Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 02-08-2022, 11:09
Lennartvm Lennartvm is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2022
Posts: 1
Default Golf 2 met VR5 en werkende Airco!

Na 1.5 jaar zoeken, passen en meten is het eindelijk gelukt! De Airco in de golf doet het weer!

Vorig jaar lag er een AGZ VR5 in, maar dit jaar ben ik toch over gegaan op een AQN VR5 en heb er ook meteen de airconditioning op pas gemaakt.

De golf draait nu 190pk (chip) en rijdt als een zonnetje.

Hieronder een paar foto's van de golf:






Dus het avontuur van het ombouwen/aanpassen van het bestaande MK2 airconditioning systeem.

De complete installatie (op de compressor na) is gewoon origineel Golf/Jetta mk2. Ik heb de originele leidingen door middel van een adapter op de modernere Sanden variabele volume compressor gemonteerd hier onder een foto van hoe ik dat precies heb gedaan:



Het was allemaal ontzettend krap om passend te krijgen. De VR5 zelf past al amper in de motorruimte, laat staan nog een set stugge en dikke airco leidingen erbij. Maar uiteindelijk past het op een nanometer




Nadat alles eindelijk fysiek erin paste werd het tijd om het ook daadwerkelijk aan te gaan sturen.

Mijn wensen waren:
  • De ECU moet weten of de compressor aan is of niet voor load compensatie
  • De ECU moet de airco aan en uit kunnen zetten i.v.m. load en hoge koelwater temperaturen
  • De naloop koeling moet ook compleet werken zoals het hoort
  • De fans/waterpomp moeten worden aangestuurd door de MK4 fan control module
  • Het moet in het geheel bediend worden door middel van het originele bedienings frontje

Het is een hele lijst met eisen, maar op deze manier werkt alles zoals het hoort zonder gekke dingen of truucjes.

Hieronder heb ik het schema uitgetekend op de manier waarom ik het heb aangesloten (en hoe het dus goed werkt voor de MK4 ECU/motor zijde en de MK2 chassis zijde)




Het is een erg chaotisch schema, maar alle informatie staat er wel in. De genoemde stekkers heb ik zelf toegevoegd zodat het systeem wat meer servicable is.

Het geheel wordt gekoeld met 2 SPAL (race) ventilatoren. Eentje voor de lage trap, eentje voor de hoge trap. Het blijft allemaal mooi koel, zelfs met 38C (getest met de recente hittegolf in NL/Duitsland).

Uiteindelijk met veel goede hoop naar de aircoboer en gelukkig was alles dicht!



Nu heerlijk genieten van de stukjes touren op de snelweg met de cruise control aan, en de airco op standje diepvries.

De info die hier is genoemd is ook van toepassing op de 1.8T swaps die veel worden gedaan. Op de leidingen na is alles van de Golf 2 airconditioning nog nieuw te koop (niet goedkoop). Leidingen laten maken had in mijn geval ook goed gekund, maar ik wou het (hypocriet) zo origineel mogelijk laten. En dat is gelukkig ook gelukt.

Ik hoop dat anderen ook wat aan deze informatie hebben, het heeft mij een hele hoop tijd gekost om dit allemaal uit te zoeken. Ik deel het op deze manier graag met de rest!
Reply With Quote
  #2  
Old 02-08-2022, 13:58
The Skinnmeister's Avatar
The Skinnmeister The Skinnmeister is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,257
Default

Nice man goed bezig Met de info zullen sommige wel geholpen zijn denk ik zo......
__________________
'88 Golf II VR6
'91 Golf II G60
'86 Golf II 16V New Project
Reply With Quote
  #3  
Old 02-08-2022, 14:04
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Gaaf gedaan! Zit wat uitzoekwerk in...
__________________
Reply With Quote
  #4  
Old 02-08-2022, 15:14
steven16v steven16v is offline
Volksforum Triple Action Donor
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 4,004
Default

Mooi hoor!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 16:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum