Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Technische Werkplaats > Technische verslagen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 29-07-2010, 23:48
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default Golf 1 ombouwen van 4 naar 5 bak

*Beschrijving van het ombouwen van een Golf 1 'big block' (1.5-1.8) van 4- naar 5-bak

*Moeilijkheidsgraad: 4/5

*Benodigd (speciaal) gereedschap: motorsteun voor het afhangen van het blok

*Benodigde onderdelen: linker motorsteun (specifiek Golf1/Scirocco 5 bak), schakelvinger 5 bak (of 4 bak vinger en een lasapparaat), en natuurlijk een 5 versnellingsbak. Optie: koppeling, drukgroep, drukpen keerring. Verse olie?
5-bak steun:



*Benodigde technische gegevens: niets speciaals

*Geschat tijdsbestek: 2 tot 3 uur


In dit voorbeeld bouw ik een Golf 1 1.6D om van originele 4 naar Golf 2 TD 5 bak

Hang om te beginnen het motorblok aan een motorsteun. Er zijn verschillende varianten. Reden hiervan is dat om de bak uit te bouwen drie van de in totaal vier motorsteunen los gaan en het blok anders dus naar beneden zal vallen.
Je kunt hiervoor gemakkelijk gebruik maken van de hefbeugels aan de cylinderkop, zoals op de foto hieronder.





Haal een accupool los om te voorkomen dat er kortsluiting ontstaat, zeker zodadelijk met het uitbouwen van de startmotor.

Maak koppelingskabel los.
Maak tellerkabel los: boutje of schroefje uit de bak draaien en aan de kabel trekken, afdekplaatje en wormwiel komen er uit.
Maak massakabel los van de bak.
Maak stekkers van achteruitrijlicht schakelaar los.
Maak bekabeling aan startmotor los en bouw startmotor uit (2x imbus of torkx) let op: de voorste motorsteun komt hierdoor los!
Maak linkse baksteun los (dop 17) van chassis en verwijder baksteun daarna in zn geheel van de bak (4x dop 13)
Maak schakelstangetjes los: eentje heeft plastic kogelgewrichtjes, klik kapje los wippen en stangetje van de kogel trekken. De andere heeft een zekeringsclipje. Uittrekken en goed bewaren
Verwijder 2 zware bak bouten net onder de cylinderkop (2x dop 19)

Zet de auto omhoog (of kruip er onder)

Persoonlijk vind ik het makkelijk om de aandrijfassen geheel uit te bouwen. Dit geeft meer ruimte en de kans is groot dat je na inbouw van de nieuwe bak er toch eentje ergens klem heb zitten en je ze alsnog los moet halen. Ik beschrijf dat dus, maar je MAG het overslaan.

Maak bouten aandrijfflenzen los (2x 6x torkx of bij oude bakken imbus)
Maak grote moeren andere zijde aandrijfas los (2x dop 30)
Verwijder bout uit fuseekogels (dop 17) en wrik de fuseestukken van de draagarm. Het beetje ruimte wat je hierdoor krijgt is genoeg om nu de aandrijfassen geheel weg te nemen.
Maak achterste motorsteun los (dop 19) en neem daarna hele beugel weg (2x dop 17)
Verwijder boutjes spatblik tussen bak en blok (3x dop 11 (!!), eentje zit boven de aandrijfflens verstopt.
Let op, een klein stukje spatblik is afneembaar, boutje zit NOG beter verstopt achter de aandrijfflens, en deze is dan weer dopje 10. Neem het stukje blik weg.
Verwijder zware bakbout bij rechter aandrijfflens (dop 19)

De bak hangt nu geheel los! Schuif de bak richting chassisbalk totdat je voelt dat hij los komt. Even pielen om de rechter aandrijfflens rond het vliegwiel te krijgen (nu weet je meteen waarom dat stukje blik afneembaar was). Houd de bak zoveel mogelijk recht om jezelf een klots stinkende bakolie in je nek te besparen.



Hier ligt de zojuist uitgebouwde 4-bak naast de 'nieuwe' 5-bak. De 5 bak is duidelijk iets langer.




Nogmaals in detail
5-bak:



4-bak:





In dit geval ga ik een Golf 2 bak monteren in een Golf 1. Dat brengt wat ombouwwerk met zich mee.
Zo heeft de Golf 1 de achterste motorsteun aan het differentieel zitten, wat de Golf 2 niet heeft. Deze overzetten dus, maar de Golf 2 bak mist de bevestigingspunten daarvoor. Tapeinden overzetten dus, gelukkig heeft de Golf 2 bak nog wel draad waar de tapeinden zo in kunnen:

Tapeind verwijderen met dubbele moer:



En overzetten op Golf 2 5-bak:



Verder moeten we in dit geval ook nog dit schakel scharnierpunt overzetten naar de Golf 2 bak:


Ook in dit geval bestaat het montagepunt gewoon op de Golf 2 bak maar was helaas niet voorzien van schroefdraad. Ik heb daarom het scharnierpunt vastgezet met een draadeind.
De Golf 2 bak is nu getransformeerd in Golf 1 bak Klaar:



Als je de bakolie trouwens wil vervangen (lijkt me altijd een goed idee), dan de aftapplug aan de onderzijde van het diff huis eruit halen (imbus 17!!).
Bak het beste pas weer vullen in de auto om overlopen en geklieder te voorkomen bij inbouwen.


Dit is een goed moment om een paar dingen te bekijken. Hoe is bijvoorbeeld de staat van de koppeling? Nu ligt alles er toch naast... Vervangen is een kleine moeite.
Daarnaast bestaan er twee hardnekkige euvels in deze bakken: een lekkend drukpen keerringetje en lekkende aandrijfflens doppen.
Eerst de keerring:


Deze sluit om de ontkoppel drukpen heen die door de holle prise-as steekt. Deze keering lekt vaak! 9 van de 10 keer is een olielekkage tussen blok en bak hier het symptoom van. Keerring is te krijgen bij VW en kost een paar euro.
Punt twee, aandrijfflens doppen. Er zitten sluitdoppen achterin de flenzen gedrukt. Deze gaan normaal NOOIT lekken, maar bij flink lage autos drukken de aandrijfassen wel eens tegen de doppen aan waardoor de in het midden door slijten en de homokineten zich vullen met bakolie. Nieuwe dopjes zijn goedkoop bij VW, ik plak ze echter vaak gewoon dicht met siliconen, is sneller en blijft lang zitten Methode Stijn toegepast:




Bouw de bak nu terug in in omgekeerde volgorde. Het is GEEN pretje om hem op zn plek te duwen, maar de aanhouder wint. Zorg, als je de koppeling hebt vervangen, zowiezo dat de plaat goed gecentreerd zit, anders worstel je zonder resultaat uren met die toch al niet lichte bak.
Gebruik voor de linker motorsteun de 'nieuwe' specifieke Golf1 5-bak steun die je hopelijk al ergens geregeld hebt.
Als je de olie afgetapt had: olie er in! Officieel via het vulgat, kijkend op de punt van de bak net rechts van de grote groene einddop (ook weer 17mm imbus), maar veeeel makkelijker via het tellerkabel gat. Vulling circa 1,5 liter, peilen is vuldop 17mm uitnemen - olie net er uit lekken = op peil




Schakelmechanisme: De opstaande schakelvinger aan het einde van de stang vanaf je pook is de belangrijkste speler op dit moment. Zie foto:



De links-rechts beweging die deze vinger maakt is wat je met je pook links-rechts doet. In 4-bak setup moet de vinger dus 3 'posities' halen, R, 1/2 en 3/4. In 5 bak setup moet dezelfde beweging van de pook echter in 4 posities vertalen aan de bak, namelijk R, 1/2, 3/4 en 5. Om dit te kunnen doen heeft het 5-bak schakelsysteem een langere versie van dezelfde schakelvinger, deze maakt daardoor een grotere uitslag.

Hier een 4-bak en een 5-bak vinger naast elkaar:


De 5-bak vinger is dus ruim 4cm langer dan de 4-bak vinger. Als je geen 5-bak vinger hebt maar wel een lasapparaat kun je de 4bak vinger simpelweg doorzagen en er 4cm tussen lassen.

Monteer de 5-bak vinger op het uiteinde van de stang en stel hem af. Dit is even lastig, maar bedenk je dat de hevel aan de bak, als hij vrij staat, vanzelf zich ontspant en gaat staan tussen 3/4. Monteer de schakelvinger dus zo zodat de pook ook ongeveer tussen 3/4 in staat. Waarschijnlijk moet je daarna nog wat finetunen maar dat is een kwestie van wat tijd.

Enjoy!
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!

Last edited by Stijn : 29-07-2010 at 23:59.
Reply With Quote
  #2  
Old 30-07-2010, 09:28
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

aandrijfassen zijn twaalfkant, geen torx.

Ik begin altijd met de buitenste grote aandrijfasmoeren als de auto nog op de grond staat, gaat anders zo lastig als je de binnenste al los hebt
Reply With Quote
  #3  
Old 30-07-2010, 16:45
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Tja ik heb luchtgereedschap, ik krijg alles los dus daar had ik niet bij nagedacht. Ok, 12punts torkx dan, wise-ass
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!

Last edited by Stijn : 31-07-2010 at 08:40.
Reply With Quote
  #4  
Old 30-07-2010, 17:56
wobster wobster is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 241
Default

die cardan boutjes waren redelijk rond daarom dat ik de assen overgeslepen had .

maar voor de how to
Reply With Quote
  #5  
Old 31-07-2010, 08:42
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Goede toevoeging, getipt door Mtdi:

Als het koppelingspen keerringetje lekt is er vaak nog meer aan de hand. Achter het keerringetje zit een bronzen geleidings busje in de holle prise as. Deze loopt wel eens uit waardoor de pen kan gaan slingeren en iedere nieuwe keerring ook zo weer lek zal gaan.

Controleer dus of het busje niet veel te ruim is geworden, als het dat wel is dan kan het vervangen worden, VW heeft reparatie busjes in het assortiment (paar euro).
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #6  
Old 31-07-2010, 08:43
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Quote:
Originally Posted by wobster
die cardan boutjes waren redelijk rond daarom dat ik de assen overgeslepen had .

maar voor de how to


Dat had ik gezien ja, maar met een goed bitje, hamer en een luchtsleutel ging het nog allemaal los...
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #7  
Old 31-07-2010, 10:21
steven16v steven16v is offline
Volksforum Triple Action Donor
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 4,004
Default

Zit er ook nog verschil in kilometerkabels? Bijvoorbeeld als je een gti 2y bak plaatst ipv een 4-bak.
Reply With Quote
  #8  
Old 31-07-2010, 10:44
Larsv5's Avatar
Larsv5 Larsv5 is offline
Married to PC
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 4,038
Default

Eigenlijk best wat werk als ik dat zo zie.
__________________
Dodge RAM 1500
Reply With Quote
  #9  
Old 31-07-2010, 13:24
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Quote:
Originally Posted by steven16v
Zit er ook nog verschil in kilometerkabels? Bijvoorbeeld als je een gti 2y bak plaatst ipv een 4-bak.


Hmm, daar vraag je wat. Volgens mij zijn ze allemaal hetzelfde, ik heb al zoveel omgebouwd en gehobbied met allerlei bakken, maar nog nooit eentje tegen gekomen die niet pastte. Soms geeft het wel rare resultaten (teveel of te weinig aangeven op de teller) maar dat zit m volgens mij meer in de fabriekscalibratie van de tellerunit of in de overbrenging ergens anders in de bak dan in het wormwieltje.
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #10  
Old 03-08-2010, 10:50
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

wormwieltjs horen bij de tellerunit, tandwiel in de bak is altijd gelijk.
Dus als je bak wisselt, je oude wormwieltje terugplaatsen
Reply With Quote
  #11  
Old 04-08-2010, 14:59
steven16v steven16v is offline
Volksforum Triple Action Donor
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 4,004
Default

Quote:
Originally Posted by Marcski
wormwieltjs horen bij de tellerunit, tandwiel in de bak is altijd gelijk.
Dus als je bak wisselt, je oude wormwieltje terugplaatsen


Ik heb dus een 2y bak geplaatst ipv een 4-bak van een golf 1 1.1. En ik moet denk ik de tellerkabel wel omzetten. Bij mijn 4-bak wordt de kabel er opgeschroeft, en bij de 2y bak moet de kabel er ingedrukt worden en met een soort plaatje en schroefje vast gezet worden. (hoop dat het duidelijk is )
Reply With Quote
  #12  
Old 04-08-2010, 15:47
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

jij hebt een smallblock met 085-bak vervangen voor een bigblock met 020-bak, dan heb je inderdaad een andere kabel nodig
Reply With Quote
  #13  
Old 04-08-2010, 16:34
steven16v steven16v is offline
Volksforum Triple Action Donor
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 4,004
Default

Quote:
Originally Posted by Marcski
jij hebt een smallblock met 085-bak vervangen voor een bigblock met 020-bak, dan heb je inderdaad een andere kabel nodig


Duidelijk.

Edit: Voor iedereen die hier ook mee bezig is.

Heb de tellerkabel van een golf 1 gti gebruikt en die past gewoon op de tellerunit van de golf 1 met 4 bak. In mijn geval zat er een motor in met motorcode GG.

Last edited by steven16v : 05-08-2010 at 21:11.
Reply With Quote
  #14  
Old 03-11-2010, 00:38
The Clauw's Avatar
The Clauw The Clauw is offline
Postwhore
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 999
Default

mooi topic ! Geeft me een goed beeld van wat er allemaal toch nog effe bij komt kijken en had eigenlijk altijd verwacht dat het gewoon plug en play zou zijn.

Is het bij de polo coupe wel gewoon plug en play en gemakkelijker, moeilijker, of zo,n beetje identiek ?

Heb er eentje uit 85... 1.0 motor

Zat er ook over te denken om er een dieselblokje in te doen maar dat gaat weer zo veel werk en problemen leveren dat het het volgens mij niet waard is
Reply With Quote
  #15  
Old 03-11-2010, 21:32
richard-polo's Avatar
richard-polo richard-polo is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,975
Send a message via MSN to richard-polo
Default

steilheck.nl daar staat alles beschreven
Reply With Quote
  #16  
Old 04-11-2010, 14:59
The Clauw's Avatar
The Clauw The Clauw is offline
Postwhore
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 999
Default

Quote:
Originally Posted by richard-polo
steilheck.nl daar staat alles beschreven


Dan moet ik me daar maar eens gaan aanmelden
Reply With Quote
  #17  
Old 24-11-2010, 23:07
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default

Ff een tip over de imbus 17 die je gebruikt om de aflaatdop eruit te draaien.

Die dingen zijn best duur als je hem maar 1 keer zou gebruiken.

Ik gebruik altijd een M12-bout en 2 moeren erop.

De 2 moeren zo aandraaien dat ze vast zitten maar hun kransen overeen komen.

Dopsleutel 17 over de 2 moeren plaatsen en de kop van de bout in de plug en draaien maar.

Ik ga erven uit dat er meer mensen een bout M12 hebben liggen dan een imbus17.

Grtz Jel
__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
  #18  
Old 25-11-2010, 00:09
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Die imbus 17 heb ik laatst in een complete 25 delige set gekocht voor (ik meen) 20 euro.

Dus de kosten vallen best mee!
Reply With Quote
  #19  
Old 24-03-2011, 12:42
knarfmk1's Avatar
knarfmk1 knarfmk1 is offline
Shifting Up! DSG7 Donateur Less talk, more action!
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 4,041
Default

Nog een hulp voor het afstellen:









Last edited by Christiaan : 25-03-2011 at 12:42.
Reply With Quote
  #20  
Old 25-03-2011, 12:44
Christiaan's Avatar
Christiaan Christiaan is offline
Approaching the redline...
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 9,219
Default

Ben even zo vrij geweest bovenstaande plaatjes hier in het forum te uploaden, en heb de link in je post hiernaar verwezen.

Mocht dit slecht te lezen zijn, de grote versie staat in de gallery.


http://www.volksforum.com/albums/fi...68_original.jpg

http://www.volksforum.com/albums/fi...60_original.jpg

http://www.volksforum.com/albums/fi...05_original.jpg
__________________
Cabby
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 09:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum