Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #41  
Old 09-04-2004, 21:17
MelG60 MelG60 is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,448
Default

Hmmm nu ik er nog eens naar kijk is de compressor zijde 100% zeker gelijk aan Saab T3 van 900T.
Reply With Quote
  #42  
Old 10-04-2004, 18:58
MMgolfnut1's Avatar
MMgolfnut1 MMgolfnut1 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,694
Default

Ok tenk joe, Mel. Wat zou deze turbo nou mogen opbrengen?
Reply With Quote
  #43  
Old 10-04-2004, 20:31
MelG60 MelG60 is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,448
Default

Afhankelijk van de slijtage tot max 200 Euro, ik zou zeggen dat hij met 100 wel betaald is (een nieuwe kost in de VS +/- 450 Euro) Dat de olieleidingen er bij zitten is wel makkelijk.
Reply With Quote
  #44  
Old 10-04-2004, 23:03
MMgolfnut1's Avatar
MMgolfnut1 MMgolfnut1 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,694
Default

Zo weinig (niet dat ik dat erg vind. ik ben betaler, geen ontvanger ? Waar zit dan het prijsverschil in t.o.v. bijvoorbeeld een turbo die op het 1.8T-blok?

Last edited by MMgolfnut1 : 12-04-2004 at 19:38.
Reply With Quote
  #45  
Old 11-04-2004, 10:32
Marco's Avatar
Marco Marco is offline
Volksforum Crew - Elekit
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 7,628
Send a message via MSN to Marco
Default

Quote:
Originally Posted by MMgolfnut1
niet dat ik dat erg ik


WTF??
Reply With Quote
  #46  
Old 12-04-2004, 19:38
MMgolfnut1's Avatar
MMgolfnut1 MMgolfnut1 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,694
Default

Uhhhhh... 't was al laat?
Reply With Quote
  #47  
Old 12-04-2004, 20:06
MelG60 MelG60 is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,448
Default

1.8T turbos zijn natuurlijk vrij gewild, vooral de K04's. Vandaar de prijs in principe zijn het schijtturbo's 1ste klas.
Reply With Quote
  #48  
Old 12-04-2004, 20:59
MMgolfnut1's Avatar
MMgolfnut1 MMgolfnut1 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,694
Default

Want?
Reply With Quote
  #49  
Old 12-04-2004, 21:06
MelG60 MelG60 is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,448
Default

basisontwerp uit de jaren 60, weinig efficient en duur. Goedkope Garrett T serie heeft betere modellen om maar te zwijgen over de moderne GT serie of IHI en Mitsubishi Turbo's.
Reply With Quote
  #50  
Old 24-01-2007, 20:20
rottz's Avatar
rottz rottz is offline
Forum regular
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 67
Default

Ik heb bij een vroeger project (zie:http://www.automaxx.nl/forum/showthread.php?t=2837 bij een Honda Crx mijzelf ff verdiept in de turbomaterie... Verschillende turbo's gemonteerd gehad,verschillende turbospruitstukken verlast en lekker aangekloot. Was een hele leuke en leerzame ervaring. Zo heb ik ook een VNT gemonteerd gehad en menig snelle auto's het snot voor de ogen gereden (waaronder een Evo, Impreza Gtt's waren peanuts...) De elllende van zo'n VNT is dat deze dingen veelal gemonteerd worden op diesels en zijn daarom eigenlijk onbruikbaar op benzine auto's. Het probleem is de temperatuur.

Diesels produceren minder warmte dan benzinemotoren. Het spruitstuk wordt enorm heet waardoor de turbo uiteraard ook heet wordt. De VNT's zijn over het algemeen ontworpen voor die diesels,waardoor de turbobehuizing minder robuust uitgevoert wordt dan bij een benzineturbo. Resultaat:scheurtjes in de turbobehuizing, door de hitte vervormde schoepen van het turbowiel en nog meer van die ellende... Bij mij konden de afdichtingen in de turbo de hitte niet aan.... Resultaat:een lekkende turbo, overal olie,in de intercooler en ook in het gasklephuis... Dus roken dat ding!!!! Maar eerlijk is eerlijk,turbolag had ik niet, het was gelijk FullPower!!!

Maar goed ff een beknopte uitleg van de VNT inclusief een plaatje om duidelijk te maken hoe zo'n ding werkt...


Vaste schoepen leveren bij stijgend toerental meer lucht en een hogere druk. Het probleem met vaste schoepen is dat deze bij lage toerentallen te weinig lucht en druk leveren, en bij hoge toerentallen te veel. Je zou graag willen dat bij ieder toerental evenveel druk beschikbaar was. Daarom zijn er verstelbare schoepen uitgevonden. Door de stand van de schoepen te veranderen kun je er voor zorgen dat reeds bij een laag toerental voldoende druk beschikbaar is, terwijl bij hoger toerental, door het veranderen van de stand van de schoepen, de druk niet te hoog wordt. De stand van de schoepen wordt versteld door een stang die verbonden is met een onderdrukdoos.In de turbo zit het compressorwiel en dat heeft altijd vaste schoepen. Aan de andere kant van de as zit het turbinewiel, ook dit heeft altijd vaste schoepen. De verstelbare schoepen zitten niet op de as maar in het turbinehuis verdeeld rond het turbinewiel. De uitlaatgassen passeren eerst deze verstelbare schoepen voordat ze langs het turbinewiel richting uitlaatsysteem stromen. Door middel van het verstellen van de schoepen variëert de opening tussen twee naast elkaar liggende schoepen, hoe smaller deze opening (venturi) bij laag toerental van de motor, hoe sneller de uitlaatgassen er door heen gaan. De snelheid van de uitlaatgassen bepaalt uiteindelijk de snelheid van het turbinewiel. Turbinewiel en compressorwiel zitten op dezelfde as dus draaien ook beiden hetzelfde toerental. Compressorwiel gaat dus ook sneller draaien en levert dan meer lucht naar de motor. Naarmate het toerental van de motor en de turbodruk stijgen zullen de verstelbare schoepen weer verder uit elkaar gezet worden, dit verstellen is dus een constant proces.


Een gifje van wat die schoepen doen aan de binnenkant, dit is dus de zgn. wastegate:



-edit- zag nu pas dat het topic redelijk oud is.... Misschien dat iemand hier nog wat aan heeft, anders mijn excuses!

Last edited by rottz : 24-01-2007 at 20:25.
Reply With Quote
  #51  
Old 24-01-2007, 20:54
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Altijd interessant, er word hier nog wel eens de search gebruikt! Maar waar VNT voor staat, Variabele N Turbo. VGT kan ik wel invullen, Geometrie...

Bypass, Blow of Valve, Wastegate hebben die niet allemaal hetzelfde doel? En wat jij bij dat Gifje wastegate noemt lijkt mij niet goed? Anders snap ik nog steeds niet wat een wastegate is.
Reply With Quote
  #52  
Old 24-01-2007, 21:12
rottz's Avatar
rottz rottz is offline
Forum regular
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 67
Default

Variable Nozzle Turbo als ik het goed heb. De wastegate zijn als het ware de vinnen die je ziet bewegen ... Een normale wastegate werkt met overdruk. Bij een (vooraf) ingestelde druk de opent de wastegate de zgn. bypass... Oftewel, een klepje die geopend wordt zorgt ervoor dat de uitlaatgassen (stroming) ook direct in de downpipe gedropt worden, waardoor de snelheid van het schoepenwieltje afneemt... Zou je de wastegate afkoppelen (het klepje blijft dan dicht!) dan zou het schoepenwieltje zulke hoge snelheden halen waardoor of de motor in puin loopt (te hoge turbodruk) of de turbo zelf het laat afweten...

Het grote voordeel van een VNT is dat de turbo sneller opspoolt. Dit komt door de vinnen. Bij een lage uitlaatgassendruk (dus bij het optrekken) zijn de vinnen als het ware gesloten (denk hierbij aan het eerder vermelde klepje) waardoor het schoepenwieltje sneller gaat draaien. De turbo reageert als een kleinere turbo en dus snellere opspoolen. Naarmate de uitlaatgassendruk stijgt(en dus ook de temperatuur) ,je rijdt dus op dit moment in de hogere toeren regionen, dan openen de vinnen zich (denk hier wederom aan de bypass!) waardoor de snelheid van het schoepenwieltje stabiliseert. De VNT werkt nu als een normale turbo.... Voorbeeld: VN T25, onderin dus bij lage toeren reageert hij als een normale T15 (snel opspoolen echter beperkt in de hogere toerenregionen, na bijv. 4500 tpm kakt de turbo in) en in de hogere toerenregionen als een 'normale' T25. (dus wel naar de max. tpm zonder dat de turbo inkakt.)

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, ik ben niet zo'n ster in uitleggen hoe bepaalde dingen werken...
Reply With Quote
  #53  
Old 24-01-2007, 21:21
rottz's Avatar
rottz rottz is offline
Forum regular
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 67
Default

Quote:
Originally Posted by RubenD
Bypass, Blow of Valve, Wastegate hebben die niet allemaal hetzelfde doel? En wat jij bij dat Gifje wastegate noemt lijkt mij niet goed? Anders snap ik nog steeds niet wat een wastegate is.


Ps.
Bypass=klepje die vastzit aan de wastegate
BOV=overdrukklepje (maakt het psssht geluid, zorgt er ook wel voor dat de turbo weer sneller opspoolt. Als je van je gas gaat, dan sluit de gasklep. In het systeem (turbo, IC en piping) zit dan nog lucht,opgewekt door de turbo. Aangezien de lucht nu nergens heen kan (de gasklep zit immers dicht!), zal de lucht de makkelijkste weg zoeken, en ja,dat is weer terug naar de turbo! Hierdoor wordt in theorie het schoepenwieltje afgeremd, waardoor bij gas geven het langer duurt voordat het schoepenwieltje van de turbo zijn max. snelheid weer heeft. De Bov zorgt ervoor dat de overtollige lucht afgevoerd wordt naar de buitenlucht, waardoor er geen weerstand meer is. Een bov kan ook de levensduur van een turbo verlengen, minder weerstand is minder slijtage.
Wastegate=dat rare ding dat op een ruimtschip lijkt wat op de turbo gemonteerd zit. Zorgt ervoor dat het klepje van de bypass geopend wordt op een vooraf ingestelde druk.
Reply With Quote
  #54  
Old 25-01-2007, 19:24
SanderGolf1.6D's Avatar
SanderGolf1.6D SanderGolf1.6D is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 15
Send a message via MSN to SanderGolf1.6D Send a message via Yahoo to SanderGolf1.6D
Default

Quote:
Originally Posted by GTD Special
Dit is wat ik bedoel met registerdrukvulling, dit is echter een oud plaatje. Tegenwoordig zitten er ook dubbele intercoolers in verwerkt. Maar dit plaatje zegt meer iets over de algemene werking van het systeem





Mooi systeem idd..
Mazda RX-7 FD (naast de Mazda Eunos Cosmo, met de beruchte 20B 3-schijven (2,0l inhoud) wankel ) heeft zo'n systeem, maar de Toyota Supra ook, vanaf de mk4 geloof ik.. Die van de RX-7 FD kan behoorlijk aan de prijs zijn, in vergelijking met bijvoorbeeld de Toyota,, omdat de uitlaatgassen ven de wankel-motor heel wat warmer zijn als bij een otto-motor (zuiger-motor). Dit vanwege de constructie van de verbrandings ruimte van de wankel-motor, dat invloed heeft op de verbranding van het mengsel..
Materialen van de RX-7 FD twin 'sequential' turbo moeten daar dus wel tegen bestand zijn. Hoewel de turbo's zelf daar wel goed tegen kunnen, moetende onderdelen voor het kleppen-systeem, de uitlaatspruitstukken extra (meer dat bij non-turbo's) warmte bestendig zijn.
Maar dat lijkt me voor iedere motor die met wordt turbo word uitgerust, al dan niet af fabriek...

Het systeem :
Systeem werkt net als een single turbo, aangedreven door de uitlaatgassen.
De by-pass klep zit a.h.w. dicht bij lage toeretallen, zodat de kleine turbo volledig benut wordt.
De grotere turbo draai ook in lage toeretalen mee, gezien de uitlaat gassen via de kleine turbo er langkomen, maar de grotere turbo zal geen noemens waardige drukvulling leveren.

Als de toeretallen hoger worden, gaat de by-pass klep langzaam open, zodat de grotere turbo op toeren kan komen, aangedreven door de uitlaatgassen


Als de toeretallen verder oplopen, gaat de by-pass klep volledig open. Tegen dietijd heeft de Grotere turbo voldoende 'snelheid' om voor een vloeiende overgang te zorgen van kleine naar de grotere turbo.
Hoewel bij de eerste modellen uit de RX-7 FD series toch wel een licht merkbaar verschil is tussen de overgang van de kleine en grote turbo...
Het voeld a.h.w. alsof je vanaf een bepaald toeretal, waar de grote turbo gaat werken, dat je een beetje extra word gelanceerd..
Maar dat is juist ook weer dat gene waar (ik althans) juist op kick...

Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft.
(Heb ook niet gekeken of iemand me voor was... )

PS : Ik weet niet meer zeker of de Nissan Skyline GTR R(xx) serie ook zo;n systeem heeft..



Groetjes
__________________
Eventjes zonder auto.
Suzuki GS1000 1978 rood
Suzuki GS1000 1978 blauw
Kawasaki ZX750E TURBO 1984
Reply With Quote
  #55  
Old 25-01-2007, 23:26
FGizmoS's Avatar
FGizmoS FGizmoS is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 546
Send a message via MSN to FGizmoS
Default

@ offtopic

ik weet bijvoorbeeld dat ze bij een ford fiesta 1.6 rs turbo ook wel eens durven een turbo durven steken van een ford mondeo 1.8 td omdat deze stukken goedkoper is en beter optrekt in lage toeren
ik heb nog een MAN turbo liggen maar in een personenauto zal dit waarschijnlijk moeilijk passen
je mag toch niet sneller dan 120
en van verkeerslicht naar verkeerslicht koersen vind ik persoonlijk wel leuker
__________________
Don't cry burn your tyres and get high
VW Golf MK2 GTD '90 te koop
Subaru Impreza GTT MY97
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 09:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum