Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Derby, Polo MK 1,2 en 3
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 06-11-2015, 12:09
86C's Avatar
86C 86C is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 597
Send a message via ICQ to 86C
Default Versnellingsbak schiet uit 5e versnelling

Afgelopen maandag heeft een maat van me de bak onder mijn polo vervangen. De bak die er nu dus onder hangt is een gereviseerde 085 bak met bakcode AHD incl. nieuwe koppelingsplaat en druklager. Auto schakelt weer perfect zonder bijgeluiden er is alleen 1 maar en dat is dat tijdens het rijden de bak soms zomaar uit zijn 5e versnelling schiet. Nu lees ik via de diverse fora verhalen over versleten naaldlagers en synchromeshen, maar deze zijn bij mijn bak allemaal nieuw. Ik vermoed dus dat het hem in de afstelling zit van het schakelmechanisme, maar wat? Het inelkaar zetten van het schakelmechanisme kan volgens mij niet echt fout. Wat hebben we over het hoofd gezien?

Edit;
Vandaag nog eens een bekeken.
Motorsteunen lijken in orde, motor kantelt ook niet extreem. Schakelmechanisme nogmaals losgehaald en vast gezet. Mechanisme valt goed in mekaar, ook bij het inschakelen van alle versnellingen voel je de versnelling duidelijk in klikken. Olie zit er ook voldoende op. Eerder wat teveel dan tekort. Begin toch te denken dat de oorzaak in de bak zit, maar waar moet je dan zoeken in een gereviseerde bak? Lagers en synchromeshen zijn nieuw, tandwielen gecontroleerd en schoongemaakt, waren allen nog in zeer goede staat...

Het uit de versnelling schieten gebeurt niet heel vaak. Meestal alleen in de 5 en dan vooral bij onbelaste motor, bijvoorbeeld bij uitrollen voor verkeerslichten. Bak schiet dan een beetje half tussen ingeschakelde versnelling en vrij, wat dus resulteert in tandjes poetsen. Bak laat zich overigens na het uitschieten wel weer direct en probleemloos inschakelen alsof er niets gebeurt is. Ik weet het effe niet meer. Iemand nog ideeën?
Reply With Quote
  #2  
Old 06-11-2015, 13:52
carbreaker de autosloper carbreaker de autosloper is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,368
Default

die 5 kun je afstellen door het zwartte blikken deksel met die boutjes 9 dr af te draaien dr zat zo n imbus in met contra moer misschien zit ie niet lekker op de plek
__________________
quintus.....de grote race
Reply With Quote
  #3  
Old 06-11-2015, 14:34
86C's Avatar
86C 86C is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 597
Send a message via ICQ to 86C
Default

wat valt er precies te stellen aan de imbus?


Reply With Quote
  #4  
Old 15-11-2015, 20:41
86C's Avatar
86C 86C is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 597
Send a message via ICQ to 86C
Default

Volgend weekend even langs MTDI voor een inspectie aan de bak. Ondertussen probeer ik het schakelmechanisme goed af te stellen. Ik heb daarvoor de beschrijving uit het werkplaatshanboek bij de hand. De benodigde mal tool 3153 heb ik ook.




Het bevestigen van de mal lukt allemaal wel, maar snap nog steeds niet helemaal wat de bedoeling is als de mal erop zit. Moet de pook gecentreerd worden? Wat is precies de bedoeling?
Reply With Quote
  #5  
Old 16-11-2015, 08:58
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Aan je pook zit normaal een lipje, dat zorgt dat je niet per ongeluk in achteruit kan. Dat lipje moet in de gleuf die in de mal zit. Als de mal mooi op zijn plaats zit en het lipje goed in die gleuf zit kruip je onder de auto en draai je de klem op het einde van de schakelstang die van bij je pook komt los. Check eens of de mal niet is los gekomen en kruip dan onder de auto om die klem weer vast te zetten.

Wat ik altijd doe is ook eens voelen aan het schakelmechanisme waar het uit de bak komt of de bak mooi in neutraal staat voor ik de klem weer vast zet.

Heb het nog niet op een Polo gedaan, wel op een Golf mk2. Is hetzelfde principe. Je wilt zorgen dat als de bak in neutraal staat je pook in een bepaalde positie staat zodat je bij het schakelen aan alle versnellingen aankan en dat ze in het vertrouwde H patroon liggen. Het schakelmechanisme is zo ontworpen dat dit het geval is als het geheel is afgesteld. Als je het niet mooi hebt afgesteld kan het zijn dat je versnellingen moeilijk te vinden zijn, of dat zoals bij jou het mechanisme maar juist aan de versnelling aan kan en er bij de minste schok er weer uit schiet.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #6  
Old 16-11-2015, 13:08
86C's Avatar
86C 86C is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 597
Send a message via ICQ to 86C
Default

Het door jouw genoemde lipje dat in de gleuf van de mal moet vallen, is dat het rood omcirkelde lipje uit de foto?




Quote:
Originally Posted by ar1g3
Aan je pook zit normaal een lipje, dat zorgt dat je niet per ongeluk in achteruit kan. Dat lipje moet in de gleuf die in de mal zit. Als de mal mooi op zijn plaats zit en het lipje goed in die gleuf zit kruip je onder de auto en draai je de klem op het einde van de schakelstang die van bij je pook komt los. Check eens of de mal niet is los gekomen en kruip dan onder de auto om die klem weer vast te zetten.

Wat ik altijd doe is ook eens voelen aan het schakelmechanisme waar het uit de bak komt of de bak mooi in neutraal staat voor ik de klem weer vast zet.

Heb het nog niet op een Polo gedaan, wel op een Golf mk2. Is hetzelfde principe. Je wilt zorgen dat als de bak in neutraal staat je pook in een bepaalde positie staat zodat je bij het schakelen aan alle versnellingen aankan en dat ze in het vertrouwde H patroon liggen. Het schakelmechanisme is zo ontworpen dat dit het geval is als het geheel is afgesteld. Als je het niet mooi hebt afgesteld kan het zijn dat je versnellingen moeilijk te vinden zijn, of dat zoals bij jou het mechanisme maar juist aan de versnelling aan kan en er bij de minste schok er weer uit schiet.
Reply With Quote
  #7  
Old 16-11-2015, 18:06
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by 86C
Het door jouw genoemde lipje dat in de gleuf van de mal moet vallen, is dat het rood omcirkelde lipje uit de foto?



Jep dat is het!
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #8  
Old 16-11-2015, 18:45
86C's Avatar
86C 86C is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 597
Send a message via ICQ to 86C
Default

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Jep dat is het!


Ik ben er al uit, bedankt voor de info! Zaterdag de auto even op de brug zetten om de schakelstang onder de auto los te maken en dan het mechanisme even afstellen!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 12:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum