Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Vento MK III
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #21  
Old 18-05-2008, 12:10
3wheel 3wheel is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 110
Default

oke, zo maar een ideetje wat ik vanmiddag even wil bekijken als ik tijd over heb...........
Als de veerspanning van de originele spanner te laag is?

Dan plaats je toch gewoon een hulpveer rechtstreeks aan de arm (trekveer)
Heb nog een leuke veer-constructie liggen: ex zijstandaard van mijn Guzzi, heb ik er destijds afgehaald omdat een zijstandaard bij een motorfiets met zijspan niet zoveel nut meer heeft.
Die veren zijn berekend om een motorfiets van 240kg op de standaard te houden, dus die zullen toch wel een riempje strak kunnen houden (als ik tenminste een manier kan vinden om ze tussen de span-arm en een vast punt te hangen)..........
Ben ik in ieder geval van dat irritante gepiep af tot de nieuwe spanner erin zit

wordt vervolgt.....................
Reply With Quote
  #22  
Old 18-05-2008, 12:56
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

Als je de arm van de spanner optilt,voel je dan enige weerstand?
Is de gemonteerde riem niet te lang?
Als de riem ouder wordt gaat die nog meer in lengte toenemen,en denk dan dat een nieuwe spanner ook geen nut heeft
Reply With Quote
  #23  
Old 18-05-2008, 12:58
3wheel 3wheel is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 110
Default

Quote:
Originally Posted by golf mkII 16v
Als je de arm van de spanner optilt,voel je dan enige weerstand?
Is de gemonteerde riem niet te lang?
Als de riem ouder wordt gaat die nog meer in lengte toenemen,en denk dan dat een nieuwe spanner ook geen nut heeft


Is een nieuwe riem en volgens de monteur (die ik vertrouw) klopt de maat, je voelt gewoon haast geen veerspanning meer op de arm (en hij beweegt erg stroef)
Reply With Quote
  #24  
Old 18-05-2008, 13:17
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

Weet niet of het los te krijgen is
Aan de rechterkant[als je voor de auto staat]van de steun zit een zwart rond ding[de span veer]
Dan hoeft niet heel de steun nieuw en miss iets goedkoper
Als de lagers van de steun nog goed zijn
Reply With Quote
  #25  
Old 23-05-2008, 07:30
3wheel 3wheel is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 110
Default

wordt steeds vreemder; gisteren-avond even de Golf moeten gebruiken (lang leve het laadvermogen) piepen is er nog steeds want de trekveer tussen-oplossing is niet gelukt; ik heb geen manier kunnen vinden om het een en ander veilig te bevestigen.
Maar na een tijdje gaat het piepen over in gejank en dan stop ook de toerenteller ermee???
Hoe is de toerenteller "aangedreven" in de 1.9TD van 98? zal wel niet mechanisch zijn zoals bij mijn motorfiets....... maar alsie electronisch is waar haalt de toerenteller dan zijn signaal vandaan (electronische tellers van motorfietsen halen hun signaal van de ontsteking; lijkt me bij een diesel ook een beetje onwaarschijnlijk..........)
en wat de ***** heeft de multiriem met de toerenteller te maken..........
Overigens is het overigens (gelukkig) nog wel steeds zo dat alle geluiden na verloop van tijd stoppen en dan werkt dus ook de toerenteller weer.........

zoals al eerder gezegd ik heb nog een hoop te leren over die golf; dus kom maar op met die informatie......... (en heeft iemand een werkplaatshandboek!!!?? en/of ervaring met Elsawin??)
Reply With Quote
  #26  
Old 23-05-2008, 08:09
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

td's halen hun toerentalsignaal van de dynamo, dus dat kan wel kloppen..
maar dan ga je haast denken dat hij op de dynamo slipt en het dus ook daaraan kan liggen.. loopt die nog wel netjes rond?

Last edited by Marcski : 23-05-2008 at 08:11.
Reply With Quote
  #27  
Old 23-05-2008, 08:30
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

simpel;

terug naar de garage; zij lossen het maar op! Het lijkt mij duidelijk dat de schuld daar ligt, na een riem vervangen te hebben..

Zelf van af blijven, vooral geen 'hulp span installatie' proberen te maken, origineel hoort het te werken. Zo niet= er iets mis!
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #28  
Old 23-05-2008, 10:25
Wolgast's Avatar
Wolgast Wolgast is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 593
Send a message via MSN to Wolgast
Default

Idd. ik weet ook dat de Golf zijn signaal bij de dynamo weghaalt voor toerental. Mijn schoonouders hebben destijds hetzelfde gehad met hun Vectra. Daar was het na het vervangen van de snaar ook niet over... Wat bleek, de nieuwe snaar had veel minder ''rek'' dan de oude waardoor de dynamo weer meer belast werd. Mt als gevolg dat de snaar weer ging janken... Toen uiteindelijk de dynamo ook vervangen en weer een nieuwe snaar.....tada... problem Gelöst!!!
__________________
2008-2010; Golf GTD Special '96
2010- ????; Berlingo HDi '02
Project: Golf I Cabrio '86
Reply With Quote
  #29  
Old 23-05-2008, 11:09
3wheel 3wheel is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 110
Default

Quote:
Originally Posted by martiepartie
simpel;

terug naar de garage; zij lossen het maar op! Het lijkt mij duidelijk dat de schuld daar ligt, na een riem vervangen te hebben..

Zelf van af blijven, vooral geen 'hulp span installatie' proberen te maken, origineel hoort het te werken. Zo niet= er iets mis!


ansich wel mee eens....... probleem is alleen dat de garage in kwestie alleen doordeweeks de wagen aan wil nemen en telefonisch beweert dat piepen heel normaal is bij een nieuwe snaar en dattie gewoon even nagespannen moet worden
gezien dat bij een wagen met automatische span-inrichting een beetje een onzin verhaal is is er dus of een te lange snaar gemonteerd of de spanner is niet lekker meer........
Maar vertrouwen doe ik de betreffende garage niet (heb er zoiezo een hekel aan als een ander aan mijn vervoer sleutelt, maar er is van de golf simpelweg nog teveel wat ik niet weet)
Ben dus voor een second-opinion terug geweest naar de garage waar de golf gekocht is; eigenaar is een kennis van mijn vrouw, beetje ons kent ons verhaal, dus zijn oordeel vertrouw ik wel........
en morgen wordt een nieuwe spanner gemonteerd (voor vriendenprijsje en met medewerking en opleiding van ikkes )

hulpspan instalatie was ook meer spielerij dan een serieuze poging het probleem op te lossen, was meer bezigheids therapie (en als een hulpspanner geholpen had was het 100% zeker een probleem met de span-instalatie geweest)
Reply With Quote
  #30  
Old 23-05-2008, 11:15
3wheel 3wheel is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 110
Default

Quote:
Originally Posted by Marcski
td's halen hun toerentalsignaal van de dynamo, dus dat kan wel kloppen..
maar dan ga je haast denken dat hij op de dynamo slipt en het dus ook daaraan kan liggen.. loopt die nog wel netjes rond?


Als de spanner niet goed werkt ligt de riem erg ongunstig om de dynamo-poelie mede door de grote poelie daar rechtonder voor de compressor van de airco.
Als de spanning van de riem niet goed is is de dynamo het eerste wat gaat slippen.
De riem moet door de spanner zo strak mogelijk naar beneden getrokken worden zodat er over de poelie van de dynamo voldoende raakvlak is met de riem.
Als de spanner een beetje staat te jutteren dan kan de riem omhoog en hou je op de dynamo-poelie mischien een kwart van het originele raakvlak over, dat die dan ook gaat slippen is niet vreemd.
Waarom ik naar de toerenteller vroeg is dan ook simpelweg omdat er geen waarschuwingslampjes gaan branden; en als de dynamo echt onvoldoende aandrijving heeft neem ik aan dat het accu/laad lampje gaat branden...........
vandaar dat ik me afvroeg wat de toerenteller met die riem te maken had.

leren, leren en leren
Reply With Quote
  #31  
Old 30-05-2008, 09:27
3wheel 3wheel is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 110
Default

oke; piep is weg........

welliswaar had volkswagen in eerste instantie het verkeerde onderdeel opgestuurd (alleen de rol) maar we hadden de boel wel open...........
dynamo gecontroleerd: perfect
rol gecontroleerd: perfect
arm en lagering: perfect
spanveer: oeps, ongeveer een cm vrijeslag en daarna niks meer; dus of de veer is gebroken of de bevestiging van de veer is kapot............

omdat het verkeerde onderdeel opgestuurd was de boel weer in elkaar gezet en al piepend weer naar huis.
auto weer een weekje laten staan en lekker op de motor naar het werk.
vandaag terug naar de garage (morgen op vakantie en moeders vindt de afstand te groot om met de motor te gaan)
spanner samen gemonteerd en voila, weg piep.

iedereen hier bedankt voor alle input; nu weet ik tenminste dat ik dit hele spul de volgende keer gewoon zelf kan vervangen.

voor de mensen die er van uit gingen dat de riem ook met de dynamo gespannen kan worden? helaas gaat dat bij mijn model dus niet op: het hele "systeem" rekent op de automatische spanner en is niet handmatig na te stellen, de dynamo zit gemonteerd in gaten die gewoon precies pas zijn en je kunt 'm dus niet genoeg verplaatsen om iets voor de riem te betekenen.
Reply With Quote
  #32  
Old 30-05-2008, 16:50
Wolgast's Avatar
Wolgast Wolgast is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 593
Send a message via MSN to Wolgast
Default

Nou, fijn dat het eindelijk opgelost is!!!
Enne, fijne vakantie gewenst!!!!!!!
__________________
2008-2010; Golf GTD Special '96
2010- ????; Berlingo HDi '02
Project: Golf I Cabrio '86
Reply With Quote
  #33  
Old 02-06-2008, 20:34
indewarre's Avatar
indewarre indewarre is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,428
Default

hey is je krukaspoelie ook vervangen zoniet dan moeten ze dit direct doen als deze teveel speling krijgt loopt ie er af en is je blok aan gort heb er ervaring mee zelf ook gehad geloof me is geen leuk grapje, is ook een kwaaltje bij die motoren, de krukas slijt nl. en dan moet deze afgevlakt worden en in mijn optiek is er maar een die dit goed kan en dat is dieselservice in olst. hij heeft mijn 1ztdi ook gedaan
__________________
mk1 syncro 16v u.c.
lupo 1,4 16v Sold
Caddy mk1 16v kr
Mk3 tDI pd asz performed by buning tuning! Uhm engine soled ! already in the house vr6 T NO changed again in a vp tdi

Audi Allroad v6 Bi-Turbo
Reply With Quote
  #34  
Old 03-06-2008, 16:40
Wolgast's Avatar
Wolgast Wolgast is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 593
Send a message via MSN to Wolgast
Default

Na de modelwisseling (1995) hebben de AAZ en 1Z vanaf de fabriek de gemodificeerde krukasbout. Je kan het zelf controleren door even op de bout te voelen. Is lastig, maar het kan op deze manier gecheckt worden. heeft de bout een vlakke kop= FOUTE boel
Heeft de bout een ''kop'' = Is gemodificeerd....
__________________
2008-2010; Golf GTD Special '96
2010- ????; Berlingo HDi '02
Project: Golf I Cabrio '86
Reply With Quote
  #35  
Old 03-06-2008, 17:05
indewarre's Avatar
indewarre indewarre is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,428
Default

dat wist ik nie nu dus wel
__________________
mk1 syncro 16v u.c.
lupo 1,4 16v Sold
Caddy mk1 16v kr
Mk3 tDI pd asz performed by buning tuning! Uhm engine soled ! already in the house vr6 T NO changed again in a vp tdi

Audi Allroad v6 Bi-Turbo
Reply With Quote
  #36  
Old 03-06-2008, 20:49
3wheel 3wheel is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 110
Default

Quote:
Originally Posted by Wolgast
Na de modelwisseling (1995) hebben de AAZ en 1Z vanaf de fabriek de gemodificeerde krukasbout. Je kan het zelf controleren door even op de bout te voelen. Is lastig, maar het kan op deze manier gecheckt worden. heeft de bout een vlakke kop= FOUTE boel
Heeft de bout een ''kop'' = Is gemodificeerd....


blok is van 97 ofzo, dus daar heb ik me nooit druk over gemaakt
Reply With Quote
  #37  
Old 03-06-2008, 20:59
3wheel 3wheel is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 110
Default

Quote:
Originally Posted by indewarre
........................ is ook een kwaaltje bij die motoren, de krukas slijt nl. en dan moet deze afgevlakt worden en in mijn optiek is er maar een die dit goed kan en dat is dieselservice in olst. hij heeft mijn 1ztdi ook gedaan


bedankt voor je input, maar ik denk persoonlijk dat je een aantal zaken door elkaar haalt nu; wat dat betreft is zelfs bij een auto 19 jaar sleutel ervaring aan motorfietsen nuttig (een verbrandingsmotor is een verbrandingsmotor):

- dat een krukas slijt en dan met name op de hoofdlagers en in mindere mate op de bigends ben ik helemaal met je eens; een krukas vlakken is volgens mij (maar corrigeer me gerust) onmogelijk; je kunt hem hooguit laten slijpen om naar overmaat lagers te gaan als de glijvlakken door drooglopen of gebroken kleppen beschadigd zijn.
In het ergste geval (teveel schade) kan een krukas zelfs opgelast en opnieuw geslepen worden, maar de kosten daarvan zijn behoorlijk hoog (voor een motor tenminste; kun je beter een andere gaan halen op de sloop)

- vlakken doe je alleen met koppen en eventueel cylinders om goede passing te garanderen en olielekkage in kop of voet-pakking te voorkomen.
Weet overigens niet of de golf een voetpakking heeft (de pakking tussen het carter en de cylinderbus) maar het lijkt me onwaarschijnlijk als ik zo naar het blok kijk, dat lijkt 1 gietstuk te zijn wat alleen bij de krukas te splitsen is en waar uiteraard verder alleen de kop afkan
Reply With Quote
  #38  
Old 23-06-2021, 14:36
Tommy's Avatar
Tommy Tommy is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 5,468
Send a message via MSN to Tommy
Default

Quote:
Originally Posted by 3wheel
is onderstaand "trommeltje" een veer of verstelmogelijkheid voor de spanrol??




en is het normaal dat de spanrol zover naar beneden staat of is dan gewoon een te lange riem gemonteerd??




dit is in ieder geval het merk van de riem







Goedemiddag,

Ik heb eenzelfde motor in mijn Golf 2 liggen, maar ik snap van bovenaf bekeken niet hoe de riem zichzelf nou spant? Of misschien snap ik het toch wel, maar hoe krijg ik de spanning er dan vanaf?

Moet ik gewoon de dynamo loshalen of is er een manier om de spanning van de rol(aan dat armpje) te krijgen?

Alvast bedankt!

Gr.

Thom
__________________
Jetta 1.3 CBR carbs '84-Jetta 1.3 '84-Golf II 1.3 '84-Seat Ibiza 1.9 TDI '01-Golf II 1.6 D '85-Vento 1.9 TDI '96-Seat Cordoba 1.9 TDI '03-Golf II 1.6 B 86-Golf II 1.6 TD '86-Golf II 1.9 TDI '84-Polo 9N 1.9 TDI '05
Reply With Quote
  #39  
Old 24-06-2021, 17:10
Tommy's Avatar
Tommy Tommy is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 5,468
Send a message via MSN to Tommy
Default

Ben er al uit: Gewoon met een griptang/waterpomptang (of er zal wel een tool zijn) tegen draaien... eigenlijk best logisch... ik dacht je moet hem ergens ontspannen.
__________________
Jetta 1.3 CBR carbs '84-Jetta 1.3 '84-Golf II 1.3 '84-Seat Ibiza 1.9 TDI '01-Golf II 1.6 D '85-Vento 1.9 TDI '96-Seat Cordoba 1.9 TDI '03-Golf II 1.6 B 86-Golf II 1.6 TD '86-Golf II 1.9 TDI '84-Polo 9N 1.9 TDI '05
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 10:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum