Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Polo 6N, 6N2, 9N en 6R
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 05-07-2016, 14:09
Kevert's Avatar
Kevert Kevert is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 397
Angry Polo 6n '99 start niet ,valt uit etc (daar gaan we weer)

Mijn polo 6n heeft sinds een 1.5 week het probleem dat hij totaal niet meer wilt aanslaan.
Zo van de ene op de andere dag stopte de auto er mee, een half jaar geleden had ik ook al problemen.
Dit was opgelost door een nieuwe bobine/ontsteking module te plaatsen.
Hij startte altijd met 1 tikje sleutel omdraaien.
Nu kun je de startmotor laten draaien wat je wilt maar er zit geen leven in.
Ik heb al de reserve sleutel geprobeerd en daarmee starte de motor opeens weer maar dat heeft ook maar 1 dag geduurt .
De gele kvs temperatuursensor is ook vernieuwd , de ontsteking zelf is vervangen en de bobine dus.
Als ik de auto op contact zet hoor je de pomp ook kort draaien en je ruikt op een gegeven moment ook benzine als je probeerd te starten.
De auto heb ik ook uitgelezen en echt rare dingen zie ik niet , een enkele keer komt de "turn key" in beeld en verder alleen de lamda sensor fout.
Alles heb ik gecontroleerd of er niks los zat of er raar uit zag, heb niks bijzonders kunnen vinden visueel.
Ook de stekkers van de startonderbreker los gehad en weer goed aangedrukt.
Het meest vreemde is nog dat hij een enkele keer wel aanslaat en dan rijd de auto alsof er helemaal niks aan de hand is maar hij doet het veel vaker niet dan wel.
Hier de screenshots van het uitlezen :




Ik heb op dit punt echt geen enkel idee meer wat het probleem nu is.....stomme elektronica

Last edited by Kevert : 10-01-2017 at 10:44.
Reply With Quote
  #2  
Old 05-07-2016, 15:34
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Vreemd inderdaad. Startonderbreking is het niet, die laat namelijk de motor aanslaan maar vervolgens slaat die gelijk af (eigenlijk loopt ie dan alleen op de brandstof die in de leiding is gepompt met de sleutel omdraaien)

Feit dat je benzine ruikt met vaker proberen starten ondersteund dit ook.

Echter, foutcode 17978 heeft wel betrekking op de startblokkering.
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-17978.html
Heb je je ecu al eens gereset (onderaan de pagina staat dit beschreven) en dan gekeken wat voor foutcodes er uit komen rollen?

Gebaseerd op je foutcode van de lambda en het feit dat de motor soms gewoon probleemloos aanslaat zou ook nog op een kabelbreuk kunnen duiden van bijvoorbeeld de lambdasonde, ontsteking of bobine.

Aangezien je de ontstekingsdelen al vervangen hebt is de kans dat het daar aan ligt klein, maar ik zou ze toch nog eens nalopen, sowieso de bekabeling.


Wat waren de problemen een half jaar geleden eigenlijk?
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #3  
Old 05-07-2016, 20:29
Polo1w Polo1w is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,077
Default

Contactblokje van het contactslot gaar?
Beetje twijfel, aangezien je wel benzine ruikt..
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor
E30 320i cabrio '90 😎
Twingo 1.2 '01 extra daily
Twingo 1.2 '08 voor de vrouw
Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back!
Reply With Quote
  #4  
Old 06-07-2016, 13:27
Kevert's Avatar
Kevert Kevert is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 397
Default

Maar hoeveel invloed kan een lambda bij een polo dan hebben bij starten ?
Toch helemaal niets lijkt mij eigenlijk?
Dit probleem is eigenlijk begonnen toen ik de parafan open had gemaakt en aan de voorzijde de wielkuipschermen om de hoeken leeg te maken van zand.
Ik zag dat de parafan helemaal vol lag met zand en bladeren en alles zijknat was.
Ik heb toen een hele emmer vol aan zand en bladeren uit de parafanbak gehaald , daarna alles schoon en droog gemaakt en de wielkasten ook.
De ecu lag ook helemaal ingegraven maar goed ik dacht dat het alleen maar beter werdt....aint fix something that isnt broken
Ik heb toen de bobine vervangen voor een nieuwe en alles werkte toen gewoon weer.
Een half jaar later had ie af en toe wel sputters met starten als het regende, ik dacht dat regen er invloed op had.
Maar later zelfs met een mooie warme dag werdt het slechter.
Ik zou eigenlijk weer een andere bobine moeten testen maar die is net een half jaar oud... van een mk2 doet een bobine het zo 20 jaar of langer.
Ik heb nu al onnodig dingen vervangen en wil dat wel minimaal houden natuurlijk.
Dat de startonderbreking het is lijkt me ook niet echt want dan ga ik er vanuit dat hij wel aan slaat en dan binnen 2 sec meteen weer zou uitvallen.
Ik vind het maar een vreemd verhaal dat het zo onvoorspelbaar reageert.
Wat doet de startonderbreker trouwens precies?
Zorgt die ervoor dat je geen vonk krijgt of een slappe vonk ofzo zodat ie niet start?
Ik vond de vonk wel wat slapjes met een bougie eruit en tegen de motor aan gelegd.....maar als een bobine slecht is dat is ie altijd slecht lijkt mij, anders kan ie toch niet soms wel gewoon goed rijden ?

Edit

Ik heb trouwens de ecu en accu ook nog los gehad om de bevestiging en aansluitingen te bekijken, ben je dan iets kwijt uit het systeem bijvoorbeeld waardoor hij niet start?
Code 17978 zou een versleten contactslotring zijn volgens gerritspeek , betekent dat dus de zwarte leesring slecht is?
Als ik de startblokkering eruit laat schrijven zou ik daar dus geen last meer van hebben.
Of ik moet het hele stuur etc demonteren en alles los halen om die ring te vervangen...
De ecu opsturen lijkt me minder gedoe dan en ook om te voorkomen dit dit nig eens gebeurt.

Last edited by Kevert : 06-07-2016 at 13:37.
Reply With Quote
  #5  
Old 06-07-2016, 14:56
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Ecu een nachtje niet aangesloten laten liggen kan ook wel eens de foutcodes wissen, maar beter is om de accupolen tegen elkaar te houden, omdat je dan de condensatoren leeg laat lopen. Dit duurt normaal wel even voordat dat het geval is als er geen stroom op zit.

Kan idd je contactslotring zijn, maar aangezien je zegt dat het probleem is ontstaan bij het schoonmaken van je overvolle parafan zou ik denken dat er vocht in je ecu is gekomen waardoor het allemaal niet even goed werkt.

Als je de startblokkering eruit laat schrijven zou je misschien beter een andere ecu kunnen pakken en het daarbij laten doen. Immers heb je dan vocht in de ecu ook kunnen uitsluiten.

Wat betreft de werking van de startblokkering: brandstofpomp is het voornamelijke wat die uitschakeld. Of de bobine ook word uitgeschakeld weet ik niet, volgens mij niet, anders zou die niet starten op de benzine die nog in de leiding zit (starten, lopen en direct weer uitvallen)

Zwakke vonk kan ook te maken hebben met versleten boegiekabels (te hoge interne weerstand) of een rotor/verdelerkap die versleten zijn.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #6  
Old 07-07-2016, 10:13
Kevert's Avatar
Kevert Kevert is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 397
Default

Oke nou ik ga in ieder geval even dat proberen met de accu polen tegen elkaar.
Als dat nog niks doet ga ik ff kijken of ik een ecu ken vinden en toch nog eens een andere bobine, ik vind het nogal raar dat ie amper vonkt.
Ook nieuwe spullen kunnen stuk gaan natuurlijk....is er trouwens een manier om een bobine te controleren/meten op goede werking?
Reply With Quote
  #7  
Old 07-07-2016, 23:01
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Quote:
Originally Posted by Kevert
Oke nou ik ga in ieder geval even dat proberen met de accu polen tegen elkaar.
Als dat nog niks doet ga ik ff kijken of ik een ecu ken vinden en toch nog eens een andere bobine, ik vind het nogal raar dat ie amper vonkt.
Ook nieuwe spullen kunnen stuk gaan natuurlijk....is er trouwens een manier om een bobine te controleren/meten op goede werking?


Je vind dat de vonk bij de boegie te zwak is, dan kan dat ook aan de onderdelen tussen bobine en boegie liggen: kabels, rotor, verdelerkap. Controleer je die niet, kun je wel steeds een nieuwe bobine erin zetten, maar daar vonkt ie niet beter van. Te hoge interne weerstand van die onderdelen sloopt je bobine ook als dat het probleem is.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #8  
Old 09-07-2016, 14:31
Kevert's Avatar
Kevert Kevert is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 397
Default

Kabels rotor en verdelerkap zijn al al gewisseld met andere ,dus lijkt me heel erg onwaarschijnlijk :/
Reply With Quote
  #9  
Old 09-07-2016, 23:30
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Massaprobleem van de bobine? Loopt vaak een aparte kabel voor (weet niet of dat altijd zo is origineel)
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #10  
Old 12-07-2016, 22:21
Kevert's Avatar
Kevert Kevert is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 397
Default

Wat een raar gedoe , hij loopt weer.
Ik heb de oude bobine weer terug gezet waar hij eerst niet mee reed, heb er wel nieuwe bougies in gedraait.
De nieuwe bobine was een immitatie en de oude een bosch bobine.
Hij startte zonder probleem en weer heel makkelijk zoals hij eerst deed.
Nu nog maar eens zien of het voorlopig weer goed gaat
Reply With Quote
  #11  
Old 13-07-2016, 18:08
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

zou toch even alle massapunten na lopen en opruwen (niet alleen het staal waar het op zit, ook het moertje/boutje waar het mee vast zit en het ringetje van de kabel zelf!)
Weet je iig zeker dat het daar niet door komt.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #12  
Old 14-07-2016, 13:02
Kevert's Avatar
Kevert Kevert is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 397
Default

Alles is al eens los geweest , alle punten en bouten / moeren zijn hartstikke schoon dus lijkt me sterk dat er daar iets mee is .
Hij start nu in ieder geval wel weer goed , wat ik trouwens ook nog vond was de 1e cilinder bougie zat maar halfbakken vast en lekte ...dus nieuwe en vast zittende bougies is ook geen overbodige luxe :P
Reply With Quote
  #13  
Old 14-07-2016, 13:17
Oudelut's Avatar
Oudelut Oudelut is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,076
Default

Hall-sensor?
__________________
Quote:
Originally Posted by GerardMkIIVR6
Nee dank je zijn net BBS wielen iedereen rijdt ermee
Reply With Quote
  #14  
Old 15-07-2016, 12:44
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Quote:
Originally Posted by Oudelut
Hall-sensor?

Dan zou die helemaal geen vonk moeten geven, ook geen zwakke bij mijn weten.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #15  
Old 15-07-2016, 16:05
Kevert's Avatar
Kevert Kevert is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 397
Default

Nouja nu al weer 2 dagen mee gereden zonder problemen , hij draait ook iets soepeler.
Ik denk dat het voorlopig wel weer goed is , nu nog zien of er met nat regenachtig eeer ook geen problemen zijn, dan is ie weer oke.
Reply With Quote
  #16  
Old 10-01-2017, 11:36
Kevert's Avatar
Kevert Kevert is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 397
Default

Nou het is weer zover die auto heeft weer kuren.
Er is ook geen touw aan vast te knopen wat er nou aan de hand is , ik had een half jaar geleden dat ie niet meer wilde starten en na de ecu codes te wissen had ik geen problemen meer ondervonden.
Nu had ik 2 weken geleden op dinsdag avond de polo thuis gezet op de parkeerplek.
Volgende dag wilde ik weg en startte de motor opeens niet meer , na doorstarten (wel weer benzine lucht) en wat gas geven toch de motor draaiend gekregen.
Na 10 minuten rijden auto uit , 10min later startte het dat kreng weer niet.
Weer doorstarten , gas geven , sputterende start.
Daarna rijdend totaal geen problemen meer gehad en reed alsof er niks aan de hand was.
Bij de auto materialenzaak spullen gehaald en toen startte de auto helemaal niet meer.
Een vriend heeft toen ter plekke de auto uitgelezen.
Dit kwam er uit.


Alle codes gewist en de motor startte meteen , ik reed naar huis en heb op de parkeerplek meerdere keer achter elkaar gewoon kunnen starten.
Volgende dag weer niet starten , heb er een andere bobine op gezet (aangezien dit vorige keer ook verschil gaf) en ik startte de auto meteen en hij liep zeker 10 minuten stationair zonder gedoe.
Ik denk ik probeer even naar de supermarkt een kort ritje van 5 min.
Nou hou maar op ....ik was de straat nog niet uit en de motor valt zomaar uit en na 5x de sleutel om liep ie weer en reed alsof er niks aan de hand was.
Naar huis toe weer 3x uitgevallen en nu start de motor sputterend, ik durf er geen rit meer mee te maken omdat het zo'n onregelmatig iets is.
Ik heb alle stekkers van de injectoren etc schoon gemaakt , alle massa's bekeken/schoongemaakt , de temp sensoren zijn half jaar oud , beide sleutels geprobeerd ivm de immobilizer (kijken of dit verschil gaf), ecu eruit gehad en alle contacten bekeken/schoon gemaakt maar niks maakt uit wat ik doe.
Is er iemand die nog een ingeving heeft waar te beginnen?
Reply With Quote
  #17  
Old 10-01-2017, 21:16
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Dan begin ik toch langzaam aan een haperende hallgever te denken.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #18  
Old 10-01-2017, 21:46
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Het staat daar letterlijk in de foutcodes, engine speed signal missing; intermittent Je motor heeft het engine speed signal nodig, of hij zal niet aanslaan. Samen met engine load is dat zowat het enigste dat hij echt nodig heeft om te draaien. Zonder engine speed weet hij niet wanneer er moet worden ingespoten of ontstoken.

Je hebt daar ook in de injector van cilinder 1 een fout, zeker ook checken! Open or short to ground duidt wel vaker op schade aan bekabeling.

Je startonderbreker werkt als volgt: Je steekt de sleutel in het contact, de transponder in de sleutel geeft een bepaalde code af die door de ring rond het contactslot wordt opgenomen. Die code gaat in het ECU door een ingewikkeld algoritme, als ik het me goed kan herinneren wordt de code opgeteld met een andere en dat moet een bepaalde uitkomst geven. (correct me if I'm wrong) Dan wordt de sleutel geautoriseerd. In de tijd die het ECU nodig heeft om de code op te vangen en dan het algoritme zijn werk te laten doen kan je starten, anders zou je telkens een paar seconden moeten wachten en dat zou niet wenselijk zijn in een noodsituatie. Als alles goed loopt gebeurt er niets, maar als je sleutel niet geautoriseerd wordt snijdt het ECU de brandstoftoevoer af waardoor de motor weer uitvalt.

Persoonlijk denk ik dat het hele probleem echt in je bedrading of ECU zit, ik zal even uitleggen waarom.
Soms start je auto gewoon niet: engine speed signal missing
Je motor draait soms haperend/sputterend: injector cilinder 1 fout
Je sleutel die wel blijkt te werken geeft toch soms een unauthorized key foutje.
Al je foutcodes zijn intermittent. Intermittent fouten duiden vaak op valse contacten, overgangsweerstanden, enz. Als het echt stuk is dan komt de fout altijd voor. Neem daar dan nog de geschiedenis met vuil en vocht in de waterbak bij en dan denk ik dat je echt moet gaan zoeken naar vochtschade in de stekkers, vochtschade in het ECU of schade aan de bedrading.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart

Last edited by ar1g3 : 10-01-2017 at 21:50.
Reply With Quote
  #19  
Old 11-01-2017, 00:44
Kevert's Avatar
Kevert Kevert is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 397
Default

Ja precies , het is alleen zo raar dat als je alle codes wist dat ie zomaar een hele middag normaal kan rijden.
Maar goed zelf verdenk ik eigenlijk de ecu aangezien die van buiten wel aardig gecorrodeerd er uit ziet.
Maar de stekker en contacten waren erg schoon en zonder aanslag.
Ik heb trouwens vaker voorbij zien komen via de zoekfunctie dat injectorcleaner bij de benzine toch merkbaar iets doet dus dat wil ik ook wel ff een x doen.
En als het me uitkomt een keer even laten ultrasoon reinigen.
Ik had alle bekabeling van de de injectoren ook al bekeken , echt totaal nergens corrosie en alles is droog.
Ik heb al via gerritspeek alle codes opgezocht maar het blijft vaag kwa oplossingen en verwijzingen na dat ik dat heb gelezen.
Ik wist ook niet precies wat "intermittend" moest betekenen ben vooral oude auto's gewend en daar heb ik niet moeite mee....is me 1e auto met obd haha
Ik dacht zelf in ieder geval een andere ecu proberen , moet nog wel ff zoeken hoe ik de sleutel dan pair met de vervangende ecu.
Er is in ieder geval een probleem met de electronica, dat weet ik maar al te goed .....het is toch vrij moeilijk te vinden wat er nou mis is terwijl ik best handig ben met draadjes.
Daarom verdenk ik zelf de ecu omdat daar visueel niet aan te zien is of het 100% werkt.
Ik wilde eens weten wat een ander hier over dacht
Reply With Quote
  #20  
Old 11-01-2017, 01:39
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Dat van die codes wissen kan zomaar toeval zijn! Als er vocht in het ECU is geraakt, en die kans lijkt me reëel, kan dat echt de vreemdste gevolgen hebben. Wat ook kan is dat er intern in de connectors iets mis is, iets wat je vanbuiten niet ziet. In de connector op het ECU dan, gezien er drie dingen tegelijk fouten geven.

Een nieuw ECU vind je wel op de sloop normaal, die polo'tjes liggen daar letterlijk bij hopen! Althans, zo is dat toch hier.. Zal ook niet te duur zijn denk ik.

Sleutel moet je inlezen, dat kan je bij de dealer of iemand met vagcom kan dat normaal ook. Wrs vind je daar wel info over op de site van Gerrit Speek.

Ik ben ook begonnen met oudere auto's, zie mijn GTI en mijn oude passat, maar heb als dagelijkse auto nu iets moderner. Ik vind het best meevallen, het werken eraan. Iedereen zegt dat het zoveel moeilijker is dan oudere auto's maar in mijn ogen is dat omgekeerd. Het verschil tussen m'n vorige Passat en m'n huidige is echt enorm. Het is allemaal wat complexer, maar als je alles volgens het boekje doet met het juiste gereedschap is het fijner werken! Het is gewoon even wennen, of anders gezegd: opnieuw leren aan auto's werken. Een tip, schaf VagCom aan. Op AliExpress. Werkt perfect!
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 06:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum