Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 05-10-2022, 17:06
joost_joost joost_joost is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jun 2016
Posts: 95
Default Veerpootlager (Toplager)

Een Golf 2 (1984) is bij de APK afgekeurd, onder anderen omdat het veerpootlager naar beneden zakt als je de auto op krikt. Ik zie echter niet hoe dit lager vast zou moeten zitten aan de carrosserie. De auto heeft dit probleem ook maar aan een zijde.
Ik kan het lager wel gaan vervangen in de hoop dat het dan is opgelost, maar de auto is voorzien van een schroefset en ik ben bang dat er op de schroefdraad daarvan zoveel corrosie en vuil zit dat ik die niet meer naar beneden krijg gedraaid. Mijn veerspanners zijn te groot voor de veren van de schroefset.
Maar hoe moet het veerpootlager vast zitten?


Reply With Quote
  #2  
Old 05-10-2022, 20:50
Bartaggio's Avatar
Bartaggio Bartaggio is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 120
Default

Het veerpootlager zit aan de carroserie vast met het plaatje wat jij hebt toegevoegd aan de onderkant van de veerpoot toren en nog een schotel aan de bovenkant van de veerpoot toren.

Je haalt het los door aan de bovenkant van de veerpoot de moer los te halen, dan is de schotel los, daar onder zit nog een moer en daarmee haal je het lager van de veerpoot. MAAR zo lang er spanning staat op de veren moet je deze niet los halen. Het eenvoudigst is om de schroefset omlaag te draaien totdat de veer los zit.. dan kan je rustig de moer van het veerpootlager loshalen.
Reply With Quote
  #3  
Old 06-10-2022, 07:29
The Skinnmeister's Avatar
The Skinnmeister The Skinnmeister is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,257
Default

Quote:
Originally Posted by Bartaggio
Het veerpootlager zit aan de carroserie vast met het plaatje wat jij hebt toegevoegd aan de onderkant van de veerpoot toren en nog een schotel aan de bovenkant van de veerpoot toren.

Je haalt het los door aan de bovenkant van de veerpoot de moer los te halen, dan is de schotel los, daar onder zit nog een moer en daarmee haal je het lager van de veerpoot. MAAR zo lang er spanning staat op de veren moet je deze niet los halen. Het eenvoudigst is om de schroefset omlaag te draaien totdat de veer los zit.. dan kan je rustig de moer van het veerpootlager loshalen.


Idd, spanning moet er wel af........
__________________
'88 Golf II VR6
'91 Golf II G60
'86 Golf II 16V New Project
Reply With Quote
  #4  
Old 06-10-2022, 17:14
joost_joost joost_joost is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jun 2016
Posts: 95
Default

Het is gelukt om de schroefset naar beneden te draaien, dus de spanning is van de veer.
Het rubber is gescheurd, dus daar zal het probleem wel in zitten maar dan begrijp ik nog steeds niet hoe dat veerpootlager in de carrosserie moet blijven zitten als je de auto op krikt.
Op onderstaande afbeelding is te zien dat het lager van onderuit in de carrosserie wordt gestoken. Van boven uit komt dan de schotel nummer 6 er op en draai je de moer 12 aan. Als de auto op de vloer staat is er tussen de carrosserie en de schotel ongeveer een centimeter speling. Als de auto wordt opgekrikt zakt de schotel (en het lager) totdat de schotel op de carrosserie ligt. Aan de andere kant blijft het lager wel boven als ik de auto opkrik.


Reply With Quote
  #5  
Old 06-10-2022, 18:54
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Als je het wiel opkrikt, dan zal hij altijd los in de veertoren hangen. Dat bovenste schoteltje voorkomt dat het hele zwikkie helemaal naar beneden zakt. Denk dat je het aan de andere kant niet hebt, doordat het rubber misschien wat vastgebakt zit in de veertoren
Reply With Quote
  #6  
Old 07-10-2022, 07:18
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Quote:
Originally Posted by joost_joost
Het is gelukt om de schroefset naar beneden te draaien, dus de spanning is van de veer.
Het rubber is gescheurd, dus daar zal het probleem wel in zitten maar dan begrijp ik nog steeds niet hoe dat veerpootlager in de carrosserie moet blijven zitten als je de auto op krikt.
Op onderstaande afbeelding is te zien dat het lager van onderuit in de carrosserie wordt gestoken. Van boven uit komt dan de schotel nummer 6 er op en draai je de moer 12 aan. Als de auto op de vloer staat is er tussen de carrosserie en de schotel ongeveer een centimeter speling. Als de auto wordt opgekrikt zakt de schotel (en het lager) totdat de schotel op de carrosserie ligt. Aan de andere kant blijft het lager wel boven als ik de auto opkrik.




Op de uitgaande stang van de schokbreker zit een rand, deze valt tegen het lager in het rubber. Met de moer en schotel aan de bovenzijde klem je dan het toplager tussen carrosserie en deze rand.


Quote:
Originally Posted by René
Als je het wiel opkrikt, dan zal hij altijd los in de veertoren hangen. Dat bovenste schoteltje voorkomt dat het hele zwikkie helemaal naar beneden zakt. Denk dat je het aan de andere kant niet hebt, doordat het rubber misschien wat vastgebakt zit in de veertoren


Een veerpoot die los in de carrosserie hangt, is afkeur en moet je ook niet willen (speling/geklapper/slijtage)
__________________
Reply With Quote
  #7  
Old 07-10-2022, 11:29
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 945
Default

Quote:
Originally Posted by René
Als je het wiel opkrikt, dan zal hij altijd los in de veertoren hangen. Dat bovenste schoteltje voorkomt dat het hele zwikkie helemaal naar beneden zakt. Denk dat je het aan de andere kant niet hebt, doordat het rubber misschien wat vastgebakt zit in de veertoren

Dit ja, nog nooit problemen gehad bij de APK eigenlijk. Wel een opmerking, maar het moet geen probleem zijn.
Sommige keurmeesters...
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)
Trackday kalender!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 15:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum