Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 26-03-2014, 12:15
Nels Nels is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 252
Default Km teller + dagteller tellen niet door bij warm weer

Hallo allemaal,

Het probleem is dat bij warm weer of als de zon een tijd op mijn golf (gti 8v uit 89) heeft gestaan, dat dan de tellers niet meer doorlopen. De km teller en de dagteller blijven beide stil staan. zodra het weer wat kouder word doen ze het weer.
Zelf zat ik te denken dat misschien de printplaat uitzet als het warm word en daardoor net geen contact maakt ofzo?.?
iemand een idee wat het kan zijn en hoe ik dit het beste op kan lossen. Met de search kreeg ik niks gevonden over een soort gelijk probleem.

Hoor graag als iemand een idee heeft. Alvast bedankt.

Groet,
Nels
Reply With Quote
  #2  
Old 26-03-2014, 13:07
Ilker Ilker is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2014
Posts: 323
Default

Ik heb bijna hetzelfde gehad, maar had niets te maken met zonlicht, je tellers zijn gewoon aan vervanging toe.
Soms telde de teller een 500-1000km niet meer mee, en dan op een gegeven moment telt hij weer normaal voor een tijdje. Normaal hoort een VDO een autoleven mee te gaan, mijn teller is begonnen falen op 287.000km, normaal zit ik al over de 3 ton, nu staat em nog op 291.xxxkm.
Reply With Quote
  #3  
Old 26-03-2014, 13:45
Nels Nels is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 252
Default

Dankje voor je reactie. Dat het met temperatuur te maken heeft weet ik vrijwel zeker. Dit omdat hij vorige zomer dit probleem ook al had en heel de herfst en winter het gewoon heeft gedaan. Nu alleen op warme dagen met veel zon telt hij niet meer. Zou het niet iets anders kunnen zijn? Een teller met 130k erop zal toch niet al helemaal versleten zijn?
Reply With Quote
  #4  
Old 26-03-2014, 14:39
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

tandwieltje slipt op het asje.

zelfde gehad in mijn auto. eerste 5km telde die, daarna stopte de teller ermee terwijl de snelheidsaanduiding het wel deed.

als je de teller eruit pakt, je houd de achterkant tegen, zal je zien dat er bovenaan aan de getalletjes een wit plastiek tandwiel zit die je gewoon met de vinger kan doordraaien.
ik heb die eraf geschoven, boel afgekuisd (vet), drupje secondelijm erop en tandwiel snel terug geplaatst. teller doet het al bijna 70 000km weer perfect.
door de warmte zet de plastiek iets uit waardoor de wrijving van asje-tandwiel kleiner is dan de wrijving om de getalletjes door te draaien, en dan stopt de boel ermee. beetje tikken op het glas kan u teller een paar km weer laten doordraaien (springt dan voorbij het punt van hoge wrijving op de getalletjes).

de mijne faalde op 361 000km en vond het raar dat de km stand het jaar ervoor ook zoiets was (terwijl de jaren daarvoor er altijd vlot 10-15k bijkwam bij de vorige eigenaar). sta nu op 439 000km
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be

Last edited by fcapri : 26-03-2014 at 14:41.
Reply With Quote
  #5  
Old 26-03-2014, 14:40
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

Zo'n teller werkt als ik het goed heb nog met tandwieltjes. Zeg maar als dat meer zo is, maar volgens mij wel, werkt hetzelfde als bij een golf 1. Dat zijn plastieken tandwieltjes op een stalen asje. Bij de oude modellen breekt het kunststof geregeld waardoor hij los over de as draait. De as draait dan dus niet meer mee en de km-stand blijft staan. Blijkbaar wordt het in jouw golf zo warm dat het tandwieltje wat uitzet en daarmee ook over de as schuift. Je zou dat kunnen oplossen door de teller uiteen te nemen en er wat lijm o.i.d. tussen te doen...
Reply With Quote
  #6  
Old 26-03-2014, 14:42
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

ow, haha, op hetzelfde moment gepost, nu, het probleem lijkt me dan duidelijk?
Reply With Quote
  #7  
Old 26-03-2014, 15:38
Nels Nels is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 252
Default

Heel erg bedankt voor jullie reacties. Dat klinkt me vrij logisch dat dat het dan moet zijn. Zal binnenkort als ik een vrije dag heb er eens naar gaan kijken. Heb de tellerbak er nog nooit uit gehad, is dit heel moeilijk? of wijst het zichzelf? de schroeven weet ik wel te vinden achter de knoppen enzo. Maar is de kans groot dat ik iets kapot maak of beschadig aan de tellerbak oid? Tips zijn welkom.

Groet,
Nels
Reply With Quote
  #8  
Old 26-03-2014, 15:39
SelimGTI's Avatar
SelimGTI SelimGTI is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jan 2013
Posts: 325
Default

Ik heb het probleem dat ze uberhaupt niet tellen behalve als ik mijn auto met hogedruk grondig heb schoongemaakt, en wanneer die weer droog is werkt die weer niet meer...
Ik denk oxidatie op de aansluitingspunten maar heb zelf geen zin en tijd om in zoiets te steken op dit moment aangezien de aanslutingspunten moeilijk bereikbaar zijn...
__________________
Past: -Golf MK2 1.8 8v EV K-Jet 1984
-Golf MK4 1.8 20vt GTI
-Golf MK2 2.0 16v ABF
Reply With Quote
  #9  
Old 26-03-2014, 15:57
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

tellertje demonteren is geen moeite. Wel even in de gaten houden welke schroef waaruit komt, zijn niet allemaal gelijk. En vooral, als je alles weer vast zet, zachtjes aandraaien, hoeft niet vast, dan springen de stukken plastic rond je oren.
Reply With Quote
  #10  
Old 26-03-2014, 16:26
Nels Nels is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 252
Default

Oké dankje. Gaan we dat proberen. Combineer het dan meteen met de lampjes in de tellerunit vervangen.
Reply With Quote
  #11  
Old 26-03-2014, 16:29
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

Zeker doen ja, kosten geen drol. Wel meteen allemaal doen, want meestal gaan de anderen ook snel als je de een hebt vervangen.
Reply With Quote
  #12  
Old 26-03-2014, 16:51
Nels Nels is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 252
Default

Was ik ook van plan. Hoeveel zitten er in totaal in? Zeker 2 aan de bovenkant. Nog ergens meer?
Reply With Quote
  #13  
Old 26-03-2014, 16:55
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

Ik neem aan dat je een digitaal klokje hebt, daar zit er ook een achter. Dat zijn alle drie volgens mij. Ik geloof niet dat er nog meer in zitten.
Reply With Quote
  #14  
Old 26-03-2014, 19:02
Nels Nels is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 252
Default

Oké tnx
Reply With Quote
  #15  
Old 27-03-2014, 10:23
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

opletten met de km-teller kabel. die truck moet je weten om los te krijgen. ga er niet met een schroevendraaier aan prullen of de connector springt dan stuk.
ik heb al mijn lampjes vervangen door witte ledjes, hoef ik ze noooooit meer te vervangen . is eens wat anders dan die zwakke groene schijn.



Quote:
Originally Posted by SelimGTI
Ik heb het probleem dat ze uberhaupt niet tellen behalve als ik mijn auto met hogedruk grondig heb schoongemaakt, en wanneer die weer droog is werkt die weer niet meer...
Ik denk oxidatie op de aansluitingspunten maar heb zelf geen zin en tijd om in zoiets te steken op dit moment aangezien de aanslutingspunten moeilijk bereikbaar zijn...

blijf je snelheidsaanduiding wel werken? misschien de kabel die wat dieper in het dashboard gedrukt wordt als je onder de motorkap spuit met hogedruk? anders zelfde probleem als hierboven, maar door de hoge luchtvochtigheid dat het tandwieltje dan ff niet doorslipt en weer telt.

Quote:
Originally Posted by Barn171
tellertje demonteren is geen moeite. Wel even in de gaten houden welke schroef waaruit komt, zijn niet allemaal gelijk. En vooral, als je alles weer vast zet, zachtjes aandraaien, hoeft niet vast, dan springen de stukken plastic rond je oren.

voor het inschroeven, ff de schroef induwen, en met de schroevendraaier LOSDRAAIEN. je zal de vijs dan in het plastiek ineens dieper voelen springen (zit je op de schroefdraad) en dan voorzichting indraaien. doe je dit niet, zal je telkens opnieuw in de plastiek nieuwe schroefdraad trekken tot de vijs ineens zot draait
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
  #16  
Old 27-03-2014, 12:27
FlorisH FlorisH is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 236
Default

BIj mijn tellerbakje van mijn golf 2 (248.000 staat erop) telde hij ook de km niet bij. (snelheidsmeter werkt wel) Dus ik had pas geleden de tellerplaat erafgehaald en als ik los aan bijvoorbeeld de onderste (dagteller) getallen draai, draait hij boven bij.

Hoe haal ik in godsnaam de tellers zelf los van de bak zodat ik de achterkant kan bekijken, ik heb het ideee dat ik iets fout doe (de 4 schroefjes waar de tellerunit zelf mee vast zit heb ik los gedraait maar nog zit hij vast)

Het lijkt me niet dat ik zo dat tandwiel kan lijmen ook, met alleen de tellerplaat zelf gedemonteerd en dus kijkend op de tellers zelf...., ik zie de tandwielen zitten maar het lijkt me dat dat hele gebeuren er ook uit moet.
Reply With Quote
  #17  
Old 27-03-2014, 13:36
Nels Nels is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 252
Default

die witte ledjes zien er ook goed uit. maar de lampjes zijn toch gewoon wit (die er standaard in zitten) en er zit een groen glaasje voor?? of heb ik het fout en zijn de lampjes groen?
en wat is de truc dan om de km kabel los te krijgen zonder de connector te slopen? :P
Reply With Quote
  #18  
Old 27-03-2014, 18:18
Ilker Ilker is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2014
Posts: 323
Default

Alvast een handige video die ik op youtube heb kunnen vinden
Leerzaam
http://www.youtube.com/watch?v=flb9-13ASuo
Reply With Quote
  #19  
Old 28-03-2014, 12:14
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

km tellerkabel is een trukje, je moet een plastiekje schuin induwen en dan schuift die er zo vanaf.

voor de teller te demonteren moet de folie volledig los, ik denk dan het centrale deeltje afschroeven en dan kunnen de vijzen aan de achterkant er allemaal af om de teller uit de bak te kunnen halen.
dan de tellerplaat afschroeven en dacht dat er nog een stuk of 2 zaten om de mechaniek eruit te krijgen.

je kan ook gewoon de teller verwisselen als km stand niet boeit. ik heb mij al voorzien voor de toekomst ook

__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be

Last edited by fcapri : 28-03-2014 at 12:17.
Reply With Quote
  #20  
Old 28-03-2014, 14:27
Nels Nels is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 252
Default

Dankje wel, handig filmpje ook. km stand vind ik persoonlijk wel belangrijk dat die klopt, anders zou ik er ook beter een andere teller in kunnen hangen.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 06:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum