !
__________________
'62 VW Kever 1200 Deluxe
'87 VW Golf MK2 CL 2,0l 8v Daily
'90 VW Golf MK2 Madison 1,3i Winterbeater

VwClubParkstad.nl
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 21:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum