Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Transporter
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 18-11-2012, 19:36
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Post HELP: 5-cilinder in mijn t3 enka

Hallo allemaal,

Ik heb een t3 enkel cabine pick-up met de welbekende 1.6 diesel krachtbron. Het busje is hiermee niet vooruit te branden, het trekt als een aardappel en na drie kwartier met het pedaal tot onder de vloermat ingedrukt krijg ik hem nog net tegen honderd aan. Laatst moest ik met een auto-ambulance met een golfje 1 erop de snelweg op, ik kon het met veel kabaal nog net tot 60 schoppen . Hier ben ik dus klaar mee en er moet iets anders in komen.
Ik wil er niet zo'n afgezaagd 1.9 turbo dieseltje in hebben of een tdi of zoiets, maar ik wil er graag een 5-cilinder turbo diesel uit een audi 100 in hangen . Dat zijn prachtige blokken om te zien en ze schijnen heel fijn te lopen.
Dus; heeft er iemand ervaring mee of suggesties/ideeën? Ik heb wel vaker 5 cilinders in busjes gezien maar geen turbo diesels. Ik verwacht dat ze zo tegen de bak aan schroeven maar dit weet ik niet zeker. En of er nog moeilijke kabelboom problemen zijn weet ik eigenlijk ook niet, maar verwacht daar wederom geen problemen. Ik hoef er geen stuurbekrachtiging of airco ofzo op te hebben dus dat scheelt ook weer wat.

Alvast bedankt!,
Groeten Rik
Reply With Quote
  #2  
Old 18-11-2012, 19:38
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

ik mag hopen dat je een tdi uit een latere audi 100 bedoeld?
die oude krengen komen ook niet vooruit.....

een 2.5 tdi past er wel in,met wat creativiteit.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #3  
Old 18-11-2012, 20:03
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

Quote:
Originally Posted by De Pul
ik mag hopen dat je een tdi uit een latere audi 100 bedoeld?
die oude krengen komen ook niet vooruit.....

een 2.5 tdi past er wel in,met wat creativiteit.


ja, eh, nou, ik bedoelde eigenlijk wel zo'n oude td. zo rond '86 hangen die geloof ik. maar dat is dus geen strak plan?
Reply With Quote
  #4  
Old 18-11-2012, 20:13
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

nee dat schiet niet op,85pk.....dan kun je er net zo goed een 1.9 td inhangen,makkelijker en net zo snel.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #5  
Old 19-11-2012, 00:05
keesf keesf is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 288
Default

is het niet zo dat de gieting van een audi carter anders is dan van vw ( hebben geen 2.5 weet ik ) en daarmee zit je dus met de passing in de motor ruimte. je moet dan zelf motorsteunen gaan maken en verplaatsen. als je een 1.9 vw neemt dan kan je de oude montage plaatsen gebruiken, en er is veel kant en klaar op de markt voor de ombouw.
correct me if i'm wrong.
Reply With Quote
  #6  
Old 19-11-2012, 00:31
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Voordat ik mijn T3 omgebouwd had, heb ik ook een 5 cilinder overwogen (ik kreeg toen het aanbod van een 2,5 TDI uit een Volvo 850, dezelfde als 'n LT). Ook heb ik een V6 TDI overwogen, maar dit zou qua kosten nogal uit de klauwen lopen..

Toen dus maar gekozen voor een 1900TD AAZ. Intercooler bij geplaatst en versnellingsbak aan laten passen (andere eindoverbrenging), en dit rijdt best prima. Trekt erg goed, en een kruissnelheid van 110 is prima te doen. Je moet ook niet veel harder willen in 'n T3
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #7  
Old 19-11-2012, 16:37
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

Bedankt allemaal alvast voor de info!
Ik rij zelf ook nog een 1.6 td doka, en daar is niet heel veel over te klagen. Het loopt 120 als het moet maar dan houdt het toch op. Met andere woorden: een 1.6 td is goed te gebruiken in het dagelijks verkeer maar houdt niet veel over. Daarom dacht ik aan een 5-cilinder td omdat die nog 15 pk en wat koppel extra hebben waarmee je dan volgens mij wel heel goed mee overweg moet kunnen... En het zijn hele mooie blokken om te zien vind ik persoonlijk
En wat gijs zegt, heel hard moet je met zo'n busje ook niet willen gaan. Daar zijn ze niet voor gemaakt en dat merk je dan ook aan alles

@ keesf: hoe bedoel je dat met dat carter? Gaat dat sowieso niet passen of met aanpassing van de motorsteunen wel? Die aanpassen lijkt mij geen heel groot probleem omdat een bus blok tussen twee buizen hangt. De motorsteunen zitten daarmee dus niet direct aan de body. Dat lijkt mij wel veel schelen.

En dan nog wat; omdat een busblok onder een hoek hangt, gaat dat wel goed komen met een andere motor? of krijg ik dan ongelijkmatige slijtage o.i.d.?
Reply With Quote
  #8  
Old 19-11-2012, 20:53
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

als je wat extra pit wil voor weinig,en je bent handig;
haal een goede 1.9d op de sloop,hang alles van je eigen blok over[oliepomp+carter,br.pomp,turbo etc,etc]
en hang de boel weer terug.pomp even goed afstellen en je fluit erover.ik heb er al een stuk of 8 op deze manier gedaan en de eigenaren waren altijd super tevreden over de kracht.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #10  
Old 19-11-2012, 21:44
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

Quote:
Originally Posted by De Pul
als je wat extra pit wil voor weinig,en je bent handig;
haal een goede 1.9d op de sloop,hang alles van je eigen blok over[oliepomp+carter,br.pomp,turbo etc,etc]
en hang de boel weer terug.pomp even goed afstellen en je fluit erover.ik heb er al een stuk of 8 op deze manier gedaan en de eigenaren waren altijd super tevreden over de kracht.


Dat wordt lastig: die 1.6 td hangt in een andere bus, daar ga ik niks aan doen, dat is niet nodig. Ik heb dus twee bussen waarvan een gewone 1.6 waaraan wel iets moet gebeuren. Een 1.9 wil ik niet, ik vind dat gewoon niet leuk/speciaal genoeg. Dan maar wat minder vermogen ( , ik weet het)
Reply With Quote
  #11  
Old 19-11-2012, 21:46
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

dan moet je doen wat je leuk vind,doe ik ook altijd.zal wel wat werk met zich meebrengen,maar ach,dat heeft ook z'n charmes.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #12  
Old 19-11-2012, 21:53
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

yep, dat is het plan, zelf wat in elkaar knutselen, nu nog ff uitzoeken of het überhaupt kan lukken.
Reply With Quote
  #13  
Old 19-11-2012, 22:21
ewcaddymk1's Avatar
ewcaddymk1 ewcaddymk1 is offline
No personal life
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 2,938
Default

Quote:
Originally Posted by Barn171
yep, dat is het plan, zelf wat in elkaar knutselen, nu nog ff uitzoeken of het überhaupt kan lukken.

ach een w12 word ook al geprobeerd ,dus wat blijft er dan nog over
__________________
TSJA ......zeg het maar!!


Caddy '85 >1.6D > 1.6TD >1.9TDI >2.8VR6>2.8 AQP 24v
Reply With Quote
  #14  
Old 19-11-2012, 22:23
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

v10 tdi?
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #15  
Old 20-11-2012, 00:20
ewcaddymk1's Avatar
ewcaddymk1 ewcaddymk1 is offline
No personal life
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 2,938
Default

Quote:
Originally Posted by De Pul
v10 tdi?

__________________
TSJA ......zeg het maar!!


Caddy '85 >1.6D > 1.6TD >1.9TDI >2.8VR6>2.8 AQP 24v
Reply With Quote
  #16  
Old 20-11-2012, 13:48
BartjeT3 BartjeT3 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 19
Default

De motor past niet rechtstreeks op de versnellingsbak, maar bij ds tuning in duitsland verkopen ze pasplaten voor deze ombouw.
http://www.ds-tuning.com/index/7-index.html

Ik vind het wel leuk dat je iets anders wil dan de rest. Ben benieuwd waar je tegenaan gaat lopen en hoe het eindresultaat zal zijn.

Gr. Bart
Reply With Quote
  #17  
Old 20-11-2012, 13:59
Area51's Avatar
Area51 Area51 is offline
Draaideur donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,886
Default

Zuid Afrikaanse T3's hadden standaard een 5-cilinder Audi motor die gemonteerd werdt dmv een speciaal vliegwielhuis.
Volgens mij zat hier ook iemand die dat al eens gedaan heeft en zijn 5cilinder vliegwielhuis 'gewoon' bij de VW dealer besteld heeft.
__________________
Alain
Quote:
Originally Posted by Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!!
Reply With Quote
  #18  
Old 20-11-2012, 19:26
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Quote:
Originally Posted by Area51
Zuid Afrikaanse T3's hadden standaard een 5-cilinder Audi motor die gemonteerd werdt dmv een speciaal vliegwielhuis.
Volgens mij zat hier ook iemand die dat al eens gedaan heeft en zijn 5cilinder vliegwielhuis 'gewoon' bij de VW dealer besteld heeft.


Jup: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=42027
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #19  
Old 20-11-2012, 22:01
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

Ten eerste allemaal enorm bedankt voor alle leuke en interessante/handige posts!

Maar, eh, zo'n vliegwielhuis uit Zuid-Afrika, gaat dat ook op een 5 cyl. turbo diesel? Dat is namelijk nogal wat anders dan een v10 of-wat-dat-blok-ook-mag-zijn... En daar ga ik dus nooit aankomen denk ik, of wel? Het lijkt me in ieder geval geen voorraad artikel?! Een vliegwielhuis van de originele audi bak, zou dat ook niet kunnen passen?

Een adapter tussen motor en bak wil ik eigenlijk niet aan beginnen, ik wil het maken alsof het zo de fabriek uit heeft gerold in '86. Dus alleen originele vw onderdelen van '86, of eventueel 1 of 2 jaartjes ouder. Geen adapters of andere gekke after-market dingen.

Ik heb ook wel eens vaker gehoord dat iemand een passat bak in een t3 heeft geschroefd. Volgens mijn logica ga je dan 5 versnelingen achteruit en 1 vooruit?! Die bak zit namelijk in een passat in rijrichting, maar in een bus zit de bak (zoals jullie ongetwijfeld weten) "anti-rijrichting". In ieder geval, als dat lukt met een passat bak, zou dat ook moeten lukken met een audi 100 bak op een of andere manier? Iets met het diff misschien? Of zeg ik nu iets heel doms??
Reply With Quote
  #20  
Old 20-11-2012, 22:25
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Nou als je die link even door leest, dan zie je dat de beste man een T3 synchrobak met een Audi V6 er op heeft...En ik denk dat het boutpatroon van de 2.3E motor wel overeenkomt met de 2.0TD/2.5TD maar da's een kwestie van uitzoeken...

Wat betreft een adapter ben ik er niet zo huiverig voor, heb jarenlang een T3 met 2.4 Opel Manta blok in onderhoud gehad, ging prima

Edit; ik denk onderdeelnummer BCY 301 107 A
Maar dat moet je ff checken met de Konjel, van de kever 4x4...
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer

Last edited by Audi1981 : 20-11-2012 at 22:34.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 19:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum