Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Luchtgekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 23-01-2025, 14:09
vwjopie's Avatar
vwjopie vwjopie is offline
Forum junkie

Send a message via MSN to vwjopie
Default Restauratie 1973 1303

Beste Volksforummers, als intro pos ik even de tekst van de Keverwereld.
De foto's en het verdere vervolg zal ik zoveel mogelijk proberen bij te houden.

Veel lees plezier, de foto's volgens zsm.

De restauratie van een erfstuk.

Beste Keverclub vrienden en familie zoals we elkaar veelal ook noemen.
Wij zijn begonnen aan de restauratie van een erfstuk, de Kever 1303 van Aad Kortekaas.
Wie zijn wij?
Ik de schrijver van het stuk Johan Steiger en Nathalie Kortekaas 1 van de erfgename van de Kever.
Nathalie is samen met haar moeder, broertje en zusje de erfgename van de Kever.

Aad en Marian tijdens een Barrelcub tourrit.

Nathalie en ik zijn samen ook onderdeel van het team Keverclub Zuid-Holland en hebben de gezamenlijk hobby onze VW liefde, we rijden onze blauw/ witte T1 panelvan en in onze vrije tijd zijn we bezig de Kever op te knappen om hem weer in vrijwel originele staat terug te brengen zoals Aad hem met Ab (zijn broer) gemaakt heeft na de aankoop in 2006.

Jamie2 1 van de eerste keren buiten na de aankoop.

Voor de oplettende Keverwereld lezer zal er bij de naam Aad Kortekaas mogelijk een lampje gaan branden, Aad leverde namelijk vaak beeld materiaal aan voor in het clubblad.

Aad bij zijn Kever

Ook heeft hij samen met zijn broer Ab Kortekaas een stuk over deze kever genaamd “Jamie2” geschreven, dit stuk staat in de 4e Keverwereld van 2006 vlak na de aankoop.
Een leuk detail in dit blad kende ik Nathalie of haar familie nog niet, nu zullen jullie denken ja en?
Zelf stond ik namelijk ook in ditzelfde blad in de rubriek luchtgekoeld aan het werk met de Kever van mijn toenmalige werkgever “Alacar”, nu achteraf vind ik dat zelf toch ook wel weer bijzonder.
We hadden elkaar toen ook al tegen kunnen komen al is dat pas vele jaren later gebeurd.
In dit stuk zie je ook de andere Kever “Jamie1” deze hadden Aad en Ab al.
“Jamie1” is niet meer in de familie nadat Ab deze verkocht heeft in het verleden.

Aad met zijn 3 broers en Jamie1 als achterste met Ab erbij.

In deze Keverwereld is het stuk van de aankoop te lezen en ook een stukje voorgeschiedenis van hoe daar de liefde voor de Kever ontstaan is, daar er ook diverse Kevers in de familie zijn geweest en in het bezit van Aad en Ab.
Helaas heb ik Aad niet mogen kennen in reallife omdat Aad toen jammer genoeg al was overleden, als ik de verhalen mag geloven hadden Aad en ik het best kunnen vinden en ook samen lekker aan de Kever kunnen klussen met een biertje op zijn tijd.
Omdat de Kever een plekje in de familie verworven heeft in de tijd moet hij ook gewoon in de familie blijven, zelfs tijdens de ceremonie heeft de Kever in het uitvaartcentrum binnen naast de kist gestaan.
De Kever kon helaas niet op eigenkracht bij de ceremonie aanwezig zijn maar is achterop een oldtimer Mercedes oprijwagen op de locatie gekomen.
Zo kan je begrijpen dat hij voor iedereen heel bijzonder is en op de weg moest en moet blijven.
Jamie2 is dan ook vrijwel direct na de dienst naar Keverland gegaan om hem weer technisch in orde te krijgen zodat de familie er weer mee op stap kon.
Hierna heeft de familie meerdere evenementen en treffen bezocht met Jamie2 maar door het gebruik en buiten staan werd de carrosserie er niet beter van in de jaren.
De laatste APK was dan ook een hekelpunt, was hij nog wel of niet meer APK waardig, daar dachten de verschillende garages dan ook anders over, uiteindelijk heeft hij zijn laatst APK wel gekregen maar of dat dit ook echt verwantwoord was?
Inmiddels is hij vrijgesteld van APK maar de weg op is geen aanrader.
Ondanks dat de Kever de laatste jaren nog wel reed en technisch in orde was rezen er toch de twijfels moeten we Jamie2 nog wel opknappen of gaan we opzoek naar een andere Kever?
De familie kon technisch zelf wel het een en ander maar carosserie werk om de roest te verwijderen en hem spuiten daar had niemand echt kaas van gegeten.
Gezien dat de kosten van de restauratie hoog kunnen oplopen vooral als je dit niet zelf kan als je er nog nooit wat mee te maken hebt gehad is dit erg lastig te bepalen.
Nu ik sinds een aantal jaren Nathalie’s partner ben heb ik gezegd de Kever moet je nooit weg doen, want je kan nooit meer de Kever van je vader kopen, misschien wel weer een rode 1303 maar nooit meer Jamie2!
Ik zit zelf in het autoschadeherstel vak en heb daar dan ook de nodige kennis opgedaan om Jamie2 onderhanden te nemen.
Jamie2 slaapt sinds een jaar of 3 bij ons thuis in de garage, in deze garage heeft Aad in het verleden met een kennis (van wie het huis toen was) via de Barrelclub van het Westland zelf ook gesleuteld.
Nu sleutelt zijn dochter in dezelfde garage aan Aad zijn Kever, ik vind het heel bijzonder.
Dus de plek zelf is voor ons eigenlijk ook speciaal waar Jamie2 nu “woont”.
De garage hebben we speciaal voor onze T1 en Jamie2 verbouwd, zo staat Jamie2 lekker droog en op de brug waar de restauratie plaats vindt en gaat vinden.
Inmiddels zijn we dan ook gestart met de ontmanteling van Jamie2., zoals waarschijnlijk veel liefhebbers kunnen zeggen uit ervaring als je eenmaal begint dan kom je steeds meer tegen naar mate het demontage proces vordert.
Bedankt voor jullie aandacht, in de komende Keverwerelden zullen we verslag gaan doen van de vorderingen van de restauratie.
Met vriendelijke Kever groeten Johan en Nathalie.

Sold Golf 1 LS 1.8 DX 1981

Last edited by vwjopie : 23-01-2025 at 18:47.
Reply With Quote
Old 23-01-2025, 14:11
vwjopie's Avatar
Forum junkie

De restauratie van een erfstuk, deel 2.

Zoals jullie in deel 1 hebben kunnen lezen zijn Nathalie en ik bezig met de restauratie van Jamie2.
Nu de wat minder drukke winterperiode in volle gang is en was zijn we zodra we tijd hadden de garage in gedoken om aan Jamie2 te werken.
Als eerste het demontage proces.
Alles uit elkaar schroeven met potjes, label en kratten om alles op te ruimen.
Een lijst om direct te noteren wat er nodig was wat we tegen kwamen wat er kapot of vervangen moest worden.
Het hele demontage proces was erg leuk ik heb al zoveel auto’s uit elkaar gehaald dat je er niet meer van op kijkt als iets erg vast zit of lastig te bereiken is.
Al met al is het een kwestie van schroeven en bouten losdraaien dan komt het vanzelf los, voor Nathalie was dit best wel vrij nieuw maar ze vind het zo leuk om te helpen dat ik de rechter kant deed en Nathalie de linker kant met een beetje hulp en afkijken hoe het moest.

Nathalie met een deur geheel arbo proef op werkslippers.

Dit is echt leuk om dit met je partner te kunnen doen, al moeten sommige partners er niet aan denken die krijgen al ruzie bij alleen de gedachte hahah, bij ons niet gelukkig.
Bij het scheiden van de carrosserie en het chassis was er wel iets meer man kracht nodig dus daar kwam broer lief en de buurman ook even tillen zo stond de carrosserie op steunen en het chassis op de brug.

Natuurlijk ook de motor en de versnellingsbak werden verwijderd met behulp van Ab (Aad zijn broertje) hij vond het ook wel effe leuk om te helpen met Jamie2.

Tijdens het demonteren van alle aanbouw delen van het chassis kwamen we er wel achter dat de bodem serieus rot was en het niet een kwestie van alleen 2 bodem helften vervangen.

Ook bleek de onderzijde van de chassiskop, de onderzijde van de tunnel en de napoleonhoed zijn beste tijd gehad te hebben, deze dus ook maar verwijderd en nieuw besteld.

Nathalie lekker zelf aan de klus met de uitgeboorde puntlassen los hakken.

Nu bleef er weinig van het chassis over, deze is in geheel gedemonteerde staat naar de straler gegaan om vervolgens roest vrij terug te komen, direct op de zaak in een anti roest primer gezet om hem vervolgens weer naar huis te halen waar het lasproces kon gaan beginnen.

Eenmaal thuis hebben we de binnenzijde van het chassis helemaal in de roestwerende primer gezet nu we er toch bij konden was dit een mooie bijkomstigheid.

Nu kon het passen, lassen en slijpen beginnen.
Voor de napoleonhoed had ik vooraf een mal gemaakt zodat ik deze weer op de juiste plaats kon vastlassen zoals waar hij gezeten had voor ik de slijptol er in had gezet.

Er moesten wel eerst wat kleine plaatjes in de tunnel gezet worden voor de hoed er weer op gelast kon worden dus dit dan ook gelijk gedaan.
Nu begon het pasmaken van de onderzijde van de chassiskop en de tunnel deksel, toen dit paste heb ik de tunnel naar de zaak gebracht om hem daar vervolgens te puntlassen, dat scheelde me weer een hoop slijpwerk achteraf tov fluxcore lassen (CO2 lassen zonder gas)

Ook dacht ik even op de zaak de bodemhelften er gelijk aan te lassen, ook daar had ik aan de achterzijde een mal voor gemaakt maar die kwam voor geen meter uit.
Dus of me mal klopte niet of de bodemhelften paste niet goed tegen de tunnel of iets dergelijks.
Dus weer met de tunnel naar huis, daar hebben we de carrosserie op de bodem gezet en kwamen we er achter dat het inderdaad de nieuwe bodemhelften waren die aangepast moesten worden.
Zo gezegd zo gedaan middels slijp en zaagwerk kwam er schot in de zaak, zo paste alle bouten weer op zijn plek waarmee de bodem aan de carrosserie vast kwam.

Nu kon de bodem dus afgelast gaan worden en verder afgewerkt met wat kleine nog te lassen puntjes.

De bodem is nu kwa laswerk geheel klaar, inmiddels staat hij nu weer bij de straler.
Hij wordt nu aan de buitenzijde opnieuw gestraald om vervolgens geschoepeerd te worden, dit is een proces waarbij het metaal door een zink aluminium laag beschermd wordt tegen roesten.
Al met al hebben we leuk ons best gedaan de afgelopen periode.
Natuurlijk gaan we niet stil zitten en gaan we vrolijk verder met de volgende ronde.
Tot de volgende Keverwereld Kevervrienden.
Groetjes Johan en Nathalie

Last edited by vwjopie : 18-02-2025 at 12:12.
Reply With Quote
Old 23-01-2025, 14:18
vwjopie's Avatar
Forum junkie

De Kever zoals hij het laatst was voordat Aad hem als erfstuk achter liet.

Reply With Quote
Old 23-01-2025, 18:34
Razor81 Razor81 is offline
Forum Regular

Mooi verhaal Johan, ik kende het verhaal natuurlijk een beetje maar dit is wel goud hoor. Heel veel plezier met de restauratie samen!
Golf 6 diesel

Current
Golf MK1
T1 spijlbus Brazil
Reply With Quote
Old 24-01-2025, 18:54
vdWal.'s Avatar
vdWal. vdWal. is offline
REALLY Bored

gaaf project met een mooi verhaal!

inderdaad super leuk om samen wat te kunnen knutselen!
wij doen dat niet op auto gebied maar wel met een paar oude puch maxi's samen

ik ga hem volgen
Jetta Mk2 Coupe

Verkocht:
Golf Mk4 R32 Deep Blue Pearl
Golf Mk3 Milestone Variantje
Golf Mk2 Edition One 16vG60
Luup 16v, Jetta mk5 comfortline, Audi A4 B8 2.0 Sline
Reply With Quote
Old 18-02-2025, 12:20
vwjopie's Avatar
Forum junkie

In bovenstaande stukken heb ik er wat foto's tussen gezet voor een plaatje bij het praatje.

Inmiddels is de bodem weer terug en geschoepeerd.

Verder is hij nu geheel gekit en kan hij gespoten gaan worden.
Aanstaande zaterdag staat het in de planning om de bodem weer van een fris zwart kleurtje te gaan voorzien.

Zodra dat gebeurd is zal hij voorlopig de zolder op gaan op de zaak en kan ik me gaan focussen op de body zelf.

Reply With Quote
Old 18-02-2025, 20:49
vdWal.'s Avatar
vdWal. vdWal. is offline
REALLY Bored

geen half werk! ziet er echt super goed uit zeg
Jetta Mk2 Coupe

Verkocht:
Reply With Quote
Old 19-02-2025, 07:35
vwjopie's Avatar
Forum junkie

Quote:
Originally Posted by vdWal.
geen half werk! ziet er echt super goed uit zeg

Thanks, ik ben van mening beter 1x goed dan meerdere keren half.
zonde van je tijd en geld

Maar het is en blijft een hele klus maar heb er zin in en vindt het heerlijk om te doen als ik tijd heb.

Reply With Quote
Old 19-02-2025, 09:48
BeetleGrandDad's Avatar
BeetleGrandDad BeetleGrandDad is offline
Volksforum Aandeelhouder

Mooi, In vele opzichten!
Wordt grondig aangepakt en zal beter te voorschijn komen dan dat hij de fabriek verlaten heeft.

Heel veel succes!
Reply With Quote
Old 19-02-2025, 10:09
vwjopie's Avatar
Forum junkie

Quote:
Originally Posted by BeetleGrandDad
Mooi, In vele opzichten!
Wordt grondig aangepakt en zal beter te voorschijn komen dan dat hij de fabriek verlaten heeft.

Heel veel succes!

Daar ga ik mijn uiterste best voor doen haha

Thanks

Reply With Quote
Old 19-02-2025, 18:40
vdWal.'s Avatar
vdWal. vdWal. is offline
REALLY Bored

Quote:
Originally Posted by vwjopie
Thanks, ik ben van mening beter 1x goed dan meerdere keren half.
zonde van je tijd en geld

Maar het is en blijft een hele klus maar heb er zin in en vindt het heerlijk om te doen als ik tijd heb.

en als je dan ook nog eens alle kennis etc tot je beschikking hebt al helemaal
Jetta Mk2 Coupe

Verkocht:
Reply With Quote
Old 20-02-2025, 07:46
vwjopie's Avatar
Forum junkie

Inderdaad dat is ook waar.
Je moet wel een beetje weten wat je doet.

Technisch zal een ander verhaal worden, ooit toen ik 16 was de monteurs opleiding gedaan, er is vast wat blijven hangen maar doe er echt al jaren niks mee.
Of ik de motor en de bak zelf ga doen is nog de grote vraag maar daar zijn we nog niet dus tijd om na te denken is er

Reply With Quote
Old 24-02-2025, 10:19
vwjopie's Avatar
Forum junkie

Afgelopen zaterdag de bodem gespoten.
Als eerste opgehangen op de voorbewerk vloer op de zaak.

Eerst de buitenzijde (onderkant) van de bodem afgeplakt voor de structuur coating.

Hierna uitgepakt en gespoten in matzwart.

Vanavond spuit ik de binnen delen even in de anti roest en dan mag de bodem voorlopig de zolder op.

Reply With Quote
Old 25-02-2025, 19:59
vdWal.'s Avatar
vdWal. vdWal. is offline
REALLY Bored

netjes hoor!
Jetta Mk2 Coupe

Verkocht:
Reply With Quote
Old 25-02-2025, 22:15
Forum Regular

Lekker bezig Johan!
Golf 6 diesel

Current
Golf MK1
T1 spijlbus Brazil
Reply With Quote
Old 07-03-2025, 10:50
vwjopie's Avatar
Forum junkie

Inmiddels is de bodem voorzien van anti roest aan de binnenzijde van de vervangen delen.
Hij staat nu in de sealfolie op de magazijn stelling te wachten tot hij weer nodig is voor wanneer de carrosserie klaar is.

De carrosserie staat inmiddels weer op wielen, wel is waar niet de juiste originele wielen maar hij rijdt in ieder geval makkelijk alle kanten op.
Maandag contact opnemen met de straler zodat ook carrosserie geheel kaal is en ik goed kan zien wat er precies vervangen moet gaan worden.

Reply With Quote
Old 07-03-2025, 11:01
vwjopie's Avatar
Forum junkie

Afgelopen zomer ook nog een zwikkie aan onderdelen gekocht.
Gedurende de resto zijn er inmiddels alweer meer delen bijgekomen en het zal ook zeker niet het laatste zijn wat er besteld/ vervangen moet worden.

Reply With Quote
Old 07-03-2025, 21:46
Forum Regular

Netjes!
Golf 6 diesel

Current
Golf MK1
T1 spijlbus Brazil
Reply With Quote
Old 08-03-2025, 16:45
vdWal.'s Avatar
vdWal. vdWal. is offline
REALLY Bored

nice!
Jetta Mk2 Coupe

Verkocht:
Reply With Quote
Old 13-03-2025, 15:34
vwjopie's Avatar
Forum junkie

Inmiddels waren de meeste roestige stukken er uitgezaagd.

Zoals je kan zien hadden ze hem al goed dicht gepurt links en rechts daardoor waren er serieus wat stukken goed verrot.

We hebben hem vandaag op transport gezet naar de straler, kijken hoe hij er verder onderuit komt en dan kunnen we weer nieuw plaatwerk erin gaan lassen.

De straler maakt hem kaal en dan krijg ik hem terug in epoxy primer.

Reply With Quote
Reply

Posting Rules