Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Off Topic > Fotografie en foto bewerking
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #481  
Old 06-09-2014, 13:39
GeeX GeeX is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 455
Default

Hey Guys,

Heb pasgeleden een Canon EOS 300D aangeschaft voor €50 met de standaard lens en een Sigma lens.

Nu vindt ik mijn foto's nog niet toonwaardig en heb ik eigenlijk ook vrij weinig van alle instellingen. Hebben jullie wellicht een link na een site waar ik hier veel over kan lezen. Ik ben een beginner

Bedankt alvast!
Reply With Quote
  #482  
Old 06-09-2014, 19:30
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,769
Default

Ik ook hoor ik heb wat digitale boeken en video's gezien van Scott Kelby en daar naast veel spelen met je camera.
Kijken wat de afstellingen waren als je een mooie foto gemaakt heb en steeds stapje voor stapje doen.
Ik ben vandaag voor het eerst 4 uur op pad geweest met de MK1en me nieuwe lens en dan de camera op stand A zo dat ik de diafragma regel en de camera de rest.
En dan gewoon 3 uur op een grootte parkeer plaats gods alleen proberen maar
Ik weet als geen ander hoe moeilijk het is maar vind het wel meer dan leuk
En dat helpt wel weer met de vorderingen....




F/1.8
Sluitertijd 1/1000sec
ISO-200

p.s wat wel balen is ,is dat deze 50mm lens weer een andere diameter heeft.
Ik had al een polarisatie filter voor me standaard lens en dan ook 1 voor me zoom lens en nu is deze van weer een andere diameter
__________________
Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het wemelt natuurlijk van de experts op het WWW, maar meestal geven die geen garantie

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs

Last edited by Style : 06-09-2014 at 19:32.
Reply With Quote
  #483  
Old 07-09-2014, 09:18
geezer geezer is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 474
Default

Ik kijk altijd op YouTube naar Jared Polin/FroKnowsPhoto en DigitalRev TV. Die leggen alles op een leuke manier uit zodat je er ook langer naar kunt luisteren, het kanaal van B&H is ook wel informatief maar het geluid is soms slecht.

@style: waarom ISO200 en zo'n sluitertijd?
Reply With Quote
  #484  
Old 07-09-2014, 09:29
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,769
Default

Om dat ik net als Geex lerende ben ik had mijn Nikon camera op de A stand gezet.
Om dat ik volledig verdwaal in de M stand ,dus in de A stand kan ik de diafragma zelf regelen en dan doet de camera de sluitertijd en ISO......

Maar als ik vragen mag wat was beter geweest dan
__________________
Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het wemelt natuurlijk van de experts op het WWW, maar meestal geven die geen garantie

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
  #485  
Old 07-09-2014, 09:55
geezer geezer is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 474
Default

Niet direct beter maar ze hebben het altijd over, hoe hoger de ISO waarde hoe meer ruis er in de foto komt en de kwaliteit van de foto achteruit gaat.
Nu is dat met ISO200 nog niet het geval maar als je op ISO100 had gefotografeerd was de sluitertijd nog snel genoeg geweest.

Bij Canon is dat de Av stand en kun je wel de ISO zelf instellen
Reply With Quote
  #486  
Old 07-09-2014, 10:13
GeeX GeeX is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 455
Default

Dankjewel allemaal! Ik ga na het bos en spelen met de camera haha. Iemand wellicht intresse in een Sigma 70-210 lens? Mijn camera blijft errors geven bij deze lens.
Reply With Quote
  #487  
Old 07-09-2014, 11:17
Herm Schreurs's Avatar
Herm Schreurs Herm Schreurs is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,044
Default

Quote:
Originally Posted by geezer
Niet direct beter maar ze hebben het altijd over, hoe hoger de ISO waarde hoe meer ruis er in de foto komt en de kwaliteit van de foto achteruit gaat.
Nu is dat met ISO200 nog niet het geval maar als je op ISO100 had gefotografeerd was de sluitertijd nog snel genoeg geweest.

Bij Canon is dat de Av stand en kun je wel de ISO zelf instellen

Dat zal bij Nikon ook zijn lijkt mij maar iso 200-400 is ook voor overdag niet verkeerd hoor. Vooral als je met de sluitertijd of diafeagma of zelfs met filtes en flitsers aan de slag gaat.
Uiteraard is een zo laag mogelijke iso "beter" maar hoger is zeker geen probleem.
Goed bezig heren, vind het tof dat ook jullie veel lezen en vooral zelf experimenteren en daarvan leren.
Ik vind je foto wel echt gaaf Peter! Beetje vignettering aanbrengen en "klaar" zou ik zeggen
Reply With Quote
  #488  
Old 08-09-2014, 12:04
geezer geezer is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 474
Default

Ik vroeg het aan style om te kijken of het een bewuste keuze was om op ISO200 te fotograferen. En daarom zei ik ook dat het niet slecht of fout was maar je moet continu naar de waardes kijken. Het was in ieder geval geen kritiek
Reply With Quote
  #489  
Old 08-09-2014, 19:51
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,769
Default

Zo zag ik het ook niet en ik denk Herm ook niet vind alles leerzaam en heb dit dan ook gelijk de volgende dag geprobeerd met Iso 100.




En dan met een diafragma van F/4 en een sluitertijd van 1/1000 ste sec.
Ik pak alle tips mee en fotografeer er op los
__________________
Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het wemelt natuurlijk van de experts op het WWW, maar meestal geven die geen garantie

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
  #490  
Old 08-09-2014, 21:01
Herm Schreurs's Avatar
Herm Schreurs Herm Schreurs is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,044
Default

Quote:
Originally Posted by geezer
Ik vroeg het aan style om te kijken of het een bewuste keuze was om op ISO200 te fotograferen. En daarom zei ik ook dat het niet slecht of fout was maar je moet continu naar de waardes kijken. Het was in ieder geval geen kritiek

Oooh dat is ook niet zo opgevat hoor
Vind het tof dat er mensen zo lekker mee bezig zijn!
Reply With Quote
  #491  
Old 09-09-2014, 12:14
GeeX GeeX is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 455
Default

Hier toch wat foto's, graag jullie meningen mannen!








Reply With Quote
  #492  
Old 09-09-2014, 19:59
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,769
Default

Die zien er toch zeer mooi uit voor iemand die zegt dat het nog niet toonwaardig is
Misschien een optie om de gegevens van de foto er bij te zetten ,de fotografen hier kunnen je dan beter tips geven over het hoe en wat
__________________
Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het wemelt natuurlijk van de experts op het WWW, maar meestal geven die geen garantie

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
  #493  
Old 09-09-2014, 20:44
GeeX GeeX is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 455
Default

Bedankt

Is indd een goed idee. Alleen is het probleem dat ik aleen maar de ISO waarde kan vinden van de foto's, deze was bij alle 3 de foto's 200.

Sluitertijd etc heb ik echt geen idee van. Ik moet er meer over gaan lezen en ook wat alles en wat er gebeurt wanneer ik iets aanpas.

Last edited by GeeX : 09-09-2014 at 20:51.
Reply With Quote
  #494  
Old 09-09-2014, 20:54
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,769
Default

Als je de foto's op je computer heb staan ga je op de foto staan klik rechtermuisknop dan kies je details en dan krijg je als het goed is alle gegevens te zien
Of in de betere bewerkings programma's wordt het ook vermeld ,of je foto's online zetten bv Flickr dan heb je ze ook.

Ik heb net ook nog even aan de weg getimmerd aan koop:
Hama Polarisatiefilter - Circulair - HTMC Coating - 58mm
En dan nog een boek Handboek Photoshop CS6
__________________
Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het wemelt natuurlijk van de experts op het WWW, maar meestal geven die geen garantie

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
  #495  
Old 09-09-2014, 21:03
GeeX GeeX is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 455
Default

Ah okee thanks!

Foto 1 met de paddestoel:

F 5.6
Sluitertijd 1/25 sec.
ISO 200.

Foto 2 van voetbalstadion:

F 4.5
Sluitertijd: 1/40 sec.
ISO 400.

Fotos\ 3:

F 5.6
Sluitertijd: 1/25 sec.
ISO 200.
Reply With Quote
  #496  
Old 10-09-2014, 11:09
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

@GeeX
Als je niet weet wat de instellingen allemaal doen, zoals sluitertijd enz, zoek dat eerst eens op Als je weet wat ze precies doen, buiten het licht vermeerderen of verminderen kan je daar handig gebruik van maken in je foto's. Gewoon op youtube en google vind je er echt veel over!!
http://www.exposureguide.com/exposure.htm

Dit youtube kanaal is ook altijd handig voor tips en tricks: http://www.youtube.com/user/PhotoGavin/featured

Wat ook een heel handig programma is, is Lightroom. De digitale variant van een donkere kamer. Kan je bijna alles van belichting enz veranderen, en zo op je gemak je foto verbeteren. Schiet wel in RAW, dat werkt het beste hiermee. Kost wel wat, maar hoe zal ik het zeggen, op een bepaalde site op internet en met een bepaald downloadprogramma kan je het ook gratis krijgen... Ik schiet meestal in auto modus en bewerk de belichting achteraf. Compositie is het belangrijkste op het moment dat je de foto maakt, die kan je achteraf niet meer bewerken. Voor compositie is regel van derden de hoofdregel, heb je altijd een mooie foto al betekent het niet dat dit voor alle foto's de beste compositie is natuurlijk. Leer hem gebruiken en leer dan wanneer je hem moet overtreden! Voor je laatste foto had de horizon bijvoorbeeld een beetje lager gemogen denk ik, zodat je meer bomen erop had.
http://digital-photography-school.com/rule-of-thirds

Zo hoop dat je er wat mee bent, het belangrijkste is ervaring opdoen, al doende leer je ;-)
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #497  
Old 10-09-2014, 18:44
DUB's Avatar
DUB DUB is offline
Postwhore
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 1,401
Default

nieuwe daily wielen = nieuwe foto's maken

ben benieuwd wat jullie er van vinden (was mijn eerste poging met dit soort fotografie) het licht is afkomstig van mijn iphone.

foto is gelinkt van facebook, dus kwaliteit is stukje minder


__________________
www.facebook.com/basetheone
Reply With Quote
  #498  
Old 10-09-2014, 18:52
jalkebrouwer jalkebrouwer is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 154
Default

Toffe foto man!

lange sluitertijd en dan lampje richten op de auto? erg leuk effect gecreëerd zo!
__________________
"It's nice to be important, but it's more important to be nice!"

B@gged Bora Variant TDI
Reply With Quote
  #499  
Old 10-09-2014, 20:31
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,769
Default

Zeker leuk gedaan zo met de steigers op de achtergrond jammer van het gebouw rechts op de foto.
__________________
Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het wemelt natuurlijk van de experts op het WWW, maar meestal geven die geen garantie

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
  #500  
Old 10-09-2014, 21:09
Herm Schreurs's Avatar
Herm Schreurs Herm Schreurs is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,044
Default

Mooie foto zo hoor Bas!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 13:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum