Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Spuitwerk, lakken en verfsystemen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 19-11-2012, 22:08
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default Rollen vs. spuiten vs. wrappen vs. .... ??

Zo dus ik ben gestart met een golf 2 restauratieproject, met voornamelijk carrosserie-werk. Wat dus ook betekent dat de auto op één of andere manier een nieuw kleurtje moet krijgen. De auto is momenteel in donkergroen, maar ik wil hem in tornado rood aangezien het een GTI is en rood de kleur van GTI is

Maar ik moet ook op mijn budget letten, en het moet ook duurzaam zijn.
Ik heb al veel topics gelezen (ook hier op dit forum) over lakken op verschillende manieren, maar ik ben er nog steeds niet uit wat nu het beste is.

Zo vraag ik mij dus af hoeveel het herspuiten van de auto professioneel zou kosten, als ik hem helemaal zelf klaarmaak (schuren en strippen enz). Heb al gemaild naar bedrijven maar nog nooit antwoord gehad. Ik treed liefst nog niet in zeer direct contact met bedrijven, ik wil eerst goed uitzoeken wat het beste is en hoe ik dat het goedkoopst kan krijgen.

Ik vraag mij ook af, wrappen wat is de prijs ongeveer voor een auto ter grote van een golf 2. Dan heb ik het over folie-kosten, ik zou het dan zelf doen. En is dit duurzaam?

En rolllen of verven met een kwast, hoe duurzaam is dit? En blijft die lak voor de volgende paar jaartjes altijd mooi blinken?
Heb al veel videos op youtube gezien van mensen die voor 50$ hun auto rollen, maar ik heb mijn twijfels over de duurzaamheid van zoiets...
Wat is een prijs voor duuzame verf + materiaal etc.

Ben nieuw in dit wereldje van restaureren en ik zou echt niet weten waar te beginnen zoeken...

Let wel: Ik vraag hier niet voor offertes of preciese kostenramingen, ervaringen van mensen die hun auto een nieuw jasje hebben gegeven waaruit ik ruwweg een idee kan vormen wat het beste is qua duurzaamheid tegenover de prijs is voor mij al meer dan genoeg.
Reply With Quote
  #2  
Old 19-11-2012, 22:19
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

rollen:leuk voor een barrel/winterhok.
wrappen:leuk als je een paar centen over hebt en je wilt tijdelijk iets anders.
dippen:idem dito.
2k spuiten:way to go.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #3  
Old 19-11-2012, 22:53
Dokter D's Avatar
Dokter D Dokter D is offline
Draaideur donateur - MKII=Life
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 3,846
Default

mijn broertje heeft de auto gerold, kosten +- 200 euro aan verf (goede jacht (boot)lak) rollers enz.













ik heb de mijne laten spuiten door een prof en was incl strakmaken etc 1500 kwijt.


















Reply With Quote
  #4  
Old 19-11-2012, 22:58
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

@douwe,dat is wel zo,maar je hebt rollen en rollen.ik heb nog maar 2 auto's gezien die echt mooi glimmend gerold waren en dat waren die golf en die witte 5drs mk1[ben zo even de forumnaam kwijt]en die hebben beide heel veel tijd in gestoken.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #5  
Old 19-11-2012, 23:02
Dokter D's Avatar
Dokter D Dokter D is offline
Draaideur donateur - MKII=Life
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 3,846
Default

Dat ben ik zeker met je eens Gerben.
Sikke Aant heeft dr inderdaad veel tijd in gestoken maar je moet ook de kwaliteit van de verf niet uitpoetsen, op deze bruine golf zit echt goed vloeiende kwaliteits lak welke in de boten wereld veel wordt toegepast.
Uiteraard is een goede voorbereiding ook hier het halve werk.
Reply With Quote
  #6  
Old 19-11-2012, 23:22
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Dus ik heb eigenlijk twee keuzes, rollen en zeer veel oefenen op oude panelen ok qua voorbereiding en er dan in het uiteindelijke lakwerk veel tijd insteken, of de auto proffesioneel laten lakken voor +/-1500€.

Hmm en zelf spuiten met een verfpistool? of is dat nog moeilijker dan rollen?

Dat proffesioneel laten lakken lijkt me ietsje te duur, heb er momenteel al 1800€ ingestoken en zou toch liefst rond de 3000 blijven :P

Toch bedankt alvast voor de info, blijkbaar ben ik op het juiste forum terechtgekomen voor vragen
Reply With Quote
  #7  
Old 19-11-2012, 23:36
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Zelf spuiten is erg moeilijk, vooral een goede dekking over 100% van de oppervlakte én zonder ook maar één zakkertje is zelfs voor een vakman geen simpel klusje, laat staan voor een amateur! Verder moet je een geschikte ruimte hebben (die na afloop dezelfde kleur heeft als je auto!), met een goede afzuiging omdat je anders vergiftigd wordt, en nog verwarmd en stofvrij ook... En een verfspuit plus compressor kosten ook geld!
Nee, het zou mijn keuze niet zijn! En als ik die bruine hierboven zo eens bekijk kun je met rollen een (verrassend!) goed resultaat bereiken.
Reply With Quote
  #8  
Old 19-11-2012, 23:38
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Quote:
Originally Posted by Dokter D
Sikke Aant heeft dr inderdaad veel tijd in gestoken maar je moet ook de kwaliteit van de verf niet uitpoetsen [...]

Hoeveel geld heeft hij uitgegeven aan de verf alleen? Ik bedoel, is het met zulke verf nog steeds veel goedkoper dan het door een pro laten spuiten van de auto?
Reply With Quote
  #9  
Old 19-11-2012, 23:39
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Quote:
Originally Posted by ar1g3
blijkbaar ben ik op het juiste forum terechtgekomen voor vragen

Yep. Je krijgt hier ervaringen, foto's en meningen, zelfs als je er niet om vraagt... ;-p
Reply With Quote
  #10  
Old 19-11-2012, 23:46
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Heb tijdje terug op circuit zandvoort een caddy gezien die helemaal gedaan is met plastidip. Vond ik eigenlijk wel heel stoer
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62
GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN
Honda CRF450 SM
KTM EXC 525 Racing SM
Reply With Quote
  #11  
Old 20-11-2012, 08:00
Dokter D's Avatar
Dokter D Dokter D is offline
Draaideur donateur - MKII=Life
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 3,846
Default

Quote:
Originally Posted by Erik Baas
Hoeveel geld heeft hij uitgegeven aan de verf alleen? Ik bedoel, is het met zulke verf nog steeds veel goedkoper dan het door een pro laten spuiten van de auto?


Zo'n 200 euro aan verf rollers tape kwasten enz.
Reply With Quote
  #12  
Old 20-11-2012, 17:01
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by Erik Baas
Yep. Je krijgt hier ervaringen, foto's en meningen, zelfs als je er niet om vraagt... ;-p

Precies wat ik nodig heb!

Rollen lijkt mij dan de beste optie, want een volledig stofvrije ruimte met afzuiging en eentje die een nieuwe kleur mag krijgen heb ik niet.

Maar rollen, is dat duurzaam genoeg? En vraagt dat veel werk qua opblinken enz? Want rollen is dat niet met een 1K glanslaag ipv een 2K glanslaag? Dat is toch wat ik tot nu toe op internet vond.

En met een spuitbus de hele auto doen, gaat dat niet heel duur uitkomen?
Reply With Quote
  #13  
Old 20-11-2012, 19:09
EnVeeZee's Avatar
EnVeeZee EnVeeZee is offline
Quattro Donor - NvZes10vG60
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 1,798
Default

1500 voor een prof spuiter valt nog mee. De laatste 3 die we hier hebben laten doen zaten tussen de 2500 en 3500, afhankelijk van de hoeveelheid strakmaakwerk en mee te spuiten delen. Er zijn best veel spuiters die niet eens beginnen aan een complete auto.

Succes met de keuze!
__________________
Golf MK2 GTI 16vG60 '90 (SOLD)
Audi A4 Avant S Edition '20
Audi A3 Sportback '14
Reply With Quote
  #14  
Old 20-11-2012, 23:36
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by EnVeeZee
1500 voor een prof spuiter valt nog mee. De laatste 3 die we hier hebben laten doen zaten tussen de 2500 en 3500, afhankelijk van de hoeveelheid strakmaakwerk en mee te spuiten delen. Er zijn best veel spuiters die niet eens beginnen aan een complete auto.

Succes met de keuze!

Oei ja dan denk ik toch dat ik het zelf ga doen
Ik zie nog wel, heb nog anderhalf jaar de tijd eer de auto af moet zijn (schoolproject) dus dat komt wel in orde, heb nu ongeveer een vaag beeld over hoe de prijs/kwaliteit verhouding is.

Enkel nog mijn vraag, een gerolde auto vraagt die veel onderhoudswerk? opblinken enz.
Reply With Quote
  #15  
Old 21-11-2012, 14:22
Vincent dV Vincent dV is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 127
Default

vraag je zelf wel af of je wel aan het strakmaken wilt beginnen... het is een vak apart en gaat een hele hoop tijd in zitten.. steek die tijd lekker in een bijbaantje en gebruik dat geld om de prof het te laten doen.. dan weet je zeker dat het netjes gebeurd.
Reply With Quote
  #16  
Old 21-11-2012, 15:14
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,779
Default

Veel mensen doen hun auto zelf strak maken en vervolgens door de professional laten spuiten. Terwijl ze het soms beter andersom kunnen doen of nog beter: volledig door de professional.
Als iets niet mooi is voorbewerkt zal een pro hier ook geen mooi resultaat van kunnen maken.

Rollen is voor mat en zijdeglans goed te doen. hoogglans heb ik geen ervaring mee.
En ook met rollen wil je er geen stof in hebben he.
__________________
Scratch the surface!

-Golf 2 '841.9TDI
Reply With Quote
  #17  
Old 21-11-2012, 18:52
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by Vincent dV
vraag je zelf wel af of je wel aan het strakmaken wilt beginnen... het is een vak apart en gaat een hele hoop tijd in zitten.. steek die tijd lekker in een bijbaantje en gebruik dat geld om de prof het te laten
doen.. dan weet je zeker dat het netjes gebeurd.

Het punt is dat dit een schoolproject is, een eindwerk, en dat ik dus wel genoeg werk zelf moet doen Dus een bijbaantje doen om een prof het te laten doen is niet echt een optie denk ik.

Quote:
Originally Posted by joostvw
Veel mensen doen hun auto zelf strak maken en vervolgens door de professional laten spuiten. Terwijl ze het soms beter andersom kunnen doen of nog beter: volledig door de professional.
Als iets niet mooi is voorbewerkt zal een pro hier ook geen mooi resultaat van kunnen maken.

Rollen is voor mat en zijdeglans goed te doen. hoogglans heb ik geen ervaring mee.
En ook met rollen wil je er geen stof in hebben he.


Maar dus dan misschien toch zelf spuiten of prof laten spuiten overwegen?
Ik wil Tornado rood hoogglans.
Reply With Quote
  #18  
Old 21-11-2012, 21:15
Dokter D's Avatar
Dokter D Dokter D is offline
Draaideur donateur - MKII=Life
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 3,846
Default

Het is ook maar net wat je zelf wilt.
Heb je een project waar je veel geld in gestoken hebt en wil je een super strakke auto dan spuiten.
Heb je een daily waar je netjes in rond wil rijden dan is rollen een hele goede optie.

Wanneer je een goede verfsoort gebruikt is rollen zeker duurzaam.
Reply With Quote
  #19  
Old 21-11-2012, 22:18
ewcaddymk1's Avatar
ewcaddymk1 ewcaddymk1 is offline
No personal life
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 2,938
Default

die caddy van heeft mij 2 potjes verf van 14.50 gekost
en dokter D weet hoe die geworden is.
D zijn broertje heeft ook een hele strakke golf 2 gerold

edit: staat hier boven dus met wit dak
__________________
TSJA ......zeg het maar!!


Caddy '85 >1.6D > 1.6TD >1.9TDI >2.8VR6>2.8 AQP 24v
Reply With Quote
  #20  
Old 21-11-2012, 22:22
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by Dokter D
Het is ook maar net wat je zelf wilt.
Heb je een project waar je veel geld in gestoken hebt en wil je een super strakke auto dan spuiten.
Heb je een daily waar je netjes in rond wil rijden dan is rollen een hele goede optie.

Wanneer je een goede verfsoort gebruikt is rollen zeker duurzaam.

Wel het wordt sowieso geen daily, eigenlijk wil ik de auto zo dicht mogelijk tegen originele staat houden. Daarom ook wil ik een originele kleur gebruiken.

Wel ik denk dat ik eigenlijk eens bij een spuiter moet gaan horen naar prijzen, maar het probleem is dat hier in de buurt er maar 1 is. Die heb ik gemaild een maand geleden, maar nog steeds geen antwoord gekregen. Misschien moet ik maar eens bellen.

Rollen is dus duurzaam, dat is goed om weten! Hmm, iemand van mijn school die een gelijkaardig project doet gaat zijn auto (toyota pickup) misschine met acryllak spuiten, iemand hier enige ervaring mee?

Echt geweldig, in dit topic heb ik meer info gevonden over prijzen en ervaringen dan ik in een hele maand zoeken op het internet vond! Bedankt!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 13:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum