Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Vento MK III
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 14-08-2005, 16:32
HerB HerB is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 20
Default 2.0L GTI 16V (ABF motor): olie verbruik / klepsteelrubbers / bougies aanslag

Hallo mensen,

Ik ben al een tijdje in bezet van een Golf3 2.0 GTI 16V (ABF motor)
184.000 km op de teller.

Deze loopt prima verder, en gechipt bij JD-engineering.

Maar hij verbruikt nu ongeveer 1 liter olie (10W40) op 1500 km en de bougies zijn altijd een beetje zwartachtig met iets zwarte koolaanslag eraan.

Duid dit op versleten kleprubbers? Zou mijn olie verbruikt veel minder worden als ik de kleprubbers vervang, en zouden de bougies weer minder zwart worden en minder aanslag?

Heeft iemand een indicatie wat zo iets gaat kosten om alle kleprubbers te vervangen? Hoelang ben je met zoiets druk ongeveer?


BVD

Last edited by HerB : 14-08-2005 at 17:14.
Reply With Quote
  #2  
Old 14-08-2005, 17:41
serge pot's Avatar
serge pot serge pot is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,846
Default

zou zeggen doe een compressie teste en cylinder lektest .na een 184000 km mag je wel verwachten dat er iets versleten is
__________________
kopbewerking ,pm
Reply With Quote
  #3  
Old 14-08-2005, 18:41
HerB HerB is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 20
Default

Quote:
Originally Posted by serge pot
zou zeggen doe een compressie teste en cylinder lektest .na een 184000 km mag je wel verwachten dat er iets versleten is


uhm compressie test lijkt me niet echt nodig, die auto loopt echt super, en heeft compressie genoeg.

uhm cilinderlektest, hoe voer je dat uit?? Denk je dat de cilinders lekker dan? allemaal?

zou ik het olieverbruik niet in de klekhoedjes moeten zoeken dan?

Last edited by HerB : 14-08-2005 at 18:45.
Reply With Quote
  #4  
Old 14-08-2005, 18:53
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

zoals serge al zei, gewoon eerst laten testen, de mensen die er verstand van hebben kunnen je met behulp van de uitslagen die ze krijgen je verslag geven wat er loos is
Reply With Quote
  #5  
Old 14-08-2005, 22:41
Pedaalemmer's Avatar
Pedaalemmer Pedaalemmer is offline
Volksforum Aandeelhouder - Pedalwanne
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 11,016
Send a message via MSN to Pedaalemmer
Default

Nergens olielekkage aan het blok? Duwt ie olie omhoog bij de oliedop?
Reply With Quote
  #6  
Old 15-08-2005, 17:16
HerB HerB is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 20
Default

Quote:
Originally Posted by ForumFreak
Nergens olielekkage aan het blok? Duwt ie olie omhoog bij de oliedop?


Nee geen olielekkage aan het blok zelf. En heb ook regelmatig eronder gekeken, en op de parkeerplaats gekeken als die lang heeft gestaan. En rondom die oliedop is het altijd mooi schoon. (en vul ook altijd netjes met trechter :P)

Maar dat de bougies wat zwart zijn met wat zwarte koolaanslag duid toch op olie in de verbandingskamer? of nie?
Reply With Quote
  #7  
Old 15-08-2005, 17:19
Allart-Ghetta's Avatar
Allart-Ghetta Allart-Ghetta is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 961
Default

Zwarte bougies kan voor zover ik weet komen door een (te) rijk mengsel of een verkeerde warmtegraad van de bougies zodat ze niet meer mooi schoon branden.
Als ie olie verstookt moet je blauwe pluimen uit de uitlaat zien.
__________________
2004 BMW 330cd 6MT decat DP
1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm
1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T
1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R
RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear
Reply With Quote
  #8  
Old 15-08-2005, 17:26
HerB HerB is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 20
Default

Quote:
Originally Posted by Allart-Ghetta
Zwarte bougies kan voor zover ik weet komen door een (te) rijk mengsel of een verkeerde warmtegraad van de bougies zodat ze niet meer mooi schoon branden.
Als ie olie verstookt moet je blauwe pluimen uit de uitlaat zien.


Bougies zijn goed van warmte graad, mbv ETKA op nummer gehaald, en die zaten er ook voorheen in. 100% goed.

Alleen met koude start pluimt hij wel iets, zover mij wel eens gezegt is door collegas als ik bij het werk weg rij :P

En als je eens flink gas geeft ook wel iets volgens mij.

Dus verkeerde warmtegraad bougies is het niet, mengsel is ook prima, de auto is bij JD-engineering afgesteld en gechipt, ontsteking iets vervroegd, e.t.c.

(maar voorheen had de wagen ook die 'probleem' al met die wat zwarte aangekoekte bougies.
Reply With Quote
  #9  
Old 15-08-2005, 17:46
Clifton's Avatar
Clifton Clifton is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 154
Default

Die zwarte koek is zeer waarschijnlijk wel olie. Inderdaad even laten testen. Het lijkt mij een probleem met de afdichting van de zuiger, dus je zuigerveren. Klepgeleiders kan ook, maar voor dat probleem vind ik hem dan wel veel verbruiken. Om dit te testen kan je even lekker doortrekken in zijn 2 bijvoorbeeld en dan een tijdje op de motor afremmen. Als er daarna bij het gasgeven een flinke blauwe pluim uit komt weet je genoeg.
Als je collega's zeggen dat je bij het wegrijden blauwe rook ziet, denk ik toch echt aan je zuigerveren.

Succes.
Reply With Quote
  #10  
Old 15-08-2005, 18:49
HerB HerB is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 20
Default

Quote:
Originally Posted by Clifton
Die zwarte koek is zeer waarschijnlijk wel olie. Inderdaad even laten testen. Het lijkt mij een probleem met de afdichting van de zuiger, dus je zuigerveren. Klepgeleiders kan ook, maar voor dat probleem vind ik hem dan wel veel verbruiken. Om dit te testen kan je even lekker doortrekken in zijn 2 bijvoorbeeld en dan een tijdje op de motor afremmen. Als er daarna bij het gasgeven een flinke blauwe pluim uit komt weet je genoeg.
Als je collega's zeggen dat je bij het wegrijden blauwe rook ziet, denk ik toch echt aan je zuigerveren.

Succes.


nou zo veel rookt hij nou ook niet, dat ik zelf een blauwe pluim in de spiegels kan zien... maar schraapveer zou idd wel kunnen, maar dat zou betekenen dat 3 van 4 cilinders hier last van heeft, aangezien 3 bougies altijd wat zwart aangekoekt zijn... ik denk toch nog steeds aan kleprubbers.. maar kan allebei idd.
Reply With Quote
  #11  
Old 15-08-2005, 20:09
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,800
Default

ga maar van kleprubbers uit, zuigerveren zijn het niet zo snel
de test die clifton omschrijft is een goede om het ff te controleren.
__________________
Reply With Quote
  #12  
Old 15-08-2005, 21:55
serge pot's Avatar
serge pot serge pot is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,846
Default

olie verbruik kan ook mede komen door koppakking
__________________
kopbewerking ,pm
Reply With Quote
  #13  
Old 15-08-2005, 21:55
serge pot's Avatar
serge pot serge pot is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,846
Default

vandaar de lektest en compressie test
__________________
kopbewerking ,pm
Reply With Quote
  #14  
Old 16-08-2005, 18:27
HerB HerB is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 20
Default

Quote:
Originally Posted by serge pot
vandaar de lektest en compressie test


als je lektest doet, dan weet je toch nooit waar de lucht weg loopt? Via de kleppen of via zuigerveren ... ? dan blijft het nog gissen toch?
Reply With Quote
  #15  
Old 16-08-2005, 18:53
serge pot's Avatar
serge pot serge pot is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,846
Default

zo te horen kun je het beter "laten" doen
__________________
kopbewerking ,pm
Reply With Quote
  #16  
Old 16-08-2005, 18:56
HerB HerB is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 20
Default

Quote:
Originally Posted by serge pot
zo te horen kun je het beter "laten" doen


ik vroeg al eerder hoe dit gedaan word? leg het even uit dan, en vertel me even hoe ze dan kunnen zien waar hij lekt?
Reply With Quote
  #17  
Old 16-08-2005, 19:32
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,800
Default

door simpelweg te voelen of de lucht uit de inlaat, uitlaat, carter, olievuldop of koelvloeistofreservoir komt kun je bepalen waar de lekkage zit.

Koppakking lijkt mij sterk omdat het op 3 cilinders is, maar het zou kunnen.
__________________
Reply With Quote
  #18  
Old 16-08-2005, 19:36
HerB HerB is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 20
Default

oke, bedankt, ik zal deze test eens uit laten vroegen. wordt vervolgt
Reply With Quote
  #19  
Old 16-08-2005, 19:58
serge pot's Avatar
serge pot serge pot is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,846
Default

heel simpel men verwijderen bougies en verdeler kap ,zet db op tijd .mar5keer de 4 onst punten op verdeler .
verwijder olie vuldop ,kvst vuldop,pijlstok .en inlaat luchtslang of filterdeksel .
volgorde 1342 .zet druk op cylinder 1 (6bar) mbv hulpstuk (te maken van oude bougie ,stukje pijp en luchtnippel)gan nu luisteren ,bij uitlaat,carter ontluchting(vuldop of pijlstok),kijk 0f koelvloeistof gaat borrelen ,inlaat op suizen en uitlaat ook .herhaal dit op alle 4 de cylinders .overal zal lucht uit ontsnappen (uitlaat ,inlaat ,olie vuldop ),maar daar waar de meeste lucht ontsnapt is de lekkage het grootst.
gezien de l;eeftijd van je motor zeg ik olie vuldop .maar luister ook naar de naast liggende cylinders (via bougie gat ,voor eventueel doorgeslagen koppakking)


deze test altijd doen na compressie test .bij een compressie test ook alle bougies verwijderen en gasklep los .noteer de waardes .herhaal deze procedure ook met een beetje olie in de cylinders ,zo zie je of de zuigerveren nog goed zijn .
__________________
kopbewerking ,pm
Reply With Quote
  #20  
Old 17-08-2005, 19:55
HerB HerB is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 20
Default

oke, hier even een foto van de bougies, let op deze zijn nog pas verniewd, tevens is de bobine pas kapot gegaan, dus die is ook vernieuwd. Hierdoor is het al wat beter geworden kwa zwarte koek aan de bougies, maar nog steeds kun zien dat de linker bougie het slechts is (die zit dichts bij dist. riem btw).

Voor de rest kun je zien die dat aan alle bougies wat 'natte' olie aan de schroefdraad zit. Verder zijn ze wel redelijk schoon en goed van kleur. alleen is het achterste gedeelte nog wat zwart. Maar die vonk pootjes zijn naar mijn idee goed van kleur. Wellicht verbrand de nieuwe bobine nu alles veel beter dan mijn vorige die dus al lange tijd slecht is geweest en een slappe vonk gaf.

Maar nog steeds heb ik wel het olie verbruik, en dus die olie aan de schroefdraad van de bougies... bougies liggen in volgorde van cilinders.



graag jullie mening

Last edited by HerB : 17-08-2005 at 19:57.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 03:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum