Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf,Bora en New Beetle MK IV
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 16-05-2020, 19:08
Putje Putje is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 263
Default Resonantie in aandrijfas Golf 4 1.9 TDI

Hallo autoliefhebbers,

Ik zou me nogmaals voorstellen, ik ben Jeroen ben 24 jaar en woon in Enschede. Naast mijn Golfje 1 uit 1977 heb ik sinds kort een dagelijkse auto erbij gekocht voor mijn werk. Een Golf 4 Variant met een 1.9TDI 130PK uitvoering. Redelijk dik aangeklede auto met stoelverwarming, open dak en getinte ruiten. Vorige week een setje BBS RC 324 onder gezet. Verder is de auto verlaagd met een KW Variant 3 set.



Het is echt een heerlijke kilometervreter maar er is een ding wat niet klopt aan de auto en misschien is er hier iemand die mij verder kan helpen.
Ik heb al een aantal maanden een resonantie in de aandrijflijn zitten die ik tot dusver niet kan plaatsen. Deze resonantie is hoor en voelbaar rond de 2 en 4 duizend toeren.
Eerst had ik het vermoeden dat het de buitenste homokineet aan de bijrijderszijde was omdat het geluid ook iets beter hoorbaar werd bij bochten naar links. Aangezien de ashoes ook versleten was heb ik er maar gelijk een hele nieuwe SKF as onder gezet.
Nadat ik deze vervangen had had ik het idee dat het geluid juist erger was geworden.
Ik ben toen verder gaan zoeken en kwam erachter dat het tweemassavliegwiel ook een beetje ratelde, dit hoorde je vooral bij het uitzetten van de auto. 2 weken geleden is deze vervangen maar het geluid was natuurlijk nog niet weg. Dus ben ik weer verder gaan zoeken. Vervolgens de achterste motorsteun vervangen maar dit verhielp het probleem niet.
Van de week ben ik nogmaals onder de auto gedoken en heb ik iemand de motor naar 2 en 4 duizend toeren laten draaien (met de wielen gewoon op de grond). Na veel onderdelen gecontroleerd te hebben kwam ik weer uit bij de aandrijfas. Deze zag en voelde ik gewoon trillen, dus de as losgekoppeld bij de bak, en jahoor het geluid was weg. Ik had de oude as nog liggen en deze nogmaals vergeleken.
Nu viel me op dat de nieuwe as een stuk dunner is (en massief) de oude as was veel dikker (en hol).




Nu vraag ik me dus af:
- kan deze resonantie veroorzaakt worden doordat de auto verlaagd is en de aandrijfas hierdoor te kort/lang is? ik krijg hem wel makkelijk tussen het fusee en de bakflens gemonteerd.
- kan het zijn dat de massieve as deze resonantie versterkt?
- wat voor as zit er origineel onder?

Anders is de volgende stap om de homokineten van de nieuwe as over te zetten op de oude as en deze weer onder de auto te schroeven
__________________
MK1 --> 20VT

Last edited by Putje : 16-05-2020 at 19:54.
Reply With Quote
  #2  
Old 21-11-2020, 21:29
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

De flens waar je as tegen aan gemonteerd wordt al eens goed bekeken? Ik had het met een verlaging dus dat het binnenwerk van de homokineet bakzijde in die flens aan het vreten was. Uiteindelijk heb ik de as ingekort dacht ik, of een andere as gehaald die iets korter bleek te zijn...opgelost iig.
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #3  
Old 21-11-2020, 21:33
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default




Zag er zo uit na het schoonmaken van de bakflens...
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 19:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum